Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 4802 ggr
Magi-cat
10/24/13, 11:51 AM

Om spöken och infraljud

Richard Wiseman, trollkarl som studerat psykologi, tror sig veta att spökförnimmelser handlar om - infraljud.
(Jag tror vi berört detta tidigare på sajten, men kan inte hitta det nu)

Infraljud är lågfrekventa för det mänskliga örat ohörbara ljud under 20 Hz. Fast vi inte kan höra dem, påverkar de kroppen. (Det finns många arbetsplatser där man har problem med infraljud. Personalen mår helt enkelt inte bra och man förstår inte varför. Ibland kan man finna orsaken i infraljud via fläktsystemet t.ex.)
Ibland kan de tydligen, enligt Wiseman, ge upphov till spökkänslor.

Vid försök när man försökspersonerna ovetandes bombarderade rummet med infraljud, upplevde fp rysningar, illamående och yrsel. (Något som enl Wiseman är likartat med spökupplevelser.)
Enligt denna forskning kan det också vara förklaringen till att spökupplevelser är vanligare i stormigt väder då vinden bildar infraljudsvågor. Likaså att olika platser är mer hemsökta - de är helt enkelt utsatta för infravågor.

Kyla är också något som förknippas med spökupplevlser. Enligt Wiseman kommer köldrysningarna från de mer fuktiga ställena i t.ex. ett slott. Enligt mätningar var särskilt hemsökta ställen i ett visst slott också de fuktigaste.

Den mystiskt beslöjade person man tycker sig se i ögonvrån vid spökupplevelser skulle enligt Wisemans forskning helt enkelt vara alfavågor i hjärnan, något som uppstår när vi är mer dåsiga eller håller på att vakna till. Vågorna skulle då kunna framkalla visuella fenomen, något som försvinner när den är helt vaken och betavågorna tar överhanden.

"För egen del tvivlar professor Wiseman inte på att det övernaturliga har en naturlig förklaring, och hans jakt på att hitta sanningen fortsätter."

(källa och citat, Illustrerad vetenskap 2013:16)

Vad tror ni? Har han rätt? Är det allt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Kottschejk]
10/24/13, 1:05 PM
#1

Säger som Magi-cat antyder, det vore ju nästintill tråkigt om spökerier skulle sakna fri variation i hur detta uppkommer. 🙂

Låter lite väl begränsat för vara enda sanningen men givetvis en förklaring av många.

Ghosthunter
10/24/13, 9:45 PM
#2

Det överensstämmer inte med min erfarenhet och min tro om andar och spöken och det förklarar ju inte hur man kan filma och spela in anderöster…etc. Dessutom får man klockrena svar av andarna, som andra kan bekräfta. För mig är det verkligt. Det där är skeptikertugg.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kottschejk]
10/24/13, 10:12 PM
#3

Sånt där har ju folk mixtrat med i några år vad gäller skadedjur. 😃

Klass
10/24/13, 10:50 PM
#4

#2

Har du någon sådan inspelning du kan visa här?

Magi-cat
10/25/13, 11:38 AM
#5

#1, #2 Er förmodan att jag inte blev över hövan imponerad av Wisemans forskning, i alla fall inte det man kunde utläsa i Ill.vet och det är iofs säkert inte allt, stämmer.
Han borde kunna använda psykologikunskaperna bättre.

Inget av det man mätt och de antaganden han har, bevisar ju egentligen någonting om förekomsten av spöken! Även om det är fuktigare på vissa ställen i ett slott (det är alltid fuktigare på vissa ställen i vilken lokal som helst och även i naturen!) så säger det i sig ingenting om att det är fukten som orsakar spökupplevelsen.

Alfavågorna, tja, det är intressant eftersom hjärnans vågmönster går via olika stadier i sömn och vakenhet - men det gör den alltid, varje dag, hos alla av oss. Varför ser inte alla skuggestalterna i ögonvrån? Det återstår för honom att förklara.

Infraljuden är det mest intressanta. Att leva eller arbeta i infravågor är inte bra och en hälsorisk. Om det också gör att man ser spöken vet jag inte, men tycker att det låter aningens långsökt.
Ser man mer spöken i oväder när vinden bildar dessa lågfrekventa ljud? Det vet jag inte heller, men ovädersnätter kan vara läskiga och fantasin sättas i rörelse ändå. Men, igen, vad orsakar vad och vilka är egentligen sambanden? Man skulle kunna tänka sig att "spökena" har lättare att synas via oväder, men att det inte är dessa som åstadkommer upplevelsen, t.ex.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/25/13, 4:04 PM
#6

Det finns mycket som kan lura en. Men jag viker ändå aldrig undan från min tro.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Astell
10/25/13, 10:53 PM
#7

Spökena kanske använder sig av infrarött ljus..det kanske har en vibration som passar dem för att nå oss 😉

fatcat
10/25/13, 10:55 PM
#8

Varför kan dem inte använda sig av vanligt ljus?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ghosthunter
10/25/13, 11:23 PM
#9

Dom visar sig när dom vill. Varför denna hetsjakt?🤔Men jag vet iofs hur det är….vill alltid se spöken!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/26/13, 8:49 AM
#10

#9 Jag vet att du alltid vill se spöken! 👻🙂

Hetsjakt, sådant vill vi inte ha, eller häxbål eller…

Men jag ville ta upp artikeln när jag fick syn på den i Ill.vet som ju många läser.

Sedan är det ju alltid roligt att spekulera i lugn och ro om vad "spöken" ÄR och varför de syns ibland, inte ibland, vissa upplever, andra inte, och ja, allt det där….Ju mer man vet, desto roligare…

#8 Undrar om inte Astell menar infraljud?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/26/13, 9:16 AM
#11

Jo, det är ju intressant läsning i vetenskapens namn, katten, men även om jag vet om att det finns en massa såna saker som kan spöka, så är jag medveten om detta och tar alltid med sånt i beräkningarna när jag är på spökjakt👻❤️🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/26/13, 9:22 AM
#12

Jag förstår det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
10/26/13, 9:46 AM
#13

#10

Jag menade egentligen inget spec..det bara poppade upp 🙂, kanske skrev fel ang ljud o ljus..men är inte allt vibrationer?

Annons:
Magi-cat
10/26/13, 9:49 AM
#14

#13 Jo, vem vet…🙂

Infraljus är för ögat osynligt ljus men känns som värme, infraljud är för örat ohörbart ljud, men känns som vibrationer…

Intressant det där…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
10/26/13, 5:10 PM
#15

Inbillar mig att man kan nog härleda väldigt mycket i dessa upplevelser till hur vi fungerar rent kroppsligt fysiskt som psykiskt i oss själva.

Rädslan och fantasin kan ju då spela en viktig roll.

Som t.ex detta med hur minnet fungerar, hur kroppen lagrar upplevelser som intryck ända ifrån tidiga barnaår i våra liv.

T.ex vad vi ifrån det vi är små betecknar och registrerar som fara.

Tror det här ligger nära med hur vi ser på detta när kropp & hjärna hallucinerar men jag tvekar heller inte till inblandning av en mer yttre oförstådd aspekt som samspelar med oss som en andra faktor när så sker. Allt det här ligger ju också nära detta med illusion och drömmar.

Vad som är extra intressant är ju dem tillfällen när upplevelser kan delas med andra. Man får därigenom gehör för sina egna iakttagelser genom någon annan persons liknande upplevelser som då kan bevisa ens egna som sanningsriktiga.

Vill ställa frågan…Är vi någonting mer än vad vi idag föreställer oss, består vi av något mer i naturlig "sensationell" mening än vad vi idag känner till och går detta isåfall att kombinera med andras "okända" möjligheter som det fysiska vi har omkring oss?

Då snackar jag inte spöken här, utan livs levande människor djur och växter precis som allting förhåller sig i livets och skapelsens samspel.

Vad vinner man på spela vidare på det vi fasar för? 

Absolut ingenting skulle jag vilja säga 🤔

Bättre ta ner problemet på jorden så man kan avdramatisera istället 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: