Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2193 ggr
Magi-cat
5/26/14, 7:16 PM

Myten om hjärnhalvorna

Det är ofta man hör det: vi tänker logiskt, analytiskt och matematiskt med vänster hjärnhalva respektive kreativt, konstnärligt och helhetsorienterat med höger.

Känns det igen? Det är en myt.

Vi har berört det flera gånger förut här på OF.
Man använder hela hjärnan, (förhoppningsvis 😃) ungefär lika.

Här är en intressant länk:

http://www.livescience.com/39373-left-brain-right-brain-myth.html?cmpid=514627_20140526_24513456


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
5/26/14, 7:20 PM
#1

Ett inlägg i debatten.

Magi-cat
7/18/15, 8:11 PM
#2

Den här myten om skillnaderna mellan hjärnhalvorna (och att människor använder höger resp vänster hjärnhalva olika mycket) är vida spridd och hör alls inte hemma enbart inom populärkultur eller populärvetenskap. Man ser den överallt.

Ur "Integrated principles OF Zoology", Hickamn/Roberts/Larson, 2001:

"In humans, the two hemispheres OF the brain are specialized for entirely different functions: the left hemisphere for language develompment, mathematical and learning capabilities, and sequential thought processes, and the right hemisphere for spatial, musical, artistic, intuitiv, and perceptual activities. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/24/15, 4:32 PM
#3

Angående den kallt beräknande vänsterhjärnan och den kreativa emotionella högerhjärnan:

"Sådana klichéer blir så småningom tankestoppande. Vänstra hjärnhalvan är dock hos de flesta den dominanta, ett begrepp som kommer av att högerhanden styrs från den vänstra halvan och att språkets funktion väsentligen är beroende av denna halva."

Lars Olson; "Hjärnan"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/4/18, 8:52 AM
#4

Det är mycket med det där med hjärnan och hjärnhalvorna och mycket som blir starkt förenklat utan att det blir klarare.

Jenny Åkerman i "Träna ditt minne":

"Hjärna består av två halvor /…/ som har olika funktioner. Vänstra hjärnhalvan hanterar detaljer, ordning och reda, siffror och bokstäver, en sak i taget. Det är vänstra hjärnhalvan som ser till att vi gör saker rätt.  I högra hjärnhalvan finns bland annat färg och form, helhet, Intuition och kaos. Det är högra hjärnhalvan som ser till att vi gör rätt saker. Men att den ena hjärnhalvan skulle dominera hos en person är inte sant. Alla människor har alla förmågor, och hela hjärnan är involverad i alla processer. De här olikheterna förhåller sig i princip till varandra som begreppen konst-vetenskap, yin-yang eller till och med det något märkliga och förlegade 'manligt-kvinnligt'"

"Ett annat sätt att sortera de här egenskaperna på är att den vänstra hjärnhalvan sköter det medvetna, och den högra det undermedvetna. Så enkelt är det givetvis inte, men om vi låtsas att det är så kan det vara lättare att förstå sig på den egna hjärnan."

Jag håller inte riktigt med. Om vi inte förstår blir det inte lättare av att låtsas något annat.

Läs om boken här:

https://www.adlibris.com/se/bok/trana-ditt-minne-28-metoder-for-battre-studieteknik-och-enklare-vardagsliv-9789188799036


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: