Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 14557 ggr
fatcat
9/4/13, 10:33 PM

Marteboljuset

Någon här som varit o sett det mystiska Marteboljuset?🙂

Själv bor jag på Gotland och varit där ett antal gånger. Råder en spöklik stämning vid den förfallna ladugården "Knutstorp". Väldigt kallt o ödsligt. Får rysningar i nackskinnet av bara tanken.. 

Står du på grusvägen känns de också som mörkret bakom träden döljer något. Ibland kan små gnistor av ljusklot dyka upp men för att sedan försvinna lika snabbt.

Tyvärr är det bara fladdermöss o flyg 😎

Eller? 🙂

Ska nu berätta om en verklig händelse när jag själv såg ljuset.

Var en ganska sval o skön septemberkväll för cirka tre år sen då jag tillsammans med min mamma och lillasyster beslöt oss för att åka till Martebo och försöka se ljuset. 

Minns att vi var själva där i alla fall (nästan alltid turister lr ungdomar annars). Ja väntan på den lilla grusvägen blev också lång, började kännas i benen. Tillslut fick vi syn på något som blänkt längst ner på vägen men var det verkligen ljuset? Svårt o säga. Morsan hade tagit med kaffe i termos så blev riktigt mysigt ändå.

Efter säkert nån timmes otålig väntan beslöt vi oss för att ge upp vår lilla sightseeing. Min lillasyster gjorde då något föga oväntat.. Hon går fram o skriker "Marteboljuset, kom fram!"

Då! (ironiskt nog), börjar ett svagt rött ljus blossa upp längst ner på vägen. Sakta vandrar den upp mot oss. Morsan o lillsyrran blev skit rädda o började skrika så jag nästan fick tinnitus. Ljuset var nu närmare men hade vuxit sig starkare till ett gulaktigt sken.

Den fortsatte röra sig framåt för att ungefär 10 meter framför oss bli röd igen och försvinna i en liten gnista. 

Btw här är också en video om ljuset.

(Placerade tråden i Lexikon 160908/M-c)

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
9/5/13, 7:08 AM
#1

Vad spännande, fatcat! Tack för den berättelsen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
9/5/13, 12:08 PM
#2

#1 Tack Magi-Cat! 🙂🌺☀️

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Evisen
9/5/13, 4:39 PM
#3

#0 Vilken käck syster du har som gjorde så*s*👍.

fatcat
9/5/13, 4:53 PM
#4

#3 Hon ropade det lite skämtsamt hehe 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Evisen
9/5/13, 5:12 PM
#5

#4 Som man ropar får man svar, som det gamla ordspråket lyder😂.

fatcat
9/5/13, 5:36 PM
#6

#5 Haha ja 😃

Svårt o säga vad de där ljuset kan va dock.. Ett billjus som svävar i form av ett klot precis ovanför en grusväg när det inte är några bilar i närheten? Tror inte riktigt det.

Många avfärdar det som ljus-reflexioner från fordon men det vi såg var då inget billjus.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Ghosthunter
9/6/13, 7:58 AM
#7

Jag tycker också att det var härligt gjort av din syster och ropa så😃 Märkligt att ljuset kom fram efter det…..då måste det ju tyda på nån form av intelligens…..eller var det bara slumpen?

Men jag tror mer på att det verkligen var intelligent. Jag har själv beodrat många andar att göra ljud och speciella ljud och genast får jag svar….det kan t.ex vara knackningar och knäppningar.

Tack för din berättelse…..till Martebo blir det garanterat om jag har vägarna till Gotland nån gång🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
9/6/13, 8:35 AM
#8

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/6/13, 8:41 AM
#9

Det här är ett exempel på ett verkligt intressant och oförklarat fenomen!

VAD kan det vara?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/6/13, 8:51 AM
#10

Märkligt att det rör sig längs vägen. Gör det inga avstickare?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

fatcat
9/6/13, 9:00 AM
#11

#10 Morsan som har varit där fler gånger än mig har sagt att den svävade ovanför träden en gång. 

När vi såg den på grusvägen så gjorde den inga avvikelser. Då gick det rakt framåt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Farwuq
9/6/13, 9:26 AM
#12

Märklig.
Om du far dit vid något tillfälle, och ser ljuset.
Pröva då att tilltala det. Säg t.ex. far öster ut, eller hoppa.
Det har tidigare lyssnat till din syster, kanske känner det av vad vi tänker.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

fatcat
9/6/13, 10:14 AM
#13

Haha ja, Kanske.. Men vill då inte vara själv när jag säger det. 😎

Någon gång tidigare vi var där så fick jag en känsla att marken under mig skakade. Ungefär som en flock hästar skulle springa förbi.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
9/6/13, 6:41 PM
#14

Samband mellan geologi och udda händelser?

http://www.assap.ac.uk/newsite/htmlfiles/Geology.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
9/6/13, 6:49 PM
#15

#14 Vad vill dem säga med artikeln? Jag läste lite men allt blev så osammanhängande

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
9/4/15, 8:02 PM
#16

puttar upp Marteboljuset eftersom ett annat ljusfenomen, men i Hessdalen, kommit på tal….

Någon som sett Marteboljusen sedan tråden skrevs?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/7/15, 11:42 AM
#17

#9 "VAD kan det vara?"

För det första finns det ingen anledning att tro att alla rapporter är samma sak (tvärt om, det finns starka tecken på motsatsen - eftersom rapporterna skiljer sig dramatiskt från varandra). Svaret på din fråga är med största sannolikhet "flera olika saker". 

Kollar man på din specifika berättelse är frågan svår att svara på eftersom vi har så begränsad information om händelsen, men man kan tänka sig många enkla eller (oändligt) många mer invecklade förklaringar.

Magi-cat
9/8/15, 12:39 PM
#18

Ja visst är det intressant!

#17 Svaret på din fråga är med största sannolikhet "flera olika saker". 

Som mer precist? "Flera olika saker" är liksom inte mycket mer upplysande än att säga att man inte vet.

edit: Det var f.ö. fatcats berättelse i #0. Själv har jag aldrig sett det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/8/15, 12:59 PM
#19

#18 "Som mer precist? "Flera olika saker" är liksom inte mycket mer upplysande än att säga att man inte vet."

Det är ganska mycket mer. Framför allt leder insikten till att man slipper slösa tid på att hitta den gemensamma orsaken till helt orelaterade observationer. 

Men du kan få en lista:

1. Bil- eller cykelljus
2. Påhittade eller felåtergivna observationer
3. Metangas

Det är några av de enklaste förklaringarna. Det finns goda skäl att tro att de tillsammans står för en avsevärd del av alla, om inte alla, observationer. Vill man kan man slänga in mer exotiska fenomen som klotblixtar som möjliga förklaringar till några observationer. Om man tycker att till och med de långsökta förklaringarna är för tråkiga kan man alltid ägna sig åt helt verklighetsfrånvända "förklaringar" som aliens eller spöken. Om man tycker det är kul. 

"edit: Det var f.ö. fatcats berättelse i #0. Själv har jag aldrig sett det."

Aha, trodde #9 var hens också. Era bilder är lätta att förväxla.

Magi-cat
9/8/15, 1:08 PM
#20

#19 De insikter du talar om har säkert de allra flesta. "Slösa tid" är ett relativt begrepp. (Många epogörande upptäckter har ansetts vara "slöseri med tid". Och mycket nedlagd tid har blivit slöseri först i efterhand.)

 När det blir (för) många berättelser som inte kan reduceras till billjus och en glad kväll är det ju bra om någon tar sig an en större granskning. Och nu har jag inte en enda gång sagt något om aliens eller spöken. De måste finnas många intressanta naturfenomen i spannet mellan aliens och billjus.

(Mitt eget lekmannafokus i brist på större kunskap riktar sig mot kalkgrunden. 🤔)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
9/8/15, 3:15 PM
#21

#20 "Många epogörande upptäckter har varit "slöseri med tid"."

Det håller jag verkligen inte med om… Men nu rör vi oss bort från ämnet. 

"Och nu har jag inte en enda gång sagt något om aliens eller spöken."

Och jag har inte sagt att du har sagt det heller 🙂. Du har inte sagt något om klotblixtar eller billjus heller. 

"De måste finnas många intressanta naturfenomen i spannet mellan aliens och billjus."

Precis.

Ghosthunter
9/8/15, 5:23 PM
#22

Det är väl bara vanliga strålkastare….eller hur JD?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
9/18/15, 8:15 AM
#23

Hittade en intressant (2002) artikel om Marteboljuset med berättelser av en man som upplevt det under en lång följd av år. Han blev liksom vän med ljuset i barndomen, säger han. Men det var ingenting man pratade om.

Närmare än 30-40 meter kommer man tydligen inte, sedan vänder det av.

Det står också att mätningar som gjorts inte påvisar gas eller elektromagnetisk spänning. (?)

Ljuset påverkades heller inte av att en högspänningskabel grävdes ner längs vägen för ett antal år sedan. 

Irrbloss (sumpgas) och billjus nämns som förklaringar.

Att det ska vara gengångaren Stare som visar sig tror visst inte många på längre….

http://www.svd.se/plotsligt-syntes-det-ett-svagt-ljus-


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nettress
10/29/15, 1:03 AM
#24

Jag tror att jag såg det berömda ljuset i kväll.

Min observation skiljer sig jag såg det svischa förbi framför bilen väldigt nära över vägen mot Stenkyrka vid Martebo.

Det var precis framförbilen så det borde träffat rutan om jag kört lite snabbare.

Det var inte rött utan vitt med lätt blåton och jag skulle kunna köpa att det orsakas av någon gas men det rörde sig snabbt förbi och i höjd efter halva framrutan och snett uppåt åt höger.

Jag kör ofta på nätterna och köper inte att det var någon lykta (mötte inte en bil på hela resan), spöken mm köper jag inte heller utan det känns som att det finns en naturlig förklaring.

Jag googlade då den jag skulle hälsa på som jag nämnde det för sa att det nog var marteboljuset så jag hade ingen kännedom om detta tidigare.

Med så stark måne som det är i natt så kan jag tänka mig att det kan uppstå något naturfenomen.

Storleken var ungefär som en fotboll.

Magi-cat
10/29/15, 10:05 AM
#25

#24 Spännande! 🙂

Tack för att du berättade!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/29/15, 10:23 AM
#26

Intressant upplevelse🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
9/8/16, 8:06 AM
#27

Puttar upp tråden eftersom vi har nya trådar om Lyktgubbar och marfaljuset.

Jag tycker dock inte berättelserna om Marteboljuset direkt för tankarna till sumpgas och Lyktgubbar. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
9/8/16, 8:15 AM
#28

Kan man tänka sig att det är någon form av Bioluminicens?
🤔

Men…

… då borde det också finnas på andra platser med liknade geologi och förhållanden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/8/16, 8:24 AM
#29

#28 Tänkbart. Detta fenomen finns på andra platser och det kan finnas på platser där det inte bor någon som sett det och rapporterat. Så det kan vara vanligare än man vanligen tror.🤔

Om bioluminiscens:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bioluminiscens


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/21/18, 9:11 PM
#30

UFO-podden om Marteboljusen. Spännande berättelse, enligt vad det sägs.

"Martebo träsk är en mytomspunnen plats på norra Gotland. Här utspelar sig en spöklik historia om mystiska ljus i skogen och barn som rövas bort."

(Jag har inte lyssnat själv.)

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1113871?programid=5056


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: