Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 3909 ggr
Magi-cat
12/9/13, 2:06 PM

Månen påverkar oss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråden uppdaterad 20190419/M-c/

Att månen är ytterst viktig för jorden stabilitet vet vi. Vi får ett jämnare klimat och längre dygn tack vare att månen bromsar upp jordens rotation, något som varit helt avgörande för livets utveckling.
Men påverkar den också livet på jorden nu?

Sömntest: Ett schweiziskt forskarlag visade nyligen att det ligger något i det som många upplever: Man sover sämre under fullmånenätterna.
Under tre och ett halvt år följde man sömncyklerna hos 33 försökspersoner. Man fann bl.a. att nivån på hormonet kortisol förblev oförändrad, medan nivåerna av melatonin (sömnhormonet som produceras av tallkottkörteln) sjönk strax före, under och strax efter fullmånenätterna. Försökspersonerna sov i genomsnitt 20 minuter mindre under fullmånenätterna och djupsömnstiden förkortades med 30 procent!

Försökspersonerna låg i ljusisolerade rum och var omedvetna om månfaserna (de visste inte att det var det försöket gick ut på). Så hur kunde deras melatonin påverkas av fullmånens ljus? Det kan vara så att de utsatts för mer kvällsljus dagarna innan fullmåne och "ljushistoriken" påverkats.

(Jag skulle vilja lägga till: vana kanske, naturliga cykler?)

Ljus och hormoner: En polsk forskare har studerat om det ligger någonting i att olyckor och brottslig aktivitet tycks öka vid fullmåne. Han fann att det kan göra det eftersom hormoner i nervsystemet kan utlösas av den elektromagnetiska strålningen från månen (reflekterat solljus) och eller dess dragningskraft. Men det behöver å andra sidan inte alls vara så.

Dragningskraft: Gravitationen "drar" i allt som har massa, men är helt försumbar för oss enligt geofysiker vid Chalmers och kroppens vattenhalt spelar heller ingen roll.

Historiskt: Förr kanske månen hade större betydelser för människorna när man inte hade artificiellt ljus utan kunde passa på att vara vaken mer under fullmånenätterna.

Till slut: "Allting hade varit så mycket annorlunda, och inte nödvändigtvis bättre - om vi inte hade haft någon måne."

(källa och citat: Populär Astronomi 2013:04

bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
12/9/13, 8:42 PM
#1

Inget nytt. Vet hur många som helst som samtidigt som jag har sömnsvårigheter samtidigt och kommit fram till att det hör ihop med månens cykel.

Ett av mina ex visste precis när jag hade mens för han kollade på månen, tydligen så hade han kopplat samman det med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
3/16/14, 10:16 AM
#2

Fullmåne i natt!🌛

Hur har ni sovit?😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
3/16/14, 3:01 PM
#3

Jag sover alltid vid fullmåne men kan bli trött under fullmånedagarna..

Magi-cat
4/14/14, 3:08 PM
#4

Puttar upp tråden om fullmånen eftersom det snart är dags igen! 🌛

Ännu en tråd om månen och sömnen:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/51f18a248e0e746d600000bd-dalig-somn-kan-skyllas-pa-manen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/15/14, 3:28 PM
#5

🌛 Fantastiskt fin fullmåne i natt!

Hur är det, känner ni något inför fullmånen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vander-sten
4/15/14, 5:12 PM
#6

Vad som kanske är mest påtagligt är ju detta med månfasernas påverkan på klimat och väderleksväxlingar. Särskilt vintertid.

Då är jag nog känsligare isåfall i takt med hur vädret förändras.

Sägs det ska hålla sig fint nu till Påskhelgen. Barometern ligger redan närmare 1020 hektopascal så talar för högtryck och stjärnklart.

Såg en skymt av den igårkväll, roligt om man får se den igen 🌛

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Annons:
Marr
4/16/14, 7:31 AM
#7

Såg månen i går kväll lågt liggande stor och alldeles guldgul. Otroligt vacker!😇

Sen var jag ute med doggen strax före 4 i morses då var den alldeles bländande vit. När jag går in kan jag inte se den gå ner ifrån mina fönster. Antar den blev åt det guldiga hållet då med.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
4/16/14, 8:06 AM
#8

Visst är det fint!! Magiskt! 😉🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
4/16/14, 8:54 AM
#9

Vad beträffar sömn och sådant så kan jag ha svårt att sova i bland vid fullmåne eller så kan jag vara klarvaken och helt euforisk vissa gånger.

Fast det händer inte så ofta nu för tiden hehehe. Dagen innan fullmånen denna gången var jag som klubbad och kunde inte hålla mig vaken. Sov nästan ett dygn. Då när jag var ute med hunden på snabben, blundade jag å fortsatte sov när han stod still och gjorde sitt. Sov t.o.m. när jag gick tror jag.😴

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
7/14/14, 2:16 PM
#10

Den schweiziska studien får faktiskt stöd av en utförd vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet!

Man fick där ett liknande resultat - sömntiden förkortas med ca 20 minuter och försökspersonerna får svårare att somna vid fullmåne. Skillnaden är inte stor, men den finns…Påverkan på REM-sömnen är dock större vid nymåne, menar dock Michael Smith, forskare vid Sahlgrenska.

Detta skulle kunna tyda på att vi har en inbyggd biologisk månklocka, liknande dygnsklockan.

Men - meningarna går fortfarande isär. 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fullmanen-paverkar-oss-kanske


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/18/15, 9:26 PM
#11

En länk om månen - och sömnen:

http://www.manen.nu/somn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/23/16, 12:16 PM
#12

Årets första fullmåne i natt, missa inte den om du är vaken! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/19, 9:32 PM
#13

Månen igen, den lysande fullmånenatt, i påsk och allt. 🌛✨

En gång i tiden när människan inte hade artificiellt lus var månens påverkan på oss påtaglig.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/inga-bevis-for-att-fullmanen-paverkar-oss-forvantanseffekt-kan-ligga-bakom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/3/20, 11:40 AM
#14

Det var visst fullmåne i natt. Hur är det med nattsömnen? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: