Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 4846 ggr
Huygens
2014-04-27 01:16

ISS - bluffinspelningar?

Jag har en ganska problematisk fråga, som rör International Space Station - ISS (Internationella Rymdstationen).

När jag tittar på en del korta videosnuttar som finns på YT, är det vissa saker som ter sej konstiga. Och det finns folk som påpekat att något inte stämmer med "rymdinspelningarna".

Den enklaste förklaringen till underligheterna, är att vissa av TV-inspelningarna från ISS, är inspelade i en TV-studio i t ex Hollywood. Orsaken skulle kunna vara att spara pengar eller spara dyrbar rymdtid. Kanske också för att kunna hålla mer kontrollerade videoinspelningar?

Dom videoinspelningar som varit mest konstiga har visat forskaren och astronauten Cady Coleman, när hon spelat flöjt eller gjort "vattenexperiment", visat upp gosedjur eller puttat runt godis.

Men även ett klipp med Ron Garan och gitarrspelning är underligt.

Jag ska försöka få till någon ordning, för folk har verkligen klippt runt och spridit ut saker på YT. T ex hittade jag idag inte hela klippet med dom ryska ISS-kosmonauterna, utan kan bara visa en version med ryssarna inklippta.

Mellan 00:25 - 00:28, "are you gonna be ok, or..?"

Mellan 00:55 - 01:50, sväljer jättenyttig flourtandkräm

Mellan 03:00 - 4:20, skvätter farligt vatten

osv..

Även denna mellan 01:10 - 02:05, sväljer mer "standard" flourtandkräm

En variant som pedagogisk visar den tänkta grönskärmen mellan 01:30 - 01:40 bakom Cady Coleman. Spekulationerna är att det kan vara en mix a noll-G-flyplan, trickfilm samt vajerupphängning. Jag kan inte bedömma om detta är möjligt. Noll-G-flygplan räcker inte, då tyngdlösheten endast kan upprätthållas kortvarigt.

Samtidigt är det mycket konstigt, för ISS borde inte ha någon egen slumpmässig rotation, som skickar runt astronauterna i luften…

Kort repeterande klipp, ser ut att vara upphängd i vajer

Konstigt klipp med Ron Garan.

Samma konstiga klipp med Ron Garan i en tokrolig foliehattsversion (påstår att dom använder dykare i en undervattens-ISS-kopia), men visar pedagogisk på en del konstigheter som dom tonade övergångarna i diskreta klipp. Dessa lite omotiverade "mjuka klipp" återfinns i vissa andra ISS videoturer.

Det mest obegripliga är skvättandet av "very dangerous" vatten. Jag fattar inte det.

Vill man se hela klippet med Cady Coleman i original finns det. Lägg märke till hur pressad Coleman verkar vara. Kan det bero på att hon vet att hon medverkar i en bluff? Hon har ett ganska ansträngt utseende tycker jag.

Här finns hela klippet med gelébönorna (NASA). Kortvarianten.

Jämför också med ett mer trovärdigt (långt) klipp med Sunita Williams som ger en tur på ISS.

Jag vet inte vad jag ska tro, det hela verkar konstigt.

Hur mycket är bluff?

Lurar dom oss?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-27 09:53
#3

#1 Förklara varför Cady Coleman så vårdslöst skvätter "very dangerous" vatten omkring sej, ifall dom inte befinner sej på jorden i en inspelningsstudio? (se klippet ovan)

Jag tror hon skäms som bara den över att göra dessa bluffinspelningar, troligen har någon tvingat henne genom t ex kontrakt eller hot. Men hon är begåvad nog att göra små antydningar till åskådarna att allt inte är som det ska vara.

Varför skvätter hon annars nonchalant "very dangerous" vatten omkring sej, ifall dom inte befinner sej på jorden i en inspelningsstudio?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-27 11:54
#9

#4 Angående ditt videoklipp i slutet på ditt inlägg: Det är just detta som är så problematiskt: Vattenexperiment borde redan ha varit utförda 100-tals gånger. Varför i hela friden gör dom så under lite slarviga former? Jag förstår inte varför dom visar upp det som forskning. För det är vad dom gör ibland, visar upp det som del av pågående forskning. Jag kan inte få det att gå ihop.

Likadant Cady Colemans "experiment" om benförlust (pga tyngdlösheten) i rymden, jag trodde det redan var ganska utrett och färdigexperimenterat på det området under Skylab-tiden eller under Mir-tiden?

Varför visas inga mer avancerade experiment? Dom jobbar ju i skift åtskilliga månader där uppe på ISS, så vad gör dom? Vattenexperiment hela tiden? Spelar flöjt?

Ditt påstående att dom spelar in videon på en mindre känslig plats inne i ISS, är också tokig tycker jag. Dels kan vatten röra sej med luftströmmar, men framför allt så har dom väldigt få om några zoner alls, som inte är känsliga.

T ex i klippen du ser i #0, så finns det ju elektronik i form av två laptops (?) till både höger och vänster i bild. Alla som spillt ut dricka i sin laptop vet vad det innebär.

Jag får det bara inte att gå ihop. Det är så oerhört dyrt att frakta upp ett kilogram material i rymden att jag inte fattar att dom tar risker med vattenskvättande runt omkring sej, ifall det inte är inspelat under kontrollerade former i en TV-studio på jorden.

Jämför t ex TV-serien The Big Bang Theory och dom påhittade scenerna med Howard på plats i "ISS". Jag slogs av likheten mellan den påhittade TV-serien och med dokumentärernas inspelningar av riktiga (?) ISS.

Vad är TV-studio och vad är på riktigt?

Och i videoklippet i #5 … Jag kan inte fatta. Det hänger lösa sladdar överallt som i en enda röra. Brand eller nödsituation och där du ska hitta rätt sladd för rätt sak, verkar hopplös. På jorden är ofta kravet att kablar, även "ofarliga" signalkablar ska var buntade eller gå i kableskenor. Hur kan dom ha det så på ISS, om det nu är ISS..?

Det ser ut att vara en hysterisk massa kablar bakom honom, om en tiondel är el- eller signalkablar, är hans "vattenexperiment" bara obegripligt.

Byggdes ISS utan ritningar och så har man fått improvisera i efterhand?

Kom igen.

Lägg även märke till i videon i #5 hur nästan inget av föremålen svävar helt stilla när dom släppt, utan har en liten avdrift som är typisk för noll-G-flygplan som brukar glida aningen i sidled under det fria fallet.

Dessa videoklipp väcker så många frågor hos mej, även när det inte är uppenbara fel.

Lägg även märke till hur högröda eller ansträngda en del personer ser ut i ansikten. Det är tydligen (?) en effekt av att plötsligt bli utsatt för tyngdlöshet, t ex i ett noll-G-flygplan. Däremot, om man har varit i rymden ett tag, anpassar sej kroppen och försöker inte pumpa upp blodet i huvudet med full kraft (som nere på jorden där man utsätts för gravitation).

Låt oss anta att tekniken med noll-G-flygplan gått framåt, men inte offentliggjorts, och att man idag kan hålla dessa flygplan uppe i noll-G under betydligt längre tid (minuter) än tidigare. Då är det ju inte alltför svårt att göra dessa "ISS-inspelningar", eller hur?

Plus att jag lämnar dörren öppen för andra trickfilmstekniker.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-27 13:17
#11

#10 Du nämner att NASA utför en del betydelsefulla experiment på ISS. Dessutom har NASA 1000-tals videoklipp på sin YT-sajt. Kan du visa tre YT videoexempel från ISS, där det utförs experiment som inte ägnas åt flöjtspel, svävande vattenklot, leksaksdjur/godis eller benskörhet?

Edit: Fick precis meddelande från JoHo att han inte har möjlighet att svara, i alla fall inte just nu, men kanske återkommer vid tillfälle.

CarlTorkelsson
2014-04-27 15:44
#12

0# Du nämner en massa saker som du tycker verkar konstigt. Är det inte konstigare att de skulle fejka allt? Vem skulle tjäna på det?

Huygens
2014-04-27 15:58
#13

#12 Som professor GW Persson sa, motiv är alltid lurigt att fundera över.

Annons:
CarlTorkelsson
2014-04-27 16:09
#14

#13 Men tycker du inte att det är en extremt långsökt teori?

mwetterstrand
2014-04-27 16:15
#15

#0

Jag säger som jag brukar, vad är det du inseminerar? 🤓

Huygens
2014-04-27 17:03
#16

Tvätta håret, hur gör man det i rymden?

Jag hittade denna video om hårtvätt på ISS, från Expedtion 36. En del vattenskvätt förekommer, även om mängden vatten som användes är så lite att det kan rymmas i ett dricksglas. Jag slås av att shampot får lov att stanna kvar i hårbottnen.

När jag såg videoklippet påmindes jag om en äldre arbetskamrat för många år sedan, som i vuxen ålder plötsligt blev allergisk mot vanligt förekommande konserveringsmedel i shampo.

Noterbart är också att vi har ännu en ISS-astronaut som verkar ha lite rött ansikte (se tidigare kommentar i inlägg ovan).

Tvättar ISSbesättningen verkligen håret på detta vis under sin 6 månader långa rymdvistelse?

Eller är detta en skojvideo, och jag är bara lättlurad?

CarlTorkelsson
2014-04-27 17:29
#17

#16 Jag tycker inte det ser konstigt ut. Tor inte någon på det här forumet är expert på hur mycket vatten är farligt att släppa lös i olika delar i rymdstationen.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-27 17:57
#19

#18 Den videon finns redan i TS vid "Sunita Williams som ger en tur på ISS".

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Huygens
2014-04-28 18:03
#21

Det finns videoklipp där luftbubblor i vatten syns stiga upp när astronauter är ute på rymdpromenader, bl a ett känt exempel är från den kinesiska "astronauten" (ej från ISS). Om det inte är luftbubblor i en vattentank, så är det i alla fall små föremål som rör sej relativt snabbt i någon generell riktning från personen i rymddräkt. Finns också ett klipp där en liten luftbubbla stiger upp utanför ett "fönster" på ISS, jag har dock ej lyckats lokalisera originalfilmen.

Om vi istället ser till vad som sker inne på ISS, har vi detta klipp, med Chris Cassidy, en av astrounauterna som uttrycker sej på sådant sätt att man kan förstå filmningen görs på amerikansk mark och inte i rymden.

Förbryllande.

mwetterstrand
2014-04-28 18:22
#22

#21

Jag har med förundrad och förbryllad följt några av dina inlägg. Måste säga att det här för mig är en så otroligt stor icke diskussion, men ändå. Trots att jag såg ditt senaste klipp med Chris Cassidy med min mest konspiratoriska mössa på förstår jag inte hur någon kan uppfatta det som bevis för att inspelningen skulle vara bluff. Har du verkligen inte större krav på bevisning än så?

Vad är det jag med mitt teleskop har sett passera över himlen? Rymdskrot?

Huygens
2014-04-28 18:35
#23

#22 ISS

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-28 20:50
#25

#24 Självklart.

"Across"

Tvärs över.

På diagonalen.

Från Maine räknat.

Hollywood, Kalifornien…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Huygens
2014-04-29 08:31
#28

Jag har själv försökt leta efter videoklipp som är av den typ jag efterfrågade i #11, men har inte funnit några. Det finns ett antal s k "vattenexperiment" och ytterligare några korta ISSklipp där experiment mot benskörhet nämns. Och förutom JoHos försök att hitta något (i #18), är det kanske så att NASA inte har klipp från ISS i någon större utsträckning, där dom visar faktiska experiment.

Officiellt sett har ju ISS, experiment där dom försöker samla in mörk materia, men NASA visar egentligen inte hur själva experimentet går till på ISS, direkt på plats. Somliga på YT har lagt märke till samma sak och ISS benämns ibland International Spy Station. Så det finns mystiskt kring vad dom gör där uppe på ISS.

Jag hittade dock följande klipp från ISS som är nästan en timme med en holländsk astronaut, André Kuipers. Bl a startar han i den japanska delen (Coleman-inspelningarna) av ISS och arbetar sej sedan vidare i en tur liknande den Sunita Williams gjort.

Det som slår mej är att ISS har många ventilationsrör och ibland kablar som går mellan olika delar. Jag får känslan att det inte är så enkelt att försluta dom olika delarna om en stor luftläcka skulle uppstå. Det ser riskabelt ut.

Jag tänker bl a på den gamla Sovjetiska olyckan där man hade tänkt sej att astronauterna vid luftläcka skulle kunna stänga igen en luftsluss på en rymdfarkost, med en handvev och det skulle gå att göra på snabba 30 sekunder. Det var en dålig idé.

Shampot jag nämnde i tidigare inlägg är tydligen av märket No Rinse, och ska tydligen gå att "tvätta" håret med, nästan utan vatten. Går att köpa i vanlig butik.

Vidare, att säga att astronauterna är "hjältar" och att ISS-inspelningar därmed inte får ifrågasättas har lite karaktären av religionstänkande, tycker jag. Tabu.

Dessutom får man se till enskilda reaktioner, t ex Cassidys reaktion med hopknipen mun och hur han pressar händerna efter sin kommentar i #21. Jag fick en högst knepig känsla av det klippet, som inte lätt förklaras med ord.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-29 09:20
#30

#29 Du har rätt i att det finns problem med att förklara varför det skulle vara bluffinspelningar. T ex påpekade du min ambivalens mellan om det var inspelningar i TV-studio eller i noll-G-flygplan.

Jag vet inte.

Det är det som är dilemmat för mej.

Jag kan bara säga att det ser konstigt ut ibland och att en del reaktioner framför kameran inte riktigt passar in, annat än om det är någon form av fusk med ISSinspelningarna.

Och knepigheter.

T ex i NASAs inspelning genom CBS (i TS) så ska ju ett "vätskeexperiment" demonstreras och det är en liten "apparat" i genomskinligt plexiglas som visas upp. Men sedan..? Ingenting. Ingen förklaring hur experimentet utförs eller hur "apparaten" fungerar.

Faktiskt obegripligt.

Därför hoppas jag på att andra kollar lite mer på dessa videoklipp och kommer med funderingar.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-29 11:14
#32

#31 Jag vet inte.

Som analytiker måste jag lämna frågan öppen, känns som hela bilden saknas.

CarlTorkelsson
2014-04-29 13:55
#33

#11

Jag tror de bara försöker göra folk intresserade av rymden med de enklare experiment de faktiskt kan visa upp och förklara enkelt. Rymdprogrammen är ju inte speciellt populära eller sexiga. Verkligheten ser inte ut som på bio.

Här är en video där de går igenom olika projekt på iss.

Annons:
Huygens
2014-04-29 14:56
#35

#34 Första videon visar något slags forskning, som brottstycken.

Andra videon visar en man med högrött ansikte, som byter skruvar i bästa IKEA-stil.

Tredje videoklippet är nog snarast en omlastning och inte ett experiment, står också "crew moved cargo".

Men visst, du visar tre videor från ISS där folk faktiskt jobbar med något som jag kan tro på. Så av tre möjliga försök ger jag dej tre rätt; du har levererat tre godkända videor.

Den mellersta videon, video två, med skruvarna… Jag är lite förbryllad över att skruvarna fallerade och gick sönder. Det är såpass enkel mekanik att personal nere på jorden borde ha kunnat klara att testa och leverera skruvar som inte går sönder, men, men…

Du har gjort ett bra jobb. Tre rätt. :)

mwetterstrand
2014-04-29 15:26
#36

#33

Varsågod. Här kommer ett axplock av civila teknologier och utveckling som gjorts med hjälp av NASA. Förutom det helt fantastiska arbetet att förklara Kosmos då.
http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies

CarlTorkelsson
2014-04-29 16:29
#37

#35

Tack! Det gör mig glad. Läste du #33 också? Är du övertygad nu eller känner du fortfarande att de lurar dig?

Huygens
2014-04-29 17:00
#38

#37 Se TS.

CarlTorkelsson
2014-04-29 17:08
#39

#38

Vad menar du?

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-04-29 18:37
#41

#40 Har du läst den?

edit: han har skrivit många :-) antar att det är denna som avses:

http://www.bokus.com/bok/9789187513046/13-dygn-i-rymden-efter-14-ar-pa-jorden-dagbok-fran-rymden/
edit 2: Helt onödig och oseriös sista mening du skrev!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Rumblebee
2014-04-29 18:43
#42

Angaende det har med att det inte finns nagra videos publicerade med riktiga experiment som pagar pa ISS…

Nu har jag inte ljud pa… 

Greenhouse experiment
https://www.youtube.com/watch?v=6CwtlxuyVxo

Neurologiskt"
https://www.youtube.com/watch?v=SDbcON6VrC4

Har sa tranar dom med Robonaut
https://www.youtube.com/watch?v=E181oB2ENUw

Combustion experiment
https://www.youtube.com/watch?v=ijQcWs_Iib4

Ang. experiment dar dom forsoker samla in mork materia… hur skulle ett sadant experiment se ut i en video? Personligen sa tror jag att det ar valdigt trakigt, till storre delen bara maskiner i bild som arbetar. Pa sin hojd skulle dom kunna lagga till en animering som visar vad som pagar, men vad ar skillnaden fran att se en animering fran att lasa en text om experiment?

Sedan finns det ju aven klipp pa rymdpromenader, vet dock inte om de kan klassas som experiment.
Vanliga ''svennsons'' blir mer faschinerade av simpla fragor, sa som hur man skoter hygienen, lattar blasa och tarm, hur man dricker etc i rymden. Experiment ser trakiga ut, och ar trakiga for en hel del manniskor. Vad skulle fa flest tittare, nagon som leker med vatten i tygnloshet, eller nagon som pillar pa en dator och laser av data i tygnloshet?

#28 Jag kikade lite pa det dar klippet med hollandarens rundtur och jag kunde da inte se nagra kablar som var dragna genom slussarna. Erkanner att jag hoppade genom videon, sa kan ju ha missat nagot, men av de slussar jag sag sa lag det ingen emellan. Inte heller kunde jag notera att Cassidy drar ihop munnen mer an vad han har vid borjan av klippet i #21

Huygens
2014-04-29 18:46
#43

#40 Men Fuglesang kan mycket väl ha varit i rymden på ISS.

Du kanske måste börja se på saken på mitt sätt för att förstå problemet. Det är inte givet att situationen är helt svart eller vit, utan det kanske rör sej om en gråskala.

En lite solkig gråskala.

Jag kan tro på att ISS finns och att den innehåller astronauter. Jag antar även att t ex Sunita Williams (se TS) och André Kuipers turer av ISS är riktiga, känns som alltför svårt att luras med inspelning av så fullständiga och tidskrävande genomgångar.

Det är dom andra sakerna som jag berört i denna tråd, dom konstiga sakerna, som inte lätt går att förklara, som är problemet.

Magi-cat
2014-04-29 18:53
#44

#43 Skulle du vilja välja ut ett par av de allra konstigaste sakerna?
(Jag är själv mycket intresserad av rymden, men kommer inte att titta igenom alla klipp. :-) )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rumblebee
2014-04-29 18:54
#45

Lite lustigt.. skriver har ang. ISS, gar till min facebook flik och far se ett inlagg fran en sida med en link till en live webcam fran ISS

http://www.ustream.tv/channel/live-iss-stream

Dock ar det inte sa mycket att titta pa just nu…

Magi-cat
2014-04-29 18:56
#46

#45 Bra tips!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CarlTorkelsson
2014-04-29 18:59
#47

#43

Vilka saker menar du specifikt? Har ju lagt ner en del tid på det här nu. Om vi slår våra kloka huvuden ihop så kan vi säkert lösa det.

Huygens
2014-04-29 20:04
#48

#44, #47 Det kan vara dumt om jag börjar rangordna, vill helst undvika sånt, det står ju några saker i TS (och i mina senare inlägg). T ex ryske kosmonautens kommentar om att vatten kan vara "very dangerous" i rymden för att det kan sväva runt och kortsluta någon vital apparatur, han visar att vatten ska hällas ut i en handduk som får möjlighet att suga upp vätskan. En stor vattenkula kan t ex driva iväg tyngdlöst, hamna på en plastisolerad sladd, glida längs sladden tills vattenkulan når fram till infästningen på elektriska låsmotorer, som kortsluts på ett dåligt sätt, därefter (hypotetiskt) öppnar spärrmekanismer på dörrarna till luftslussen eller startar en brand (tänk MIR). Sedan Coleman som stänker iväg det där vattnet, se TS och #3, #16, #9

Likadant dom oförklarade rörelserna i noll-G. Plötsligt glider Coleman iväg oförklarligt. Det finns sånt i dom allra första klippen i TS, bl a funderingarna på hur grönskärmen placerats.

#42 Jag tittade på dina klipp, hälften var bra.

Combustion experiment - Jag ser väldigt lite faktiskt experiment, några sekunder med en kille vid ett tangentbord, några sekunder med en kvinna vid en metallpryl, resten är en speakerröst och lite obegripliga bilder som brottsstycken. Ser inte ens ut att alltid vara på ISS, uppfyller ej #11.

Har sa tranar dom med Robonaut - Återigen en speakerröst på jorden och mest bilder på en robot som större delen av tiden är nästan stilla, rör på en hand. Verkar inte visar mycket av astronauterna, jag tycker inte det uppfyller #11. Vet inte ens om det är ett riktigt experiment eller bara vanligt test av roboten.

Neurologiskt - Uppfyller #11, dock skulle jag vilja slippa speakerrösten och höra dom själva berätta vad dom gör.

Greenhouse experiment - Uppfyller #11, ett bra klipp, tack. Ganska roligt att titta på.

Vidare sladdar i öppningar hos holländaren, kan hålla med om att det syns väldigt få (någon vit sladd runt 40:00 om jag minns rätt). Det kan ju saknas kablar och det kanske inte är "kabelskenor" som går över öppningarna, utan bara ventilation? Runt 26:28 nämner i alla fall Kuipers att det finns "cable cutters" som en säkerhetspryl, och då står han omgiven av olika öppningar som övergår in i andra avdelningar. Jag antog att det gick kablar i kanalerna som kunde behöva kapas, varför annars behöva ha "cable cutters" liggande som en säkerhetsgrej?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
CarlTorkelsson
2014-04-29 20:48
#50

#48

Om iss hade varit så känsligt mot vatten så hade de nog inte kunnat leka så mycket med det som de gör i många YT klipp. Ryssarna är nog bara mer försiktiga eller har andra rutiner. 

De oförklarade rörelserna kan förklaras genom att när hon rycker upp handen för att hälsa så åker hela hon upp. 

Därför att det inte finns någon gravitation som kan stoppa rörelsen så forsätter on upp tills hon får stopp på rörelsen med handen och foten. I vanliga fall har de foten fast under ett rör i golvet som man kan se i andra klipp. 

Vad tror du om dom förklaringarna Huygens?

Huygens
2014-04-30 11:29
#51

(Noterbart: Tandkrämen på ISS är "ätbar", jag antar att det är pga låg eller ingen flourhalt)

Nu har folk visat intressanta videoklipp på saker ombord på ISS. Jag tänker främst på videoklippen i #33 , #34 och #42 (det räcker om ni tittar på Greenhouse experiment).

Jag kommer därför fråga som jag tror en analytiker kan fråga, eller åtminstone såsom jag ställer frågor.

Ser något fel ut i dess ISSvideoklipp?

Någonting underligt?

Som jämförelse tar jag exemplet med duschen ombord på Skylab (se bilden nere till höger). Ni ser i Wikipedialänken att det är en riktig noll-G-dusch. Men på ISS finns ingen sådan dusch. En del personer har noterat att det verkar lite underligt. Varför saknar en mer avancerad anläggning som ISS - dusch? Vilket i förlängningen väcker frågetecken om Skylab existens eller var fotot på duschen togs.

Så i dom ovan nämna inläggen med ISSvideoklipp…

Om ni klurar på det, hur tänker ni?

Verkar något fel?

CarlTorkelsson
2014-04-30 11:45
#52

#51 Kan du inte svara på #50 innan vi går vidare?

Huygens
2014-04-30 11:57
#53

#52 Jag vet inte. Jag ser det som en öppen fråga.

CarlTorkelsson
2014-04-30 12:05
#54

#53 Men är du nöjd med förklaringarna?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
CarlTorkelsson
2014-05-01 14:03
#56

Snälla Huygens. Du kan väl kommentera på om du fortfarande känner att de bluffar. Vi lägger ju ner tid på att hjälpa dig.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-05-01 15:07
#58

#57 Det är ett diskussionsforum.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-05-03 17:00
#60

ISS befälhavare Chris Hadfield har fler förmågor än att bara kunna utföra experiment. Alla inomhusscener sägs vara inspelade ombord på ISS, förutom pianoarrangemanget.

Tonsäkert.

Edit: SkyNews-version (lite ljusare, men suddigare)

Morphogenesis
2014-05-03 17:31
#61

#60. Sägs? Du tvivlar alltså?

Huygens
2014-05-03 17:38
#62

#61 Om vi nu ska prata oförklarade fenomen, är det inte en imponerande nedslagsplym kapseln framkallar precis i slutet på videoklippet?

Nästan så man skulle kunna tro att specialeffektkillarna smäller av en liten dynamitgubbe.

Annons:
Morphogenesis
2014-05-03 17:42
#63

#62. Jag blir inte speciellt imponerad, och har inget behov av att spekulera.

Huygens
2014-05-03 18:24
#64

Hm, börjar ana att min fråga i #51 är lite för omfattande för att bli ordentligt besvarad. :)

Jag tar något annat.

Musik.

Dom duktiga astronauterna kan ju spela olika instrument. Här är ett klipp med Cady Coleman där hon säger mellan 01:35 - 01:40, att det är problem med att spela musik med folk nere på jorden pga tidsfördröjningen.

Det går även tydligt att lägga märke till tidsfördröjningen i själva klippet med Coleman, då hennes svar kommer med en lite längre paus än vad som är normalt i ett vanligt samtal.

Men nu..

Här finns två videoklipp dels på Coleman när hon spelar tvärflöjt med en farbror på jorden och dels en ganska imponerande gitarr och sångprestation av ISS befälhavare Hadfield.

Ingen tidsförskjutning.

Lägg i synnerhet märke till att det finns inte tillstymmelse till förskjutning mellan Hadfields sångröst och körflickornas sångröster. Dom klarar dessutom galant av att hålla samma tonart.

Trots att dom manliga solosångarna har lite olika röstlägen.

Är det välsynkat med s k studiofördröjning?

Ingen fördröjning.

Morphogenesis
2014-05-03 18:31
#65

#64. Har du testat att fråga någon berörd?

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-05-03 18:43
#67

#64 Himmel, vad fint flöjtklippet är! Lyssnade på det fyra gånger i sträck! 🤓 (Ian Anderson kan än!)🎧

Kanske tidsfördröjningen (om den är nästan försumbar) inte spelar någon större roll när de som här spelar i stämmor? (Bara en tanke)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2014-05-03 18:53
#68

En möjlighet är att dom gör inspelningen precis under dom få minuter då ISS flyger över USA och är närmast radiomottagaren på jorden. Svårt lyckas göra det bra annars, det är så lätt att börja sjunga bara aningen olika fort om det görs med studiofördröjning.

En annan möjlighet kan vara att Hadfield har såpass musikaliskt stabil röst att han tillåts leda sången och inte behöver återhöra kören och sedan ser sångaren på jorden bara till att följa Hadfield, samt att kören i sin tur följer. *funderar*

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Huygens
2014-05-03 19:15
#70

ISS befälhavare Chris Hadfield verkar vara en så sympatisk person och är ett musikaliskt geni.

Om Hadfield blåser mej blir jag nog ledsen på ett sätt som jag blev, när jag fick reda på att Lance Armstrong vunnit alla sina sju Tour de France titlar med kroppen full av doping (Armstrong fråntogs sina sju titlar).

Men denna gång är jag i alla fall mentalt förberedd.

Magi-cat
2014-05-03 19:32
#71

#69 Sluta. Nästa löjliga kommentar av den typen tas bort. Du har fått tillräckligt med chanser nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-03 20:08
#72

#70 Har lyssnat på flöjtklippet ett par gånger till nu. (mest för att det är vackert) De spelar inte unisont och det hjälper säkert upp ev tidsförskjutning.
Trevlig den där Ian Anderson. Har ett cat rescue.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2016-03-05 17:33
#76

Titta på dom första 4 sekunderna av följande klipp från Johnson Space Center.

Det är bakgrunden som du ska titta på. En 2 min kort analys och förstoring av sekvensen med Tim Peake och vad som verkar vara en grönskärm (blå i det här fallet med vitt rutmönster).

Lägg i synnerhet märke till föremålen i ytterkanten av grönskärmen (utanför det vita rutmönstret), som noteras i slutet av analysen.

Vad är det vi ser?

.

Edit: Det verkar vara ett rutmönster som finns ombord på ISS.

Annons:
Huygens
2019-01-23 14:58
#77

Kort videoklipp som visar astronauter som verkar trassla sej in i osynliga vajrar eller fastnar med foten i en dold vajer på ISS. (YT/Ron, 2018-09-12, 2 min)

Befinner astronauterna sej i viktlöshet i rymden eller i en TV-studio?

Upp till toppen
Annons: