Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 3419 ggr
IASockertopp
2014-01-26 11:09

EVP

Hittade en tråd förut om det här men den var gammal så jag tar upp det igen. Finns det någon som har tips om EVP:s? 
Har projekt i sommar där jag behöver några stycken så de bör vara bra och billiga. Förstår att man måste köpa det utomlands då men vore bra med tips om märke och modell.

/IA

Annons:
Magi-cat
2014-01-26 11:40
#1

Det finns nog några som studerat detta. Hoppas du får svar! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2014-01-26 19:02
#2

#0 

Vill du köpa EVP eller utrustning för att kunna spela in EVP ?

Magi-cat
2014-01-26 21:56
#3

#2 VSK, du kan väl sånt där? 🙂

Har du kanske några goda råd att dela med dig av?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2014-01-26 22:25
#4

#3

Jo absolut men jag fattar inte det jag ställde frågan om tidigare.

Man köper ju inte EVP (jo det kan man väl kanske göra).

Vill man spela in EVP så bör man ha en bra och känslig diktafon där man kan stänga av all form utav brusreducering.

Att spela in med tex mobiltelefon går till viss del beroende på modell givetvis, men det är inte att föredra då mobiltelefoner sedan många år har inbyggd brusreducering samt vissa eventuella andra filter.

Att ha en diktafon där inga rörliga delar finns är att föredra. Förr var det väldigt vanligt med små kassettband som en surrande liten elmotor skulle snurra.

Min diktafon jag har är ruskig på detta, men det finns ej att köpa sen ett par år sedan.

IASockertopp
2014-02-05 14:36
#5

VSK: Jag menade digitalspelare. Något tips om bra sådana?

/IA

[VSK]
2014-02-05 14:38
#6

35

Vet tyvärr ingen så här på rak arm.

Du får nog leta via google på paranormala sidor om du kan få nå tips.

Det viktigaste är känslig mikrofon samt att du kan stänga av allt vad brusreducering heter.

Annons:
JonasDuregard
2014-02-05 20:15
#7

Att stänga av brusreducering är ett bra sätt att spela in brus 🙂.

Men det måste finnas billigare sätt att göra det? Kanske kan ladda ner en app som genererar brus istället.

[VSK]
2014-02-05 21:17
#8

#7

Med brus kommer andeprat vettu ☝️

Ghosthunter
2014-02-06 22:13
#9

Brusljudet får anderösterna att bryta igenom så det hörs. Mitt tips är att man skaffar en billig diktafon. Jag har en sån och har flera hundratals anderöster och andra ljud.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2014-02-06 22:15
#10

De gamla med kassetter var grymt bra också. Men det är ju lite lättare med en diktafon, där man har USB-urtag och kan spela upp det på data…..det är stor skillnad.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2014-02-06 23:40
#11

#9 "Brusljudet får anderösterna att bryta igenom så det hörs."

För brus gör så klart att saker hörs bättre.

En annan möjlighet är att bruset låter som röster med lite fantasi? Låter det långsökt tycker ni? 🙂

[VSK]
2014-02-07 00:32
#12

#3

Pratar du om brus eller vitt brus 😉

Man måste nog ha väldans stark fantasi om man tycker brus och långa meningar på tex annat språk låter lika. 🤔

JonasDuregard
2014-02-07 01:22
#13

Fantasin har inga gränser vet du 🙂.

Men du har rätt i att vem som helst inte skulle få för sig något sådant. Det är väl därför den här hobbyn är förhållandevis obskyr antar jag.

Annons:
[VSK]
2014-02-07 01:44
#14

Njaee vette tusan om fantasin inte har sina gränser ändå ☝️

Ghosthunter
2014-02-07 07:33
#15

Nej, de riktigt bra inspelningarna är lika tydliga som om nån levande talar till mig….inte en chans att bruset lurar mig. Jag brukar vrida ner så att bruset knappt hörs….men rösten låter ändå högt och tydligt.

Jag granskar alltid noga och är jag det minsta tveksam så godkänner jag inte dessa.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-02-07 07:56
#16

Kanske VSK och Ghosthunter kan berätta lite enkelt för oss oinvigda vad det är vad ni håller på med? 😎
Inspelningar…brus…röster…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2014-02-07 08:04
#18

Har slutat hålla på, förutom besöka spökhus då och då. 👻

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2014-02-07 17:06
#20

Tja, det är bara att slå på diktafonen på inspelningsläge, har turen att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle och sen lyssna på inspelningen i efterhand…..svårare än så är det inte!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2014-02-07 17:07
#21

Tar det inte massor med timmar av brusinspelning innan något "fastnar"?👻


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-02-07 17:15
#22

Helt olika det där….beror väl på när spökena vill tala eller göra andra ljud…..det är det ända det hänger på när du har diktafonen i handen. Kan komma direkt och det kan dröja timmar innar ett enda ljud inspelas.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2014-02-07 22:00
#23

#22 Vore det inte bättre att lägga diktafonen någonstans där det är någorlunda tyst? Om man håller den i handen tänker jag att man själv kan ge upphov till de där ljuden som en del uppfattar som röster.

Ghosthunter
2014-02-07 22:40
#24

Jag har naturligtvis gjort det också, Duregård. Men om ingen störning finnes och att det är helt lugnt, utan nån röst…..hur kan man då höra en röst, lika tydligt från en död person?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Klass
2014-02-07 22:42
#25

Var finns de bästa inspelningarna med spökprat man kan lyssna på här på nätet?

Är inte allt detta egentligen fråga om tolkningar? Hur avgör man vad som är riktigt spökprat och vad som är helt normalt brus som tolkas som spökprat? Finns det några parametrar för detta, eller är det godtyckligt?

JonasDuregard
2014-02-07 22:48
#26

#24 "hur kan man då höra en röst, lika tydligt från en död person?"

Det finns många sätt. Men så vitt jag förstått så händer det aldrig, utan man spelar in lite brus och sedan övertolkar man.

Ghosthunter
2014-02-07 22:57
#27

Jag blev faktiskt själv lurad av det till en början.Tyckte att jag hörde bara ljud av bruset…men det tog bara typ 10 min inspelning innan jag hörde det lika tydligt som du hör det här! Andarna kommer igenom och dom har mycket att säga!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Klass
2014-02-07 23:25
#28

#27

Menar du att om man verkligen anstränger sig för att höra andeprat så gör man det, annars hör man bara brus som kan tolkas som andeprat?

[VSK]
2014-02-07 23:43
#29

Har man bra utrustning samt bra ljud när man lyssnar av, så hör man.

Man kan inte sitta med lurar för några hundra eller sitta med en laptop precis för då missar man nog 95%.

Det är precis lika noga att ställa in ljudet för detta som det är att ställa in skärmen för en som håller på med tex Photoshop. -inget konstigt med det.

Ghosthunter
2014-02-08 00:10
#30

Jag har inte ens hörlurar när jag lyssnar på mina EVP-ljud…det finns där endå, avviker ganska bra eller  hur VSK? :)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 00:48
#31

Japp ☝️

Magi-cat
2014-02-08 08:08
#32

Får jag fråga (är helt okunnig om det tekniska 🤫); hur vet man att det är andar som pratar? Kan det inte vara typ radiovågor som man får in på något sätt?☺️🤔Kan man prata tillbaka?

Eller att man hör rösterna intuitivt? Varför finns de i bruset? (Jag bara undrar, har aldrig hört det "på riktigt", bara hört talas om det.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-02-08 08:17
#33

Katten - Varför är du så skeptisk? :)

Jag är inte tekniskt begåvad men en diktafon saknar dom där sakerna som en radio har och fångar inte upp radiovågor.

Dessutom så har jag ofta fått svar på tal från andarna!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-02-08 08:26
#34

#33 Äsch, jag har aldrig hört det och min nyfikenhet väcktes. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
2014-02-08 08:53
#35

Skulle elektronik i allmänhet vara så pass känslig för överhörning, så skulle vårat IT-samhälle vara illa däran ☝️

Ghosthunter
2014-02-08 09:53
#36

Det är lugnt, goa katten….man har ju sina funderingar!! :)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 10:53
#37

GH vi får ta med katten till spökhuset och dema lite ☝️

Ghosthunter
2014-02-08 11:15
#38

Javisst, jag saknar bara att få med ett Jamande från en katt….allt annat har jag lyckats med, men inte en katt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 11:17
#39

Du kan få några EVP av mig 🙂

[Olaf]
2014-02-08 11:21
#40

På youtube kan man se klipp från EVP med radiobrus "white noice" tror jag dom brukar säga. I USA och England har det gått TV serier med sånt där. Dom brukar ställa frågor och ibland hör man svar som är klockrena mitt i bruset. Man hör om det är en kvinna eller man, själva tonen på rösten. Eftersom rösterna svarar på frågorna så är det antingen fusk eller spöke. Själv tror jag på spöken och tror inte det är så märkvärdigt. Det är andar som lever vidare i en parallell frekvens bara. Jag känner folk som höll på med sånt där på 80talet. Helt klart fick dom in röster. Kom ihåg en röst som klagade på att " det är sååå kallt här". Sen var det en vän till min pappa som behövde naturljud till en film. Han ställde bandspelaren mitt i djupa skogen. När han sen lyssnade så hörde han plötsligt barn som sjöng mitt bland fågelkvittret. Dom sjöng "granen står så grön och grann i stugan". Vet inte detaljerna kring den historien mer än att pappas vän var väldigt förvånad och tolkade det som något paranormalt.

[VSK]
2014-02-08 11:23
#41

he he he bra låtval 😃

Annons:
[Olaf]
2014-02-08 11:27
#42

Haha visst var det. Kanske var ett minne som lösgjorde sig från svunna tider då man hämtat en julgran i skogen och trallat på.

[VSK]
2014-02-08 11:29
#43

😃

Ghosthunter
2014-02-08 11:44
#44

Jag är så van med detta så att EVP är knappt nåt jag tänker på. De döda (eller vad man nu ska säga?) finns överallt omkring oss och dom vill så klart tala också. Inget konstigt med det. Grejen är att det har blivit så vanligt för mig…så jag tänker inte så mycket på det.

Det ända är att jag försöker få ett sammanhang i det hela att gå ihop med husets eller platsens historia….vilket är väldigt knepigt! Ofta är det bara pladder som jag inte kan tyda!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2014-02-08 13:03
#45

#44 "Det ända är att jag försöker få ett sammanhang i det hela att gå ihop med husets eller platsens historia….vilket är väldigt knepigt! Ofta är det bara pladder som jag inte kan tyda!"

Kunde ana det.

JonasDuregard
2014-02-08 13:07
#46

Paraedolia brukar det ju kallas. En annan rolig variant är personer som tror att de hör dolda budskap när de spelar skivor baklänges.

Hjärnan gör ju en slags automatisk "brusreducering" där den försöker urskilja bekanta ljud ur brusiga ljudkällor. En användbar förmåga men ganska ofta blir det fel så klart (som alltid när man försöker återskapa skadad eller inkomplett information).

[VSK]
2014-02-08 15:01
#47

#46

Jag har en EVP där en ung kvinna (gissar på 18-25 år) som säger klockrent "det här är helt underbart" på rikssvenska.

EVP är alltså en del av timslång inspelning, så skulle det vara råttor under källaren så hade man märkt av det flera ggr 😉

Så min bäste herre…. Har du nån teori om detta? 

Kan du förklara hur EVP har annan Hz på formanterna än det mänskliga stämbandet?

Även om det skulle vara en "bandspelare" som skulle spela upp ljudet så skulle ju frekvenserna stämma om det kom från en levande människa  från början eller hur?

Eller en andetjej som pratar med en andekatt flera ggr.

Eller……. osv

😃

JonasDuregard
2014-02-08 15:12
#48

#47 "Så min bäste herre…. Har du nån teori om detta?"

Ja, flera. Men jag har också väldigt lite att gå på.

Jag vet att det finns människor på det här forumet som vittnar om diverse fantastiska saker och en del av det är helt klart inte sant.

"Även om det skulle vara en "bandspelare" som skulle spela upp ljudet så skulle ju frekvenserna stämma om det kom från en levande människa  från början eller hur?"

Du menar att en bandspelare alltid är originalet 100% troget? Det är jag inte övertygad om.

"Eller en andetjej som pratar med en andekatt flera ggr."

Om vi från början förutsätter att det är en andetjej så är det ju inte mycket att orda om. Min hypotes är väl snarare att det inte är någon ande utan bara en blandning av brus, livlig fantasi och eventuellt lite för hög tilltro till folk som tycker om att skoja med andra.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2014-02-08 15:14
#50

VSK - Kom förresten att tänka på din inspelning där anden sa "cigarett", den var riktigt bra!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 15:31
#51

#48

Exemplet gällandes bandspelaren gäller frekvensen (formanterna).

Ja det är märkligt hur vissa personer förknippar elektronisk utrustning som livlig fantasi 🤔

#50

Give me cigarette -för att va korrekt ☝️😃

Ja den är en klockren klass A EVP.

Ghosthunter
2014-02-08 16:12
#52

Så var det t.o.m, VSK. Rösten lät så bedjande….lät verkligen jättesugen på en cigarett!! En riktigt bra inspelning!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 16:26
#53

#52

Ja det kan inte va lätt å va röksugen ande när en annan blossar 🚬

Ghosthunter
2014-02-08 17:34
#54

Precis, och det finns väl inte cigaretter i andevärlden…..dom får suget när dom tittar in i vår dimension.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2014-02-08 18:58
#55

Nä de röker pipa där 😃

Nä seriöst så händer de ju att de kan skicka cigarettröklukt på nåt vänster.

Ganska speciellt då man befinner sig i hus där rökning förbjuden råder då husägaren icke röker.

Annons:
Ghosthunter
2014-02-08 22:14
#56

Ja, jag har själv känt röklukt från ingenstans…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: