Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Off Topic - Diverse

Flygplanet som försvann ...

2014-03-14 09:19 #0 av: Magi-cat

Tråden uppdaterad 2019-09-06/M-c/ #173 

Mysteriet som förbryllar en hel värld får kanske snart räknas som ett oförklarat fenomen?

Hur kan ett plan med all modern teknik bara försvinna? Det kan ha sprängts i luften i små små bitar, det kan ha flugit under radarhöjd eller stängt av radarn, men frågan är då varför. Teorierna har varit många och nu uppmanas allmänheten att hjälpa till att söka via kartbilder, vilket nog är ganska unikt.

Nu kommer uppgifter om att transpondrarna stängdes av manuellt och att planet fortsatte sända ut automatiska "handskakningsmeddelande" flera timmar efter att kontakten bröts.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18531818.ab

Något hemskt måste ha hänt och man kanske inte ska spekulera för mycket. Det måste vara en olidlig situation för de anhöriga och man hoppas de får svar snart.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 16:00 #1 av: Magi-cat

I alla fall fler som undrar hur ett flygplan med all dagens teknik kan försvinna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article18540266.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 17:16 #2 av: Astell

Mm konstigt...Funderar

Anmäl
2014-03-14 17:38 #3 av: Ghosthunter

Ja detta är lite märkligt. En militärtalesman i Malaysia hade sagt att "Tiden inte är mogen för att berätta" Om detta verkligen stämmer, så är det ett konstigt uttalande. Antagligen försöker dom mörka något eller så kanske har något med utomjordiskt eller UFOn inträffat eller kanske nån portal?

Märkligt nog, så fick jag en intuitiv känsla av detta, så fort jag hörde om försvinnandet!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 17:44 #4 av: Magi-cat

Det är fler än du som undrat, GH.

Spekulationerna har varit många, t.o.m. en fejkvideo på FB. Ledsen

Det troligaste är kanske något jag läste på f.m. att det blivit en spricka i planet så besättningen blivit medvetslös, planet flugit på autopilot tills det kraschat.

Fast det förklarar inte varför transpondrarna i så fall slogs av.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 17:47 #5 av: Ghosthunter

dom har modern utrustning för att kunna spåras och den är väldigt tålig.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 20:10 #6 av: Magi-cat

Har hört att fast radarn stängs av (det är bara den flygledarna är intresserade av) så fortsätter t.ex. planets motorer att sända sina data till sin hemmahamn, så länge de är igång.

Det kan vara sådan information som inte kommit ut till allmänheten ännu. 

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 20:19 #7 av: Ghosthunter

Ja, förmodligen har det en logisk förklaring...bara det att vi inte vet.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 21:40 #8 av: Klass

Borde inte någon av alla påstådda medium kunna tillföra något till detta mysterium?

Anmäl
2014-03-14 21:44 #9 av: Magi-cat

#8 Du får väl fråga dem om den saken.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 21:48 #10 av: Ghosthunter

Jo, det kan man tyckaSkrattar Jag börjar med att det är inte otänkbart att de skulle kunna vara nån portal eller kanske Utomjordisk makt som ligger bakom det. Men naturligvis så kan det ha en helt naturlig förklaring, vilket jag faktiskt tror mest på....men vem vet?

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 21:50 #11 av: Ghosthunter

Men jag kan ändå inte utesluta att det är något med en portal eller liknande.....känner lite så!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 22:02 #12 av: Astell

En kompis hade sett att malaysierna hade hämtat en shaman som bröt en frukt...han sa att de antingen var i vattnet eller i luften Funderar..inte mkt till svar alltså...

Anmäl
2014-03-14 22:09 #13 av: Ghosthunter

Hahahaha....nä inte mycket till svarSkrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-14 22:21 #14 av: Magi-cat

Jag tror något av det stämmer :-(

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-14 23:27 #15 av: JonasDuregard

#1 Från länken: "Via satellitbilder kan man i dag tyda föremål som är mindre än en meter. Då borde man rimligen kunna hitta vrakdelar som ligger och flyter i havet."

Det där stämmer inte riktigt. Även om det går att zooma in på en vrakdel om man vet var den ligger så är det inte samma sak om att satelliten automatiskt skulle hitta en enmeters vrakdel gömd någonstans i stilla havet till exempel.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-03-15 05:58 #16 av: Cahira

Två av passagerarna hade falska pass så jag misstänker en hijacking som antingen gick väldigt rätt eller väldigt fel. De har sett via satellit att planet flög i minst en timme till efter sändningen avslutades och två olika vad-det-nu-var slogs av vid olika tidpunkter så det tyder på att det skedde manuellt. 

Med tanke på alla öar och liknande som finns däromkring så tror jag absolut att de kan ha hittat en plats att gömma ett flygplan. Alla passagerare kan vara skjutna, ha puttats ut i vattnet för att drunkna eller hålls som fångar. 

Om det är en hijacking så måste personerna varit högt medvetna om planets funktioner och mycket troligen stängt av allt som skickar signaler för att "försvinna" och kan mycket väl flygit mycket längre än man tror. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-03-15 08:02 #17 av: Magi-cat

Kanske lösningen är väldigt enkel, men tragisk, när det kommer till kritan. Kanske hände något plötsligt och snart, kanske efter tid.

#15 Det tror inte jag heller, att det är enkelt. Havet är rätt stort.

Poängen var mer hur ett plan, med all teknik, kan "försvinna".
Men efter vad jag hört nu så fortsätter det sända data om t.ex. motorernas tillstånd, fast inte till flygledningen, även om radarn stängs av.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 08:35 #18 av: Astell

Hittade denna sida om siare ang planet...http://www.knowthenext.com/14/prediction_14007608.html

Anmäl
2014-03-15 09:00 #19 av: Magi-cat

#18 Tack, Astell!

Fast det låter mer som om hon tänker logiskt, precis som alla andra....

"If it crashed we would see trash floating."

Finns det fler som uttalat sig?

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 09:02 #20 av: Astell

Ja om man tittar mer på sidan så finns det fler...inget som jag tar för sanning men det är ju lite kul...www.knowthenext.com

Anmäl
2014-03-15 09:19 #21 av: JonasDuregard

#16 "Med tanke på alla öar och liknande som finns däromkring så tror jag absolut att de kan ha hittat en plats att gömma ett flygplan."

De skulle kunna (krasch)landa, men de skulle inte kunna lyfta igen. Om de inte också har gömt en 3000 meter lång startbana (vilket verkar mycket svårare).  

Om planet kapades (finns mycket som talar mot det, exempelvis var det befann sig) så har det med största sannolikhet störtat efter det.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-03-15 09:30 #22 av: Astell

http://www.scmp.com/news/china/article/1447159/video-chinese-ridicule-malaysias-recruitment-witch-doctor-track-missing


Här är artikeln om shamanen :)

Anmäl
2014-03-15 09:38 #23 av: JonasDuregard

#22 Illamående Finns inga gränse för en del personer.

""I think the plane is still in the air or has crashed into the sea," he was quoted by Free Malaysia Today as saying."

Vilken clown. Hade varit roligt i ett mer passande sammanhang.

Att han skulle bjudits in av myndigheterna ska man ta med en nypa sand. Sådana här charlataner har en tendens att överdriva sitt "samarbete" med myndigheter när det egentligen snarare handlar om att de stalkar olika utredare med knäppa eller vaga hypoteser.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-03-15 09:45 #24 av: Astell

#23

mm men han sa inget mer så de behöver inte leta i onödan någonstans iaf...värre det...

Finns en landningsbana på Diego Garcia atollen i Indiska Oceanen som någon skrev på Aftonbladet i en av diskussionerna där...

Anmäl
2014-03-15 11:14 #25 av: JonasDuregard

#24 "Finns en landningsbana på Diego Garcia atollen i Indiska Oceanen som någon skrev på Aftonbladet i en av diskussionerna där..."

Ska man tolka det som att de flög planet till indiska oceanen och landade på en Amerikansk militärbas eller som att "finns det en landningsbana finns det kanske flera"? Ingen av de resonemangen verkar särskilt trovärdiga.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-03-15 11:26 #26 av: Astell

Nej tror inte jag heller...

Min dotter befinner sig i sökområdet just nu på en ö utanför Vietnam så man blir ju mer angelägen att ha koll på vad som händer..känns lite olustigt..

Anmäl
2014-03-15 15:07 #27 av: Magi-cat

Många frågetecken fortfarande. Tydligen verkar man luta åt att en kapning skett. 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=17

Vad som skulle kunna tyda på det är att kommunikationssystemet stängts av manuellt (hur man kan veta det framgår inte) och att planet ändrat kurs.
OM det skett borde någon form av krav framförts, om man hann innan det störtade...
Även om en annan person än piloterna stängt av systemet borde de ha hunnit skicka nödsignal.

Ett annat scenario är om något hände planet i luften så alla blev medvetslösa.

Jag tror inte någon vet vad som hänt, men hoppas man kan lösa mysteriet för de anhörigas skull. Det måste vara en olidlig väntan.

Jag undrar: kan man ringa från mobil på den höjden och avståndet från land?

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 15:07 #28 av: Magi-cat

#26 Åh..förstår att det känns olustigt, Astell...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 15:46 #29 av: Magi-cat

DN-artikel med sammanfattning av gåtorna runt flight 379:s försvinnande. (Jag tror det är nr 10.)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/elva-intrikata-fragor-om-flight-370/

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 16:33 #30 av: Astell

# 29 

Att allt skulle gå fel mitt i natten och på det nödlanda så flott utan vrakspillror när allt var utslaget verkar långsökt..hm

Anmäl
2014-03-15 17:08 #31 av: Magi-cat

men om det sjönk...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-15 17:13 #32 av: AlienInvasion

#12; jo faktiskt. ett flyplan i luften är nog inte helt omöjligt att lokalisera med dagens satelliter. Svårare att hitta saker under vattnet. Dessutom lär bränslet varit slut för läänge sedan.


Så vi kan med lätthet säga att din "shaman" är en skojare om vi får återse dessa människor.

Anmäl
2014-03-16 00:00 #33 av: fatcat

Mänskliga faktorn är oftast den bidragande orsaken till flygplansolyckor. Kanske är någon av piloterna skyldig eller så uppstod en spricka i skrovet och piloterna blev medvetslösa.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-03-16 00:13 #34 av: fatcat

Flygplanen ligger på cirka 10.000 meters höjd, uppstår det någon spricka eller annat fel så är chanserna minimala. Men det ska samtidigt inte hända, säkerheten är väldigt bra.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-03-16 10:42 #35 av: Magi-cat

Politisk aktivist eller bara medmänniska som reagerar på orättvisor?

Piloten på det försvunna planet synas nu i sömmarna.

Jag tycker det är synd om det ska bli "misstänkt" med varje opinionsyttring...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18549245.ab

Än så länge är inte mysteriet nära sin lösning, verkar det som.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-16 13:03 #36 av: Astell

De skriver att det kan ha sänt ut signaler från marken men vi får tydligen vänta med att få veta varifrån...hm ja vi får se var det hela landar...

Anmäl
2014-03-16 14:04 #37 av: Ghosthunter

Ja..haha...landat hat nog planet gjort, på ett eller annat sättSkrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-16 14:07 #38 av: Magi-cat

Alla satt säkert med mobil. Någon borde använt den, om de hunnit.
Kan man inte hitta mobilernas positioner?

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-16 14:54 #39 av: Astell

Sänder mobiler även när de är urladdade? då skulle det var en lätt match..även att någon skulle hunnit skicka ett sms..Funderar

Anmäl
2014-03-16 15:56 #40 av: Magi-cat

Nej, inte om de är urladdade, men lång tid efter flygplanet försvann från radarn...


"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-16 16:18 #41 av: Astell

jo precis...skumt..

Anmäl
2014-03-16 16:39 #42 av: Magi-cat

Det blir konstigare och konstigare Nu sägs det att kommunikationen stängdes av exakt när planet befann sig i radioskugga.

Samt att det kan ha landat. Ofattbart. Varför?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18550221.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-16 17:43 #43 av: Astell

En kinesisk shaman sa att det hade fått en skada och störtat i Sydkinesiska sjön..om det har blivit kapat så kan de väl börja tala nu och skicka hem passagerarna??

Drog ett tarotkort på det och fick prästinnan upp och ner...alltså något som inte avslöjades :(

Anmäl
2014-03-16 19:13 #44 av: Ghosthunter

Dom misstänker att hjärnan bakom kapningen (om det nu var en kapning) är samma som planerade attackerna mot World Trade Center....dom skulle förmodigen göra något liknande nu också.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-16 20:48 #45 av: AlienInvasion

Själv drog jag en monopolsedel nyss och den sa att allt är en bluff.

Anmäl
2014-03-16 21:34 #46 av: Magi-cat

#44 Fast där tycker jag de drar väääldigt långtgående slutsatser utan att veta något...Snopen

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-17 09:51 #47 av: Magi-cat

Mycket som är mysko...nu reagerar Kina också...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=20

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-17 20:21 #48 av: m2studio

Mina vänner, dem håller på att tröttna världen befolkning om detta tror jag och inte vill säga sanningen heller.

Många regeringar i världen vet exakt vad har hänt? Aliens, krasch eller vad som helst men vill inte säga oss någonting därför kommer med nya teorier varje dag för att förvirra oss bara.

Efter ett tag man blir trött och kommer människor att släppa taget om det. Annans efter så mycket sökande med radar, flygningar, satellit, båtar och mm skulle ge oss någonting och inte att nämna det SPÖK FLYGPLAN.

Jag bara hoppas att passagerare är väl och återkommer till sina nära o kära bara.


Anmäl
2014-03-17 21:25 #49 av: Vander-sten

Hämtat från SVD's chatt.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=20

Jan Majlard skriver 14.34

Den malaysiska tidningen The Star skriver att forskare uppsnappat seismisk verksamhet i närheten av den plats där planet tappade kontakten med omvärlden. Forskarna skriver på sin hemsida:

”Om det här skalvet verkligen orsakades av att planet störtade i havet visar intensiteten av den seismiska aktiviteten på att kraschen var förödande”, enligt The Star. Forskarna ska ha uppfattat skalvet med hjälp av två seismografer belägna innanför Malaysisas gränser. 

”Händelsen inträffade vid 2.55 på morgonen den 8 mars, cirka en och en halv timme efter att MH370 förlorade kontakten klockan 1.30 på morgonen. En av de två möjliga platserna ligger cirka 116 kilometer nordöst om MH370:s sista bekräftade position”, skriver forskarteamet på sin webbsida, enligt The Star.

Ställföreträdande chefen för universitetets meterologiska institution, Mohd Rosaidi Che Abas, bekräftar att deras seismografer noterade seismisk aktivitet klockan 2.56 under lördagen. Han säger att de nu undersöker saken närmare, enligt The Star. Slut Citat.

Fortsätter...

Även seismologer vid ett av Kinas toppuniversitet, ”Science and Technology of China”, ställer sig bakom teorin. De skriver i ett meddelande på hemsidan att de också uppfattat seismisk aktivitet på havsbottnen tidigt på lördagsmorgonen lokal tid, cirka 150 kilometer söder om Vietnams sydligaste spets. Slut Citat.

Minns detta med jordskalv var något som noterades ganska tidigt i media om flygplanets försvinnande...

Anmäl
2014-03-17 22:33 #50 av: Astell

#49

Kollas det inte upp noggrant nu då?

Anmäl
2014-03-17 22:42 #51 av: JonasDuregard

Nog för att man kan bygga ganska känsliga seismografer, men det här låter kanske aningens långsökt (om än inte lika långsökt som #48). Uppmäter de inte seismisk aktivitet i princip varje dag?

#48 "Annans efter så mycket sökande med radar, flygningar, satellit, båtar och mm skulle ge oss någonting"

Jag tror du kanske underskattar hur stort området de letar i är.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-03-18 14:39 #52 av: Vander-sten

#51 Om man inte är väldigt nära insatt i händelserna så är det ju samtidigt svårt att veta vad som verkligen hänt på plats i verkligheten.

Har ju nämnts dem sista dagarna att man varit kritisk till Malaysiska myndigheter vad gäller bidragande av viktiga information som man kanske sitter på. Läste bara nu senast idag på DN och SVD att mycket av sökinsatserna försvårades till en början pga detta kryss där landsgränserna då möts och går samman. Vad jag förstår där också försvinnandet ägt rum. Det gäller ju då att klara samordna sökandet.

Vet inte vad man ska tro om det här, ser man till vad som hänt i världen senaste tiden så är ju propaganda en sak som använts lite emellanåt. Det har väl funnits viss antydan i en del som rapporterats. Tänker på Nord Korea, Syrien och nu Ukraina - Krimhalvön och Ryssland.

Men å andra sidan, det finns ju stora plan som försvunnit förr i historien, även om det är ganska sällsynt.

Anmäl
2014-03-18 15:02 #53 av: Magi-cat

Vet verkligen inte heller vad man ska tro. Det spekuleras idag om att planet göms på någon militärbas...Yrar

Man har mer eller mindre pekat ut piloten, på väldigt lösa grunder. (jag menar, en fullt laglig flygsimulator kan väl många flygintresserade ha hemma?)

Om en person verkligen skulle lyckas med alla komplicerade saker som ska falla på plats i exakt rätt tid, vore detta fullständigt unikt.

Och nej, inte troligt.
Ett led i propaganda kan ju hela försvinnandet också bli, som ovanst. var inne på.

Tyvärr.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-18 16:34 #54 av: Astell

Ofta blir det ju fördröjningar när man letar för ivrigt..till sist blir det väl av en händelse någon som hittar en flygplansbit i havet på ett ställe där man inte sökt ..brukar ofta vara så..jag släpper det..

Anmäl
2014-03-21 19:42 #55 av: Klass

Mediumet Lisa Williams ser i alla fall träd och säger att det finns flera överlevande.

http://www.mediaite.com/tv/i-tend-to-work-off-what-i-dont-know-hln-asks-psychic-to-investigate-missing-plane/ 

Anmäl
2014-03-21 19:44 #56 av: Magi-cat

#55 Sidan verkar vara borttagen.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-21 20:08 #57 av: Klass

#56

Ja, det verkar den vara. Det måste vara jag som gör fel på något sätt. Funderar :(

När jag klickar på länken direkt från Facebook så finns den där.

Testa detta, då (den som är intresserad): http://www.news.nom.co/i-tend-to-work-off-what-i-don-t-know-hln-8429560-news/ och klicka på "Read full article"

Anmäl
2014-03-21 20:11 #58 av: Magi-cat

Här:

http://www.mediaite.com/tv/i-tend-to-work-off-what-i-dont-know-hln-asks-psychic-to-investigate-missing-plane/

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-21 21:48 #59 av: Naznaz

De har hamnat i en annan dimentionGlad

Naznaz

Anmäl
2014-03-22 08:37 #60 av: Astell

# 59

Har du fått informationen själv eller är det bara vad du tror?

Anmäl
2014-03-22 08:41 #61 av: Magi-cat

Dessvärre är det nog i oceanens djup.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18587697.ab

Man tänker på de anhöriga och denna fruktansvärda ovisshet...Gråter

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-22 13:22 #62 av: Magi-cat

Hur öka säkerheten? Mellan nagelfilar och brandyxor, kostnader och möjligheter...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-det-forsvunna-flygplanet_3371546.svd?sidan=16

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-22 22:45 #63 av: Cahira

De drog upp på nyheterna om ett plan på 50talet tror jag det var som försvann likadant spårlöst och enda de hittade var lite kläder som flöt i mississippi vill jag minnas att det var. Planet har fortfarande inte hittats och nära och kära fick aldrig ett avslut. Dagen efter startade nåt krig så de fick inte så mycket popularitet som detta nuvarande plan får. 

Ett sånt stort plan sjunker garanterat som en sten. Ledsen

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-03-23 13:56 #64 av: fatcat

Vad tror du har hänt med flygplanet magi-cat?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-03-23 17:18 #65 av: Ghosthunter

Helt otroligt hur det kan spekuleras. Nu snackar dom om att det är piloterna som kapade planet....äsch, bättre att vänta tills svaret kommer!!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-03-23 17:19 #66 av: Magi-cat

#64  att det skett en olycka Gråter

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-24 09:27 #67 av: Magi-cat

Varför är det så svårt att hitta de där flygplansdelarna (om det nu är det) som man funnit på satellitbilder? Varför kan man inte bara åka dit?

Svaret är att havsströmmarna ställer till det.

Här är en illustration över dessa strömmar och lite om svårigheterna att hitta dessa ytterst små fragment...

http://earthsky.org/earth/ocean-wave-currents-in-the-search-for-malaysia-air-flight-370

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-24 09:52 #68 av: Magi-cat

Senare uppgifter tyder på att något katastrofalt hände i planet: strax efter att kontakten bröts dök det till ca 3000 m flyghöjd vilket kan tyda på att piloterna försökte rädda passagerarna eftersom det finns tillräckligt med syre på den höjden. 
Samtidigt vek det av från flygrutten vilket kan tyda på något fel i navigationen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18594809.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-24 12:46 #69 av: Astell

Vi får se om det gav ngt om några timmar Vilar huvudet i handen

Anmäl
2014-03-24 15:54 #70 av: Magi-cat

Tragedin ett faktum.Gråter

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18599437.ab

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/24-mars-nytt-svep-forsvunna-planet_3393570.svd?sidan=13

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-24 17:11 #71 av: Astell

Mm men skönt för de anhöriga att höra detta så de kan börja sörja..så fruktansvärt jobbig tid för dem Gråter

Anmäl
2014-03-24 17:40 #72 av: Magi-cat

Ja, det är alltid bättre att veta...Gråter Hur sorgligt det än är, då kan man bearbeta lättare än med ovissheten...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-25 13:31 #73 av: Magi-cat

Dopplereffekten hjälpte till att fastställa vad som hänt planet!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18603682.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-03-29 18:20 #74 av: Magi-cat

Det absolut vettigaste som sagt hittills! Äntligen!

Ett elfel och brand i cockpit - piloterna är hjältar (inte skurkar) och gör allt för att släcka branden men misslyckas och planet fortsätter tills...Gråter

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18628805.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-05 16:09 #75 av: Magi-cat

Tänk om det ändå är sant att man hittat signaler från den svarta lådan!

Hoppas det, för alla anhörigas skull och för alla som söker svar...och för att förhindra att sådant händer igen, vad det nu var som hände.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18671663.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-05 16:17 #76 av: fatcat

Det är nog sant.. 

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-04-05 19:07 #77 av: Magi-cat

Men det kan vara knepigt att hitta den ändå. Ljud färdas jättelångt och snabbare under vatten än i luft (?) och "beror på" väldigt många faktorer...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18672200.ab

Om ljudhastighet.


"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-05 20:53 #78 av: Astell

Kan komma från delfiner skrev dem...fortf inget bekräftat..

Anmäl
2014-04-06 09:18 #79 av: Magi-cat

Fast signalen sägs vara för regelbunden för att komma från delfiner...

http://www.svd.se/nyheter/inkorg/forsvunna-planet-mysteriet-fortsatter_3437810.svd?sidan=2

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-06 16:35 #80 av: Magi-cat

Så här ser de svarta lådorna ut....De ska klara eld och att slå i marken i hög fart och vatten ända ner till 6000 m djup! På den nu aktuella platsen är det 4500 m djupt.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/06/svarta-ladan-kan-losa-gatan

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-07 09:23 #81 av: Astell

Om nu planet är satt ur spel hur kan det då inte finnas flygplansdelar eftersom planet inte kan ha landat på vattnet utan att instrumenten fungerar?

Anmäl
2014-04-07 09:39 #82 av: Magi-cat

#81 Planet kraschade i vattnet när bränslet tog slut. Området är enormt, man kanske inte hittat vrakdelarna, de kan ha sjunkit, det kanske inte blev så många delar innan planet sjönk etc. 

Hoppas det gick fort, att de blev medvetslösa snabbt.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-07 10:06 #83 av: Astell

Mm ja vi får se hur det fortlöper..

Anmäl
2014-04-07 19:36 #84 av: Cahira

#82 G kraften fick förhoppningsvis alla att tuppa av. Ledsen

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-04-07 20:02 #85 av: Magi-cat

Eller syrebristen

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-14 11:24 #86 av: Magi-cat

Nu tar man miniubåtar till hjälp för att om möjligt lokalisera de svarta lådorna, då signalerna från dem har tystnat...

Intressant bild där man förstår en del av svårigheterna...Det är väldiga djup och gränsen för vad de här ubåtarna klarar.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/forsvunna-planet-sa-djupt-gar-problemet_3458836.svd

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-14 13:17 #87 av: Huygens

Vad jag inte begriper är att inte den hypermoderna mångmiljon sonarutrustningen som används kan detektera riktningen på pingsignalen 3 km bort.

På 60-talet fanns det (aktiv?) sonar som kunde detektera ubåtar. I det här fallet sänder MH370s låda själv ut signalen och med två mikrofoner på sonarmottagaren enligt steroprincipen kan man sedan fastställa riktning och möjligen avstånd också.


Anmäl
2014-04-14 13:50 #88 av: Magi-cat

#87 Det är inte mycket av det här dramat som är särskilt lätt att begripa. 

Är det det enorma djupet eller de enorma avstånden som gör det svårt? Eller räcker helt enkelt inte tekniken till ändå? Som man sade i början, det är inte som att hitta en nål i en höstack, vi har inte ens funnit höstacken. Nu kanske man har det ändå.

Men man lyckades till slut hitta det franska planets lådor i Atlanten, så det finns hopp.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-20 09:18 #89 av: Magi-cat

Sökandet efter flygplanet som försvann går nu in i ett kritiskt skede. Snart har den lilla sök-ubåten gjort vad den kan.

Den malaysiska transportministern vädjar till hela världen att be.

Det lär nog behövas ett smärre mirakel...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18747469.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-20 09:26 #90 av: Wraith

Som om någon gudomlig makt skulle hitta planet TystBöner lär inte hitta planet, det är upp till oss och våran teknologi.

Anmäl
2014-04-20 09:30 #91 av: Magi-cat

#90 Med all respekt för våran teknologi, den borde inte tillåtit planet att alls försvinna spårlöst...

Men det var väl en serie oturliga omständigheter. Hoppas bara de finner det och att det inte händer igen.

Lite böner gör i alla fall inte saken värre. Skämtar

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-20 09:56 #92 av: Wraith

#91 Jo men nu brast vår kunskap och teknologi och lät ett plan försvinna. Man undrar ju hur det ens var möjligt. Spår verkar man dock ju hitta i form av pingar, men att hitta ursprunget verkar vara omöjligt Funderar

Det blir inga böner från mig iaf. Om någon gudomlig makt ska hjälpa så kan man ju undra varför den gudomliga makten ens lät det hända FörskräcktOm folk la lite mer tilltro till vetenskap och inte mirakel. Om man hoppas på mirakel så kan ju alla som söker gå hem och be i soffan. Om planet då flyter upp till ytan med alla passagerare i liv; då kan man kalla det för mirakel.

Anmäl
2014-04-20 10:08 #93 av: Magi-cat

#92 Jag säger inte emot dig. Glad Som du kanske läst tidigare i tråden har jag också undrat mycket hur det kunde hända och var det brast.
 I Malaysia kanske man bifogar lite böner, som en del av sin kultur och som en fras eller del av vardagen, jag vet inte. Precis som amerikanska presidenter (med säkerligen stor tilltro till sitt lands teknologi) måste klistra dit ett "God bless.." eller liknande till det mesta.

Tilltron till vetenskap har nog väldigt lite med böner att göra. Man gör sitt yttersta (utgår jag ifrån) för att hitta planet och landets ledare lägger av olika skäl till en mening om böner, tja....det retar inte mig nämnvärt. (Blir mer uppretad på det amerikanska hyckleriet.)

Mirakel inträffar nog lättare om alla ger sitt absoluta toppen av kunnande och teknologi, definitivt inte om alla sitter hemma i soffan...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-20 10:19 #94 av: Wraith

#93 Nä det retar mig inte heller att man lägger till "be en bön", men att be att hela världen ska göra det, nja; det var det jag reagerade på. Men inget jag retar upp mig på, gjorde bara en anmärkning Oberörd

Religion har inget i politik att göra, men det är ett annat ämne Hyschar

Men bara för att nämna lite om Amerika och dess presidenter, så är många av dessa ordentligt troende. De få som inte varit troende (ateister/agnostiker) vill inte gå ut med det för att riskera förlusten av röster, då så många vill ha religion i sin politik där borta. Men som sagt ett annat ämne Lipar

Anmäl
2014-04-20 11:00 #95 av: Huygens

#89 Frågan är om det är en generell bön som efterfrågas eller om det är en bön till en viss typ av gud(ar)?


Anmäl
2014-04-20 12:19 #96 av: Magi-cat

#94 Jo, jag förstår, tack för respons!Glad

Politik är alltid intressant. (och ev kopplingar till religion.)

#95 Vet ej. Om man istället skulle säga att världen behöver förenas i önskningar om ett gott år, fred på jorden och att finna en svart (orange) låda på havsbotten eller vad som nu är för dörren? No harm.


"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-04-23 17:33 #97 av: Magi-cat

Nu har man gjort ett intressant fynd som KAN vara från det försvunna planet. Fyndet (vad det nu är) hade flutit i land i Australien. Det undersöks nu noga, kan man förmoda.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18763448.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-05-04 01:04 #98 av: Huygens

Ljudinspelningarna som Malaysias regering publicerat mellan flygledartornet och MH370, visar tecken på att ljudinspelningarna har blivit redigerade, manipulerade och satts samman av olika andra inspelningar uppger NBC News.

Klipp-och-klistra helt enkelt. Det är så man skaper sanningen.

Eller döljer den...


Anmäl
2014-05-04 06:58 #99 av: Magi-cat

#98 "The analysts cautioned that their observations don't necessarily imply anything about the investigation into the missing flight."

Det finns så mycket i media som sagts och skrivits om det här tragiska försvinnandet. Förmodligen sköttes det inte bra från början (med facit i hand) eller så var det en serie olyckliga och/eller osannolika sammanträffanden. Först var det mycket fokus på pilotens möjliga uppsåt. Sedan blev det allt möjligt (och omöjligt) annat.

Malaysia kanske vill dölja att man inte tagit tillvara handlingarna på rätt sätt, inte följt rutinerna, klantat sig eller så är det ett vedertaget förfarande? Vi vet inte.

Troligen kommer försvinnandet att leda till andra rutiner inom flygtrafiken, vad nu det kommer att innebära.

Fortfarande hoppas man att detta får ett avslut så man hittar planet med människorna så tragedin kan bearbetas bättre.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-05-19 18:15 #100 av: Huygens

Danska Ingeniøren skriver att Inmarsat satellitdata är fel eller beräkningarna är fel. Det betyder att man kanske letat efter planet på fel ställe, och kan förklara varför inga vrakdelar setts till.

"Satellitfirmaet Inmarsat har offentliggjort frekvenserne fra de pings, der blev sendt mellem flyet og en geostationær satellit i firmaets netværk, men beregningerne er enten fejlagtige eller ikke forklaret i fuldt omfang, lyder kritikken fra flere eksperter.

Efter at have regnet Inmarsats resultater efter undrer det blandt andet eksperterne, at flyet skulle have bevæget sig med mere end 80 km/h, allerede inden det var begyndt at taxie ud på landingsbanen i Kuala Lumpur."

Dvs planet rörde på sej i 80 km/h när det stod helt still på marken...


Anmäl
2014-05-19 18:53 #101 av: Magi-cat

#100 Har ingen kommit på det tidigare i så fall? Hur har någon någonsin hittat ett enda flygplan om man inte ens kan räkna så pass?Funderar

Så - var är då planet?

edit: (Jag är rätt kass på danska märker jag, berätta gärna Cool)

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-05-19 19:15 #102 av: Huygens

Jag tror inte man har använt satellitdata på det här sättet förut. Det är baserat på amerikanska oberoende uppgifter, kanske fanns det en länk i artikeln? Sedan har danska Ingeniøren gjort sin sammanfattning. I alla fall Inmarsat-data har inte släppts offentligt förrän nyligen, så ingen har kunnat titta på datat. men det som släppts + beräkningar ser antingen fel ut eller så saknas någon vital information från Inmarsat.


Anmäl
2014-05-29 16:26 #103 av: Huygens

DN kommer med ett lite knepigt påstående om sökteamets miljondollarutrustningen. Tydligen ska själva pingsignalen ha kommit från sökfartygen själva. Eller från sökelektroniken.

Använder dom utrustning som aldrig provats ut ordentligt?

"Vi arbetar nu efter teorin att pingarna var ljud som skapats av någon av båtarna eller av elektroniken i det instrument som uppfattat dem..."

Den goda nyheten är att dom nu sökt av 100 % av området.


Anmäl
2014-05-29 16:31 #104 av: Magi-cat

Men oj...tillbaka på ruta 1 alltså...

Jag tänker på, man hittade ju det brasilianska planet som störtade i Atlanten. Det kan inte ha varit lätt heller, men hur bar man sig åt då?

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-05-29 16:33 #105 av: Magi-cat

Vilken missräkning...

Hittade en artikel till:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/29/plingande-ljud-i-havet-kommer-inte-fran-mh370

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-01 23:04 #106 av: Huygens

Läser in mej på MH370 från olika websidor och det blir bara konstigare och konstigare.

Sarah Bajcs pojkvän var passagerare på MH370. Tidning skriver om utredarna och vad Sarah säger:

"Antingen är de fruktansvärt inkompetenta, eller så är de del av en ansträngning att föra folk bakom ljuset, säger hon till Sky News.

Amerikanska flottans biträdande chef för havsteknik, Michael Dean, gick på tisdagen ut och sa att de uppfångade signalerna, som man trott kom från svarta lådan från planet, troligen inte gjorde det.

- Vår bästa teori nu är att signalerna var ljud från sökfartyget, eller från själva sökutrustningen, säger Michael Dean till CNN."


Annan tidning skriver om malaysiska regeringen:

"I två månader har de anhöriga krävt att få ta del av satellitinformationen i jakten på svar.

I går offentliggjorde regeringen alla tekniska data från MH370:s sista resa. Rapporten är på 47 sidor och innehåller mängder av information.

Men kritiken från familjerna kvarstår och regeringen anklagas för att mörka i rapporten

Bland annat ska information för att "förstå innehållet" ha tagits bort, enligt Sarah Bajc, vars pojkvän fanns ombord. Det verkar bara som att de döljer något, säger hon till The Independent."


Nu kommer det skumma som jag missat:

"08:19 (March 8) Unscheduled, unexplained partial handshake transmitted by aircraft.

This "partial ping" initiated by the aircraft was unscheduled, not the result of any human interaction, and is consistent with the satellite equipment aboard the aircraft requesting a logon during power-up after an electrical outage, perhaps caused by fuel exhaustion."


Det sista "partiella" pinget kom nästan 7 timmar efter att man förlorat transponderkontakten med MH370. Jag tolkar det som att strömmen brutits i MH370 och sedan slagits på igen, datorsystemet ombord MH370 har därefter startat upp och påbörjat kommunikation igen med Inmarsat.

8 minuter innan det partiella pinget, kom det sista vanliga pinget.

Detta kan indikera att MH370 landat någonstans, stängt av motorer och datorsystem. Sedan har någon av misstag slagit på strömmen igen och det sista "partiella" pinget skickades ut.

Datorsystemet i MH370 har därefter hastigt åter slagits av och bara en del av det sista pinget hann skickas ut innan strömmen bröts för sista gången, därav blev det endast "partiellt".

Har detta redan diskuterats i tråden?


Allt ställs på huvudet.

För mej är det sista (partiella) pinget en total överraskning.

Ifall planet slagit i marken/vattnet, borde hela flyplanskroppen slagits i bitar, troligen fyllts med vatten och inte haft möjlighet att först slå av och sedan slå på och starta upp sin dator för Inmarsatpingande.

Något är skumt.


Anmäl
2014-06-02 07:28 #107 av: Magi-cat

Intressant wiki-artikel med mycket info!

Att anhöriga desperat undrar vad som hänt och vill ha svar kan man verkligen förstå! Att förutom sorgen även känna som ett svek att inte få tillräcklig information och rätt information gör bara frustrationen värre.

Kanske den malaysiska myndigheten inte skötte allt optimalt bra från början och försöker dölja det eller är det bara inte deras vana att vara helt öppna, jag vet inte.

Att det där ping-sökandet inte gav mer utslag än från sökarna själva var ju en stor missräkning. Har man inte kommit längre med tekniken, undrar man. 

En rapport på 47 sidor låter inte alls mycket i det här sammanhanget. De som förstår den kan förhoppningsvis få ut något av den.

Ang. det sista pinget, det mysko: Jag tänker så här, dels att om tekniken förut visat luriga ping som inte kom från planet, kan det vara så igen.
Eller - om ett flygplan slår i vattnet med full kraft kan jag tänka mig (med reservation för teknisk okunnighet) att det blir en och annan reaktion i systemet. Kanske ett partiellt ping?

Nej, tror tyvärr inte planet landat i godan ro på någon paradisö utan att en fruktansvärd olycka skett. Det vore bara så skönt att få en bekräftelse för de anhörigas skull.
Samt att man inom flygtrafiken drar lärdomar, vad det nu kan vara som behöver förbättras.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 09:50 #108 av: Huygens

Det rör sej om olika typer av ping.

Alla ping och handskakningar som kom från planet medan planet var i luften, kom från ett radiokommunikationsdatorsystem i planet och var radiosignaler till Inmarsat.

Ping som sedan sas komma efter att man tror planet slagit i vattnet kom från planets svarta låda och är akustiska signaler (under vattnet).


Det partiella pinget jag nämner i #106 är en radiosignal (kom inte från svarta lådan) medan planet var i drift.

Det luriga med det partiella pinget är att det normalt sett bara skickas ut om:

A. Planet landat.
B. Planet därefter stannat.
C. Planet stängt av strömmen till datorsystemet som sköter radiosignalerandet.

D. Strömmen kopplats på igen i planet.
E. Datorn startat upp.
F. Datorn skickar en "har-startat" radiopingsignal till Inmarsat.


Detta partiella pingandet bortförklaras i wikipedialänken med att det kanske är så att bränslet börjat ta slut i luften, men jag tror inte på den förklaringen. Datorsystemen på ett så avancerat plan som Boeing 777, får inte stoppa (eller starta om) bara för att jetmotorerna stannar. Det måste finnas reservbatterisystem på planet, på samma sätt som att en bil har en blyackumulator, så att strålkastarna och blinkers funkar utan att motorn behöver köra.

(Säkerhetskraven på 1990-talet på ett av AirBusflygplanen var så hårda att man var tvungen att garantera att flygplanets centraldator endast skulle fallera 1 gång på 100 000 år, därför att det ansågs oacceptabelt ifall planets centraldator gick ner i luften.)

Om planet kraschat på något sätt borde så mycket gått sönder i MH370 att radiosignalsdatorn inte kunnat starta om. Men man har inte hittat några som helst vrakspillror.

Existensen av det partiella pinget pekar därför på att planet MH370 faktiskt kan ha landat i ett stycke.

Och den möjligheten har det pratats tyst om i media.

Tål att upprepas:


Existensen av det partiella radiosignalspinget till Inmarsat pekar på att planet MH370 har landat i ett stycke.


Anmäl
2014-06-02 09:59 #109 av: Magi-cat

#108 Det har du förstås rätt i, med pingen...

Kan inte den onormala radiosignalen skickats ut i händelse av att katastrofen skett och reservsystemen slagits ut av t.ex. brand?

Att man inte hittat spillror - det är ett enormt stort område...

Jag kan bara inte få in i mitt huvud att det skulle landat...Varför liksom??

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 10:58 #110 av: Huygens

För att förstå hur den partiella radiopingsignalen uppkommit behöver vi veta några saker om MH370. Vi behöver t ex veta:

A. Var är radiopingdatorn placerad ombord på MH370?
B. Var finns strömkällan/-orna till radiopingdatorn?
C. Var är strömkablarna dragna till radiopingdatorn?
D. Var finns själva radiosändaren/antennen och hur är dess kablar dragna?

E. Vad händer om strömmen bryts?
F. Hur går det till när radiopingdatorn startar upp när strömmen kommer tillbaks?
G. Hur lång tid tar det att skicka en partiell radiopingsignal?

Det är intressant att veta hur lång tid det tar för radiokommunikationspingdatorn att starta om innan den kan skicka sin radiopingsignal till Inmarsat.

Även eventuella Inmarsatsignaler tillbaks till MH370 är intressanta, då det ger info om tidsfördröjningar.


Om en brand får datorn att gå ner och sedan starta upp igen, så behöver man veta ovan nämnda saker. Dock är det lite konstigt med en brand först 7 timmar efter att alla andra datorsystem manuellt kopplats ner.

Sen kanske vi måste vara öppna även för möjligheten att allt är lögn från Inmarsats sida. Jag läser på nätet och får känslan av att det inte står rätt till.

Jag tror t ex att det skickas ACARS-signaler även när ett plan står still på marken och motorerna är avstängda, så länge planet i övrigt är igång med olika datorsystem. ACARS går över Inmarsatsystemet.

Att radiopingdatorn skulle gå ner bara för att jetmotorerna tillfälligt stannar när dom är utan bränsle, för att sedan starta upp igen när bränslet hostar till i jetmotorerna, det låter fel.

Telegraphs artikel om partiellt radioping.


Anmäl
2014-06-02 11:23 #111 av: Magi-cat

Ursäkta mitt ovetande, man vad är ACARS?

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 11:33 #112 av: Magi-cat

#110 Att radiopingdatorn skulle gå ner bara för att jetmotorerna tillfälligt stannar när dom är utan bränsle, för att sedan starta upp igen när bränslet hostar till i jetmotorerna, det låter fel

Enligt vad jag inhämtat så sker det inte.

En oberoende kommission borde kunna reda ut alla de här sakerna. Hoppas det startar en sådan, så alla får klarhet. Annars blir det bara spekulationer med ofullständiga fakta.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 12:22 #113 av: Huygens

ACARS - Aircraft Communications Addressing and Reporting System

Rolls Royce-jetmotorerna påstods skicka ACARS-signalar från MH370 flera timmar efter att andra system kopplats ner.

"On 11 March, New Scientist reported that, prior to the aircraft's disappearance, two Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) reports had been automatically issued to engine manufacturer Rolls-Royce's monitoring centre in the United Kingdom; and The Wall Street Journal, citing sources in the US government, asserted that Rolls-Royce had received an aircraft health report every thirty minutes for five hours, implying that the aircraft had remained aloft for four hours after its transponder went offline.

The following day, Hishammuddin Hussein, the acting Malaysian Minister of Transport, refuted the details of The Wall Street Journal report stating that the final engine transmission was received at 01:07 MYT, prior to the flight's disappearance from secondary radar.
"

Det anses nog allmänt att Rolls Royce lagt locket på angående ACARS satellitsignaldata från MH370.

Den officiella hållningen idag är att det bara var SATCOM-signaldatorn ombord på MH370 som skickade radiopingsignaler till Inmarsat.


Enligt BBC:

"Turning off ACARS is no easy feat, requiring a person with technical knowledge to climb down through a trapdoor into the plane's hull to remove circuit breakers."

ACARS går genom MH370s SATCOM-datorsystemet som i sin tur går över Inmarsats satelliter. När ACARS kopplades bort, fortsatte en dator ombord på MH370 att skicka SATCOM-radiopingsignaler, det är dessa radiospingsignaler som Inmarsat tagit emot. Jag tror även att Inmarsat själv har skickat radiosignaler till MH370s SATCOM-dator varje timme och fått respons.

Läser man på olika sidor, finns det en del som påstår att det inte går att stänga av ACARS när man flyger. Så vi vet inte om ACARS var i funktion och om ACARS-signalerna mörkas av Rolls Royce eller om det bara var bassystemet SATCOM som fortfarande fungerade och skickade radiopingsignaler.

Rolls Royce införde med flit ett radiosatellitsignalsystem som inte skulle gå att stänga av, därför att dom ville få all data om sina motorer varje halvtimme. Även i alla kontrakt där man hyr (tror inte det går att köpa dessa jetmotorer) en Rolls Royce-jetmotor, får flygbolagen ej stänga av ACARS.


Det finns många radiosignalsystem på en Boeing 777, kanske 7 (9?) olika system:

"There are so many communication systems on the airplane. 3 VHF radios. 2 SatCom systems. 2 HF radio systems. Plus Transponders and active, ‘real time’ monitoring through CPDLC (Controller to Pilot Data Link Clearance) and ADS B (Air Data Service) through the SatCom systems and ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) thru the VHF, HF and SatCom systems."


Anmäl
2014-06-02 13:44 #114 av: Magi-cat

#113 Det börjar bli mycket pingande hit och dit...Yrar

Ok, ACARS då, det var som jag trodde. Systemet fortsätter skicka signaler om hur maskineriet mår så länge själva planet är funktionsdugligt nog att göra det. Besättningen kan vara ur stånd att meddela sig eller ändra färdriktningen.
Stämmer i så fall med att något hänt efter att transpondern blivit i oskick eller stängts av.

Varför skulle Rolls Royce lagt locket på? För att mörka maskinfel? Det vore ganska dumt för man kan ju inte utesluta att fakta kommer fram.

Sedan skriver du att ACARS kopplades bort. Trodde inte jag det gick att göra.Funderar Just det, nu ser jag att du skriver om det senare...Cool

(Jag frågade flygkunniga personer som säger att det inte går att stänga av...)

Återstår då frågan om SATCOM-pingarna....Vad har de för funktion? En dator ombord? Hade inte den stängts av om någon verkligen ville dölja uppsåtligt vad man gjorde? De kan fortsätta efter ett totalt motorhaveri?

Många frågor...Funderar

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 14:36 #115 av: Huygens

Jag tror inte att ACARS kopplades bort på MH370. Jag tror bara att myndigheterna vill få oss att tro att ACARS var bortkopplat, för att inte tvingas presentera en massa ACARS-jetmotordata som kan röja vart planet flugits.

Den Inmarsat-data som presenterats av myndigheterna är ju ofullständig eller fel och går inte att förstå (se mina tidigare inlägg och tidningscitat).

Det är i grund och botten bara 8 tillfällen med radiopingsignaler som det rör sej om från MH370. Det borde vara lätt att presentera denna data från Inmarsat.


Vi har troligen följande scenario vid varje pingsituation:

(1.) MH370s SATCOM-dator skickar ett kopplingsping till Inmarsat.
(2.) Inmarsat tar emot kopplingspinget och returnerar en sändning-OK-returpingsignal.
(3.) MH370s SATCOM svarar med att bekräfta mottagen Inmarsatsignal och MH370 signalerar att radiopingsändningen är avslutad.

(4.) Inmarsat tar emot signalen från MH370.
(5.) Inmarsat skickar en sändning-OK-avslutad till MH370.
(6.) MH370 tar emot sänding-OK-avslutad och släpper radioförbindelsen


Inmarsat är geostationära, så det är bara MH370s förflyttning vi behöver ta hänsyn till.


Den intressanta datan är:

A. Den faktiska sändningsfrekvensen (frekvensdriften pga doppler?) från MH370 samt den förväntade sändingsfrekvensen från MH370.

B. Fördröjningen i tid mellan (2.) till (4.), vilket ger avstånd till MH370 och ev doppler effekt (?).

C. Inmarsatsatellitens position över jorden.
(D. Eventuellt datainnehåll?)


Jag antar att dessa 8 signaltillfällen borde kunna presenteras i en tabell som täcker mindre än en A4-sida?


Anmäl
2014-06-02 14:41 #116 av: Magi-cat

#115 En sista fråga bara: Glad

Varför skulle någon vilja få oss att tro att ACARS stängdes av? Även om de skulle vilja dölja något verkar det inte så klyftigt eftersom "alla" vet att den inte kan stängas av?

Tror du själv att planet flugits någonstans? Vart och varför? (det blev visst en fråga till. Cool)

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-02 15:12 #117 av: Huygens

Om ACARS-data blir tillgänglig och myndigheterna misslyckas med att fejka den datan, så kan det bli för uppenbart att något är fel. En jetmotor som flyger genom olika vädertyper, luftgropar och annat skoj, kommer ju att visa det i sin kördata. Det gör att man kan kolla vilka vädertyper som fanns i området och stämma av med ev flygrut.

Bättre då att utelämna fejkad ACARS och bara presentera falsk SATCOM-data, inte så mycket att göra fel på, mer än sånt som nämndes i t ex #100.

Vad som sen hänt planet är bara obegripligt.


Det är en Boeing 777. Den kan tas över av t ex ett stridsflygplan några mil bort. Piloterna ombord MH370 kan då knappast göra något om deras instrumentpanel kopplats bort via mjukvara manipulerad från stridsflygplan. Möjligen att någon i förväg måste stoppa in lite otäck hårdvara i en Boeing 777 för att helt hålla en extern kontroll, men jag blir inte förvånad om det räckt med ett lösenord och en krypterad radioförbindelse, för att ta över MH370 utifrån.

Boeing 777 är den första Boeingmodell som helt kan styras utifrån utan att man behöver lägga till hårdvara inne i flygplanet. All mjukvara finns redan på plats.

Ett stridsflygplan med rätt lösenord och en krypterad kommandoradioförbindelse, kan ha förvandlat MH370 till en fjärrstyrd drönare med 239 personer ombord.

Sedan kanske något gick snett.


Anmäl
2014-06-03 22:00 #118 av: Magi-cat

Kvinnan såg ett brinnande flygplan....Var det MH 370?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18997979.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-04 20:06 #119 av: Magi-cat

Det låter mer och mer som en intressant iakttagelse...

Lite konstigt bara att det inte rapporterats tidigare....

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-04 22:38 #120 av: Huygens

#118 Det finns några problem med den förklaringen, fast visst... Två mötande flygplan, motorerna på MH370 som börjar brinna och sedan faller i havet.

Men, men...

I området söder om Indonesien och även på nordsidan runt Sydkinesiska Sjön, Malaysia/Vietnam/Kina, bor det miljoner människor.

En svensk pilot som flugit passagerarplan över området säger att det är så mycket båtar ute på natten, att havet är så upplyst att det ser ut som att man flyger över en stad (detta var över Sydkinesiska sjön).

Den svenska piloten ansåg att det var otänkbart att en stor Boeing 777 kunde falla ner i havet utan att 100-tals fiskebåtar skulle kunna se det.

Det borde därför varit andra människor som rapporterat samma sak som kvinnan. Dessutom, ett så stort flygplan som störtar brinnande i havet slås i tusen bitar.

Det borde finnas en massa vrakspillror att se.

(Och varför ser hon solröd ut på fotot? Har hon inte varit till havs i veckor och hunnit bli brun?)


Men det finns fler problem. Den 8 mars började gryningen kl 06.05 och solen gick först upp ca 06.20 i t ex Denpasar, Indonesien.

"A British woman who was sailing near Indonesia at the time Malaysia Airlines flight MH370 disappeared..."

MH370s transponder slutade sända 01:22. Om vi antar att flygplanet vänt kort därefter, flugit tillbaks över Malaysia/Indonesion och ner mot södra Indiska Oceanen, borde planet redan ha passerat södra havsområdet under Indonesioen strax innan kl 04.00.

Frågan är då, hur kunde kvinnan se svart rök från det störtande planet om det var så långt bort att det liknade en liten fallande meteor? Det var ju natt.

an elongated plane glowing bright orange, with a trail of black smoke behind it

Och var var den exakta koordinaten som hon befann sej på? Vilket område syd om Indonesioen. Sumatra, Java?

Varifrån kom dom två mötande planen? Det är mestadels hav direkt söder om Sumatra och Java.

Vad var den exakta tidpunkten för det inträffade? Hon har ju GPSdata så där finns också klockslag.


Anmäl
2014-06-05 05:05 #121 av: Magi-cat

Ok, uppslaget är alltså lite tunt...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-05 09:33 #122 av: Huygens

Även CS skriver lite om det i tidningen, han noterar ett par av dom samma detaljerna.


Anmäl
2014-06-05 09:46 #123 av: JonasDuregard

#120 Fullt möjligt att hon sett något helt annat.

En del av frågorna du ställer besvaras nog av kvinnan själv här: http://www.cruisersforum.com/forums/f108/i-think-i-saw-mh370-127132.html


Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-08 15:17 #124 av: Huygens

Finns ju ett totalt annat spår, men även det är tveksamt då det är i väldigt trafikerat vatten. Det är oljeplattformskonsulten som sett ett brinnande plan störta utanför Vietnam. Här borde det spolats upp en massa vrakspillror på stranden, men inget har synts till.


Intressant är en av läsarkommentarerna:

"Very stupid calculation, for travelled distance between the 6th and 7th pings (00:11 to 00:19 hour) as published by INMARSAT, the aircraft would have flown approximately 420 nautical miles in mere 8 (eight) minutes (or 3150 NM in 60 minutes). It would have developed a speed of 5833.8 Km/h (or 1620.5 m/s), or more than 4.7 times the speed of sound in the air at 15°C [1224 Km/h]. B777-200ER Maximum Cruise Speed is 948 Km/h."

Planet MH370 behöver alltså ha flugit över Mach 4 enligt Inmarsatdata. Ytterligare en uppgift som sprider tvivel om Inmarsat har gett korrekta radiosignaluppgifter, eller bara lämnat ut fejkdata. #117, #100


För övrigt, finns det en fungerande anhörig-hemsida till dom som var med i MH370, engelsksspråkig? Jag har bara hittat lite halvtaskiga FB-sidor, och det räknar jag inte som speciellt organiserat.


Anmäl
2014-06-08 15:52 #125 av: Magi-cat

#124 Mach 4 låter i så fall i mesta laget. Glad

Värst vad mycket folk det kommer fram som sett brinnande plan, så här i efterhand..

Känner ej till det där om anhörig-hemsida. Hoppas de har någon att prata med och inte minst varandra.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-08 22:47 #126 av: Magi-cat

"Någon vet något"?

Ojsan, belöning om 33 milj till den som löser gåtan om det försvunna planet!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19022784.ab

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-09 08:13 #127 av: JonasDuregard

#124 "Planet MH370 behöver alltså ha flugit över Mach 4 enligt Inmarsatdata."

Du menar "enligt en läsarkommentar om Inmarsats data" antar jag.

Jag antar att källkritik är helt överflödigt i den här situationen?

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-09 11:01 #128 av: Huygens

Mer konstigheter som pekar på en myndighetsmörkläggning. Australiens globala USA-radarförsvar, JORN, råkade vara avstängt just den 8 mars när MH370 passerade genom det australiska radarövervakningsområdet enligt Inmarsatdata.

Dessutom har en Five Power Defense Arrangement militärbas i Butterworth, Malaysia, ignorerade att MH370 ska ha flugit direkt över militärbasen med avslagen transponder och därför kvalificerat som ett oidentifierat flygplan.


Anmäl
2014-06-09 13:57 #129 av: ru4real

Ett par kommentarer till denna spretiga tråd.

En transponder är inget som man spårar ett flygplan med, det enda den gör är att svara på en signal genom att ge sin identifikation vid förfrågan. Den är till för att radar operatörer skall kunna se flygplanets id. Annars dyker det bara upp på radar som ett eko (1). Lite som ett elektroniskt "Hej, jag heter AB123"

Och om man inte tänker sig övernaturliga orsaker till planets försvinnande så kan det t ex vara en brand ombord som även om det inte bränt upp hela planet ha haft oturen att bränna av viktiga ledningar som t ex transponder och annan utrustning. Visserligen har moderna plan flera uppsättningar av viktiga komponenter, men med maximal otur kan man tänka sig att ngt sådan skett (4). 

Vissa flygbolag är tyvärr notoriska på att underhålla sina plan på rätt sätt, det fuskas mer än vad man verkligen vill veta. Det förekommer även piratkopierade komponenter med undermålig kvalitet (2). Amerikanska FAA räknade 2007 med att det installeras ca 520 000 piratkopierade delar årligen...(3)

- -

http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aviation)
http://www.iec.ch/about/brochures/pdf/conformity_assessment/IEC_Counterfeiting_brochure_LR.pdf
http://www.iprcenter.gov/reports/ipr-center-reports/IPR%20Center%20Threat%20Report%20and%20Survey.pdf/
http://www.avbuyer.com/articles/detail.asp?Id=416
http://www.skybrary.aero/index.php/Fire_in_the_Air

Anmäl
2014-06-09 14:24 #130 av: Huygens

Transponder används bl a för det automatiska antikollisionsystemet mellan plan. Civil markradar kan fortfarande följa planet på samma sätt som på 1950-talet.

Brand som stänger av samtliga system #113, är tveksamt då dom olika signal- och kommunikationssystemen metodiskt och manuellt stängts ner av någon ombord på MH370 utan att nödanrop skickades.


Anmäl
2014-06-09 14:47 #131 av: Magi-cat

#129 Det blir lite spretigt när man inte vet vad som hänt. Och vi är väl inte direkt ensamma om det här. Glad 

Men tack för synpunkterna! Det där med underhållet på flygplanen är nog inget man vill veta...Tystad Allt ska gå snabbt och billigt...

En katastrofal brand låter möjligt, och/eller hål i planet så alla blev medvetslösa.

Sedan kan ju olika myndigheter och sökorgan inte insett allvaret i tid och klantat sig, det vet man ju inte...

Det känns ändå skrämmande att ett plan bara kan försvinna, med all denna teknik...

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-09 20:58 #132 av: JonasDuregard

Tänker själv ta en flygtur över sydkinesiska sjön om ett par timmar faktiskt. Tack för de betryggande orden ru4real Cool.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-10 00:43 #133 av: ru4real

Kan f ö rekommendera en bok för flygrädda; Airframe av Michael Crichton (http://www.amazon.com/Airframe-A-Novel-Michael-Crichton/dp/0345526775). Jättebra läsning. :D


Anmäl
2014-06-10 00:49 #134 av: ru4real

#130 Hur vet vi att systemen stängts ner manuellt? 

En brand torde ge samma effekt, dvs att man tappar kontakten med systemen ett efter ett. Och även om man nu hittar ngn "svart" låda, så är den inte så effektiv och lagrar allt som man får se på film, beroende på typ av låda och hur mycket bolaget valt att lägga pengar på det så får man troligtvis inte svar på ngt av detta iaf.

Anmäl
2014-06-10 07:22 #135 av: Magi-cat

#132 statistiskt är det nästan ofarligt att flyga :-)
Hoppas det var en trevlig åktur.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-10 09:34 #136 av: Huygens

#134 Du får läsa tråden helt enkelt.

Allt står här.

Läs.


Eller så får du läsa tidningarna bättre.


Kommunikationen mellan dom olika systemen har fungerat enligt ett visst mönster som visar att dom kopplats ner under kontrollerade former, antingen via styrning från ett externt datorprogram eller direkt manuellt ombord på MH370.

"Experts on aircraft maintenance have explained that the plane's communications system can only be disabled manually – a process that requires switching a number of cockpit controls in sequence until a computer screen necessitates a keyboard input."


Det tog 14 minuter mellan att dom olika systemen kopplades ner på olika håll i planet. ACARS skickar ut jetmotordata, som befinner sej på ett annat ställe ombord på MH370 än samtalsenheterna i cockpit.

"US officials believe that two communications systems aboard Malaysian Airlines flight 370 were shut down separately, 14 minutes apart - which indicates the plane did not come down because of a sudden catastrophic failure."

"Experts suggest the way communications systems were shut down mean the plane was shut down 'deliberately' and 'systematically'"


Och angående svarta lådan. Anledningen till att myndigheterna väntade 4 timmar med att skjuta ner MH370 och slå larm, beror på att den svarta lådan behövde få sin information överskriven, raderad. Den svarta lådans inspelning varar bara 2 timmar, vartefter all information skrivs över på nytt. Detta kräver 4 timmars tålamod för att all gammal data ska bli raderad. Först en skrivning = 2 timmar. sedan skriva över allt = 2 timmar till. 2 + 2 = 4 timmar.


Anmäl
2014-06-10 13:46 #137 av: JonasDuregard

#136 "Först en skrivning = 2 timmar. sedan skriva över allt = 2 timmar till. 2 + 2 = 4 timmar."

Det blir ändå bara två timmar efter att det som man vill spela över inträffat.

Var har du fått uppgiften att den bara kan lagra två timmar? Jag vet att det är ett minikrav, men det verkar som att de i praktiken spelar in mycket längre (längre än flygplanets bränsle räcker).

Hittar du på alla de här sakerna själv? Du har väldigt livlig fantasi i så fall.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-10 14:00 #138 av: Huygens

snälla du, googla


Anmäl
2014-06-10 14:15 #139 av: JonasDuregard

#138 Varför?

Det ger mig inget svar på var du fått uppgiften.

Du talar alltså bara om CVR-delen av den svarta lådan?

Håller du med om att din lilla uträkning var nonsens och att det skulle räckt med att vänta två timmar i alla lägen?

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-10 14:27 #140 av: Magi-cat


#133 Verkar läskig. Tystad

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-10 14:35 #141 av: ru4real

#138 istället för att vara dryg och konsekvent vägra svara på frågor, så kan du väl komma med länkar och hänvisningar istället. 

Tidningsartiklar som spekulerar lite friskt som vanligt är inte fakta, det är spekulationer och gissningar. Inget annat. Även om du verkar tolka saker lite som det passar dig och filtrera bort det som inte passar in i dina teorier.

Anmäl
2014-06-10 14:43 #142 av: Huygens

#139 Du skrev: "Håller du med om att din lilla uträkning var nonsens och att det skulle räckt med att vänta två timmar i alla lägen?"

Du tänker fel.

Mycket lätt att inse.


Vid tidpunkten T0 inleder myndigheterna sin operation och piloterna ombord säger snart, "Hjälp, kommunikationssytemet har stängt av utifrån, ett stridsflygplan jagar oss..." osv.

När piloterna ropat färdigt sina olika utrop, som tar Delta-T tid att säga, är tidpunkten (T0 + Delta-T).

Vid tidpunkten T2 har två timmar passerat sedan tidpunkten T0. Om du i detta läge stoppar inspelningen i den svarta lådan, kommer du fortfarande att ha kvar piloternas inspelade nödrop.

Det räcker därför inte att vänta två timmar.

I övrigt se #138.


Anmäl
2014-06-10 14:44 #143 av: Magi-cat


#141 Nog är det väl så att det inte finns så mycket mer än spekulationer att tillgå  i det här läget, tyvärr, hur mycket man än önskar att allt vore kristallklart och mysteriet löst.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-06-10 14:56 #144 av: ru4real

Jo, såklart. Men att ange det som fakta är inte rätt tycker jag.

Anmäl
2014-06-10 20:09 #145 av: JonasDuregard

#142 "Det räcker därför inte att vänta två timmar."

Men fyra räcker? Glad

Var fick du just siffran fyra ifrån? Varför bestämde du att Delta-T skulle vara just två timmar? (Alltså att det tog två timmar för piloterna att skrika allt de ville skrika)

Fint försök till räddning dock.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-06-10 20:28 #146 av: Huygens

Trots att myndigheterna sagt att dom haft pålitliga Inmarsatdata, så att dom vetat hur långt planet förflyttat sej mellan varje radioping, så vet dom ändå inte hur fort planet flugit.

Faktum är att dom inte längre vet vilken flygrut MH370 tagit.

Det gör att myndigheterna inte ens vet var dom ska söka, men dom ska definiera ett nytt sökområde.

"It is now thought that the data apparently indicating a change in direction was instead merely showing a "power cycling" of the plane's on-board satellite communications system."

Hmm... Det väcker väldigt mycket frågor från min sida.

Gick det inte att lista ut mycket tidigare? Vad innebär en "power cycling"? Är det ens möjligt att stänga av strömmen till hela kommunikationssystemet i luften? Borde inte någon på marken lagt märke till något, t ex uppstarts- och check-meddelanden?


Anmäl
2014-06-30 11:38 #147 av: Huygens

Mer ljug från myndigheterna?

Förutom omstarten indikerad av den sista Inmarsatsignalen, ska tydligen planets datorsystem kopplat till Inmarsat ha startat om efter 90 minuter skriver The Telegraph.

Det kommer dom först fram med nu, mer än 3 månader efter MH370s försvinnande. En omstart är ju väldigt speciell, då det kan indikera att planet står på marken.

"A report released by Australian air crash investigators...

According to the report, the plane's satellite data unit made an unexpected "log-on" request to a satellite less than 90 minutes into its flight...

It would have to be a deliberate act of turning power off..."

.

I övrigt är artikeln motsägelsefull och innehåller detaljer som redan sagts vara felaktiga.

Ja-a...

För några dagar sedan skrev tidningarna att alla ombord dog av syrebrist och planet sedan avveka och flög på autopilot tills det kraschade i havet. Imponerande att döda personer deliberate kan starta om datorsystem på planet.


Anmäl
2014-07-09 19:20 #148 av: Magi-cat

Döda människor kan naturligtvis inte starta om någonting, men jag kan fortfarande inte för mitt liv begripa varför någon skulle kapa en fullastad Boeing, full med passagerare och landa den någonstans i Långtbortistan och undgå upptäckt...Vad som är sant och inte är omöjligt för en  vanlig läsare att avgöra.

Hur går det med en officiell haverikommission, för det finns naturligtvis en sådan?

Angående piloten: Han var uppenbarligen en ovanligt ambitiös pilot med egen flygsimulator och hade övat landningar på flera tusen tänkbara ställen. Detta framställs nu som något skumt....Det tycker jag är fel.
Jag frågade en flygkunnig om det där med flygsimulatorer...Hen skrattade och sade ungefär att äsch det har väl alla...Och ska man kapa ett plan behöver man inte öva landning på tusentals ställen, det räcker med ett....

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-17 17:46 #149 av: Huygens

Undra om dom dumpade planet nu? Boeing 777 från Malaysia kraschade i Ukraina.


Anmäl
2014-07-17 17:53 #150 av: Magi-cat

Tragiskt.Ledsen

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-17 20:08 #151 av: Huygens

Otroliga mängder svart rök väller upp över landskapet.

Nu börjar det bli konstigt. Det finns ett foto på ihopsamlade pass från MH17. Men passen är slängda på marken hullerombuller. Är det normalt att göra så?

Någon måste ha gått runt och plockat passen ur sönderbrända döda passagerares fickor.

Dessutom, passen är helt oskaddade, men flygplansresterna ser totalt sönderbrända ut. Ser nästan ut som mer eller mindre nya pass.

Det verkar fel.

Bilden anges som något som kan vara en skärmdump från LIFENEWS.


Anmäl
2014-07-17 21:58 #152 av: Magi-cat

#151 De sade på nyheterna att det är krigszon och väldigt svårt att arbeta där.

Fruktansvärda bilder. Ledsen

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-18 09:35 #153 av: Magi-cat

Hörde Elisabeth Höglund på nyheterna i morse, den s.k. morgonsoffan, hävda att det försvunna planet troligen är en självmordsgrej! Hur sjutton kan hon påstå det??!!Funderar

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-18 11:29 #154 av: Huygens

Ett hundratal AIDS-forskare dog i MH17-kraschen och ena svarta lådan är på väg till Moskva. Det underliga är att en del tidningar skriver om MH17s sista kända position som är bara en bit in på ukrainskt område, inte där den föll. Kraschen verkar ha skett utan att någon kommunikation gjorts innan, vilket är ganska otroligt.

Vem går och samlar in pass utan att ta vara på andra personliga ägodelar?

Kom ihåg det brandsäkra och rivsäkra passet som hittades på marken vid WTC från en av "kaparna" efter 911.


Anmäl
2014-07-18 22:50 #155 av: JonasDuregard

#154 Jag tycker att det är lite osmakligt att du måste gotta dig så i varenda katastrof som inträffar Oberörd

Och visst, du tycker allt mellan himmel och jord är "underligt". Vi vet det nu.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-07-19 07:35 #156 av: Magi-cat

#155 Du ska rikta din kritik mot vad som sägs i frågan, inte mot person.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-20 14:32 #157 av: JonasDuregard

#153 "Hörde Elisabeth Höglund på nyheterna i morse, den s.k. morgonsoffan, hävda att det försvunna planet troligen är en självmordsgrej! Hur sjutton kan hon påstå det??!!"

Skrattretande att du reagerar så starkt på en förhastad slutsats samtidigt som det helt absurda konspirationssnacket i den här tråden verkar gå dig helt förbi.

Uttrycket att sila mygg men svälja kameler har nog sällan varit mer passande.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-07-20 15:49 #158 av: Magi-cat

#157 Förhastad slutsats? Ja, nog var det det alltid.
Jag skulle kunna kontra med att det är konstigt att inte DU reagerar på förhastade, långtgående uttalanden av journalister i Sveriges Radio TV! Har de inte ett visst ansvar för vad de kläcker ur sig?

Vad man säger på en oansenlig diskussionssajt på ifokus, kanske inte har samma dignitet riktigt. Håller du inte med om det?

Har jag vidare inte reagerat? Det är mycket som undgår dig. Bara för att man inte säger emot precis hela tiden betyder det inte att man håller med! (Det tror jag du har lärt mig.)

Så skratta på du bäst du vill....

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-20 16:56 #159 av: JonasDuregard

#158 "Jag skulle kunna kontra med att det är konstigt att inte DU reagerar på förhastade, långtgående uttalanden av journalister i Sveriges Radio TV!"

Det förklaras väldigt, väldigt enkelt av att jag inte såg när Elisabeth Höglund sa det du talar om. Dessutom var väl jag den första här att benämnna det just som en förhastad slutsats?

Ganska kass kontring med andra ord Skrattar.

"Har de inte ett visst ansvar för vad de kläcker ur sig?"

Jo, det har alla.

"Vad man säger på en oansenlig diskussionssajt på ifokus, kanske inte har samma dignitet riktigt. Håller du inte med om det?"

Är det som skrivs här är så betydelselöst att du inte bemöter det? Varför svarar du på min kommentar då? Funderar

"Har jag vidare inte reagerat?"

Nej, det har du så vitt jag kunnar märka inte. Ett "Hur sjutton kan du påstå det??!!" skulle varit på plats på flera ställen i tråden men de lyser med sin frånvaro.

"Det är mycket som undgår dig."

Jag synar. Exakt vad är det som undgått mig?

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-07-20 22:03 #160 av: Magi-cat

#159

Så det handlar om mig nu? Är det inte lite ...futtigt när det handlar om en fruktansvärd olycka?

Istället för att diktera vad jag borde ha sagt hade du själv chansen att bringa ljus i t.ex. #155 när du istället går på person.

Du vill ha ett statement, jag vill ha klarhet.
Håller du själv med om allt som du inte slår ner på omedelbart? 

Spekulationerna i media har varit minst lika omfattande som i denna tråd men dem har du inte vänt dig emot. Mitt exempel var bara ett enda.

Ja, jag svarade på din kommentar. Var det också fel?Funderar

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-20 23:07 #161 av: JonasDuregard

#160 Oj! Du missade visst den viktigaste frågan: Vad är det som undgått mig?

"Håller du själv med om allt som du inte slår ner på omedelbart? "

Nej. Jag har inte heller sagt att du håller med om konspirationssnacket, bara att det är lustigt att du blir upprörd över någon oförsiktigt uttalande i en morgonsoffa samtidigt som du ignorerar den enorma gödselhög av skitsnack (i samma fråga) som placeras rakt framför näsan på dig.

"Istället för att diktera vad jag borde ha sagt hade du själv chansen att bringa ljus i t.ex. #155 när du istället går på person."

Bringa ljus på vad? Och varför kan jag inte både lacka ur på Huygens och samtidigt "bringa ljus" på andra saker? På vilket sätt ogiltigförklarar #155 allt annat jag skrivit? Funderar

"Ja, jag svarade på din kommentar. Var det också fel?Funderar"

Det är lite klurigt att du ena stunden ignorerar konspirationssnacket med hänvisning till att det här bara är en "oansenlig diskussionssajt" och nästa stund ändå måste gå i polemik med mig om olika småsaker.

"Du vill ha ett statement, jag vill ha klarhet."

Jaha.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-07-21 08:29 #162 av: Magi-cat

#161 Det var alltså fel att svara dig, eller åtminstone "klurigt". Jag trodde det var artigt. Ledsen Behöver jag lägga det på minnet? 

Och, ja, jag har definitivt rätt att bli upprörd över något som sägs i svensk TV, trots att jag inte "lackat ur" på min sajt.
Det är ju i princip samma typ av spekulation!

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-21 08:40 #163 av: Magi-cat

Det berör och man blir upprörd när fruktansvärda saker inträffar. Man måste få reagera och känna upprördhet och frustration. Man försöker förstå, försöker se en orsak, en förklaring, något som avviker så att det inte kan hända igen. Man blir arg också, och ledsen.

Det är förkrossande att se bilderna från den senaste flygkraschen och tänka sig in i de anhörigas ovisshet när informationen är motstridig eller oklar. Vid alla trauman är det a och o med information. Information så snart man vet något, information ofta och mycket, information av yrkesmänniskor som vet vad de talar om och kan vara lugna som i stormens öga.
Människan mitt i katastrofen kan inte överblicka just då. Brist på information gör alltid traumat värre. Man vill veta. Lyssna på vad människor säger när det hänt något, alltifrån stora katastrofer till stopp i tunnelbanan: "Vi fick ingen information".  Det finns hur mycket som helst att fokusera på, men detta kommer alltid fram; information. Utan information blir det ovisshet och spekulationer. Ovissheten gör allting värre.

Jag vet inte vad jag ska säga mer i sakfrågan om flygkrascher (försvinnanden eller det olycksaliga Malaysian airlines. Det är starkt känslomässigt fast jag inte har någon personlig koppling.
Jag har definitivt inte mer information eller fakta än vad som sägs i media. De tekniska detaljerna kan jag för lite om, men har försökt fråga här, eller frågat kunniga personer. Det är inte för att "konspirera", utan för att jag vill ha svar, precis som alla andra.

Det brister ibland, annars har jag försökt att helt enkelt låta åsikter komma till tals. Jag vill också att man diskuterar utan att tala om vad person "alltid gör" eller alltid tycker och hålla sig till frågan, oavsett om man håller med eller inte. Man bör alltid lyssna på varandra. Förstår man inte vad någon menar kan man fråga.

Tydligen har ändå inte mina egna åsikter (eller känslor)  kommit fram tillräckligt eller så är det alltid fel, oavsett. Eller har jag helt enkelt underskattat att de skulle vara av någon större vikt och värde. 

Nu ids jag faktiskt inte gå igenom allt som skrivits och utvärdera vad jag själv gjort eller inte gjort, (har varit på semester och inte kunnat skriva från mobilen med nya ifokus) men den intresserade kan möjligen få någon ledning av #148, 116, 107.

Är något mer oklart, fråga.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2014-07-21 09:14 #164 av: JonasDuregard

#162 Oj! Nu glömde du svara på den viktiga frågan igen.

"Det var alltså fel att svara dig [...]"

Nej, det var inte det som var fel.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2018-05-29 19:18 #165 av: Magi-cat

Sökandet efter MH370 avbryts. Gråter

Vi vet alltså fortfarande inte riktigt vad som hände eller varför planet försvann och störtade.

"En av de mer troliga förklaringarna till kraschen är att piloten troligen var medvetslös när planet kraschade. Det menar i alla fall Peter Foley, chef för den australiensiska sökinsatsen i ett senatsförhör i Canberra nyligen"

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-23/sokandet-efter-mh370-avslutas-utan-resultat

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2018-05-29 19:37 #166 av: Huygens

tror du på det


Anmäl
2018-05-29 19:48 #167 av: Magi-cat

Det är väldigt svårt att tro när man inte vet, men visst låter det troligt.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2018-05-29 19:59 #168 av: Huygens

altså...

bland dom första rapporterna som kom, uppgavs att 8 av 9 kommunikationssystem på MH370 stängdes ner under kontrollerade former. Sändaren ACARS/Inmarsat från motorerna går dock inte att stänga av på något enkelt sätt om man inte klipper en kabel på rätt ställe, bryter strömmen/sändningen.

Dom övriga kommunikationsvägarna kunde stängas ner via fjärrkontroll, t ex från ett stridsflygplan eller en marksändare och likaså kunde MH370:s styrning tas över via fjärrkontroll, för planet flygs av en dator och instrumenten ombord slutar då svara på manuella kommandon. Den person som har kontroll över datorn, har kontroll över planet.

Att 8 av 9 kommunikationskanaler kontrollerat och metodiskt stängdes ner på MH370 har helt försvunnit ut mediabilden och skulden läggs istället under diffusa former på piloten.


Anmäl
2018-05-29 20:01 #169 av: Magi-cat

Eller så har något hänt, en olycka, så piloten inte kunnat agera.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2018-05-29 20:06 #170 av: Huygens

Kontrollerad nedstängning är inte en olycka. MH370 måste ge upprepade, dubbla särskilt specificerade verifikationer till marksändare vid varje nedstängning av säkerhetsskäls så det stora passagerarplanet inte av misstag tappar sin kommunikation.

Och den dubbla upprepade verifikationen måste göras 8 gånger.

Den part i falsk flagga MH370 som tog kontroll över planets dator kan initiera och genomföra dom kontrollerade nedstängningarna utifrån. Frågan är varför markpersonalen inte reagerade i takt med att dom 8 kommunikationskanalerna försvann en efter en. Frågan är också varför ingen markpersonal gav kontraorder till den kontrollerade nedstängningen?

Kontrollerad nedstängning av 8 av 9 kommunikationskanaler är inte en olycka.


Anmäl
2018-05-30 08:33 #171 av: Magi-cat

Aha, i den här artikeln beskrivs det mer som en självmordsrutt och all skuld läggs på piloten. Det tycker jag är lågt, eftersom man inte vet. LedsenMen enkelt.

Det kan lika gärna ha varit tekniska fel eller något som gjorde att kabintrycket hastigt sjönk så alla blev medvetslösa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21kVWv/nya-teorin-om-mh370-piloten-gjorde-alla-medvetslosa

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2018-05-30 10:11 #172 av: Huygens

Tekniskt fel?

Och dom 8 systematiskt och under kontrollerade former nedstängda kommunkationskanalerna. Nämns dom alls?

Frånvaron av reaktion från kontrolltornet, nämns det alls?


Anmäl
2019-09-06 08:09 #173 av: Magi-cat

Vad bra, fortfarande söker man efter det försvunna flygplanet för att få klarhet i vad som egentligen hände och vart det tog vägen!

Nu ska forskare vid Linköpings Universitet bidra till sökandet med målföljning och på så sätt komma fram till trolig nedslagsplats.

"– Normalt i målföljning får man massvis av data, när det gäller flygplan i princip varje sekund från en radar. Det som är unikt i detta fall är att vi enbart har 16 mätningar, och från detta ska vi återskapa de sista sex timmarnas flygning. Det är en enorm utmaning och kräver ett helt annat tänk, säger Fredrik Gustafsson."

https://liu.se/nyhet/liu-forskare-bidrar-till-sokandet-efter-mh370?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-35-2019

Vad jag inte tycker om i artikeln är spekulationerna om pilotens skuld till försvinnandet. Rena spekulationer ska helst inte alls finnas med i bilden när man gör en haveriutredning, utan fakta först är vad som gäller.

Att skylla på piloten när man inte vet vad som hänt är dessutom respektlöst. Först när allt annat undersökts och andra möjligheter eliminerats återstår den mänskliga faktorn på ett eller annat sätt.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl