Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 1849 ggr
fatcat
8/17/13, 4:28 PM

Cyborg insekt

Vill dela med mig av ett klipp där forskare lyckas styra en insekt med hjälp av elektriska signaler till hjärnan. 

Detta kan verka lite elakt men ha i åtanke att det bara är en insekt..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
8/17/13, 4:30 PM
#1

Jag tycker det är synnerligen hemskt och rent vrickat.

Man har även gjort liknande sjuka experiment med möss.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
8/17/13, 4:34 PM
#2

Insekter har inga känslor Magi-Cat.. Jag håller med om att det ser vrickat ut men samtidigt är de ju inget nytt att forskare använder försöksdjur 😕 Jag säger iaf hellre en skalbagge än en hund..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
8/17/13, 4:39 PM
#3

Tänk vad forskning lyckats få fram vaccin o annat genom möss.. Men förhoppningsvis i framtiden så behöver man inte försöksdjur längre!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
8/18/13, 9:54 AM
#4

Vad är forskarna ute efter i detta fall?

fatcat
8/18/13, 10:05 AM
#5

De är väl möjligtvis ute efter insekter som kan fjärrstyras och utföra övervakningsuppdrag. Vem skulle misstänka en fluga för spioneri? Dessutom är insekter jätte små o perfekta drönare.

Jag tror också forskare vill försöka förstå hur insekter reagerar på elektrofysiologiska impulser.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
4/27/16, 7:10 AM
#6

Sedan dess har man kommit fram till att insekters hjärnor är uppbyggda på samma sätt som våra och att insekter kan ha känslor.

http://illvet.se/djur/insekter-ar-medvetna-och-egoistiska

Är det rätt att styra några hjärnor?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
4/28/16, 7:18 PM
#7

För inte så länge sedan ansåg många att känslor var något som även människan utvecklade först under uppväxtens lopp. Hur man behandlade ett litet barn spelade ingen större roll så länge det fick mat (på bestämda tider så att man inte skapade en bortskämd vuxen) och hölls rent och varmt (fysiskt varmt alltså).

 En tid längre var det en väl accepterad åsikt att andra djur inte hade känslor, utan var instinkts- och inputstyrda automater som kunde sända och ta emot signaler om hur de hade det ungefär som någon vetenskaplig observationsstation kan sända data och ta emot instruktioner.

Eller att de hade känslor, som ett slags tillägg till det automatiska, i en brant fallande skala från de "högsta" ryggradsdjuren och neråt, och inte alls hos "lägre" ryggradsdjur som fåglar, eller åtminstone kräl- och groddjur, eller åtminstone fiskar. Det är vad många tycker än idag. Det finns ju folk som äter fisk men inte annat kött (av ryggradsdjur) av den anledningen.

Sedan har det ansetts att i alla fall ryggradslösa djur inte har känslor.

Nu börjar även det ruckas.

Så vad är oddsen för den fortsatta utvecklingen?

Naturligtvis är det inte säkert att den fortsätter åt samma håll som hittills, och så länge vi inte kan åstadkomma telepati under kontrollerade former är det också väldigt svårt att spiksäkert fastställa vad som egentligen är känslor hos någon annan än en själv. Men utvecklingen hittills borde åtminstone kunna stämma till litet eftertanke.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
4/29/16, 6:55 AM
#8

T.o.m. insekter är medvetna. (Det är väl därför de alltid är försvunna när någon börjar vifta med flugsmällan…)

http://illvet.se/djur/insekter-ar-medvetna-och-egoistiska?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_28_women_nonabo&utm_content=artikel

Var går gränsen och finns det någon? Bakterier! Är också….? I alla fall är deras öga uppbyggt på samma principer som vårt öga.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/56cff77ace12c45331001061-bakterier-kan-se

Och växter…hur är det med växtriket? Slemsvampar kommunicerar, träd kommunicerar, och….

 "Although it has not been proved, the suspicion is that plants can perceive sound through proteins that respond to pressure found within their cell membranes. Sound waves cause their leaves to vibrate ever so slightly, causing the plant to respond accordingly."

https://www.washingtonpost.com/national/health-science/can-plants-hear-study-finds-that-vibrations-prompt-some-to-boost-their-defenses/2014/07/06/8b2455ca-02e8-11e4-8fd0-3a663dfa68ac_story.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: