Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 5574 ggr
Magi-cat
2014-05-06 07:52

Kirlianfotografering

Semjon Davidovitj Kirlian (1898 - 1978) var en rysk uppfinnare och forskare inom elektricitet. (Intressant nog hade han kontakt med Nikola Tesla och fick säkert inspiration av honom)

På 1950-talet uppfann han den teknik som skulle bli omtalad: Kirlianfotografering.
Kirliankameran är inte en kamera i vanlig mening. Apparaten arbetar inte med lins utan med en elektriskt ledande platta där man placerar det föremål man vill ha en bild av och leder ström igenom.

Kirlian blev uppmärksammad för de remarkabla bilder han visade upp där det ser ut som om en corona, en aura flödar runt ett löv. Speciellt intresse tilldrog sig bilder där man tagit bort en bit av lövet och bilden fortfarande visade hela lövet, den borttagna biten något suddigare.

Det är ju helt fantastiskt: att kunna fotografera livsgnistan som finns i allt levande, den energigivande chi, den laddade auran som flödar i och runt allt levande.

Men riktigt så var det nu inte. Tekniken bygger på det elektriskt ledande och fukt leder elektricitet. Det var fukten som bidrog till de vackra bilderna och när lövet vissnat visades inte längre någon bild. (Samtidigt som lövet vissnade, drog sig förstås även chi undan.)

Men Kirlian-fotografi fortsätter ändå att fascinera.

I reconnective healing har man Kirlianfotograferat händer före och efter healing. Man menar att man fann att "fältets" styrka ökade markant vid healing.

/…/

Se ett par fina Kirlian-foton:

http://the-science-llama.tumblr.com/post/46349120162/ifthisbemagic-effluvia-from-an-electrified

Svenska Wikipedia om Kirlianfotografering:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirlianfotografering

med en skiss på tekniken, engelska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kirlian_photography

Om Kirlian:

http://en.wikipedia.org/wiki/Semyon_Davidovich_Kirlian


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-05-06 08:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Av Mark D. Roberts (Eget arbete) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABotanical_III.tif


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

glittertind
2014-05-06 08:07
#3

Fukt är en typisk förklaring på något som vetenskapen inte förstår. Som att ett UFO är Venus, fastän det far fram och tillbaka i märkliga krumelurer på en svart himmel mitt i natten (Venus visar sig i skymning och gryning) Jag har sett Kirlianfoto i verkligheten, med friska och sjuka händer… och händer före och efter healing… Skillnaden är så påtaglig att att den inte går att bortförklara, ens av en vetenskapsman…

Glittertind

Magi-cat
2014-05-06 08:17
#4

#3 Hej glittertind!

Själv har jag aldrig sett några Kirlian-fotografier "live", men det vore intressant att se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-05-06 09:13
#5

Minns hur det hisnade inom mig när jag såg bilder som dessa i början av 80-talet, och håller med om att de fascinerar fortfarande.

Att det inte syns något när lövet är dött är ju helt normalt i mina ögon för då finns ju inte det eteriska livet kvar där.

#3 Den har jag också hört om Venus, och vid andra tillfällen kan det även vara väderballongerSkämtar Har också sett såna bilder men tyvärr inte i verkligheten, av sjuka, friska och när människor helar eller helas och vilka oerhörda skillnader det är.

Neothepathfinder
2014-05-06 14:08
#6

Helluu, Jag har läst i en av mina kemiböcker (Mc Murry the fourth edition) att Kirlian betyder lika på båda sidor, En molekyl vars högra sida är identisk med den vänstra har en Kirlian uppbyggnad. 

/tog bort den del av inlägget som finns identiskt i tråden om orbseende, samme författare./Ma-c

samt bild m.h.t. upphovsrätten

Solhälsningar, Neo

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

Annons:
Lilla Stjärna
2014-05-06 16:05
#7

Ja, visst är det vackert att se Kirlianfoton! Jag blev visad ett sådant redan som barn, i en tidning.

För egen del har jag aldrig sett en endaste aura, som ser ut på det viset. Inte om jag "tittar" på människor, djur, växter, stenar eller andra föremål. Jag har suttit en stund och spanat nu på träd genom fönstret och på en krukväxt här inne -seendet är detsamma idag också.

Nej, tycker som i länkarna i #0 bl a, att det måste vara elektricitet och andra energier som Kirlianfoton kan visa och varken auran / aurorna eller det jag kallar "andeljuset". Det säjs ju att vi har stora mängder elektricitet i våra kroppar och i vår omgivning. Fysiska människokroppar och växter drar nog till sig (och ger ifrån sig) stora mängder av sådana energier.

För att inte tala om dessa "aura"-fotograferingar som erbjuds på en del hemsidor och mässor, de är ju apparat-gjorda, lurendrejeri så det skvätter om det. Jag har sett mängder av sådana foton, på nätet och live. De har inte det minsta med auror att göra, vad jag kan se.

Neothepathfinder
2014-05-06 16:13
#8

Så vart införskaffar man sig the real deal utrustning? soool ☀️

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

Magi-cat
2014-05-06 16:19
#9

#8 Den är dyr. 🤑


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neothepathfinder
2014-05-06 16:55
#10

Dyr eller dyr dyr?

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

JonasDuregard
2014-05-07 11:07
#11

#3 "Fukt är en typisk förklaring på något som vetenskapen inte förstår."

Alltså, man har ju testat att kapa lövet innan man lägger det på glasskivan och då uppstår ju inte effekten 🙂. 

Och att fukt leder ström är faktiskt inte särskilt svårt att förstå. 

#6 "Jag har läst i en av mina kemiböcker (Mc Murry the fourth edition) att Kirlian betyder lika på båda sidor"

Du blandar inte ihop det med kiralitet? (Ordet är obesläktat)

Magi-cat
2014-05-07 11:11
#12

#11 kiralitet

Så är det nog.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiralitet

Kirlian hette själva upphovsmannen till avbildaren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neothepathfinder
2014-05-07 14:02
#13

#11 Bingo..Du har helt rätt!

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

Annons:
spirit33
2014-05-13 10:46
#14

Såg denna tråden först nu, bra sammanfattning i #0. Jag bjöd hit Tarotlasse från ÖF, som hävdar att denna mojäng är den enda som kan fotografera auran. Jag försökte få honom att förklara hur han menar att den kan ta ett foto på auran. Jag själv skrev att den inte kan det och tekniken är förklarad vetenskapligt för länge sedan.

Här är tråden på ÖN:

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/535bc5c8ce12c4275f001317-vilken-farg-har-din-aura-test

glittertind
2014-05-14 05:57
#15

Och hur menar ni då att ett löv, där en del klippts bort, ännu visar den delens utstrålning ända tills lövet helt vissnat?

Jag har sett bilder, (och jag har varit med vid fotografering) men bilderna är min makes, så jag kan tyvärr inte visa dem.

Kirlian är ett efternamn, liksom Ekberg, Andersson, Glans, m.fl. och har inget med fenomenet att göra.

Glittertind

JonasDuregard
2014-05-14 08:01
#16

#15 Har du inte läst tråden? Det är fukt från lövet som är kvar. Om man flyttar lövet till en annan glasskiva så försvinner den avklippta delen.

spirit33
2014-05-14 08:18
#17

#15

Och hur menar ni då att ett löv, där en del klippts bort, ännu visar den delens utstrålning ända tills lövet helt vissnat?

Jag förstår inte varför den skrönan hänger kvar bland de som tror att kameran fotograferar auran. Har folk för bråttom för att kolla upp fakta, eller vill man inte läsa saker som inte bekräftar sin tro?

Ett konstigt fenomen, även för mig som ändå har varit i troendebranschen så länge.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-05-13 12:01
#20

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: