Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 56106 ggr
fatcat
2013-11-04 10:14

Sjöjungfru upptäckt!

Sjöjungfru har tydligen upptäckts på mallorca! Dags att skriva om naturkunskapsböckerna? 😎

http://video.se.msn.com/watch/video/weird-sea-creature-spotted-in-spain/1jj4tmtt1

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
2013-11-04 11:20
#1

coolt! 🙂🌊

Eller skriva tillägg i turistbroschyrerna i alla fall.😉

"Nu även med sjöjungfrur"!🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2013-11-04 11:40
#2

Ja man har ju fått fler sådana här sk. Sjöjungfrur på bild. Ingen som såg Mermaids på Animal Planet?

Min mor och far på varsitt håll såg detta och var såå imponerade om dessa varelser, som makten försökt lägga locket på om.

Har fått ett av programmen inspelat på cd. Ska titta på det vid tillfälle…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2013-11-04 11:50
#3

#2 Berätta gärna, Marr, om programmet!

Det finns mycket om sjöjungfrur om man googlar bara lite…Nog finns de, men vad är de? Naturväsen, något kryptozoologiskt…eller vad?

http://www.theepochtimes.com/n3/294466-10-credible-mermaid-sightings-videos/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-11-04 11:55
#4

#3 Kanske utomjordingar från ISON.. 😮

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-11-04 11:57
#5

#4 det var ju en tanke förstås…😃

Här är en länk där man inte är ense med Animal Planet:

http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2013/05/mermaids_aren_t_real_animal_planet_s_fake_documentaries_misrepresent_ocean.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2013-11-04 12:10
#6

Några danska killar utforskar Grönlands kust. Det arbete dom gjort har tydligen konfiskerats, undrar varför?

Då kan man ju bli nyfiken på allvar. Dom har spelat in ljud som dom tror kommer från dessa havsvarelser.

Här kan man höra dom, om det nu inte är valar…🤔

http://www.youtube.com/watch?v=o6p5ppmac1o

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Magi-cat
2013-11-04 12:28
#7

Hur som helst verkar filmandet haft en god effekt: att man inte ska borra efter olja just där och de havslevande varelserna skyddas…👍

"It gives me hope", som han säger på slutet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wraith]
2013-11-04 12:57
#8

Ställer mig fortfarande frågande till varför är filmerna så jädrans dåliga? Suddiga och dålig kvalitet trots att tekniken har kommit så långt även för den vanliga turisten.

Sen vad gäller första filmen så ser det inte äkta ut, var är skuggan på stenen. Sjöjungfrun verkar ha skugga på sin högra sida, men visar ingen skugga över stenen? Ser även ut som om den svävar/skakar i luften vid några tillfällen som inte verkar stämma överens med filmningen eller båtens rörelser.

Annars har vi ju denna:
http://youtu.be/ogEbrEc_5OA
Snyggt filmad men ändå dålig + dåliga skådespelare; men inte desto mer äkta.

Och filmen som Animal Planet visade är väl känd som just en fake och var aldrig menad som allvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mermaids:_The_Body_Found

[Wraith]
2013-11-04 13:00
#9

#2 Varför skulle "makten" vilja lägga på locket om sjöjungfrus?

Magi-cat
2013-11-04 13:03
#10

#8 Filmen från Mallis är ju så uppenbart fejk och för att turisterna ska ha något kul.🙂

Mer äkta, som du säger, är ditt klipp, så varför inte? Men vad ÄR det i så fall?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wraith]
2013-11-04 13:09
#11

#10 Inte mer äkta, men bättre trickfilmat 😉

Är säker på att varelsen är ditlagd med datoreffekter.

fatcat
2013-11-04 13:11
#12

Självklart är filmen äkta. Detta är levande bevis på att sjöjungfrur finns i verkligheten! Mina vänner, tänk på vad ni fiskar ur haven😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-11-04 13:24
#13

#11 Vilket som, bättre är den. 😉

#12 Det ligger mycket i det. Att tänka på hur man behandlar haven, med eller utan sjöjungfrur.

Det finns tillräckligt mycket redan av utrotningshotade djur och miljöer för att man borde stoppa all fortsatt förstörelse med oljeborrningar, skräp- och plastnedsmutsning, rovdrift etc.

OM man skulle hitta och bevisa något så sällsynt som sjöjungfrur, vad det än är, är jag rädd att det hade varit bättre för dem att fortsätta vara hemliga, oavslöjade, mytomspunna väsen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
fatcat
2013-11-04 13:44
#14

#13 Är nu som det stora avslöjandet kommer att du har en sjöjungfru hemma i badkaret…😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-11-04 13:46
#15

#14 sssccchhh…. du lovade att inte avslöja det! 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-11-04 13:47
#16

#15 Haha👍🤐

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Marr
2013-11-04 14:45
#17

#9 Ja fråga inte mej, har ju inte sett dessa Filmer från Animal Planet än. Hade jag "gratis" bredband så hade jag kanske kunnat svara på varför man har dessa teorier…😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Wraith]
2013-11-04 15:00
#18

Man brukar ju säga ingen rök utan eld. Kan ju mycket väl ha funnits någon varelse som liknar en sjöjungfru, eller så såg någon ett sjölejon utan att veta vad det var och spred sedan vad denne hade sett och därav skapas myten om en vacker kvinna till hälften fisk. Förr i tiden trodde man ju det ögonen visade.

Och det finns mycket oupptäckta saker i våra vatten, vissa varelser/växter kommer vi aldrig få se då de dör bort utan att vi ens upptäckt dem. Men sen kommer nya varelser, mutationer osv och nog finns det säkert varelser som funnits i flera 100.000 år kvar i våra vatten, för att en dag upptäckas. Tycker det är spännande med nya VETENSKAPLIGA upptäckter.

Folk kommer fortsätta se mytomspunna varelser som enhörningar, sjöjungfrur, drakar osv. Dessa varelser har aldrig funnits, inget iaf vi har kunnat bevisa fram till idag, men likaså envisas folk med att de ser dessa. Hade varit mer intressant med observationer av djur som bevisligen funnits men som dött ut (som tex den tasmanska tigern). Eller iaf en riktigt bra film på en drake eller sjöjungfru (med mååååånga vittnen och filmer från olika vinklar) där man ser detaljer och inte en suddig blob! 😂Men tekniken börjar bli så bra så snart kommer det högupplösta filmer på div varelser för Kalle på 10 år vet hur man använder ett bra filmredigeringsprogram.

Men visst kan det vara roligt att låta fantasin leka om man ser något man har svårt att förklara. Hade gärna velat se att drakar hade funnits 😛

Magi-cat
2013-11-04 15:26
#19

#18 Det kan vara som du säger, precis eller ungefär. Ensamhet och isolation under långa resor på haven gjorde säkert att man såg ett och annat. Eller så finns/fanns de på riktigt eller något som såg ut något liknande. Hur ska man kunna veta säkert?

Förr i tiden trodde man ju det ögonen visade. 

Det gör man ju fortfarande! Tänk på alla jägare som skjutit en älg, de såg älgen, de vet att det var en älg - och så har det hänt en tragedi…

Tycker det är spännande med nya VETENSKAPLIGA upptäckter.

Vad menar du när du säger vetenskapliga upptäckter? Skiljer de sig från andra upptäckter?

**Dessa varelser har aldrig funnits, inget iaf vi har kunnat bevisa fram till idag, men likaså envisas folk med att de ser dessa.
**

Du har ett litet bra inpass där, iaf inget vi har kunnat bevisa idag. 🙂Det säger inte att de finns eller ofinns, bara att det är mer eller mindre osannolikt att de finns- Eller inte finns.
"Folks" uppgift är att se och rapportera vad de ser, just att envisas. Vetenskapens att ta reda på fakta.

Jag skulle också gärna se att drakar varit synliga. Varför finns det inga filmer på dem förresten? Eller enhörningar? Eller finns det?

En perfekt film skulle jag inte vara särskilt imponerad av, tror jag. I en situation när man ser något väldigt underligt är nog inte huvudet med riktigt och filmen blir säkert inte helt perfekt. Om man kommer ihåg att fiska fram kameran ens…

Skulle inte jag göra tror jag…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissHedgehog
2013-11-04 16:46
#20

Oj…. Om sjöjungfrurs varande eller icke varande kan jag inte direkt uttala mig om. Dock lär man väl anta att OM de skulle finnas så hör de väl till den grupp av varelser som verkar hålla till utanför det spektrum vi normalt kan se.

Legenderna om s.k. merfolk har funnits i många kulturer i långa tider. Alla elementen hade sina varelser. Jord hade gnomer (tomtar, troll), luft hade sylfer (älvor), eld hade salamandrar (drakar o.dyl.) och vatten hade undiner, dit bl.a. sjöjungfrur hör.

Iakttagelser av sjöjungfrur till sjöss kan nog till stor del förklaras av observationer av just sjölejon, manater etc. i kombination med önsketänkande efter månader och kanske år till sjöss med håriga, illaluktande män och intagande av större mängder rom.
Under tiden för s.k. freak shows på karnevaler och cirkusar blev det vanligt att tillverka fejkade ”djur” som människorna kunde förfasa sig över. Det mest berömda exemplet är den s.k. sjöjungfrun från Fiji som tillverkades genom att sy ihop en ap-unges överkropp med en fisks underkropp och maskera skarven med papier maché.

Dock finns en del historiska källor som nämner underliga företeelser, om nu historiska källor är något att ta på allvar. T.ex. på Island sägs en konstig kropp ha hittats inuti en haj en gång. Händelsen beskrevs av Sabine Baring-Gould i boken "Iceland, Its Scenes and Sagas":

"The lower part OF the animal was entirely eaten away, whilst the upper part, from the epigastric and hypogastric region, was in some places partially eaten, in others completely devoured. The sternum, or breast-bone, was perfect. This animal appeared to be about the size OF a boy eight or nine years old, and its head was formed like that OF a man. The anterior surface OF the occiput was very protuberant, and the nape OF the neck had a considerable indentation or sinking. The alae [lobes] OF the ears were very large, and extended a good way back. It had front teeth, which were long and pointed, as were also the larger teeth. The eyes were lustreless, and resembled those OF a codfish. It had on its head long black, coarse hair, very similar to the fucus filiformis [filamentous seaweed]; this hair hung over the shoulders. Its forehead was large and round. The skin above the eyelids was much wrinkled, scanty, and OF a bright olive colour, which was indeed the hue OF the whole body. The chin was cloven, the shoulders were high, and the neck uncommonly short. The arms were OF their natural size, and each hand had a thumb and four fingers covered with flesh. Its breast was formed exactly like that OF a man, and there was also to be seen something like nipples; the back was also like that OF a man. It had very cartilaginous ribs; and in parts where the skin had been rubbed off, a black, coarse flesh was perceptible, very similar to that OF the seal."

Annons:
[Wraith]
2013-11-04 17:35
#21

#19 Det jag menar med att förr trodde man det ögonen visade var att man inte visste bättre. Idag vet vi allra flesta om att mycket kan fejkas med datorer och idag kan vi tänka mer kritiskt då vi vet så mycket mer om de djur som finns här med oss. Det är nog väldigt få som skulle tänka på sjöjungfru det första de gör om de såg ett sjölejon i ögonvrån. Om man förr såg ett för dem okänt djur som såg skrämmande ut så är det ju lätt att förstå att det vinklas i berättelserna som följer och tillslut blir det hela en mytologisk varelse, när det i grunden var ett sött sjölejon som bara ville hälsa;)

Med vetenskapliga upptäckter menar jag upptäckter som går att bevisa. Inte någon "privat film" som någon lagt ut på Youtube. Upptäckten ska vara erkänd som en ny art av forskarlaget och inte av grannen som påstår sig sett ett djur som denne döpt till "frallebulle" för att dennes hund gillar bullar och heter fralle 😉Och självklart kan privatpersoner upptäcka nya arter, så det är inte heller det jag menar att de inte kan. Men det ska ju gå genom vetenskapliga studier. Och om man upptäcker en ny art så har man antigen en död kropp, fotografi, film eller ett levande bevis. Och allt som handlar om stilla eller rörliga bilder så ska dessa ha sådan kvalitet att man kan se detaljer och det är oftast forskarna själv som tar dessa bilder då de har sina upptäckarfärder. Det räcker inte med att du såg något konstigt på stenen ute i älven. Men om du har bevis av det nämnda så ska det kunna bekräftas av forskare eller någon annan som har rätt befogenhet att avgöra om det handlar om en ny art eller inte.

Vad gäller bevis så JA det är ett måste för mig att jag ska tro på något, eller så ska det vara så logiskt att det inte går att bestrida. Finns ingen orsak att gå och tro på enhörningar som är ett känt mytologiskt väsen, dvs finns ej av de bevis vi har hittat idag, eller mera bristen på bevis. Jag tänker inte säga att enhörningar inte finns och aldrig funnits, men bevisa det, då tror jag.

Och visst finns det drakfilmer, såg en häromdagen. Uppenbart fejk, men ändå;) Finns säkert filmer med påstådda enhörningar.

Sökte snabbt på Youtube och hittade den jag såg om drakar:
http://youtu.be/EnLZbuhor4I
Denna tror jag dock är äkta på så vis dvs inget är dataanimerat. Men jag är säker på att detta är en leksaksdrake.

Ja om man svischar upp kameran när man ser något så lär nog inte mycket blir perfekt. Men många av filmerna visar tillräckligt långa klipp för att man ska sansa sig och ställa in kameran korrekt om man nu kommer ihåg att ta upp den;) Sen finns det otaliga andra filmer som visar plötsliga "vanliga" händelser i perfekt kvalitet, så några filmer som visar något övernaturligt såsom en sjöjungfru borde vara mer eller mindre perfekt vid detta lag kan man tycka.

Och visst finns det klipp på varelser som är okända för vetenskapen ute på nätet. Men jag är övertygad över om att de är få och försvinner snabbt bland alla fejkfilmer som finns. Såg en film som en privat person hade lagt ut på Youtube om den tasmanska tigern.
http://youtu.be/9DLL0ELg-y8

Den tycker jag är intressant då den ser äkta ut och arten har funnits. Sen är det väldigt troligt att några har överlevt jakten som pågick som sägs ha utrotat arten, då landet har en hel del otillgänglig mark. Att den är så svår att få syn på nu beror säkert på att det var de mest skygga djuren som överlevde slakten, men när antalet ökar ju mer av arten kommer vi se om den finns där ute i Tasmaninen.

MEN detta kan ju även vara en riktigt bra fejk, så det är inget bevis, men hoppet finns ju där ju fler pusselbitar som kommer. Så nej allt behöver inte vara perfekta filmer för att det ska vara intressant, men om man vet hur animerat ser ut och hur djur/varelser uppför sig så kan man snabbt avgöra om det är riktigt eller inte.

Oj vad jag babblade på nu 🤐

Magi-cat
2013-11-04 17:56
#22

#20 Tack MissHedgehog! Jag misstänkte att du hade en del kunskap i frågan! 😉

#21 Tack för lång redogörelse. 🙂
Det är nog, som vanligt, att man ska ta filmer med en skopa salt, minst, eftersom det är så lätt att göra egna tydligen.🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2013-11-05 01:24
#23

Mitt sinne är öppet för detta med sjöjungfrur efter jag såg animal planets "the new evidence". Att så många olika platser i världen berättar samma sak för så himla många år sedan innan man kunde kommunicera som nu kan inte vara en tillfällighet sades det. 

Att vi dessutom undersökt ca 1% av sjölivet läste jag nån gång kan ha med saken att göra med. Om de är nattvarelser eller liknande samt extremt mycket snabbare skulle det förklara varför dom "missats".

Som sagt, öppet sinne. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fatcat
2013-11-05 12:48
#24

Hade ingen aning om att sjöjungfrur var ett sånt hett ämne! haha 😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Wraith]
2013-11-05 13:39
#25

För min del är det alla fejkfilmer som är hett ämne 😂

Evisen
2013-11-05 19:56
#26

Marr, jag kollade på filmen som Animal Planet visade för några veckor sedan.

Två killar hade hunnit till en strand där ett gäng valar hade strandat. Och myndigheterna som senare spärrade av området,  tog kontakt med killarna och belade dem med talförbud om vad de hade sett på stranden.

Vad myndigheterna hade glömt bort var att en av killarna hade en mobil och spelat in på stranden och en sekvens visade när de petade på något som svarade med gripa tag i killens arm och skrika ljudlöst. Killarna blev förstås livrädda och sprang bort.

Och här kan ni se det själva…

http://www.youtube.com/watch?v=aY6Y7VpoI2w

MissHedgehog
2013-11-06 01:33
#27

Mermaids the new evidence och Mermaids the body found är inte på riktigt dock. De är s.k. docufiction eller mockumentaries. Synd att Animal Planet visar sådana utan att tydligt säga vad det är.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mermaids:_The_Body_Found

Annons:
Marr
2013-11-06 08:22
#28

Har fortfarande inte hunnit se filmen, men det finns ju tydligen fler i serien eller har jag fattat fel?

Aha Evisen, så detta var med på AnimalPlanet. Tycker det ser konstgjort ut på något vis, som en rekonstruktion.

#27 Ja det är ju synd isåfall. Så det pojkarna hade filmat med sin mobilkamera får man alltså inte se? Dåligt! Fast ska titta på det ändå såklart…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2013-11-06 08:35
#29

Har inte sett någon av filmerna från Animal Planet men många tittar och jag tycker också det är synd att man inte klart säger vad som är fakta och fiction.

Det blir ju lätt missförstånd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wraith]
2013-11-06 16:14
#30

Animal Planet har ju även en likn. docufiction om drakar.

Att Animal Planet inte varit tydlig med att det är fejk, är ju ett genidrag. Skapar diskussion och ökar intresset för deras shower. Tråkigt när vissa inte kollar källor utan tror det de ser.

Magi-cat
2013-11-06 16:16
#31

#30 Det tycker jag nog också borde Animal Planets uppdrag att vara tydlig med.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wraith]
2013-11-06 16:19
#32

#31 Ja det hade ju underlättat, men så funkar det inte om man vill ha tittarsiffror;)

Evisen
2013-11-06 19:12
#33

Marr, det där videoklippet jag slängde upp här, är med i dokumentären:).

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Shadowone
2014-08-08 02:24
#35

Om dethär stämmer att dessa personer har hittat sjöjungfrur, då tycker jag att varje person som stöttar på en sjöjungfru eller andra oupptekta fenomen eftersom det kan vara en risk för alla de arter som många andra djur blir påverkad av människan. Människan är orsaken till många saker som sjukdomar, förstörelser och all möjliga Kaos, som utnyttjas istället för att dra tillbaka liksom.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
2015-06-03 18:03
#37

Någonstans för länge sedan läste jag en idé om att kåta sjömän kanske hade idkat tidelag med sjökor eller dugonger (fångade som proviant och så passade man på innan de slaktades eller vad?). Deras kvinnliga könsorgan (eller vissa arters) påstods likna våra. Ur det ska föreställningar om sjöjungfrur ha uppkommit. Eller, min reflexion: om det nu ägde rum kanske man snarare talade eufemistiskt om dem som "sjöjungfrur"?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Cahira
2015-06-03 20:16
#38

Extrem brist av olika ämnen (typ c vitamin, mineraler m.m.) efter månader på sjön och kanske dålig sömn kan ge hägringar och synvillor. Var nog sälar de såg gissat på hur de målas på en sten sittandes. *tro*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tarantass
2015-06-03 21:29
#39

#38: jo, men den sortens hägringar och så konsekvent? Och fortfarande vara i stånd att manövrera segelfartyg, vilket är svårare och kräver mer verklighetskontakt än det mesta?

 Jämfört med till exempel önsketänkande och fantasier hos unga män?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Cahira
2015-06-04 02:24
#40

#39 Jag har haft synvillor så jo jag tror de kunde se kvinnor när de saknade det så mycket.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tarantass
2015-06-04 03:14
#41

#40: det tror jag också de kunde. Men av extrem näringsbrist? I enstaka fall säkert det också. Men räcker det för att förklara en så stark sägengestalt som sjöjungfrun? Nordeuropas landkrabbor åt inte heller världens allsidigaste kost och "enkelt" folk sov inte heller så att det störde, men de åt i allmänhet bättre än sjöfolk, och även de såg knytt och småfolk. Och unga män kunde nattfria och släppas in genom sin åtråddas fönster, trakt- och tidvis även få barn med henne utan att folk bråkade bara han sedan äktade henne, men skogsrået gick runt ändå.

Vad jag nu mer exakt vill säga med det. Mer än att jag tror det är komplicerat…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Cahira
2015-06-04 23:18
#42

#41 Med tanke på den mat de kunde ta med så jo de hade många brister på många vitaminer och mineraler och annat. Tyvärr. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tarantass
2015-06-04 23:34
#43

Det vet jag. Det jag syftade på var det andra jag skriver: att hägringar på grund av det skulle ha varit så starka och vanliga, jämfört med t.ex. andra inspirationer jag räknade upp, att de blev viktigaste faktor för att de här sägnerna skulle uppkomma.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

LeeKnow
2015-06-05 09:24
#44

#21 Haha ^^ Det där är en scen från filmen The Hunter, om någon trodde det var en riktigt tiger :P

Tror absolut att det finns "övernaturliga" varelser,  men att de håller sig undan så att människor inte ska hitta dem.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-10-29 18:56
#46

På tal om att gräva upp gamla trådar, så är det här en av OF:s tre mest lästa! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Shadowone
2017-03-11 19:22
#47

Skulle jag hitta en sjöjungfru, så skulle jag hålla tyst. Sjöjungfrur är civilcerad på annat sätt än vad man kan ana. Dessutom så skulle det inte vara bra om forskare skulle upptäcka dessa folk. Det  är upp till varje person att skydda deras natur från andra människor. Skydda från faror eller jägare. Behandla denne som person och inte som  vi gör med våra egna djur. Människan är kaotisk och en av naturens nya parasit. Nu säger jag inte för att vara elak. Alla människor är olika. Men vi måste beaka varandra med försiktighet innan vi förstör en ny klimat som  kommer att vara vår undergång nån gång.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Upp till toppen
Annons: