Annons:
Etiketterifokussajten
Läst 3611 ggr
Magi-cat
3/11/14, 12:55 PM

Sajtens regler!

2015-11-24

Regler gällande hela iFokus:

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Innehåll:

Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

Tänk på att:

  • Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
  • Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet.
  • Ifokus verkar mot mobbning.

Speciellt för Oförklarade Fenomen gäller också:

Oförklarade Fenomen vänder sig till alla med eget intresse för fenomen av olika slag. Vi vill gärna att så många som möjligt ska trivas här och inspireras att uttrycka sig och utvecklas inom det här breda ämnesområdet. 
Reglerna är till för att främja ett gott samspel och en god anda på sajten.

  1. Det är inte tillåtet att skriva om onda andar/demoner/besatthet etc som kan skrämma upp någon i onödan.

  2. Att skriva rasistiska/ främlingsfientliga/diskriminerande åsikter är inte tillåtet och leder till avstängning. 

  3. Inlägg som propagerar för eller förhärligar droger är ej tillåtna.

  4. Hatiska, nedlåtande och/eller förlöjligande inlägg tas bort utan vidare förklaring. 

  5. Diskutera/kritisera texten  -  inte personen. Personpåhopp tas bort.

  6. Posta inte pm (privat meddelande) från någon annan person utan dennes medgivande.

  7. Bilder och citat måste publiceras enligt upphovsrättslagen. Alla övriga bilder/citat raderas.

  8. Det är inte tillåtet att ha flera nicknames/användarnamn utan admins tillåtelse och aldrig i syfte att kringgå skrivförbud.

  9. Åsikter om moderering framförs i pm, inte i tråden. Redigeringstråden kan också användas.

  10. Admin kan utan varning ta bort trådar och inlägg som strider mot regler eller god ton.

  11. Admin kan utesluta personer som inte rättar sig efter regler eller sprider dålig stämning på sajten.

  12. Att använda stötande eller kränkande text eller bild i  signatur eller Avatar.

  13. iFokus mot mobbning:

  14. Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 5/25/21, 11:54 AM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
4/2/14, 8:35 AM
#1

Tråd för att skriva om ev. redigeringar som görs i trådarna:

Ny tråd 21/6 - 16

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/57698f0b8e0e7469e3005954-redigeringsmodereringstrad-2?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/31/14, 10:18 PM
#2

Påminner om skrivreglerna, särskilt:

  1. Många läser här (även barn/ungdomar) och vi skriver inte om onda andar/demoner/besatthet etc som kan skrämma upp någon i onödan.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/16/14, 9:53 PM
#3

Det här inlägget om anmälningsfunktionen och bortröstade inlägg skrevs på förekommen anledning, men kan även läsas allmänt.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54687d0f8e0e743a49002e14-angaende-bortrostade-inlagg-och-skrivforbud?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/9/15, 9:58 PM
#4

Länge sedan skrivreglerna piggades upp. 

Alla synpunkter och förslag välkomnas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/12/15, 2:08 PM
#5

ett litet tillägg har gjorts, som en extra understrykning och ett förtydligande:

Att propagera för främlingsfientliga, rasistiska, åsikter, nazism, fascism etc är inte tillåtet utan kan leda till avstängning utan föregående varning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
11/24/15, 10:10 AM
#7

Nytvättade och nymanglade regler läggs nu in i arkivskåpet för att användas vid behov.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/27/15, 7:51 AM
#8

Punkt 9 lätt modererad.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/15/16, 2:26 PM
#9

Nytt:

Det är inte tillåtet :

  1. Att använda stötande eller kränkande text eller bild i  signatur eller Avatar.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/21/16, 12:49 PM
#10

Jag vet inte om jag behöver göra en regel om det, men som ett allmänt "tänk-på-att" så vill jag att om man lägger in ett filmklipp (längre än 3 min), att man skriver något om vad det handlar om och vad man speciellt vill diskutera eller poängtera, gärna med en tidsangivelse så läsaren kan gå direkt dit.

Det är för mycket begärt av läsarna att de ska ta sig igenom långa filmer för att det ytterst eventuellt finns något intressant där och då uteblir diskussionen eller responsen.

Det är också för mycket begärt av sajtledningen att vi ska orka titta igenom filmerna för att se om de i värsta fall bryter mot regler eller god sed.

Hoppas på förståelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/14/18, 10:51 AM
#11

Tittade lite på regelsamlingen för att se om den behöver piffas upp.

Ge gärna era synpunkter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/21/19, 8:21 AM
#12

Efter att ha följt en länk till Newsvoice och läst runt omkring på den sidan och med avsmak sett rasism, främlingsfientlighet och högerpopulism fattar jag nu beslutet att inga länkar dit kommer att tillåtas på forumet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: