Annons:
Etiketthälsa
Läst 4667 ggr
Magi-cat
2014-06-10 16:32

Fästingar - borrelia

Tråden uppdaterad 2021-06-27/M-c/

Örk….Fästingar bär på en massa otyg, som bl.a. kan orsaka sjukdomen borrelia som 10 000 insjuknar i per år, bara i Sverige! Fästingsjukdomar ökar lavinartat i hela världen…Nyligen upptäcktes ännu en sjukdom dessa kvalster kan orsaka: neuroerlichios. Vad beror det på??? http://www.svt.se/dokumentarfilm/borrelia-en-tyst-epidemi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

På den här adressen finns ingen sida. Den kan ha tagits bort eller så kan något vara fel hos oss.
  • Redigerat 2021-06-27 09:31 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2014-06-11 09:30
#1

Lägger in den här också:

Vi har bara känt till borrelia sedan 1975 (?) men fästingsjukdomar är gamla som gatan…

Här är ett helt fantastiskt fynd av borrelia-fästing innesluten i bärnsten! 15 miljoner år gammal…

Det verkar vara framgångsrika kräk, men varför ökar de så mycket och just nu?

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/amber-reveals-lyme-disease-older-humanity


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-24 08:41
#2

Nu har man funnit ett nytt tidigare okänt virus i fästingar!

En man i USA insjuknade efter att han blivit biten av fästingar. Det visade sig då att han blivit infekterad av ett tidigare okänt virus! Mannen dog dessvärre efter kort tid.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/new-virus-identified-following-single-death-kansas


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-21 20:26
#3

Usch, ännu en fästingburen sjukdom! Den lämnar inga synliga spår och lurar tydligen immunförsvaret….och sedan blir den drabbade svårt sjuk….😕

http://illvet.se/djur/osynlig-borrelia-sprider-sig?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_19_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=e8fc9c730c785b7fab9561a80e49a963d9536a1a


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-04-22 15:38
#4

Usch ja, de är hemska de där fästingarna. Jag bor i Värmlands farligaste område när det gäller fästingar som kan ge TBE och Borrelia. Man uppmanas att ta vaccinsprutor här och det borde jag göra, för jag är ju mycket ute i skogen.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2016-04-22 16:00
#5

Usch, ja. TBE är hemskt för de värst drabbade….🤫😢

Det hjälper inte att undvika skogen heller för de finns överallt…Kanske inte i innerstan, precis, men i parken eller prydnadsbusken eller rabatten, eller….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-04-22 18:04
#6

Jo de finns ju inte bara i skogen. Men skogen blir det sista jag kommer att lämna. Jag älskar att vara ute i skogen☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2016-04-22 18:06
#7

Klart man inte kan lämna skogen, den är underbar. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-04-22 19:07
#8

Precis👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2016-05-02 15:44
#9

Toppen. 🤢

"A ticking bomb".

"But it’s not just ticks we have to worry about. Lice, fleas, and mosquitoes have also been found to contain Borrelia. Worrying, Borrelia bacteria may also be transmitted from person to person through saliva, organ transplants, blood transfusionssexual contact or breast milk. It has also been suggested that Lyme disease could be transferred to a foetus via the placenta, however this has yet to be proven."

Mycket intressant artikel om kontroverserna och osäkerheten runt borrelia (eller egentligen Lyme disease), lab-test som inte är helt säkra och att detta är en sjukdom som ökar.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/lyme-disease-ticking-time-bomb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-02 20:00
#10

Hjälper det här, tro?

Rosmarin, lavendel, rapsolja…

http://kurera.se/sa-haller-du-fastingarna-borta-utan-kemikalier/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-06-17 21:56
#12

Hittade den här på hundar.ifokus.

Frågan är: funkar den???

http://ticmera.com/produkter.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-08 08:03
#13

Den här har jag missat, en artikel från Umeå Universitet från 2009.

"Sjukdomen återfallsfeber kännetecknas av återkommande febertoppar till följd av att bakterier invaderar blodet och häftar fast vid de röda blodkropparna. En grupp mikrobiologer vid Umeå universitet har nu upptäckt mekanismerna bakom sjukdomen."

Undrar just hur forskningen fortskridit? Att finna ut var borreliainfektionen fäster måste vara ett gott steg framåt för att finna botemedel.

http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning//umeaforskare-upptacker-borrelia-bakteriens-infektionsstrategi.cid87350


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-09-15 21:33
#14

usch, usch och usch…

"Nästan hälften (45 procent) av de undersökta fästingarna bar på två eller flera patogener som misstänks kunna orsaka sjukdom hos människa.

– Det intressanta med artikeln är att så många fästingar har mer än en patogen i sig. Någon enstaka individ hade fem olika patogener."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fastingar-farligare-an-man-trott?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160911%3Afastingar-farligare-an-man-trott%3Anyh


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2016-09-17 05:09
#15

#12 Ja det undrar jag med om det fungerar. Skulle gärna hänga en på mig själv också…

Undviker helst vaccinet…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2017-06-11 21:21
#16

Hjälper de här doftande oljorna mot fästingar? Lavendel, citrongräs, lime…

Det skadar inte att prova…

http://www.newsner.com/vill-du-slippa-fastingbett-i-sommar-har-ar-enkla-knepet-som-alla-borde-veta/om/djur-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-29 08:55
#17

Blääk…🤮

Fästingarna kan föröka sig i hemmet…

Varför de ökat så lavinartat de senaste decennierna vet man inte. Det får betraktas som ett hittills oförklarat fenomen…

http://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/varning--fastingar-kan-lagga-agg-i-ditt-hem/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2017-06-30 14:59
#18

Undra var de kommer ifrån från början? När jag var liten så hörde man aldrig talas om fästingar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2017-06-30 15:09
#19

#18 Nej, de har ökat mycket på några få årtionden. Varför? Ja, säg det…

Klimatförändringar är en orsak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-06-30 15:28
#20

Har en kollega som fick TBE trots vaccinering. Men det är ytterst ovanligt vad jag förstår.

Annons:
Magi-cat
2017-06-30 15:56
#21

#20 Usch då! Blev kollegan mycket sjuk?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-30 15:58
#22

Hmmm…

"Tyvärr ger inte TBE-vaccinet alltid fullt skydd.

Två faktorer kan försämra – eller utplåna – skyddet.

1. Högre ålder.

2. Immundämpande läkemedel.

– Det finns ett generellt problem med TBE-vaccinet när man blir äldre. Vi vet utan tvivel att vaccinationerna inte är riktigt bra från 50-60 års ålder. Immunförsvaret försämras. Äldre har sämre antikroppssvar vid vaccination, säger Tomas Bergström."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21284333.ab

suck…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-06-30 16:14
#23

#21 Har inte frågat så mycket, det hände innan vi blev kollegor. Han verkar i alla fall må hyfsat bra nu.

Magi-cat
2017-06-30 17:24
#24

#23 Skönt. Det är en riktigt otäck sjukdom.

Hemska kryp!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2017-06-30 18:19
#25

Där jag bodde innan i Segmon var ett av Sveriges farligaste ställe för TBE. Där har det dött ett par människor av smittan. Inget att leka med😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2018-03-13 10:14
#26

Fästingar ännu värre än man tidigare trott.🤫

Ändå finns det läkare som inte tar frågan på allvar. 😐

"Thomas Jaenson har noterat att vissa läkare betraktar fästingbitna med oklara symptom som inbillningssjuka.

– Jag tror att en hel del av de här patienterna har helt rätt, men vården har inte kunskap eller kapacitet att ställa rätt diagnos."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fastingar-farligare-an-man-trott?cmpid=del%3Afb%3A20180312%3Afastingar-farligare-an-man-trott%3Anyh%3Alp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-14 22:45
#27

Eller också är det vården som är farligare än vi trott - om man inte ens blir tagen på allvar - hur kul är det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-04-14 21:32
#28

Från Läkartidningen: 

"TBE-vaccination i Sverige bör enbart ske i högriskområden. Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad.Därmed saknas motiv för att införa subvention av TBE-vaccination."

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/05/TBE-vaccination-i-Sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-15 19:52
#29

Efter att ha träffat personer som blivit drabbade blir man förbannad av den här typen av uttalande. Antingen är det inte ok att vaccineras och då ska det ”förbjudas” eller oxå ska den här typen av information inte gå ut till allmänheten. Jag tror inte att Fagrell inser vidden av sitt uttalande.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-04-15 20:33
#30

#29 Måste det vara svart eller vitt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-15 20:46
#31

Nej det måste det inte men Fagrells uttalande är inte seriöst. Att skriva att man blir sjukare av att vaccinera sig än att inte göra det borde vara tjänstefel eller också ska vaccinet förbjudas eftersom det i så fall är för farligt och ger värre effekter än vad som avses. Vad har Fagrell för ansvar när han inte ens verkar vara sakkunnig? Med tanke på att jag själv mött TBE smittade och bor i ett område med smittan blir jag upprörd över uttalandet. Vi kan alla vara proffstyckare om vi slipper att ta ansvar för vad vi säger och tycker. Hur var det nu var inte dubbdäcken farliga oxå enligt Fagrell?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-04-15 21:14
#32

Det är många sakkunniga som ifrågasatt slutsatsen och om jag förstår det hela rätt är argumentationen gjord för att slippa införa allmän vaccinering. Jag tycker att den här typen av inlägg är mer än osakliga och att det finns en tydlig om än inte dold men annan agenda än att prata väl om TBE-vaccinering. Här är en av alla reaktioner till artikeln; http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/08/TBE-vaccination-ar-angelaget/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-04-15 21:53
#33

Det står inte att man generellt blir sjukare av att vaccinera sig, men slutsatsen är att det saknas motiv för allmän och subventionerad TBE-vaccination i Sverige.

Vidare redogörs det för fall där människor blivit svårt sjuka, trots vaccination och erfarenheter från andra länder.

Det kan inte någonsin vara "tjänstefel" att i Läkartidningen diskutera iakttagelser och studier med motstridiga resultat! Går  det inte att diskutera lär man sig heller aldrig något nytt.

Fagrell, i en av kommentarerna:

" Den huvudsakliga slutsatsen vi drar är inte att man blir allvarligare sjuk om man vaccinerat sig mot TBE och får ett genombrott, utan att man trots full vaccinering ändå kan råka ut för lika allvarliga symtom som om man inte vaccinerat sig."

Detta verkar man vara tämligen eniga om och att inte kunna diskutera det måste väl vara väldigt tokigt?

Infektionsöverläkare i en av kommentarerna:

"Jag har sett en handfull fall med svår TBE hos mer eller mindre fullvaccinerade patienter genom åren, och funderat en del kring varför dessa patienter verkar bli minst lika sjuka som de ovaccinerade."

"Jag har ingen egen statistik på det, men är ändå övertygad om att den överväldigande majoriteten av både milda och svåra TBE-fall är ovaccinerade. Min gissning är att de mycket få, svåra vaccingenombrott vi ser, hade blivit svårt sjuka oavsett, och att de helt enkelt är har en lucka i sitt immunförsvar mot TBE-virus, vilket gör att de heller inte får något funktionellt svar på vaccinet. Detta är förstås rena spekulationer, men det finns heller inget stöd för att vaccinet i sig skulle öka risken för svår sjukdom, vilket ni antyder i er debattartikel"

Det finns helt enkelt luckor i kunskaperna och blir det för känsligt att ens diskutera får man aldrig svar.

F.ö. känner jag också personer som blivit svårt sjuka av TBE och det är verkligen en hemsk sjukdom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-15 22:10
#34

Först och främst är inte Fagrell sakkunnig utan proffstyckare. Han har under åren haft många synpunkter på mycket utanför sin proffesion. I artikel står följande: ”Sammanfattningsvis anser vi att TBE-vaccination i Sverige enbart bör ske i högriskområden. Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad. Vi anser därmed att det saknas motiv för att införa subvention av TBE-vaccination i Sverige. TBE-vaccination i det allmänna vaccinationsprogrammet är inte heller motiverat.” Där står i klartext att risken för symptom är värre än om man inte är vaccinerad. Detta måste i så fall visa att det är farligt att vaccinera sig än att avstå - vilket det inte är utan snarare tvärt om. Den här typen av uttalande säger två saker. 1. vi ska spara pengar genom att inte massvaccinera 2.vi ska sprida information till allmänheten om att vaccinationer innebär större fara än ingen vaccination alls Rena skitsnacket - är vaccinationer farliga och ger större problem än att bli smittad av TBE ska vaccinationerna förbjudas för då är de farliga.varför sprider du den här typen av artiklar? Vad är nyttan med att ytterligare späda på vaccinationsfobier i detta land? TBE är en mycket allvarlig sjukdom och vaccinationer har ett stort berättigande oavsett vem som betalar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-04-16 08:40
#35

TBE är en farlig och otrevlig sjukdom, vilket även borrelia och andra fästingburna sjukdomar är. Hur dessa bäst bekämpas är inte skrivet i sten utan det finns kunskapsluckor att fylla i, genom att diskutera, observera och hålla sig à jour med studier från andra länder där man kommit längre i forskningen.

Även frågan om allmän samhällsfinansierad vaccination kan och måste diskuteras. För några år sedan rekommenderade man inte vaccination om man inte vistades i högriskområden eller "mycket i skog och mark". 
Detta verkar vara på väg att ändras, trots att man inte kan säga säkert vad som verkligen är hög risk.

Vidare har rekommendationerna angående barn och vaccination ändrats eller är på väg att ändras, då man tills för några år sedan bedömde att barn under sju år sällan blir sjuka i TBE och om de blir det så blir infektionen inte så allvarlig. (källa)
Detta synsätt förändras med ny information.

Om det inte diskuteras, observeras och dras nya slutsatser förändras ingenting.

(Jag skulle många gånger önska att man inte uttalade sig tvärsäkert, som i frågan om barns insjuknande i TBE, när man inte har säkra fakta.) 

#34 Vad är nyttan med att ytterligare späda på vaccinationsfobier i detta land?

Jag tror tvärtom att det är om ingen ens vågar andas om något som kan tolkas som ett ifrågasättande av nyttan med en specifik allmän och samhällsfinansierad vaccination som "fobierna" frodas.

(Redigerade du ditt inlägg på någon punkt?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-16 09:06
#36

Tyvärr verkar kunskaperna om fästingburna sjukdomar inte vara tillfyllest inom vården.

Hörde om en kvinna som gick till sin vårdcentral med borreliasymptom och t.o.m. det så typiska hudutslaget.

Hon fick svaret av den tillfällige läkaren att det inte var något fysiskt fel! (Underförstått, om hon ändå har besvär måste det vara något psykiskt. Hem och skärp till sig, ungefär. 😕)

Lyckligtvis uppsökte hon en annan vårdgivare och fick hjälp. Hon är nu på bättringsvägen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-16 23:05
#37

Det är naturligtvis inte fel att ifrågasätta men artikeln är mer än märklig. Om dessa sk sakkunniga (vilket dom faktiskt inte är trots sina fina emeritustitlar) skulle ta reda på om det var värt att införa allmän vaccinering förväntar iallafall jag en redovisning över antalet fall, vårddagar, komplexitet i insjuknande och en uppskattning av bestående invaliditet. Jag hade också förväntat mig en kostnadsuppskattning för att förstå omfattningen. Jag förväntar mig inte att läsa om att vaccinering är ”farligt” och att det genererar värre åkommor än om man inte vaccinerar. Är det så borde vaccineringen ifrågasättas och förbjudas eftersom den då inte är etiskt försvarbar. Nu tror varken jag eller de som är sakkunniga fullt ut på dessa män. Trist att skicka ut den här typen av budskap och jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt för dig att försvara dessa personer när så många sakkunniga inte håller med.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-04-17 08:19
#38

#37 Lägg märke till att det hittills inte funnits någon bred och uttalad enighet om att allmän statsfinansierad vaccinering är det enda saliggörande, så helt utanför allt och alla står inte denna uppfattning.

Det står inte att "vaccinering som sådan är farlig" utan det redogörs för en observation av insjuknade vaccinerade personer, vilket är precis vad man som ansvarsfull läkare kan och ska göra i ett diskussionsinlägg, även utan specialisttjänst och fullständiga kostnadsberäkningar.

Jag vill i sammanhanget påminna om att det inte är så att inga vacciner någonsin varit till skada för någon. Den som vill kan säkert dra sig till minnes ett ganska näraliggande exempel.

Nu tror varken jag eller de som är sakkunniga fullt ut på dessa män.

Det handlar inte (eller borde inte) handla om att "tro" på någon, utan om rätten, möjligheten och skyldigheten att diskutera vad som framkommer under vägens gång, antingen det handlar om diagnoser, vacciner, mediciner, eller whatever i sammanhanget.

Trist att skicka ut den här typen av budskap och jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt för dig att försvara dessa personer när så många sakkunniga inte håller med.

Så då förstod jag dig rätt att du tycker det är fel att jag (i ett allmänt diskussionsforum på ifokus) lägger in ett diskussionsinlägg - inte ur någon obskyr blaska, utan ur Läkartidningen. Kan vi inte ens göra detta utan att tassa på tå, blir det väldigt tråkigt.

Lägg märke till att jag inte "försvarar" någon person, vare sig skribenterna i det här fallet eller de som du hyllar som sakkunniga. Jag belyser vad som sägs och jag försvarar rätten/skyldigheten att även ifrågasätta dessa sakkunnigas slutsatser.
Jag förväntar mig att ha den rättigheten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-17 21:31
#39

Jag tycker att det är intressant att förstå varför du väljer en ståndpunkt och dessutom försöker försvara den trots att så många verkligen sakkunniga talat om att artikeln är olyckligt formulerad.

Dessutom publicerar opponenterna sina inlägg i Läkartidningen som i sig inte är ett "vetenskapligt" magasin utan en branschtidning vars största fördel är att publicerade artiklar blöts och stöts med motartiklar av branschfolk vilket även skett i detta fall - fast du valt att undertrycka kritiken - inte ett enda inslag från de som är kritiska.

Du försöker verkligen försvara för du vill inte problematisera eller kritiskt granska att Fagrell är en icke sakkunnig person och att han ofta ställer saker på sin spets och du vill inte ta till dig motargument.

Att någon kommer med kommentarer som att han uppmärksammat en handfull svåra fall som på något sett skulle vara en bekräftelse på tesen att det är värre att påbörja en vaccination men inte avsluta den  - att man på så sätt skulle få en svårare infektion om man smittats är inte vidare vetenskapligt.

Hur många är en handfull fall? Över hur lång tid har detta skett? Med vilka av de tre mest förekommande virusstammar har dessa personer blivit smittade och med vilken typ av de minst fem olika verksamma vaccin har de fått? När blev de vaccinerade? Finns det ordentligt dokumenterat och hur såg då vaccinet ut vid det tillfället? Hur blev de smittade och var? Hur många fästingbett och över hur lång tid vistades de i TBE-smittat område?

Många obesvarade frågor?

Jag citerar återigen en av slutsatserna av Fagrells inlägg; "Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad." Du menar att detta inte säger att vaccinering i sig är farligt? Det är en mycket olycklig formulering som i allra högsta grad borde ifrågasättas vilket också många gjort.

Det är också allmänt känt att det inte finns några vaccin överhuvudtaget som är garanterat 100-procentiga. 

TBE är ett lurigt virus som kan ge lätta influensaliknande symptom och som kan gå över mycket fort utan några större komplikationer.

Ett insjuknande kan också leda till hjärninflammation med mycket svåra konsekvenser och bestående invaliditet. Så ser sjukdomen ut utan någon form av vaccinering och det känns ganska naturligt att den fluktuation även visas för de som inte har fullgott skydd.

Om det nu är så att Fragrell fått till uppgift att reda ut om det är relevant att massvaccinera den svenska befolkningen så tycker jag nog att han inte riktigt nått fram dvs han har inte tillräckligt visat på för respektive nackdelar och vilken konsekvens det får för både det svenska samhället eller den enskilda individen.

För mig är det ointressant att veta men intressant att förstå varför just hans mycket debatterade inlägg är så viktigt att belysa och lyfta fram.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-04-18 07:50
#40

#39 Hädanefter kommer jag enbart att publicera artiklar ur den lömska, icke vetenskapliga branschblaskan Läkartidningen. 😈

Passar mig prexist.😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-04-18 16:15
#41

#40 Jag förstår faktiskt inte ditt svar. Vill du ha en riktig diskussion där man diskuterar sakfrågor eller är det bara trams? Varför är det inte intressant att ta upp hela bilden avseende TBE inte ens motartikeln i Läkartidningen som ifrågasätter de olyckliga påståendena? Det är ju där som sanningen står eller är det bara vissa artiklar som är ok i Läkartidningen? Varför är det så intressant att föra ut information om att vaccineringar är farligt? Vad är budskapet med ditt inlägg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-04-19 10:26
#42

#41 Hur trevligt det än är att diskutera med dig, "Pyttelite", så tror jag att vi inte kommer längre just nu.

Du verkar läsa in mer av "budskap" i mina inlägg än vad som faktiskt står där och mer än vad som är min avsikt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-22 10:27
#43

Några råd om hur man undviker fästingar och fästingsjukdomar.

Jag avskyr de där "råden" om att man ska klä sig heltäckande si och så och klafsa omkring i gummistövlar "där det finns fästingar". Det är värre än så, fästingar finns överallt, även i parken i stan. Man kan inte "skydda sig" så lätt och det blir lätt en skuldbeläggning av drabbade, eller ett invaggande i falsk säkerhet om man nu klätt sig efter alla konstens regler och otäckingen tar sig farm till huden ändå, vilket de är bra på.

https://sv.stories.newsner.com/nyheter/fastingbett-slipp-dem-sommar-med-enkla-knepen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-22 11:13
#44

Fast själv sprayar jag mig varje dag med diverse vätskor och aromoljor. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-07-28 10:12
#45

Nya läskiga typer av fästingar får fäste i Sverige! Hyalomma och tajgafästingar, närmare bestämt. 

Skicka in ovanliga fästingar för vidare analys:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/nya-skrackfastningen-sprider-sig-i-hettan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-08-21 11:36
#46

Det är bra med rävar i grannskapet! Studie från Nederländerna visar att räv och mård minskar risken för att man ska få fästingburen borrelia.

"Den förklarande länken är möss, rävens huvudföda men också viktiga värddjur för fästingen. Man skulle kunna tro att ett rävtätt område får ett kraftigt decimerat musbestånd, men studien gav inget belägg för det. Forskarnas förklaring är i stället att mössen håller sig mer gömda i sina hålor under marken när räv eller mård är i närheten. Därmed får också fästingar svårare att komma åt smågnagarna och sprida smittan. Rovdjuren tycks alltså bryta smittkedjan."

"https://www.hbl.fi/artikel/rav-minskar-risken-for-farliga-fastingar/?fbclid=IwAR10xTvTZ1oN8RhKTPVWF5_LatrUi4CHyAJWIHkd0llhSADZ_J1NspAXfPQ"

Bra, mycket mycket hellre räv och mård är fästingar! ☀️

(länk från 2017)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-11-22 20:37
#47

Yes!

En parasitstekel som dödar fästingar!

"Forskaren Ella Sippola säger att den här parasitstekeln är särskilt intressant att studera i och med att den dödar fästingarna innan de hinner mogna och föröka sig. Den är alltså fästingens naturliga fiende.

- Fästingens naturliga fiender kan potentiellt användas för biologisk kontroll av fästingar i framtiden."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/22/fastingdodande-parasitstekel-har-hittats-pa-sjalo-kan-potentiellt-anvandas-for?fbclid=IwAR2iQotipRrvbwIoypttpDQgxpm98K0k3xwymcBJjgijD_akXbaKZBydC7E


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-12-12 19:59
#48

Aldrig kan man vara helt lugn - fästingarna är vakna även så här års.

Dessutom ökar fästingarna och finns även i stadens parker. Sommar som vinter …Urk!

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/08/fastingmangderna-i-staderna-okar-fastingarna-ar-aktiva-langt-in-pa-hosten


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-01-16 08:12
#49

Se där, det är den biologiska mångfalden som är nyckeln till att hålla fästingsjukdomarna i schack! Satsa på biologisk mångfald!
Allt hänger ihop …

"Risken att bli smittad med borrelia och andra sjukdomar som sprids av djur minskar om det finns stor biologisk mångfald med många arter i området. Sambandet gäller på såväl lokal som global nivå. Det visar en ny studie som forskare vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) och Cary Institute OF Ekosystem Studies kommit fram till.

Detta visar ännu en gång på hur viktigt det är att satsa på KRAV-märkt och ekologisk produktion som gynnar den biologiska mångfalden, lokalt som globalt. Annan forskning räknar med att det finns hela 30% fler arter i ekologisk odling.

Läs mer om varför biologisk mångfald minskar risken att bli smittad av borrelia här: https://www.krav.se/nyhet/biologisk-mangfald-minskar-risken-att-bli-smittad-av-borrelia/?fbclid=IwAR3f3RMFTQyVGrv3w5RXWRVAJF0hYhYx0R_rwcvAMBcdfCwiYC5uc21ATRs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-02-01 18:16
#50

Borreliafästingar finns i hela landet - från söder till norr. 😕

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fastingar-med-borrelia-nu-i-hela-landet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-06-27 09:29
#51

Finns det några knep som VERKLIGEN funkar?

Här är några tips i alla fall, med örter. Prova gärna och rapportera. Vet ni några idiotsäkra ofarliga medel, tipsa bums, tack! 😺

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/skydda-dig-mot-fastingar-knepen-som-fungerar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fästingsäsongen 2021 är här. I värsta fall kan ett enda fästingbett leda till både borrelia och TBE. Men det går att skydda sig. Här listar vi knepen!
Magi-cat
2021-06-27 09:30
#52

Om djuren aldrig ska få fästingar mer räcker det tydligen med kokosolja…

Jag kan ju säga att jag behandlat kattens öron med kokosolja och fästingarna verkar inte låta sig bekomma.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/veronicas-tips-gor-att-dina-djur-aldrig-mer-far-fastingar-pa-sig/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommar är lika med fästingar – ett aber för alla djur och dess ägare. Men Veronicas magiska och enkla tips gör att de slipper fästingar helt och hållet!
Upp till toppen
Annons: