Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 9702 ggr
Magi-cat
2013-10-31 21:36

Havet surnar till - döda sjöstjärnor, delfiner...

tråden startade 2013 men uppdateras kontinuerligt/M-c

Ännu ett fall av massdöd!

Vi har älgar, bin, delfiner och pelikaner. Nu sjöstjärnor, utanför Vancouver i Kanada.

Varför?

https://www.youtube.com/watch?v=imdnVvh_aaY

Tidigare tråd om massdöd av delfiner och pelikaner:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f92e754d3b4fd44280053b1-delfiner-och-pelikaner-mystiskt-doda?4f8d2b7988f47267f00030ca-6

Tidigare tråd om bidöden:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f9a6a75d4ebea63ab0041d3-bina-dor?4f8d2b7988f47267f00030ca-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lamina
2013-10-31 21:39
#1

Hmm… Vad sägs om människans vårdslösa utnyttjande av jorden och vårat sätt att alltid hitta nya sätta att förstöra densamma på?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Magi-cat
2013-11-12 22:07
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-11-12 23:15
#3

Oj men jag får tro att de bestämmer på en annan nivå vad de vill med sina liv eftersom vi inte är offer..de har säkert någon anledning att lämna..men jag hoppas inte alla väljer det 😢

[Olaf]
2013-11-13 08:25
#4

Hur vet vi att dom "väljer"det? Dom kanske inte alls väljer det utan vi människor har valt åt dom….genom att vi TILLÅTER miljöförstöring och övergreppen att ske. Därför att vi har abdikerat från vår egen makt och givit bort den åt psykopatiska makthungriga galningar. Det finns inga offer..men människorna gör sig till offer genom att inte göra motstånd. Här lägger jag in en gammal petition för att stoppa tester av krigsprogramstester i haven. Kan det HÄR vara orsaken? Håller man på så här på fler håll? "Whereas, a wide variety OF marine mammals have already died due to Navy Warfare Testing OF Weapons currently underway in the Hawaiian Islands, the Mariana Islands, the Pacific Ocean off the coastline OF Oregon, Washington, Southern California, and other areas where testing is now conducted in both the Pacific and Atlantic oceans;" "Whereas, many chemicals, like depleted uranium, used in this program are toxic to humans, marine mammals, all wildlife, and birds; Whereas, the Navy has violated NEPA laws by not informing the majority OF the citizens OF the United States about this program; Whereas, the Navy admits that there are severe declines in some marine mammal populations;" http://www.gopetition.com/petitions/stop-the-us-navy-warfare-testing-program-in-the-pacific-ocean.html

Magi-cat
2013-11-13 08:40
#5

Såg ni Vetenskapens värld i början på veckan?

De tog upp tillståndet i havet. Ett rent deprimerande inslag.

Lite kort:

Havsvattnet tar upp den ökade koldioxidhalten i atmosfären och försuras allt mer. Detta trodde man först var bra - fint, havet tar upp koldioxiden så påverkar det inte livet på land. Fel.

"Vi förändrar världshavens kemi - utan att veta utgången" som en av forskarna sade.

Ett exempel var från en ostronodling. De små ostronbarnen dog i sina odlingslådor. Vad man än gjorde hjälpte det inte. Till slut kom man på att problemet låg i själva det inpumpade havsvattnet. Det var för surt, ostronen tålde det inte, kunde inte bilda skal. De dog.

Särskilt tycks försurningen slå mot de skalbildande djuren som är beroende av calciumkarbonat.

Man känner till fem stora massutdöenden under jordens historia. Kanske ser vi ett sjätte nu. Det går fort. Evolutionen anpassar men inte när en förändring går för snabbt, som det gör nu. Risken finns att djuren inte hinner anpassa sig. Ishaven försuras ännu snabbare än resten.

Men försurningen är inte dålig för alla organismer: picoplankton trivs bra. Det är bara det att de äter upp annan föda som behövs och näringskedjan förändras för alltid.

Näringsväven i Södra Ishavet är beroende av den lilla vingsnäckan. Den klarar inte försurningen och förekomsten har snart nått en brytningspunkt.

Fiskarna ändrar också beteende på grund av den ändrade kemin. Deras överlevnadsinstinkt går ned och de tar inte skydd för rovfiskar och klarar sig givetvis sämre.

Korallreven tål inte försurning. De kommer inte att finnas kvar i en inte särskilt avlägsen framtid.

De här rönen (utförligare förklarade i programmet) bör sättas i relation till vad som sagts om Östersjön (vi har om kemikalier i vattnet i en tråd, eller flera), om minskad reproduktion, fågeldöd etc. Kanske gör försurningen att djuren och hela ekosystemet klarar andra stressmoment (som kemikalier) sämre.

Därför verkar det som om det ser illa ut för haven om inget förändras till det bättre och det snart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-11-13 09:30
#6

 Jag ser det lite annorlunda och ska inte störa diskussionen…🙂

Annons:
[Olaf]
2013-11-13 09:33
#7

Hahaha Astell jag vet det ;-)

Magi-cat
2013-11-13 09:34
#8

#6 Astell - du "stör" ingen diskussion!!!!!!

Det är alltid bra med fler bilder av en fråga.

Det här så hemskt så man behöver verkligen samla alla tankar och krafter, av olika slag.

Kram! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2013-11-13 09:36
#9

Vi skrev samtidigt igen! Nej det är bra med olika åsikter. Vi behöver lite "motstånd" av varandra.

Astell
2013-11-13 09:45
#10

Jag har fått höra att det inte är någon fara med Moder Jord..hon vet vad hon gör och det gör delfinerna också…vi kan använda eländet som en reflektion av vad mänskligheten håller på med tankemässigt om sig själva..och det vet ni ju..jag väljer att simma lugnt i det hela för rädsla hjälper inte.. men jag säger inte att man inte ska göra något om man känner för det bara att jag blir lite kluven..🙂

[Olaf]
2013-11-13 09:55
#11

#10 Ja Astell. Jag har också fått höra mycket genom årens lopp av allt möjligt kanaliserat material och visdomsgubbar och tanter. Men deras "sanningar" kanske haltar? I mitt tycke finns det två ytterligheter av attityder. Den ena stirrar sig hypnotiserad på elände och ondska och har förlorat allt hopp och litar inte alls på den högre planen. Den andra bedövar sig själv med andliga "sanningar" som "allt är preciiiis i sin ordning!" Det är den gudomliga planen. Det är en new age lära som lär ut självbedövning. Det är oxå en form av rädsla som gömmer sig i dessa new age-morfin-doktriner. Så vi fortsätter tydligen ge varandra motstånd Astell. Hahaha

Astell
2013-11-13 10:10
#12

#11

Heheh jaa…Jo men jag väljer att inte se med rädsla på det för det hjälper inte..för mig är det ändå reflektionerna som är viktigast..många säger ju mkt kloka saker som man kan ta till sig så varför skulle det inte vara likadant med detta…man får ju gå på sin egen känsla. Det kommer ändå att vara många som kommer att jobba med att problemen finns "därute" så det e lugnt och man kan göra både ock..se det som en reflektion men ändå göra vad man kan :)

[Olaf]
2013-11-13 10:54
#13

Jo det sista håller jag med dig om.

Annons:
Magi-cat
2013-11-13 13:04
#14

Rädsla och vanmakt är också en sorts terror som håller en nere. Kunskap, sunt förnuft och en TRO att alla tillsammans kan göra skillnad, på olika sätt är ett botemedel.

Vi får inte tappa hopp, tillit, tillförsikt, fighting spirit. Protestera mot det som är fel, sprida budskapet - och naturligtvis även se möjligheten till förändring. Men det brådskar.

Om det är ett led i en "gudomlig plan" att förstöra jorden, då säger jag upp mig.🤪

Och jag misstror alla dessa kanaliseringar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-11-13 18:02
#15

Tycker hela Östersjön är nedskräpat.. När jag va barn kunde man fiska upp hur mycket som helst. Idag finns det bara nån enstaka öring i havet.

Varje gång någon säger "Jag har fått fisk" så blir man förvånad.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-11-15 08:40
#16

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2013-11-15 08:54
#17

#15 minns precis som du hur mycket fisk man kunde få….så är det inte längre. Fisken verkar vara borta. Suck.

Huygens
2014-06-07 11:06
#18

Kanske inte massutdöende, men havsörnens ägg har åter börjat få för tunna skal och äggen kläcks inte. En orsak skulle kunna vara att gamla miljögifter kommer upp igen, men ingen vet helt säkert.

"När man undersöker havsörnsäggen så hittar man de gamla miljögifterna. De kommer troligen från det vi kall­ar för fiberbankar – giftig pappersmassa som ligger på havsbotten – och som nu inte längre ligger stabilt."

Kyllan56
2014-06-07 13:51
#19

På tal om delfiner! Ett fantastiskt klipp på  hur en delfin räddar en hund.

https://www.youtube.com/watch?v=0mVh0dJ6Zzo&feature=kp

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2014-06-07 15:06
#20

#19 Tack för filmen! 🌺

Väldigt sött, men regisserat. Vällovligt syfte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-06-07 15:10
#21

#18 Usch, nu igen…😕

" Världsnaturfonden har varit kritisk mot regeringens Östersjöpolitik. Organisationen anser att utbyggd vindkraft, fler fraktfartyg och mer ”kryssningsturism” riskerar att tillsammans med jordbruk och industri ytterligare förstöra Östersjön"

Stämmer dock med bilden av läget som vi diskuterade i tråden om älgdöd, t.ex, de hormonstörande ämnena som kommer ut i havsmiljön. 
Konstigt att de inte nämns…jag menar…vindkraft, vad är väl det mot alla dessa ämnen som stör reproduktionen!!

Fiberbankar vid Ångermanälven kanske lokalt förvärrar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2014-06-07 15:29
#22

#20 Det var vad jag också trodde.😉Men tyckte det var så gulligt.

Här är ett som inte är regisserat. 

http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/blir-omringad---av-hundratals-delfiner/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Juel70]
2014-06-08 13:16
#23

Tidens tecken. Bara att läsa Uppenbarelseboken.

Strawman
2014-06-08 15:37
#24

Jag tror nog hellre på forskare än på ignoranta järnåldersmänniskor som diktade upp sagor om hur världen är beskaffad på grund av att de inte hade någon möjlighet att utforska den ordentligt.

Forskningen kommer visa varför dessa djur möter stordöd, och den kommer med all sannolikhet visa att vårt levnadssätt spelar en stor roll i varför djurarter dör ut.

Det är inte första gången som människan tar kål på arter om vi säger så.

Arter utrotas och människan spelar ofta en roll i det.

Se exempelvis mammuten. Inte var dess utrotning ett "Tidens tecken". Uppenbarelseboken var inte ens uppdiktad vid det tillfället. Djurarter dör och det är ofta vårt fel. Att tolka det som evidens för vad som står i gamla sagor är inte särskilt gångbart i verkligheten.

Magi-cat
2014-06-08 15:45
#25

#23 För oss som inte är så bevandrade, vad säger Uppenbarelseboken om tidens tecken som är relevant i denna tråd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-08 15:50
#26

#24 Jag håller med dig om utrotningen av arter.

Det är alldeles för mycket och går svindlande fort…

Det värsta är att forskningen inte är något fritt svävande utan kan användas åt båda håll. Dels ingå i det koncept som utrotar djurarter och dels finna utvägar som möjliggör ett annat sätt att leva - och låta leva.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Strawman
2014-06-08 16:54
#27

Mm. Kände på mig att mammutexemplet inte var helt gångbart men jag kunde inte sätta fingret på varför. Gjorde en googling och tydligen så har nyare rön visat att människan kanske inte spelade en så stor roll för dess utrotning, vilket jag vet med mig att jag läst om tidigare men trängt bort.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-utrotades-mammuten/

Vi kan ersätta "mammuten" med "dronten". Men då hade ju såklart Bibelsagan funnits ett tag. Å andra sidan har det gått ett tag sedan dess och jorden har ännu inte gått under. :)

Annons:
Strawman
2014-06-08 16:55
#28

#26

"Det värsta är att forskningen inte är något fritt svävande utan kan användas åt båda håll."

Jag vet inte om det är det värsta, faktiskt. Det är ju relativt nyligen som människor överlag börjat inse att de måste ändra sina konsumtionsmönster och så vidare. Forskningen har länge pekat på att det inte är hållbart att bränna fossilt bränsle i den grad vi gjort sedan förra sekelskiftet.

[Juel70]
2014-06-08 20:38
#29

Magi-cat, det är nog bättre om du läser uppenbarelseboken själv. Den är inte så många kapitel lång.  Orkar inte leta och kopiera just nu.

Strawman
2014-06-08 21:40
#30

#29

Varför väljer du en futuristisk tolkning av UB? Vad finns det alls för anledningar att tro att Guds rike är stundande?

Magi-cat
2014-06-08 21:50
#31

#27 Det finns även nya (nyare?) rön som visar att människan visst har skuld i mammututrotningen. Det går lite fram och tillbaka det där…

Artutdöendet lär, efter vad jag hört, vara värre nu än någon gång tidigare i historien.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-08 21:54
#32

#28 Där håller jag inte med dig. Det är politik också, och trender, där forskning blir användbar.

Man kan göra mycket med forskning. Bra saker och atombomber. Efter "behov".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-08 21:55
#33

#29 Ok, du behöver inte. Det får nog vara.

Vi håller oss till biologi och nutid i trådens fortsättning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-09 08:42
#34

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Strawman
2014-06-09 21:51
#35

#34

Oj, spännande! Jag har faktiskt inte hållt mig uppdaterad alls sedan i förra året i den frågan, vilket framkom av mitt tidigare inlägg. :)

Det är ju inte helt otänkbart också att människan möjligtvis har haft en betydande inverkan på dessa arters död i samverkan med klimatförändringar. Det låter lite som ett väldigt stort arbete för en art att döda av så många djurarter som det ändå rörde sig om, med tanke på vilka verktyg man hade till hands vid tillfället.

Angående den accelererade hastigheten i vilken arter dör ut så har jag också hört samma uppgifter från trovärdiga håll, att det händer snabbare än vad man har sett i fossila lager och så vidare. Mycket på grund av vår exploation av regnskogar.

Magi-cat
2014-06-15 12:11
#36

Det är nog inte sista ordet sagt ännu i den frågan. :)
Meningarna går isär. Men - det låter mest troligt att det är rovdjuret människa som ligger bakom.

Människor kunde utrota dessa stora djur eftersom de kunde döda på avstånd och i grupp. De stora bytesdjuren, som mammut, hann inte lära sig undvika faran i tid…Djuren dödar av hunger och nödvändighet. Människan också för att skaffa status och troféer, då som nu.

Sverre Sjölander ("Vårt djuriska arv") skriver om att människan spred sig förhållandevis enormt snabbt. Man behövde inte bevara några djur på de platser man kom till. När alla var döda var det bara att dra vidare. Han menar att det där naturfolk som lever i samklang med naturen är en omhuldad myt. Om inte "jag" dödar den sista mammuten gör bara grannen det.

(En betydligt mer optimistisk och sympatisk syn på den tidiga utvecklingen har Göran Greider i "Den solidariska genen", men jösses vad jag kommer ifrån ämnet nu 🤫)

Här en studie som talar om utdöenden, svårigheten att avgöra hur mycket ("räkna böckerna medan biblioteket brinner") och att vi kanske står vid randen av nästa great extinciton:

http://www.iflscience.com/environment/new-study-suggests-world-brink-next-great-extinction


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-10-24 08:16
#38

För att återvända till havet:

En orsak till övergödningen som man ofta inte tänker på är den ökande köttkonsumtionen.

Ökande mängder av fosfor och kväve hamnar i havet och leder till algblomning och fiskdöd.

Forskare på Havsmiljöinstitutet föreslår åtgärder som t.ex. köttskatt.

(Jag vet inte om jag tror det är en bra idé?)

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/okat-kottatande-dodar-fiskar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-14 09:17
#39

Massdöd av sardiner i Chile! 😢

Myndigheterna är sparsamma med upplysningar, men övergödning och därpå följande syrebrist misstänks.

Sardiner är mat till bl.a. sjölejon och nu befaras svält bland dem…

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/mystisk-massdod-sardiner


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-29 14:38
#40

Smältande permafrost hotat Arktis' djurliv.😢

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/surare-hav-hotar-arktis-djurliv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-02-12 15:54
#41

Hundratals valar strandade i Nya Zeeland. 😢

Volontärer gör ett fantastiskt jobb med att rädda dem. Men strax därpå strandar nya flockar…

Varför detta händer vet nog ingen, men det är fruktansvärt tragiskt…

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/11/hundratals-nya-valar-strandade-i-nya-zeeland-se-hur-volontarer-forsoker-radda


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2023-02-19 19:32
#42

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: