Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 5512 ggr
Magi-cat
2014-01-06 09:32

Savant! (och intelligens m.m.)

Alla glömmer vi saker, olika fakta och vad vi en gång lärt in. Allt ifrån viktiga saker vi borde komma ihåg till mindre viktiga som vad knäckebrödet kostade för femton år sedan, när tåget går (om det går) eller en sångtext. Eller bilnumret, för den delen.
Men det finns människor som har en ofattbar minneskapacitet, som kan böcker och tidtabeller utantill, som inte glömmer vad de en gång läst, som vet vilken veckodag någon föddes utifrån datum osv..

De kallas savants (efter franskans: att veta, kunna) och har en diagnos kallad savantsyndrom.
Förlagan till huvudrollen i filmen Rain Man, Kim Peek, var savant. Vännerna lär ha kallat honom "Kimputer" när han som ett levande google kunde plocka fram fakta, årtal, citat direkt ur minnesbanken i hjärnan. En sida i en bok memorerade han på tio sekunder och sedan stannade den i minnet.

En gång lär han ha läst en sex hundra sidor lång bok på en timme och 25 minuter. Fyra månader senare kunde han relatera uppgifter ur boken, kom ihåg vilken sida de stått på och citera flera passager ordagrant.
Märkligt nog läste han ena sidan av uppslaget med vänster öga och högra sidan med det andra!

Det låter som en underbar förmåga, men allt har ett pris. Kim Peek hade liksom andra savanter en del svåra störningar; det kan gälla motorik och stora problem med vardagslivet.

När Kim Peeks intelligenskvot (IQ) uppmättes på 1980-talet befanns den märkligt nog vara på låga 87. Men hans resultat på olika deltester varierade enormt, skyhögt på vissa och lågt på andra.

Kanske mest praktiskt ändå att vara lite halvtjockt småglömsk och småbra på lite av varje…Och att glömma en del och komma ihåg annat.

Källa: "Smartast i världen - IQ-sällskapen från insidan" av Linda Leopold


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
2014-01-06 09:38
#1

Tack, då fick jag lära mig ett nytt ord. Det där med att kunna lära sig och läsa en bok så snabbt och sedan kunna memorera är otroligt, dessutom att kunna läsa separat med ett öga på ena sidan och ett på det andra.

Man kan undra hur och vem dessa har varit i tidigare liv?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-01-06 09:56
#2

#1 Det tyckte jag också var intressant, med att läsa olika med respektive öga! Undrar hur det ser ut i hjärnan?🤔

Har läst någonstans att den här St Germain också gjorde det. (Han med silvervioletta flamman)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-01-06 10:31
#3

Ja, inte har jag den hjärnan i alla fall😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Mustangcab]
2014-01-06 11:52
#4

Ett program jag såg handlade om barn som var savants. En av dem fick åka på en utflykt till London. Hans specialitet var att komma ihåg och rita det han såg. När han kom hem så ritade han Houses OF Parlament ur minnet och han ritade snyggt också.

JonasDuregard
2014-01-07 10:30
#5

#0 "som vet vilken veckodag någon föddes utifrån datum"

Det här är tydligen den absolut vanligaste "förmågan" savanter utvecklar. En intressant fråga är ifall det bygger på minne eller på snabba beräkningar. Och ifall de väljer själva vad de övar in sig på och det egentligen kunde vara nästan vad som helst eller om det är begränsat till den här sortens frågor.

Här är en studie som diskuterar den förra frågan: http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/364/1522/1417.long
Resultaten får man kanske ta med en nypa salt dock.

Snubblade för övrigt över den här studien från 1986 på samma ämne. På den tiden hette det "idiot savant" ("vetande idiot" ungefär), kanske inte ett särskilt lyckat namn och bra att de kortat ner det till savant. (Notera att "idiot" användes som fackterm för allvarliga utvecklingsstörningar innan det blev en vardaglig förolämpning)

#1 "Man kan undra hur och vem dessa har varit i tidigare liv?"

Är det din uppfattning att människor som drabbas av autism gör det för som konskvens av erfarenheter i tidigare liv?

Magi-cat
2014-01-07 11:56
#6

#5 Mycket återstår säkert att komma underfund med om den förmågan, men tydligen kan de inte själva säga HUR de kommer fram till sina snabba beräkningar. Deras hjärnor fungerar helt enkelt på sitt vis. Har du något om hur en del kan läsa olika sidor med varsitt öga?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-01-07 12:35
#7

#6 "Har du något om hur en del kan läsa olika sidor med varsitt öga?"

Jag är inte ens övertygad om att det finns någon som kan det. Den enda personen jag läst påståendet om är Kim Peek och även om påståendet är vida spritt om honom så har jag inte hittat någon källa som tydligt anger hur de kommit fram till att det är så.

Även om man bortser från minnesbiten så låter det krångligt rent motoriskt men han (Peek) hade ju en skada på hjärnbalken och saknade enligt WP dessutom tvärförbindelser mellan hjärnhalvorna. Kanske tillät det honom att göra på det viset?

Ming
2014-01-07 12:44
#8

Undrar just om det finns ngn savant som kan telefonkatalogen utantill och samtidigt vara social emotionell och praktisk utöver det "vanliga"….

JonasDuregard
2014-01-07 13:17
#9

#8 Det skulle inte vara savantism i så fall.

Kim Peek var förhållandevis högfungerande för att vara savant tror jag.

Men ordet "savant" har ingen entydig klinisk innebörd, så det är inte helt enkelt att dra gränser för vem som är det. En del listor på nätet verkar använda väldigt breda definitioner.

Ming
2014-01-07 13:32
#10

Nej det skulle vara alldeles extra ordinärt i denna tid som är nu men vem vet hur hjärnan utvecklas om några århundraden… Nu ska jag vara lite ot här då jag refererar till en bok av Betty Eadie som under sin vistelse på "andra sidan" på bara några sekunder kunde referera en bok bara genom att lägga sin underarm mellan pärmarna…..

JonasDuregard
2014-01-07 14:15
#11

#10 "Nu ska jag vara lite ot här […]"

Åh, nej 😕. Är väl bara att säga tack och hej till trådämnet då, kul så länge det varade. Nu ska vi visst diskutera "andra sidan" igen.

"Betty Eadie som under sin vistelse på "andra sidan" på bara några sekunder kunde referera en bok bara genom att lägga sin underarm mellan pärmarna"

Jag tror Betty ljuger som en häst travar om hon säger att hon kan det i verkligheten™. Om hon kunde det i en dröm eller något är det ju en annan sak.

Ming
2014-01-07 14:35
#12

Nej hon kunde inte göra "det"…här…. Då återgår vi till laga ordning 😉 Raymond kunde t om veta hur många tändstickor som föll ur asken samt tala om för servitrisen vilken gata hon bodde på enbart genom att läsa hennes namn på namnbrickan….helt otroligt eller hur!

Magi-cat
2014-01-07 14:39
#13

#7 Jag har alltså läst påståendet om åtminstone en till. Det var just de där funderingarna runt hjärnbalken jag var ute efter. I så fall fungerar ögonen var för sig och går till syncentrum som processar varje ögas information för sig. Men synnerven måste ju korsa ändå…

#8 Nej det verkar inte fungera så. Hjärnkapacitet och processande av information är precis lagom för att vi ska vara så trevligt sociala och emotionella som vi är. :-)

#10 Ming, i boken jag refererar till diskuteras mot slutet en del etiska spörsmål runt intelligens i en framtid som kanske bara är ett par decennier avlägsen… Kanske kommer man att kunna välja ut intelligenta barn eller boosta intelligens och vad får det i så fall för följder?

#11 Man får alltid vänta sig besök från "andra sidan" på ett forum som detta.:D


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-01-07 15:19
#14

#13 "Hjärnkapacitet och processande av information är precis lagom för att vi ska vara så trevligt sociala och emotionella som vi är."

Om du menar att det inte går att få både superminne osv. och samtdidigt vara social och emotionell så håller jag inte alls med om att det finns några belägg för det.

Jag misstänker att det är fullt möjligt att få båda delar. Hjärnans kapacitet har ju utvecklats dramatiskt tidigare utan att offra sociala färdigheter, om du jämför med andra primater.

Att tro att våra nuvarande hjärnor är höjden av utveckling känns som något som någon kommer fnissa åt i framtiden.

Ming
2014-01-07 15:24
#15

#10 Ming, i boken jag refererar till diskuteras mot slutet en del etiska spörsmål runt intelligens i en framtid som kanske bara är ett par decennier avlägsen… Kanske kommer man att kunna välja ut intelligenta barn eller boosta intelligens och vad får det i så fall för följder? Det vore ett framtida skräckscenario

Magi-cat
2014-01-07 15:51
#16

#14 Min kommentar gällde savantsyndrom där det verkar som om denna extraordinära minnesförmåga inte så lätt kombineras med andra färdigheter som redan nämnts. Allt har ett pris, som jag brukar säga. :-) Men att hjärnan som sådan inte skulle kunna utvecklas har jag inte sagt. Jag hoppas att den blir tillräckligt klyftig för att se till helheten. (Vi har ju Flynne-effekten också.) I sagda bok var det också med några roande exempel om nördighet och intelligens. Det finns inget som säger att extraordinär hjärnkapacitet inte går att kombinera med sociala färdigheter, om än i vissa fall speciella. Men med utpräglade savantförmågor….tveksamt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-01-07 16:14
#17

#16 Flynn-effekten förefaller ha stannat upp lite på sistone.

"Det finns inget som säger att extraordinär hjärnkapacitet inte går att kombinera med sociala färdigheter, om än i vissa fall speciella."

Så allt har inte ett pris trots allt?

#13 "Kanske kommer man att kunna välja ut intelligenta barn eller boosta intelligens och vad får det i så fall för följder?"

Eller kanske kommer de "välja" barn som blir mer sociala och trevligare, eller båda delar 🙂.

Magi-cat
2014-01-07 16:39
#18

#17 Flynneffekten har avstannat i Norden, men konstigt nog inte i västländer som Tyskland, Storbrittannien och USA. I en del s.k. utvecklingsländer sker en språngartad ökning. "Så allt har inte ett pris trots allt?" Det beror på. :-) "Eller kanske kommer de "välja" barn som blir mer sociala och trevligare, eller båda delar " Eller som följer rådande trender eller har störst chans att vinna Idol, tjäna storkovan eller något annat. Kanske det är bäst att låta Moder Natur sköta den där saken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-07 16:41
#19

Nu handlar den här tråden egentligen inte om IQ utan om savants och det finns inga självklara kopplingar där emellan. Ett par ord till om hjärnan och intelligens, bara. Vad man egentligen mäter med IQ-test har diskuterats om och om igen utan ett definitivt svar. Men att testningen uppfanns när den gjorde det och att intelligens kom att betraktas som något av betydelse, det var ingen slump. Det behövdes en mätsticka. Nu är det kanske dags för ett annat steg om och när IQ-testerna kommit till vägs ände. Kanske håller en ny kognitiv förmåga på att växa fram, ett nytt slags tänkande. IQ-tester fångar inte upp kreativitet något vidare. "Kanske pågår något - och vi har inte den blekaste aning om vad det är". (citat: James Flynn ur Linda Leopolds bok)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-01-07 18:54
#20

#18 "Kanske det är bäst att låta Moder Natur sköta den där saken?"

Antagligen. Jag sa ju inte att det var bra heller. Det enda jag tyckte var lustigt egentligen var att när folk målar upp "välj ditt barn"-dystopin så handlar det nästan alltid om intelligens eller fysiska attribut. Men det är i regel inte attrubut som tilltalar den som pratar om det. Varför är det inte någon som säger "då kommer man kunna välja att ens barn ska vara fredligt, nyfiket, kärleksfullt och öppet för livets mysterier". Låter väl inte lika illa då antar jag 🙂.

"Flynneffekten har avstannat i Norden, men konstigt nog inte i västländer som Tyskland, Storbrittannien och USA"

I storbrittannien förefaller det visst ha avstannat. Det påstår åtminstone Flynn själv, och han borde ju ha något slags hum om det hela 🙂.

British teenagers have lower IQs than their counterparts did 30 years ago

Flynns artikel

Annons:
Magi-cat
2014-01-07 19:04
#21

#20 Då får de väl bestämma sig. :-) I boken jag läste (från 2013) uppges att resultaten tickar på i samma takt i Storbrittannien. Visserligen att man kan förvänta sig en likadan utveckling som i Skandinavien. (Ska kolla dina länkar senare.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-01-07 19:08
#22

Det är möjligt att han menar att det bara avstannat bland unga, men det låter lite långsökt kan man tycka.

Magi-cat
2014-01-08 09:43
#23

Extremt motsägelsefullt, måste jag säga, och en väldigt råddig och bitvis motsägelsefull artikel där hela begreppet IQ och det eventuella värdet med IQ-test verkar mer meningslöst än någonsin!
Det är något som inte stämmer här!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-25 17:17
#24

Hittade lite om Kim Peek och andra savanter i  en relativt ny bok: "Minnet fram och tillbaka" av Pontus Wasling, hjärnforskare.

Kim Peek kunde läsa vid 16 månaders ålder och två månader senare memorerade han böcker som hans föräldrar läste för honom.

När han gick bort hade han niotusen böcker ordagrant inlagda i minnet. Varje sida tog 8-10 sekunder att läsa in och som ett extra plus läste han en sida med varje öga.

Han mindes också detaljer inom sport, rymdprogrammet, kyrkohistoria och en hel del annat. 
Han kunde memorera stadskartor, känna igen hundratals musikstycken, recitera musik han bara hört en gång fyrtio år tidigare och dessutom komma ihåg tonarten …

Men människor med extraordinärt minne har alltid funnits.
Ett exempel finns från 1887 då dr J. Langdon Down, överintendent på en psykiatrisk institution i England, beskrev en av de intagna som med begåvningshandikapp till trots hade förmågan att komma ihåg hela böcker utantill. Bl.a. kunde han helt felfritt recitera ett verk i sex band, Roms undergång och fall.
Langdom Down myntade uttrycket idiot savant. Numera säger man endast savant, benämning på lärd person.

Dessa förmågor är ändå extremt ovanliga. Många har någon autismstörning, men inte alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-28 12:16
#25

Vi blir allt dummare. Eller?

IQ-nivån är inte fixerad hela livet, den kan förändras.

Enkelt definierat (enligt artiklen) refererar intelligens till förmågan att lära sig snabbt och anpassa sig till nya situationer medan IQ-test mäter språklig förmåga, problemlösning och förmågan att resonera logiskt.

Kontentan är i alla fall att IQ kan förändras/förbättras på olika sätt…

"So it’s about time we reconsidered our ideas about the nature OF intelligence as a trait that cannot be changed. Undoubtedly, there may be some limits to the development OF our intellectual skills. But in the short term, the socially responsible thing to do is not to feel bound by those limits, but to help every child work towards and even exceed them."

http://www.iflscience.com/ignore-iq-test-your-level-intelligence-not-fixed-life


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-16 09:23
#26

Tio smartaste i världen:

Stephen Hawking är nog den mest kända. En kvinna på listan: Judith Polgar, med en IQ på 170. 

 http://www.sciencedump.com/content/10-people-highest-iq-world-infographic


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-28 09:16
#27

Nu säger James Flynn att "Nordbor börjar bli lite dummare", enligt artikeln i Aftonbladet.

"Sverige saknar data för senare år, men har legat nära grannländerna i mätningarna på 1990-talet. Och James Flynn tror att Sverige följer med i grannarnas utveckling.

– Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995. Det verkar som att de faktorer som har gjort att IQ har ökat har tappat kraften, säger Flynn till Forskning & Framsteg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d16vo/nordbor-borjar-bli-lite-dummare--tappar-iq


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: