Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 2576 ggr
[Mia-Li]
12/5/13, 5:36 PM

TV-tips "Jag dog men överlevde"

På TV 4 Fakta just nu (17-18)
Handlar om människor som får besöka andra sidan en stund men som sedan återvänder till livet.

En tjej mötte sitt ex som gick bort för 6 år sedan. Och han såg så ren och ung ut, sa hon.
Hon ville inte återvända till livet men ryktes tillbaka iallafall.

Flera andra berättar vad de upplevt.

Annons:
Magi-cat
12/5/13, 5:46 PM
#1

Tack för tipset Mia!! Kan inte titta själv på programmet själv, men hoppas andra gör det och kan berätta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
12/5/13, 5:47 PM
#2

"Repris från 3/1.

Amerikansk dokumentärserie från 2011. Säsong 1. Avsnitt 4 av 6. Om människor som varit med om nära döden-upplevelser. De har bokstavligen dött och sedan kommit tillbaka till livet. Personerna berättar sina historier, likväl som de anhöriga som var på plats och fick dödsbudet. Dessutom berättar medicinsk personal om sina upplevelser av och med dessa överlevare. Även 6/12"

Magi-cat
12/5/13, 5:48 PM
#3

Får försöka pricka in det då. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
12/5/13, 5:52 PM
#4

En man blev arg för att  han kom tillbaka till livet när han sett vad som fanns på andra sidan.
Han ville inte lämna när han väl var där…men hans tid var inte kommen än och någon energi sa till honom att gå tillbaka.

Har missat mycket av programmet själv men ska försöka kolla i morgon.

Magi-cat
12/5/13, 5:55 PM
#5

Tycker det verkar var ett återkommande tema - att de inte vill tillbaka, men måste, att det inte är dags ännu…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
12/5/13, 6:00 PM
#6

Precis….det de upplever verkar vara så varmt och fridfullt.
En mötte ett slags ljus…Hon var glad att slippa alla måste här nere. På andra sidan fanns det inget sånt.

Annons:
[Olaf]
12/5/13, 6:24 PM
#7

Tack för tips Mia.🌺Ska försöka kolla.

Astell
12/5/13, 6:53 PM
#8

Ja tack för tipset Mia!! 🙂

[Olaf]
12/5/13, 8:38 PM
#9

Ett avsnitt från Youtube av serien. En nära döden upplevelse av en flicka (nu vuxen) Hon berättar hur hon såg mamma pappa farmor mormor sitta i cafeterian. Pappan reser sig upp och ska ut och ta ett bloss varpå mormodern till flickans stora förvåning reser sig upp och vill också ta en cigg…sen reser sig farmodern och vill även hon ha en…fast hon inte röker. Den scenen bekräftades senare. En annan sak var att hon när hon gick över såg sitt liv som hon levt men också sitt framtida liv som mormor/farmor med barnbarn…den upplevelsen berörde henne mest.

Ming
12/5/13, 10:22 PM
#10

Säger detsamma:Tack så himla mycket Mia 😇

Ming
12/6/13, 9:07 AM
#11

Tittade igår kväll och här beskrevs Pams upplevelse…..ni vet hon som tämdes på blod och kyldes ner 1 tim då de opererade henne.

[Mia-Li]
12/6/13, 4:48 PM
#12

Det är jätteintressant att få höra om allas berättelser om detta. Ingen är den andra lik.

Ming
12/6/13, 5:05 PM
#13

Ja verkligen!!

Annons:
[Mia-Li]
12/6/13, 5:28 PM
#14

Programmet går just nu..Mycket spännande.

JonasDuregard
12/6/13, 8:56 PM
#15

#5 "Tycker det verkar var ett återkommande tema - att de inte vill tillbaka, men måste, att det inte är dags ännu…"

De kan alltid ta en tur i en G-kraftscentrifug om de vill tillbaks. Syrebrist till hjärnan verkar vara nyckeln om man vill vara med om knasiga "nära-döden" upplevelser.

Men det är ett faktum som kanske inte passar jättebra i inramningen här…

[Mia-Li]
12/6/13, 9:23 PM
#16

**"Syrebrist till hjärnan verkar vara nyckeln om man vill vara med om knasiga "nära-döden" upplevelser"
**

Ursäkta…Knasiga? För vem? Definitivt inte för de som upplevt detta. Har du sett programmen? Om inte…gör det.

JonasDuregard
12/6/13, 9:36 PM
#17

#16 "Ursäkta…Knasiga? För vem?"

"Färgglada" då. Eller inspirerande. Kalla dem vad du vill.

Magi-cat
12/6/13, 9:37 PM
#18

#17 Kalla dem vad du vill.

Det var du som började med benämningar.🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/6/13, 9:44 PM
#19

#18 "Det var du som började med benämningar.Funderar"

Vad menar du "började med benämningar"? 🤔 Och varför är det en invändning mot min uppmaning till mia att kalla dem vad hon vill? Vilken underlig meta-diskussion ni ställer till med.

Och rent tekniskt var jag inte först med benämningar. Upplevelserna beskrivs till exempel som varma och fridfulla tidigare i tråden.

Magi-cat
12/6/13, 9:54 PM
#20

#19 Metadiskussion? Icke-diskussion faktiskt.

Upplevelserna var varma och fridfulla för dem som var med om dem, medan någon som inte var det benämner dem "knasiga". 
Varm och fridfull är en beskrivning medan "knasig" nedlåtande.

Nu tycker jag tråden fortsätter om programmet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
12/6/13, 9:59 PM
#21

#20 "Icke-diskussion faktiskt."

Ja, till och med.

"Upplevelserna var varma och fridfulla för dem som var med om dem,"

Jag visste inte att mia varit med om en. Men det menar du kanske inte heller. Det var i alla fall hon som fällde omdömet i fråga.

"medan någon som inte var det benämner dem "knasiga"."

Eller vad man vill kalla dem. Overklighetskänslor är ju lite knasiga så där.

"Varm och fridfull är en beskrivning medan "knasig" nedlåtande."

Det var inte menat som ett dåligt knasigt utan ett bra knasigt 🙂. Jag har ingenting emot knasiga upplevelser i allmänhet.

Magi-cat
12/6/13, 10:07 PM
#22

#21 Jag börjar tro att du skojar nu. *orka*

Jag visste inte att mia varit med om en. Men det menar du kanske inte heller. Det var i alla fall hon som fällde omdömet i fråga.

Folk brukar beskriva dem så, ja.

Eller vad man vill kalla dem. Overklighetskänslor är ju lite knasiga så där.

Ja, du var ju som sagt inte med och knasiga overklighetskänslor är inte vad som brukar beskriva NDU. Vill man försöka förstå vad det är, måste man lyssna på beskrivningar av dem som var med. Det handlar om mer än syrebrist till hjärnan, annars skulle mysteriet redan vara löst.

Det var inte menat som ett dåligt knasigt utan ett bra knasigt Glad. Jag har ingenting emot knasiga upplevelser i allmänhet.

Snygg reträtt accepteras.

Godnatt 😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/6/13, 10:19 PM
#23

#22 "Det handlar om mer än syrebrist till hjärnan, annars skulle mysteriet redan vara löst."

Då är det väl löst då.

Det där är ett extremt svagt argument, framför allt när det är du själv som insisterar på att det finns ett mysterium.

Som att jag skulle säga att det är ett stort mysterium var ägg kommer från, och de kan inte komma från höns för då skulle vi redan löst mysteriet. Inser du att det är ett cirkelargument?

"Jag börjar tro att du skojar nu. *orka*"

Jag fattar inte heller vad som pågår riktigt. Först blir det en storm i ett vattenglas om något ord jag använder, jag svarar omedelbart att det inte är noga och man kan kalla det vad man vill, varpå du ändå svarar att jag trots allt använt "benämningar". Sedan är det plötsligt jag som anklagas för att … ja, vad egentligen? Vi släpper det nu.

[Mia-Li]
12/7/13, 7:55 AM
#24

Ordet Knasiga i detta fall tar jag som en nedlåtande kommentar om de som vart med om detta. Jag tror inte de tycker att deras upplevelser är knasiga.

Mitt uttalande: "Upplevelserna var varma och fridfulla för dem som var med om dem, menas med att de upplevde detta som berättade i programmet. Alltså inte jag själv.

JonasDuregard
12/7/13, 9:02 AM
#25

#24 För det första: *Suck*.

"Ordet Knasiga i detta fall tar jag som en nedlåtande kommentar om de som vart med om detta. Jag tror inte de tycker att deras upplevelser är knasiga.

Jaha. Så upplever du det. Vilken tur att jag förklarat att det inte var det jag avsåg (även om jag inte blir särskilt förvånad eller särskilt upprörd av att du tolkar det så).

"Mitt uttalande: "Upplevelserna var varma och fridfulla för dem som var med om dem, menas med att de upplevde detta som berättade i programmet. Alltså inte jag själv. "

Men det var ju inte vad du skrev 🤪. Du felciterar dig själv 😂.

Du skrev "det de upplever verkar vara så varmt och fridfullt".

Kan du förstå att jag får uppfattningen att det är du som tycker att det verkar fridfullt? Om du säger att det är de själva som uttalar sig så underligt så får jag väl tro på dig, men om du formulerar dig så får du räkna med att det uppfattas som att det är din åsikt.

Magi-cat
12/7/13, 9:26 AM
#26

…Och då är vi färdiga med ordsnacket då. Punkt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
12/7/13, 9:28 AM
#27

Men snälla Jonas. Sucka på du.

I programmet SA de att de upplevde det som varmt och fridfullt. Sedan skrev jag bara så som jag gjorde.
Ibland skriver jag fortare än att jag hinner formulera mej rätt.
Nöjd nu?

Och det är även min egna åsikt om det. För det verkade vara så.
Titta på programmet själv så kanske du kan bilda dej en egen uppfattning om det. Än att sitta här och påpeka vad vi inte skrev eller skrev…hur vi skrev eller hur vi inte skrev……
Suckar jag med nu. 😴

Annons:
Magi-cat
12/7/13, 10:07 AM
#28

#23 Fortsätt gärna syrebristdiskussionen här

så kan den här tråden ägnas åt programmet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
12/7/13, 10:14 AM
#29

En man berättade att han kom till ett ställe där det fanns 150-200 människor. Alla blev så glada när han kom och han kramade om alla.
Han fick se ett berg längre bort och där gick det jättemånga människor så det såg ut som en myrstack som rörde på sej, sa han.
På berget fanns en mansgestalt som liknade Jesus. Han var ca 5 m lång, långt vitt hår och skägg.
Jesus-gestalten frågade denne man vad han hade gjort för gott för sina medmänniskor. Kunde man inte då komma ihåg så visades en film på bergsväggen om sitt liv och vad man gjort.

Helt otroligt fantastiskt.😮

[Olaf]
12/7/13, 10:38 AM
#31

Ja Mia dessa redogörelser från folk….otroligt. Oavsett om man tror det är verkliga händelser eller hjärnspöken så verkar folk komma tillbaka med visdom och blir förändrade. Bara en sån sak….

Ming
12/7/13, 10:46 AM
#32

#31 Mmm och uppmaningen från "ljuset" att dela med sig av upplevelsen till oss andra  är stark…min morfar var väldigt bestämd om vikten att dela med sig och uppmanade mamma att gå ut och berätta att det inte är "farligt att dö"

[Olaf]
12/7/13, 10:49 AM
#33

Det är verkligen vackert. Jag tar gärna till mig din morfars budskap!

Ming
12/7/13, 10:51 AM
#34

#31 Tack till dig Olof som la in länken "ovan här"🌺

Får akta mig för träsmak idag då…

Annons:
[Olaf]
12/7/13, 10:56 AM
#35

Tack själv Ming!

Astell
12/8/13, 4:29 PM
#36

#30  

"hot stuff" var mkt bra!! 👍

Upp till toppen
Annons: