Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4312 ggr
[Mia-Li]
2013-07-22 13:01

Undersökning - Bemötande

Hur tycker du att du blivit bemött på iFokus under de senaste månaderna? Då menar jag över HELA iFokus och inte enbart här inne på OF.
Jag upplever det som om det lätt uppstår hätskhet/konfrontation.
Man accepterar inte varandras ståndpunkter och åsikter, påtalar man fel/brister på iFokus så är man obekväm och tas inte på allvar, PM skickas där det står otrevligheter m.m.

Har du upplevt något av detta eller något annat?

Berätta gärna. För detta är saker som vi måste ta tag i om forumet ska kännas tryggt för alla.

Allting kan bli bättre, så kom gärna med synpunkter på hur man skulle kunna ändra.

Här nedan följer några förslag som du kan svara på.
Skriv gärna något i ett inlägg om det.

OBS! 3:e förslaget där det står Jag har blivit illa bemött kan vi ta som: Jag har BARA blivit illa bemött. Alltså hela tiden och aldrig blivit bra bemött. Tyvärr går det inte att ändra i efterhand.

Annons:
[Mia-Li]
2013-07-22 13:05
#1

Jag själv valde jag har blivit både illa och bra bemött.
Men det finns en del bemötanden som jag tycker är tråkiga som skett på sista tiden.
Trista och elaka PM, att inte tas på allvar när man påpekat eventuella fel och brister utan blir bemött med ironi.

Vad kan man göra åt detta?

Man kan ju fråga vederbörande person varför den beter sej så.
Många gånger har jag fått PM från personer som i sej själva inte mått bra utan måste hävda sej.
Ska man bara låta sånt bero?

Detta är svårt.
Men det är tråkigt för till slut så vågar man inte skriva om saker man gärna skulle vilja ta upp till diskussion. 

Jag har varit medlem i säkert 6 år snart..om inte mer….men jag kan säga som så att det har blivit värre det senaste året med just sånt här.
Man kan undra varför det blivit så?

[Mia-Li]
2013-07-22 13:17
#2

3:e förslaget där det står Jag har blivit illa bemött kan vi ta som: Jag har BARA blivit illa bemött. Alltså hela tiden och aldrig blivit bra bemött. Tyvärr går det inte att ändra i efterhand.

[Mia-Li]
2013-07-22 17:13
#3

Skriv gärna här inne ni som svarar på undersökningen.
Ni behöver inte berätta om vad utan ni kanske kan komma med något bra förslag eller dyl.

🌺

[Kottschejk]
2013-07-22 17:19
#4

Håller med, det är trist att sånt ska behöva förekomma.

Starkt att ni jobbar på förbättringar, låter positivt 🙂

Det är ju viktigt att alla ska kunna få trivas.

[Mia-Li]
2013-07-22 17:21
#5

#4 Tack Kottschejk😃

Ja det är viktigt att försöka förbättra än att bara låta saker vara.
Inte säkert att vi kommer nånstans med det men försöker man inte ens så.

Vi vill jobba för att medlemmar här inne och på andra sajter ska kunna känna sej trygga. Att de kan skriva utan att få på pälsen så att säga.

Därför vill vi höra lite åsikter och förslag kring detta.

JoHo
2013-07-22 18:22
#6

Skrev detta nyss i Andlig Skepticism: Jag får en hel del PM och mail med alltfrån hat till mordhot från paranormalister. Jag anser INTE att det är mobbing att ifrågasätta folks påståenden på diskussionsforum. Jag får höra hela tiden att jag gör "grova personangrepp" men ingen har kunnat visa. Belägg för detta. Få gånger har jag tangerat detta, men ta då i jämförelse med de personangrepp jag utsätts för knstant och på flera olika ställen på nätet där jag nte ens kan försvara mig. Det skapas t om nidbloggar för att smutskasta och attackera mig med personangrepp. Men enligt vissa paranormalister är det helt ok att jag ska utsättas för detta eftersom jag haft mage att ifrågasätta en del paranormalisters påståenden samt varit tuff mot internettroll. Är det rimligt?

Annons:
[Mia-Li]
2013-07-22 18:24
#7

PM och mail med mordhot och hat är aldrig okej oavsett vem man är eller  oavsett vad man gjort innan.
Har du kontaktat ledningen för detta JH?
Eller till och med gjort en polisanmälan? 

Vad som sedan har hänt utanför detta forum kan vi lämna därhän kanske.

JoHo
2013-07-23 21:12
#8

#7

Nej har inte anmält någon av dem, jag tycker bara synd om dessa människor som inte kan argumentera för sin sak utan att använda personangrepp. De skriver oftast i frustration och menar inget med hoten egentligen.

För varför blir folk så upprörda då man ifrågasätter deras påståenden? Är det rimligt att de ska göra personangrepp pga detta och även hota?

Visst kan vi "lämna det som händer utanför forumet därhän" om det är onödigt eller känsligt. Som jag skrev är texten en kopia på vad jag postade i Andlig Skrpticism.

[Mia-Li]
2013-07-23 21:17
#9

#8 Ja det är synd att det ska behöva gå så långt som till hot och annat otrevligt via PM.
Oavsett så ska man inte hota och göra personangrepp.
Det som händer utanför iFokus har ju inte med tråden att göra. Detta gäller inom iFokus ramar.

Men vad kan man göra åt sånt här? Ska man bara strunta i sånna PM?
Blockera?
Jag själv skulle vilja komma fram till någon slags lösning på sånt. Men det är inte lätt.
Denna tråden kanske inte löser nåt men det är en början i att ta reda på vad folk tycker och känner. Även om inte så många skriver här så är det ändå en början. 

Det ÄR inte ok att mobba, heller inte att hota och gå på person.
Men vad gör vi?

[Kottschejk]
2013-07-23 23:54
#10

Har själv propagerat om förbättrade tekniska lösningar.

Vet inte hur det gått med saken 🤔 pushade om behov av mer samarbete värdar och moderatorer emellan, så fler ska kunna få bli involverade när någonting händer.

Finns ju egentligen inte särskilt mycket vanliga medlemmar kan göra mer än hålla sig inom vad som betecknas som rimligt. Komma med förslag etc. 

Resten av de huvudsakliga ansvaret ligger ju mer på sånt av praktisk karaktär i få de hela att rulla på så smidigt som möjligt i ledarrollen.

Det är ju naturligtvis alltid svårt & lösa grejer i efterhand när problem uppstår längs vägen. Lätt att va efterklok när man väl sitter med facit i hand.

Först & främst så handlar kanske mycket av frågan kring Vilken typ av åsikter som ska kunna ventileras mellan medlemmar på forumet.

Alltså det finns ju ingen mening eller poäng att fortsätta samma givna kurs om man redan på förhand anser att enbart vissa åsikter ska premieras på bekostnad  av andra närliggande livsåskådningar.

Då är det ju heller inte märkligt om en del medlemmar ibland känner sig orättvist behandlade i bemötandet. Eller rent av hamnar i minoritet.

Finns ingen skylt som tydligt visar att sajten enbart vänder sig till en snävare målgrupp (om än väldigt stor). Då ska ju sajten också stå öppen för allas åsikter.

Men tycker agerandet här låter jättebra Mia 🙂 

Att satsa på jobba preventivt i förebyggande syfte så man kan lindra och undvika effekterna av sånt som upplevs provocerande.

Det är en god början!

[Mia-Li]
2013-07-24 08:42
#11

Jag hade velat dra igång Mobbing-sajten igen. Och satsa både inom iFokus och även det som händer utanför.
Vart de kan vända sej när de känner sej kränkta och mobbade och vart Ifokus-medlemmar kan göra.
Men fick avslag på detta tyvärr.

Man kan starta i litet format och se vad som behövs och kan göras.
Funderingar och tankar kring det hela.
Råd är välkomna.

😃

lollolovee
2013-07-24 09:07
#12

Det är en jättebra idé med en mobbnings sajt, synd att du fick avslag. Jag tror att jag egentligen i alla lägen har blivit bra bemött, det är nog ingen som har menat illa, det har bara blivit uppfattat så. Men ibland är det ju oundvikligen kränkning, som jag fått lyckan att aldrig veta av här på iFokus.

[Mia-Li]
2013-07-24 09:20
#13

#12

Ja flera tyckte detta men tyvärr.
Det finns ju en mobbing-sajt redan men den "används" inte för det är ingen aktivitet på den.
Men jag fick inte ta över den.

Det är skönt att du blivit bra bemött. Och IBLAND så kan man uppfatta saker och ting fel och då är det lätt att säga att man blivit illa bemött fastän man inte blivit det.
Man måste dra en gräns någonstans på vad som är tillåtet och inte.

Jag har vart ute för det att någon har  mått dåligt och sedan i stort sett spytt galla över mej via PM. Men det får man nog ha överseende med.
Däremot ska man inte tillåta hot, återkommande skällsords m.m.

Annons:
[Mia-Li]
2013-07-25 10:08
#14

*puttar* 😉

Magi-cat
2013-07-26 18:26
#15

puff 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mirinda
2013-07-28 23:45
#16

Tack Mia-Li!🌺 Du står upp för något väldigt grundläggande.

Jag läste tråden på *SUPPORT* där diskussionen handlade om ifall sajtvärdar får bete sig hur som helst. Den diskussionen blev livlig och kom att handla mycket om bemötandet mellan medlemmar på hela iFokus. Tyvärr var tråden fullskriven innan jag hunnit läsa hela (tog flera timmar), så jag kunde inte skriva vad jag tyckte där.

Det jag reagerat starkast på är inte hur jag personligen blivit bemött (vilket är nästan 100% bra). Det där är ju en personlig upplevelse. Sticker man ut hakan så…. Och är man vänlig och hyfsat ödmjuk så…. Ja, ni förstår.

Det som gör mig illa berörd och ibland heligt förbannad är när jag ser hur ett flertal andra blivit bemötta. Ibland går drevet. Det är bedrövligt och luktar faktiskt mobbing (åtminstone om det upprepas av samma personer mot en ensam medlem). Att det dessutom finns fega och uppenbart korkade personer som skickar hotfulla PM till andra är, som jag ser det, ännu värre.

Vad hände med frågorna som ställdes till Niklas (han ingår i iFokus ledning) i den där tråden? Har ni sajtvärdar/medarbetare fått några konkreta svar från iFokus ledning? Jag tror att det är jätteviktigt hur sajtvärden och medarbetarna bemöter andra och vilka regler de sätter upp på sajten. Sen finns ju också iFokus övergripande regler. Och dem måste väl även sajternas administratörer följa?

Att ha ett särskilt forum på iFokus (eller en sajt) med en grupp blandade iFokusmedlemmar, som granskar sajtledningar och ev trollande eller rent av hatiska grupperingar på iFokus ur etisk synvinkel, tycker jag är en bra idé. Dit skulle iFokusmedlemmar, som upprepade gånger bemötts så illa att det (om det skedde i tryckt media) är att betrakta som brottsligt, kunna vända sig. För som jag tidigare skrivit i "Vågar du skriva"-tråden, så uppfattar jag att det är olika samtalston på olika sajter.

Ingen ska behöva fara illa av att skriva och läsa på iFokus.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[lucke]
2013-07-29 08:38
#17

#16 Mkt bra skrivet, håller med om allt👍

herj
2013-07-29 20:51
#18

Tycker generellt jag har blivit bra bemött med undantag för vissa personer och vissa sajter. Men i överlag skulle jag säga att det är positivt!

[Mia-Li]
2013-07-30 18:16
#19

#16

Jag och säkert fler med mej, har frågat hur de gör när någon anser sej mobbad eller kränkt. Jag bad iallafall om hjälp när jag blev kränkt via PM. Men de anser att de inte behöver hjälpa till utan man blir hänvisad till polis.
Tyvärr gör polisen inget åt detta.
Så de som blir kränkta/mobbade får vända sej till värden på just den sajten det sker på.
Men via PM då?
Ifokus övergripande regler gäller tydligen inte vid mobbing/kränkning.

Så något måste göras då detta verkar eskalera, öppet ute på sajter. Men vad? 

EDIT: förtydligade min sista mening då man annars kunde tolka det som om ökningen endast sker via PM. Jag menar öppet ute på sajter.

JonasDuregard
2013-07-30 20:20
#20

#19 "Så något måste göras då detta verkar eskalera."

Jag är inte säker på att det är så (att det eskalerar). Jag tycker det dykt upp då och då ungefär som man kan vänta sig, så klart något mer frekvent när antalet användare stigit.

Men även om det inte eskalerar kan det ju vara något man bör gör något åt. Men vad? 🤔

För övrigt: Du vet redan om det, men för andra som läser kan jag tipsa om att det går att spärra användare från att skriva PM till en själv. På så vis är man sitevärd över sin egen inkorg och kan ge "skrivförbud" till precis vem man vill där 🙂.

Det tycker jag känns som en effektiv åtgärd mot PM-trakasserier och jag kan inte komma på någon annan som skulle kunna fungera praktiskt.

Annons:
JonasDuregard
2013-07-30 20:31
#21

Jag svarade "både illa och bra".

Som Medarbetare på sajter får man alltid en del ohyfsade PM, men jag är ganska hårdhudad och tar sällan illa upp av det. Snarare är jag förvånad över att en del personer som är ganska aggressiva på forumen kan vara helt civiliserade i PM-diskussioner om man bara räcker ut en liten olivkvist 🙂.

I själva forumen har man så klart fått en och annan känga. Jag liknades vid Stalin en gång kommer jag ihåg som exempel 🤪. Men jag brukar mest ignorera det eller betona humorn i att det är så perspektivlöst. Vi befinner oss trots allt på Internet, det vore en ren utopi om alla skulle vara artiga mot varandra hela tiden.

Honestyisdead
2013-07-30 20:32
#22

Jag har inte sett en ökning av otrevliga pm. Det har förekommit sedan jag blev medlem 2006.

[Mia-Li]
2013-07-30 20:43
#23

Jag menade inte enbart en ökning via PM utan en ökning öppet ute på sajterna.

Honestyisdead
2013-07-30 21:17
#24

Har inte sett en ökning där heller. Det har alltid förekommit. I perioder mer.

Magi-cat
2013-07-30 21:21
#25

Ökat eller inte - det räcker nog det som än är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-30 21:22
#26

Men frågan är ju egentligen vad man kan göra åt sånt här, om folk blir kränkta/mobbade.
Det handlar egentligen inte om huruvida det skett en ökning eller ej. Det som sker är kanske tillräckligt.

Honestyisdead
2013-07-30 21:26
#27

Som sagt kan sajtvärdar stänga av medlemmen i fråga, den kan också varna andra sajtvärdar. Sedan kan medlemmen blockera privat också. Tycker det räcker mer än väl. Gäller det hot så är det korrekta att polisanmäla.

Annons:
[Mia-Li]
2013-07-30 21:53
#28

Men OM sajtvärdar nu inte gör något åt saken då?
OM det är värden som kränker och mobbar? Vart vänder man sej då och vad kan man göra?
Tror nog att det är bra att dryfta sånna här saker ibland. Kanske kan det göra gott. Man hoppas ju på det.
Att höra hur andra medlemmar upplever det. Värd som medis och som vanlig medlem. Allas röst är lika viktig och alla kan få säga sin sak om det.

Magi-cat
2013-07-30 22:02
#29

Det kan hända att vi inte kommer längre i den här tråden än vad vi (eller andra) gjort i andra trådar, men det känns ändå som om det finns ett behov av att stillsamt ventilera frågor som dessa och kanske är det ett steg på vägen.

När jag kom tillbaka från semestern till iFokus och allt det vanliga, kände jag det som om diskussioner och debatter blivit mer hätska, mer oresonliga, mer taggiga. Antingen hade de blivit det, eller så såg jag allt med nya ögon när jag varit borta ett tag och det jag såg ingav mig olust. Ska det vara så?

Jag började surfa runt en del på andra sajter än jag vanligen besöker och lärde mig en del, om sajtbeteende, om surfbeteende, om mig själv, vad man dras till och ryggar för.

De åtgärder som finns här redan är utmärkta. De verkar ibland inte räcka. På något sätt känns det som om några/många av de som gjort sin stämma hörd och känt att de behövt något, inte fått det de behövt, inte känt sig hörda och sedda och inte förstådda. Jag tror att man skulle kunna komma en bit längre om man tog sig an att lyssna på de som vill säga något, som fått otäcka pm eller blivit uthängda i trådar (vad det än kan gälla). De behöver höra och se att människor  bryr sig om. 

Något jag också reagerat på är att man ofta uppmanas vara "hård", man måste vara "hårdhudad", "inte ta åt sig", "ger man sig in i leken får man tåla den" och liknande. Jag skulle vilja vända på det. Måste man det? Måste man vara hård på internet? Ska man inte vara där om man är normalkänslig? Kan man inte få vara som man ÄR?

Internet, forum och iFokus är alldeles underbart och bra att det finns. Det knyter nätverk och band mellan människor, det är ett sätt att träffa helt andra som man inte träffat annars och ta del av deras synpunkter, åsikter och erfarenheter. Men när man träffar folk IRL väljer man dem noga och man måste inte bjuda in dem som gör en illa. Här väljer man inte på samma sätt men man måste lära sig umgås ändå. Kanske är det barnsjukdomar som växer bort. Men man måste medvetet arbeta för ett bra klimat och att alla (eller nästan alla)) ska känna sig välkomna, våga säga sin mening på ett trevligt sätt och bli bemött på ett mänskligt vis.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-07-30 23:22
#30

#28 "OM det är värden som kränker och mobbar? Vart vänder man sej då och vad kan man göra?"

Det har ju hänt ett par gånger att värdar misskött sig så att de blivit avsatta, det är i alla fall min bild.

Men det är väldigt sällsynt. Du får väl prata med ledningen om det, håller de inte med dig om det du säger så är det nog läge att gå vidare och förlita sig på blockeringsfunktionen istället.

JonasDuregard
2013-07-30 23:30
#31

#29 "Något jag också reagerat på är att man ofta uppmanas vara "hård", man måste vara "hårdhudad", "inte ta åt sig", "ger man sig in i leken får man tåla den" och liknande. Jag skulle vilja vända på det. Måste man det?"

Hård och hårdhudad är kanske inte samma sak (det förra antyder i min mening att man är hård mot andra eller andra negativa egenskaper).

Om man kan lära sig att inte ta illa vid sig så är väl det bra? Kan man inte det får man hitta någon annan lösning.

"Måste man vara hård på internet? Ska man inte vara där om man är normalkänslig? Kan man inte få vara som man ÄR?"

Man får så klart vara precis hur man vill. Vem har pratat om hur man
får vara?  🤔

Men ju känsligare man är desto större risk att man tar illa vid sig av något man ser eller läser på Internet. Det är som jag ser det ett oundvikligt faktum (att ändra på Internet är inte ett alternativ så vitt jag kan se).

Att jag rekommenderar att man inte tar åt sig av allt är inte detsamma som att jag förbjuder någon att ta åt sig. Man kan föreslå en lösning utan att man för den sakens skull tvingar någon att följa ens förslag. (Säger inte att du menade något annat, men jag ville ändå förtydliga)

[Mia-Li]
2013-07-31 05:39
#32

Jag säger som Magi-cat att jag har med vart borta några dagar, kommer in igen och kände endast hätskhet och ilska i många utav trådarna jag läste.
Kände obehag och ovilja.
Så var det inte förut. Då kunde man komma tillbaka och se glädje och att de flesta höll en god ton gentemot varandra.

Visst kan man gå till ledningen med att säga att en värd mobbar och kränker. Men det leder heller ingen vart.
Ska denne då få fortsätta?

Ha en bra dag alla. 🌺

Magi-cat
2013-07-31 07:32
#33

Jag försökte i #29 berätta lite om hur jag kände och hur jag tänkt den senaste tiden, om forumdiskussioner, om debatter och hätskhet, utan anklagelser och utan lösningar, bara som en allmän reflektion över forum, internet och mänskligt umgänge där.

Det verkar som om jag inte fann de rätta orden.

Jag försökte vrida och vända på det: den som fått otäcka ord skrivna på näsan behöver något, få ett stöd, få höra att detta är inte OK! OM han/hon inte får det utan får höra att man inte ska ta åt sig, vara hårdhudad och får skylla sig själv om man gett sig in i leken, kan han/hon känna sig än mer övergiven och inmålad i ett hörn. Det är känslan som man behöver fånga upp och jag tror inte det behövs mycket. (För mycket kan i sin tur slå över åt andra hållet, vilket är minst lika illa eftersom det eskalerar antagonismen.)

Naturligtvis kan man vända på det igen:

Ta allt som händer, inklusive otäcka pm, som något lärorikt, som ett bra tillfälle att träna närvaro/mindfulness/heartfulness eller liknande, se det som ett tillfälle att studera mänskligheten, eller som om "universum" vill säga en något, "allt man ger ut får man tillbaka", en spegling, den som kränker mår inte bra och får själv bearbeta det, eller ett tillfälle att i nutid och dåtid lära sig om sina egna reaktioner, tillkortakommanden och helst också fördelar för att gå mer stärkt in till en ljusare framtid. Att se det som något som härdar och stärker, inte knäcker.

Någonstans tror jag ändå det finns en rimlig gräns där även den mest välputsade sköld krackelerar.

Vad ska man göra då? Hur kan vi stötta varandra i stället för att stjälpa? 

#31 JD. Det verkar av ditt svar som om du tyckte att jag vände mig mot dig och det du skrev? Det gjorde jag nu inte, utan det var allmänt hållet. 

Att ändra på "internet" kan man inte göra, vilket ingen heller föreslagit. (Läs gärna igen det jag skrev) Men man måste lära sig förhålla sig till det. Det vi pratar om är - hur? Internet är alldeles fantastiskt med  hisnande möjligheter mellan avgrundsdjupen. iFokus är en relativt stillsam damm i det stora hela där vi vill att så många som möjligt ska komma till sin rätt. Frågan många ställer sig är väl ungefär: hur? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-31 07:50
#34

Lite P.S.:

Ibland verkar hätska diskussioner uppstå ur - precis ingenting.

Såg på ett ställe en person som råkade säga sin åsikt om något tämligen neutralt, inte uppseendeväckande alls, bara en åsikt, lugnt och sansat. Och så var det igång: en skur av ovett över att hon tyckte si och så och på det sättet kränkte (!) andra som inte tyckte så….

bara en liten parentes….fast ganska märkligt är det……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Honestyisdead
2013-07-31 10:16
#35

Det ör ju faktiskt så att forum jan vara svårt att skriva på om man är en väldigt känslig person. Eftersom man inte ser personen man skriver med är det väldigt lätt att lägga in annat i trxten en vad som avses. Detta är jag ofta med om. Jag är ingen otrevlig eller hätsk person. Ändå anklagas jag för det för att jag ofta skriver sakligt, informativt och kort. Neutralt och rakt. Så visst krävs det en del av oss som läsare också. Man kan inte vara för känslig, för då mussuppfattar man mycket som otrevligt trots att det inte är det. Angående att man uppmärksammar den mobbade. Visst, det är väl något vi i admin kan göra. Men vad gör vi i de fall då det faktiskt inte skett någon mobbing utan det är medlemmen som läst in något som inte finns? Säger man till medlemmen stt den inte är mobbad så får man själv på huvudet som stödjer "mobbarna". Och inte kan man visa sympati för medlemmen då det ju faktiskt inte skett någon mobbing

Magi-cat
2013-07-31 10:36
#36

Hej Hera!

Vist visst, men det finns en lååång glidande skala på känslig. Precis som det finns olika sätt att vara "hårdhudad" - från empatilös till att man funnit en bra strategi för att hantera stress. 

Man är säkert inte antingen känslig eller "hårdhudad" utan blandningar av båda, ofta olika i olika situationer och faser i livet.

Visst behöver läsaren också tänka till. Ibland ha is i magen och inte ta allt på det värsta tänkbara sättet. 

Det sista du säger…hmmm….Självklart kan man inte vara falsk för att vara "snäll". Då blir det fel och någon drabbas åt andra hållet..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2013-07-31 10:46
#37

Hur ska man ta i tu med det problemet? För de få gånger jag sett att någon känt sig mobbat har det faktiskt bara gällt missförstånd, inte faktisk mobbing. Då man försökt förklara det för den som känt sig utsatt har man slått huvudet i väggen till slut. Man når inte fram och medlemmen sätter på sig en felaktig offerkofta och vägrar ens försöka se det på annat sätt. Hur kan man lära ut vad som är mobbing och inte? Lära ut att man gör sig själv en stor tjänst om man går in i diskussioner med tron om att folk menar väl istället för tvärt om? Preventivt arbete är bäst.

Magi-cat
2013-07-31 10:59
#38

Jag har inga bra svar, Hera.

Jag tänkte mer på en allmän hätskhet jag upplevde som tilltagande, (sant eller falskt, vet ej) inte så mycket specifika fall.

Det är så mycket man vänjer sig vid också. Man får kanske vara lite uppmärksam på tillvänjning av en "rå" ton.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2013-07-31 15:03
#39

Jag har blivit både och men mest gott bemött.🌺

Har fått "lära mig" att jag ska utgå från gott uppsått då kommentarer skrivits men har inte lyckats tolka en del av dem som så.

Att argumentera för sin sak kan man göra på många sätt på skalan

Allt från ren ilska och översitterifasoner till dess motsats.

Nu har jag varit ledig lääänge och inte läst här på sajten och jag vågar sticka ut hakan med risk för käftsmäll då jag vet att det handlar mer om den som "talar aggressivt" för sin sak än om mig.Jag kan inte heller alltid låta bli att lägga mig i när jag ser någon bli illa bemött här och det tänker jag fortsätta göra trots sura kommentarer i kölvattnet!

Att få mordhot i PM är absolut oacceptabelt!!Det skulle skickas bums till ledningen!!

Magi-cat
2013-07-31 15:06
#40

#39 Välkommen tillbaka, Ming! 🌺

Tack för synpunkterna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2013-07-31 15:09
#41

Tack Magi-cat ❤️

Annons:
Ming
2013-07-31 15:14
#42

Vill tillägga en sak:Försöker vi alla hålla oss till sak istället för person är mycket vunnet…det svåra är att låta bli att "gå över" den fina linjen.

Jag har själv vid ett tillfälle skrivit "fjant" som kommentar men det togs bort illa kvickt 😮

Honestyisdead
2013-07-31 15:23
#43

39 ledningen blandar sig inte i pm eftersom de är privata. Mordhot bör polisanmälas.

Mirinda
2013-08-01 00:01
#44

En kommentar om sympati:

Jag kan känna sympati för någon som upplever att den är kränkt (Det är den enda som kan veta om den är kränkt eller ej, för vi pratar om en känsla.). Jag kan även sympatisera med den som skrivit det som upplevs som kränkande.

Jag kan sympatisera med en åsikt, även om jag inte känner sympati för personen med denna åsikt. Och så kan jag så klart känna sympati för en människa som person, även om den personen har åsikter som går rejält stick i stäv med mina egna.

En kommentar om att en del laddade ord har olika innebörd för oss:

Ordet mobbing används ofta när samtalsklimatet diskuteras. Det ordet börjar jag fundera på om jag ska fortsätta använda, utan att definiera vad jag menar mer exakt. Det tycks som som om vi lägger in olika saker i ordet. (?) Det är något jag har noterat på några olika ställen på iFokus under en tid nu.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Mia-Li]
2013-08-01 09:23
#45

Jag håller med dej Mirinda om att använda just ordet mobbing.

Jag ska heller inte använda det längre tror jag då det läggs in så mycket i det ordet.
Jag använder hellre ord som kränkt, personpåhopp odyl.
Om det nu är bättre? 🤔

Och som Ming säger att håller vi oss till sak istället för person så kan det kanske bli bättre. Men i hätska diskussioner vida här omkring på iFokus så är det inte lätt för en del att hålla sej till sak, har jag märkt. Det blir gärna en del om person med.
Och då spårar det lätt ur.

🌺

Ming
2013-08-01 09:59
#46

#43 Ok

Min tanke är att det kan vara klokt att ledningen får information om vad som försiggår bakom kulisserna……

[Mia-Li]
2013-08-01 10:05
#47

#46

Jag har försökt men de gör ändå inget.
Antingen får man blockera personen från att kontakta en….då alltså gällande PM.
Men….personen kan fortsätta med nästa och nästa och nästa. Alltså ingen påföljd för dennes kränkningar utan denne kan fortsätta som den vill.
Ute på sajterna får värdar och medisar ta det ansvaret. OM nu inte det är de själva som kränker odyl.
Men vem tar då hand om det? Ska man inte gå in på den sajten mer då trots att den sajten ligger inom ens egna intresse. Är det "mobbarna" som ska vara kvar och fortsätta "mobba" medan den som utsatts får flytta på sig?
Det är det som ja väldigt gärna skulle vilja veta.

Att polisanmäla leder ingen vart. Jag gjorde detta nyss men de gick inte vidare med det.
Så personen kan fortsätta så emot andra.

Ming
2013-08-01 10:17
#48

#47 Inget lätt case detta…..

Både skola och arbetsplatser har svårt att ta tag i detta så den utsatte får ofta/ibland byta skola eller arbetsplats.

Det är mer prat än handlingskraft från rektorer chefer mm som bidrar till att det fortsätter.

Mobbing är finlir då det görs på ett sätt som är svårt för andra än den utsatte att märka.Bla att inte se eller lyssna på,lämna fikarummet,utesluta från gemenskapen etc.

Annons:
Magi-cat
2013-08-02 19:12
#49

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2013-08-02 19:19
#50

Skillnaden på skolan och här är att man kan blockera mobbaren. Det är utmärkt.

[Mia-Li]
2013-08-02 19:28
#51

#50 Det ÄR egentligen inte sååå stor skillnad. Man KAN blockera mobbaren..men denne går med all säkerhet på nästa "offer" att mobba.
Så vad gör man?

Honestyisdead
2013-08-02 20:28
#52

51 man meddrlar sina medlemmar om blockeringfunktionen.

[Mia-Li]
2013-08-02 20:36
#53

#52 Helt klart gör man detta. Men personen som mobbar kan likväl fortsätta ute på sajterna.
Tillåter då värd och Medarbetare detta och låter det fortgå. Vad gör man då?

Honestyisdead
2013-08-02 22:17
#54

De flesta tillåter inte ren mobbing. Jag hsr då aldrig sett det.

JonasDuregard
2013-08-02 22:23
#55

#51 "Man KAN blockera mobbaren..men denne går med all säkerhet på nästa "offer" att mobba."

Är du säker på att det är så? Finns det någon serie-mobbare igång på iFokus nu eller är det här ett rent hypotetiskt scenario?

Annons:
herj
2013-08-03 02:00
#56

Jag själv blev mobbad över en stor del av skolåren. Då jag ser många som påstår att dem blir mobbade i sammanhang med till exempel forum ocg liknande gör mig heligt förbannad. Dessa människor vattnar ur förtelsen så frultansvärt. Att dem ens kan jämföra att till exempel bli ifrågasatt på forum med att bli mobbad på riktigt ger mig många gånger kväljningar. Dessa personer förtjänar inget annat än att testa leva en vecka i skorna på dem som blir mobbade på riktigt

Magi-cat
2013-08-03 07:02
#57

#56 Beklagar det du varit utsatt för, herj! Det är något man verkligen önskar att ingen skulle behöva uppleva och bära med sig under livet!

Detta med diskussioner, iFokus och - nu använder jag inte ordet mobbning - tillfällen när människor inte främst blivit sakligt ifrågasatta om sina åsikter utan illa bemötta personligen, har stötts och blötts vid ett antal tillfällen. Det tycks svårt att komma någon vart. 

Vad vi vill med tråden är att belysa frågan, låta människor komma till tals och framför allt: vilka lösningar kan vi komma på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-08-03 08:38
#58

Jag blev med mobbad under skolåren från klass 5 upp till 9:an…så jag vet hur det är…det är hemskt.
Vad vi vill med tråden är precis som Magi-cat säger: Vilka lösningar kan vi komma på? Hur kan vi förebygga och mota mobbing?
Det ÄR jättesvårt så här på ett forum.
**Jag tycker det måste finnas någonstans dit de som känner sej förtryckta eller kränkta, kan vända sej för att få råd och hjälp.
**

[Mia-Li]
2013-08-03 09:16
#59

#55 Vi pratar om förebyggande här inne. Vad vi kan göra OM det sker eller NÄR det sker.

Mobbare fungerar så att när det första "offret" flyttats eller nåt annat så går de på nästa. Jag pratar inte bara om iFokus nu utan utanför IRL. Och jag är nästan säker på att mobbaren fungerar även så på sajter.

Honestyisdead
2013-08-03 13:39
#60

58 vad för hjälp? Stöd kan de redan få från admin.

[Mia-Li]
2013-08-03 14:03
#61

#60
Kan man få det verkligen? De avsäger sej ju allt som har med det att göra. Att man får sköta det själv.
Det var iallafall svaret jag har fått vid mycket kränkande PM från en medlem.
Det tycker inte jag är att få stöd. 

Fast denna tråd handlar ju inte om vad admin gör eller inte gör…utan vad Vi medlemmar kan göra.

Honestyisdead
2013-08-03 14:16
#62

Jag snackar om oss sajtvärdar och medisar. Det är vi som kan ge stöd om någon behöver det. Vet inte varför du fortsätter om pm. Där gäller blockering och eventuellt polisanmälan. Självklart lägger dom sig inte i privata mejl. Vi medlemmar kan göra det som redan skrivits. Förstår inte vad mer du väntar dig.

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-03 14:22
#63

#62

Jag väntar mej att se vad andra medlemmar tycker vi kan göra emot mobbing. Det är det denna tråden är till för.
Kanske att någon kan starta upp Mobbing-sajten igen och arbeta med den och försöka få medlemmar här inne att förstå att man inte ska hålla på så. Och de som utsätts för mobbing kan få hjälp, råd och stöttning.

Admin tog jag som att du menade ledningen för iFokus. Men nu vet jag vad du menar.
Och jag drar upp PM just för att dessa inte syns utåt. Mycket händer nog bakom kulisserna. (man ska absolut inte visa upp dessa PM men man kan berätta på ett ungefär vad som skrivits)
Om du inte gillar denna tråden Hera så behöver du inte läsa den mer. Inget illa menat….men tråden är frivillig för alla att läsa eller kommentera.

Honestyisdead
2013-08-03 14:26
#64

Jag undrar fortfarande vad för hjälp du avser? Du är uppenbarligen missnöjd, men angående pm har du fått svar från själva ledningen. Dessutom fick du väl avslag angående mobbingsajten också?

Maria
2013-08-03 14:26
#65

Jag håller med Hera

Blockering är vad som gäller vid "fula" PM. Bryter det mot svensk lag så är det polisanmälan som gäller.

Att killarna på iFokus skulle ta på sig att vara "sajtpoliser" är ju en omöjlighet.

Där har vi alla som är sajtvärdar ett ansvar och skulle man mot förmodan känna sig sviken även av moderatorerna på en sida så får man avsäga sig sitt medlemsskap eller hänga på andra sidor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 14:30
#66

#64

Att få råd i hur man går vidare, nya som kanske kommer in behöver tips och hjälp, prat om vad just mobbing är osv….Mobbing-sajten är ett jättebra sätt att gå vidare.
Stöttning öht kan vara en bra ide för den som känner sej mobbad eller kränkt.
Just nu finns det ingenstans som man kan prata om det.
DÄR kan man sedan gå vidare i att arbeta mot mobbing på iFokus.

Det är ju det denna tråden är till för, att medlemmar kan komma med tips och förslag på hur man kan motarbeta mobbing. JAG har inte alla svar.

Ja jag är missnöjd om jag ska vara ärlig. Sånna PM som jag fick skulle resultera i att personen skulle åkt ut från iFokus.
Men det är inte ledningens sätt som vi ska diskutera här. 

Ja Hera. JAG fick avslag. Men det säger ju inte att nån annan inte kan starta upp den igen.

[Mia-Li]
2013-08-03 14:31
#67

#65

Det är ju det jag menar med denna tråden. Att ifokus-killarna INTE ska behöva ta detta.
Utan att vi medlemmar kan hjälpas åt och komma på något.
Annars hade jag inte startat denna tråden.

Maria
2013-08-03 14:36
#68

Problemet är ju att många känner sig mobbade bara för att andra inte håller med. Vissa människor har ett stort behov av "ryggdunkar" och så länge vi inte är överens om vad som verkligen är mobbing så lär vi nog knappast komma på en lösning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 14:39
#69

#68
Nä det kan jag verkligen hålla med om. Men varför inte prata om detta då på tex en Mobbing-sajt.
Då kan personen få komma till tals och man får då "utreda" om det är mobbing eller inte.
Det finns ju ingenstans just nu som man kan göra detta.
Det är ju bara ett tips från mej….andra kanske har andra tips om hur man kan göra.
En lösning så att problemet försvinner kommer vi inte att hitta. Mobbing och kränkning kan man tyvärr inte utrota. Men en plats där man kan få ventilera, få råd, hjälp, stöttning, klargöra vad som är mobbing osv, kanske vore bra.

Annons:
Maria
2013-08-03 14:40
#70

Då gäller det att hitta någon som vill driva sajten Mobbing iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 14:41
#71

#70 Precis.
För jag tror att den skulle kunna vara till hjälp. Det kan inte lösa allt…men det är en bit på vägen.
😉

Emo
2013-08-03 14:42
#72

Många vet att sajten finns men de skriver inte där. Tydligen finns det inte tillräckligt lockande diskussioner där.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mia-Li]
2013-08-03 14:44
#73

#72

Då gäller det för den/de personerna som ska ta hand om den kommer med bra artiklar odyl. Och gör reklam för den. För som det är nu så vet ju medlemmarna kanske inte ens om att den finns då den inte är med i nätverket.
Och bara vetskapen om att de kan diskutera där tror jag kan göra sitt till.

Maria
2013-08-03 15:03
#74

#73 Risken med en sådan sajt är att det inte kommer att diskuteras mobbing i allmänhet utan det kommer förmodligen länkas till trådar från olika forum här på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 15:05
#75

#74 Den/de som tar över den får ju skapa regler utefter det.
De måste veta vad som krävs. Och verkligen vilja arbeta emot mobbing/kränkning.
Det blir säkerligen inte lätt…men någon kanske vill ändå försöka?

Och sajten ska inte enbart arbeta mot iFokus utan även sånt som händer IRL.

Jag har lagt upp en hint om det på Support.
Är det ingen som vill eller känner sej manad så har vi iallafall försökt.
😉

Mirinda
2013-08-03 15:07
#76

Jag ser en tydlig skillnad mellan (låt oss kalla det:) "flera mot en" IRL och på nätet. Här är man anonym och ansiktslös. IRL måste man se den man går på i ansiktet eller visa sin egen fysiska rygg mot den man fryser ut.

Jag tror att det är betydligt lättare att ingå i ett drev på nätet än i en mobb IRL.

Kanske blir någon oavsiktligt deltagare i ett drev p g a att den har en motsatt åsikt i diskussionsämnet och skriver den (Det ska man definitivt få göra). Sen kanske tråden rullar på och en person kvarstår ensam med sin åsikt. Om andra med motsatt uppfattning börjar skriva otrevliga saker till den som är ensam om åsikten, så uppstår ibland ett drev. I ett iFokus-drev klumpas personer med samma åsikt, men helt olika sätt att tilltala andra, ihop till något som blir väldigt obehagligt för den som blir objekt för det. Då uttrycks åsikter om den personens sätt att skriva, rätt att uttala sig eller rent av egenskaper som privatperson.

Det är ju klart som korvspad att den ensamma personen känner sig mobbad till slut. Inte orkar en person som (t ex) blivit påhoppad av två, tre stycken sortera i tråden och upptäcka vilka personer som inte ägnar sig åt personangrepp. Känslan av att vara personligen kränkt har redan uppstått.

Så vems ansvar är det?

Det är mitt och det är ditt.

Om var och en använder lite normal hänsyn och har respekt för allas lika människovärde så har man en bra början. Sen anser jag att vi som är lite äldre än de vi diskuterar med, ska ta hänsyn till att yngre personer lättare tar åt sig. I faktafrågor kan man inte begära att andra, som kanske är nybörjare på ett område eller bara nyfikna och intresserade ska sitta inne med kunskaper och förstå komplexa resonemang inom ett ämnesområde. 

Om jag ska använda en metafor: På sjön ska den farkost som är snabbast och lättast att manövrera väja för andra farkoster med svagare drivkraft och större svårighet att snabbt byta kurs.

Egentligen borde det inte vara så svårt. Jag har nyligen kommit hem från London. Där bor ungefär lika många som det gör i hela Sverige. Lägg till X antal turister. I London finns en vardagsvänlighet och ett smidigt sätt att mötas i trängseln och den intensiva kollektivtrafiken. Det är en otrolig skillnad mot hur det går till i vår huvudstad.

Här på iFokus tror jag mig veta att stämningen överlag är vänligare än på flertalet andra diskussionsforum.Glad Låt oss fortsätta sträva mot att mötas i sämja och ha givande diskussioner i en vänlig och respektfull samtalston!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Ljuskristallen
2013-08-03 15:16
#77

Bra tråd Mia ett så viktigt ämne att ta upp eftersom så många utsätts så tummar upp för dig och hoppas nån nappar på att ta över den sajten😎

Som fler i tråden en skoltid med mobbning och det får mig att fundera lite på hur olika vi ser på mobbning. Det kan ju vara så att den som mobbats tidigare IRL,skola,arbete mm är mer känslig än en person som aldrig utsatts och har man inte vart med om är det svårt att sätta sig in i andras känslor och känslighet.

Jag svarade både bra och dåligt för det ska gudarna veta att så många som är bra och härlig på alla vis finns på flera av forumen men tyvärr så är det mobbarna som syns och hörs mest.Såg nyligen ett intrång på ett internet community där man använt en användares pm så det kan ske från så många håll både i forum,pm och kapade konton så en plats att kunna vädra tycker jag låter toppen toppen och kanske lite dolda grupper för känsliga ämnen vore nåt att ha i åtanke för den som tar över sajten.

JohnHoudi,tycker absolut du ska anmäla dessa hot för ju mer anmälningar om hot via nätet ju mer måste man få upp ögon för hur illa det kan gå till.

Nu håller vi tummar och tår för att en ny värd vill ta över mobbingsajten,den behövs ju det syns så tydligt.

bamse6311
2013-08-04 11:53
#78

Jag svarade både och.

Är med på 10 olika sajter här på iFokus och skriver väldigt många inlägg.
Överlag så har jag blivit enormt bra mottagen.
Skriver mycket om android, mobiler, bildredigering mm mm.

Det finns bara en enda sajt där jag anser mig ha blivit illa bemött och refererar till inlägg #16 av Mirinda.

Problemet är när det är en Sajtvärd som är både otrevlig och nedsättande, då finns inget alls att göra. 

Mycket intressant tråd den här Mia och att den uppskattas märks ju inte minst på alla inlägg.

#70
TS Mia-Li vill ju driva mobbing-sajten så lösningen är ju väldigt enkel.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
2013-08-04 12:49
#79

#78 Mia-Li får ju inte så det är fortfarande en öppen fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
2013-08-04 13:11
#80

#79

Vi vet att hon inte får det och det har ju framgått med all tänkvärd tydlighet.

Du skrev dock så här:
Då gäller det att hitta någon som vill driva sajten Mobbing iFokus.

Det var just det som jag svarade på.

För övrigt så anser jag personligen att Mia om någon skulle bli en perfekt Sajtvärd för mobbing-sajten.

Hon har ju själv som jag ser det blivit mobbad på sajten som #16 skriver om.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
2013-08-04 13:14
#81

#80

Varför söker du inte själv?

Detta ämne verkar stå dig varmt om hjärtat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
2013-08-04 13:26
#82

#81
Skall jag se det inlägget som sarkastiskt?
Jo, jag upplever det sarkastiskt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
2013-08-04 13:32
#83

#82 Jag är absolut inte sarkastisk utan skriver enbart med erfarenhet av tidigare trådar och inlägg. 

Visst står detta ämne dig varmt om hjärtat? Rätta mig om jag har fel.

Bara här upptäcker man hur det skrivna ordet misstolkas.

Ska jag bli upprörd över att du kallar mig sarkastisk?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2013-08-04 13:49
#84

Please! Lägg ner eventuella stridsyxor!

Detta är en tråd för konstruktiva förslag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

bamse6311
2013-08-04 14:09
#85

#84

Helt rätt och jag föreslår TS Mia-Li som Sajtvärd för mobbing-sajten.
Hon skulle bli utmärkt som Sajtvärd för mobbing-sajten.

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
2013-08-04 14:40
#86

85 men hon har ju redan fått AVSLAG! Varför fortsätter du då föreslå henne när det inte är aktuellt!

Magi-cat
2013-08-04 16:14
#87

….oavsett vad….finns det fler förslag och tankar runt ämnet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-08-04 16:20
#88

Snälla. Håll inte på att bråka om saker i denna tråden.
Har ni några förslag på hur man kan gå vidare?

bamse6311
2013-08-04 16:22
#89

Avslag kan alltid ändras om den goda viljan att göra det finns.

Hera du refererade ditt inlägg #86 till mitt inlägg #85 så därför kommenterar jag även om mitt inlägg #85 var en replik till inlägg #84 och absolut inte till dig.

JAG tycker fortfarande att Mia-Li skulle bli en utmärkt Sajtvärd och beslut är till för att ändras.

(observera att detta inlägg inte på något sätt som helst bryter mot några som helst skrivregler).

Bästa hälsningar,
bertil

Honestyisdead
2013-08-04 16:37
#90

89 nu är det så att ägarna inte ansåg att mia skulla ha den sajten, och de tar inte beslut utan anledning. Beslut är inte till för att ändras, de ska respekteras. Du får gärna tycka det du tycker. Det förändrar dock inget beslut. Jag undrar fortfarande vad en sådan sajt skulle ha för syfte mia. Man kan redan idag ventilera sina känslor med admin och få råd och tips.

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 16:39
#91

#90

Jag har skrivit det ett antal ggr i denna tråden, Hera och tänker INTE ta upp det fler ggr.
Tror att en specifik sajt om just det skulle kunna fungera.
Testa kan man ju iallafall. Då har man ju försökt. Hellre det än att ingenting göra.
Det kostar ju ingenting och gör inte ont.

Tips och råd i hur och vad vi skulle kunna göra, handlar tråden om.
Fortsätt gärna på det spåret.

JonasDuregard
2013-08-04 17:09
#92

Jag tror ändå det är sällan problemet är så enkelriktat som det beskrivs här. Oftast verkar det snarare vara två parter som anklagar varandra för att mobbas. Det gör ju det hela lite svårare eftersom man måste försöka utröna vem (om någon) som faktiskt gjort sig skyldig till något innan man agerar.

#16 "Att ha ett särskilt forum på iFokus (eller en sajt) med en grupp blandade iFokusmedlemmar, som granskar sajtledningar och ev trollande eller rent av hatiska grupperingar på iFokus ur etisk synvinkel, tycker jag är en bra idé."

Det låter som att det lika lätt kunde bli en arena för mobbning som en lösning på något problem…

Svårigheten ligger från början i att hitta en objektiv bedömare, vem ska avgöra vad som är mobbning och inte? iFokus ledning har agerat skiljedomare i något enstaka fall tidigare, då höll de inte med den anklagande om att det var någon mobbning - men det accepterade inte den anklagade vill jag minnas trots att denne själv bett ledningen hantera frågan (ska se om jag kan komma på vad det hela handlade om).

[Mia-Li]
2013-08-04 17:13
#93

JD

Jo visst blir det svårt att hitta en objektiv värd med medisar.
Men varför inte ens försöka? Det kostar ju som sagt var inget. .
Och det vore väl ingen större katastrof om det nu inte skulle fungera. Och heller inte OM det skulle fungera.

I de svåra fallen så kan man ju hänvisa till ledningen. Men jag tror det är bra att det finns ett specifikt ställe som man kan ställa frågor på och man kan få tips och råd.
Artiklar som handlar om mobbing…länkar till polis och myndigheter osv.

JonasDuregard
2013-08-04 17:25
#94

#93 "Jo visst blir det svårt att hitta en objektiv värd med medisar. Men varför inte ens försöka?"

Sant, försöka kan man alltid. Anser du att du själv skulle uppfylla objektivitetskravet (eftersom du ansökte om värdskapet)?

"Och det vore väl ingen större katastrof om det nu inte skulle fungera."

Inget som händer på iFokus är katastrofer i global bemärkelse men det betyder inte att det är helt oviktigt. Om det blir som jag befarar och forumet blir en arena för dispyter mellan medlemmar istället för en lösning på ett problem så är väl det ganska illa.

"Artiklar som handlar om mobbing…länkar till polis och myndigheter osv."

Ja, det är ju ganska enkelt att samla ihop (går bra att lägga på mobbningssajten som den är idag antar jag, även om alla som behöver informationen hanske inte skulle hitta dit).

Att diskutera specifika personer/grupper som man anser är mobbare är något helt annat och som du ser i texten jag citerade så var det vad jag invände mot.

JonasDuregard
2013-08-04 17:29
#95

Här är en gammal tråd om mobbning där bland annat Mia blir anklagad för att vara en mobbare (en uppfattning som jag inte alls delar men som visar hur svårt det är att avgöra och att den som anklagar någon annan för mobbning inte alltid har rätt) 🤔

Den tråden innehåller också lite diskussion om det fallet jag nämnde i slutet av #92, och huruvida iFokus ledning är kapabla att avgöra vad som är mobbning och inte.

Anders 50
2013-08-04 17:30
#96

Jag blir alltid bra bemött på "mina" sajter.

Men det beror väl också lite på en själv hur man blir bemött?

Det gamla ordspråket om att det aldrig är ens fel när två bråkar stämmer nog ganska bra…..Och man behöver ju inte kommentera och rätta andra jämt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

bamse6311
2013-08-04 17:36
#97

#90

Du hänvisar till ägarna men sedan så beror det också på vem ägarna är påverkade av.

Inte ens i EU parlamentet tas det beslut som inte är påverkade av "lobbyister".

Säkert är det på samma sätt här på iFokus att ägarna som du hänvisar till kan (observera jag bara skriver kan) vara påverkade av lobbyister.

Vilka de lobbyisterna här på forumet kan vara har jag ingen aning om men har mina aningar.

Väldigt konstig fråga du ställde där #90:
Jag undrar fortfarande vad en sådan sajt skulle ha för syfte mia. Man kan redan idag ventilera sina känslor med admin och få råd och tips

En sådan sajt som mobbing skulle ju innebära all form av mobbing som sker i samhället.

En ung tjej eller kille men också alla andra som blir utsatta för mobbing hade kunnat hitta ett forum och sajt.

Bästa #90, jag förstår absolut nada i ditt inlägg.

En ung tjej eller kille som blir mobbade i skolan vill ha ett forum att ty sig till och berätta om sin situation.

Nu kopierar jag åter dig #90:
Man kan redan idag ventilera sina känslor med admin och få råd och tips.

Får jag lov att fråga dig #90 hur en i skolan mobbad ung tjej eller kille skulle kunna få som du själv skriver hjälp genom att ventilera sina problem med admin???

Fattar nada vad du menar med det.

Världen bästa #90 är betydligt större än iFokus och det är ju precis det som en sådan sajt skulle kunna handla om.

En sajt om mobbing skulle ju handla om mobbing i skolan, på arbetsplatser och mobbing överhuvudtaget i samhället.

Vi läser i tidningar och vi ser i tv om hur många unga tjejer och killar samt även alla andra åldrar blir mobbade.

En del av de unga människorna lägger sig till med ett självskadebeteende där de skär sig själva med rakblad eller annat.

En del tar livet av sig och det är inte enbart unga utan även äldre som har blivit mobbade.

Det är ju för mobbing överhuvudtaget i samhället som en sådan här sajt skulle fylla en funktion.

Tror att det är så jäkla många människor som skulle välkomna en sådan sajt.

Det finns säkert många medlemmar på iFokus som på olika sätt blivit utsatta för mobbing i sitt liv och skulle vilja ventilera sina erfarenheter och hur de kanske gjorde för att komma ur det eller kanske fortfarande inte har gjort det men vill diskutera med andra.

Skulle till sist vara intressant att veta hur en ung tjej eller kille med självskadebeteende skulle få hjälp här av admin som du i ditt inlägg #90 hänvisar till.

Dom kanske behöver betydligt fler att diskutera och ventilera med och det är ju precis därför som en sådan sajt på iFokus kanske skulle behövas.

(Observera, inte heller detta inlägg strider mot några som helst skrivregler).

Bästa hälsningar,
Bertil

 *Inlägg redigerat av moderator då det stod sådant som inte tillför tråden mer än tjafs. Men inlägget bröt EJ mot någon sajtregel. Vill bara klargöra detta att det inte är därför den modererades*

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 17:46
#98

Jag har bestämt mej för att lägga ner detta försök med att få igång sajten Mobbing igen.
Vi kan fortsätta diskutera här om detta men jag lägger inte ner nån större energi på det mer.
För det verkar som om det inte ens är lönt att testa med sajten igen.
Jag har iallafall försökt att medla lite om det men som sagt, det verkar lönlöst.

Tack alla ni som stöttat och fattat vad jag menat. Som Bertil säger så är det inte enbart emot iFokus sajten skulle vara till för…utan även för mobbing IRL, som jag påtalat ett par ggr.

Och kom ihåg att hålla en god ton till varandra här inne.

JonasDuregard
2013-08-04 17:49
#99

#97 "Säkert är det på samma sätt här på iFokus att ägarna som du hänvisar till kan (observera jag bara skriver kan) vara påverkade av lobbyister."

Vad menar du med lobbyister? De får säkert tips, krav, ultimatum och så vidare från en massa olika medlemmar hela tiden men det är ju inte detsamma som lobbying. Lobbyister i ordets rätta bemärkelse är professionella aktörer, men även om jag läser ditt inlägg med en något mer avslappnad definition så kan jag inte se att det skulle finnas någon på forumet som liknar en lobbyist 🙂. Och på vilket sätt menar du att de skulle påverka ledningen förutom att de berättar hur de ser på saken?

Personligen har jag bara varit i kontakt med ledningen en enda gång och det visade sig att de redan kände till problemet jag påpekade. Annars brukar jag avråda alla från att kontakta dem med sina problem (eller åtminstone att tänka efter noga innan) eftersom jag tänker att de säkert har tillräckligt att göra utan att ta hand om en massa käbbel ute på sidorna…

Däremot har jag blivit anklagad flera gånger för att på något mystiskt sätt legat bakom (eller varit del av en konspiration som legat bakom) olika beslut som ledningen fattat.

Jag vet inte vilka det är du tror styr bakom kulisserna, men oavsett vilka det är så tror jag att du har fel 🙂.

bamse6311
2013-08-04 18:28
#100

#98

Egentligen så skall man aldrig ge sig när man känner att man har rätt.

Det är så många genom hela världshistorien som likt David har vunnit över jätten Goliat.

Tänker på en helt annan sak och det är Ådalen i Hälsingland år 1931.
Arbetarna i sulfatfabriken skulle få sina löner sänkta och arbetarna gick till sin fackförening Svenska Pappersindustriarbetarförbundet.

Man bestämde tillsammans med Socialdemokratiska Arbetarekommunen i Utansjö att göra en fredlig demonstration.

Runt 3 000 arbetare deltog i denna fredliga demonstration där det enda vapen de hade var sina fanor.

Arbetsgivaren hade dock beslutat annat och kallade in polis som i sin tur kallade in militär.

Militären öppnade eld mot den här fredliga demonstrationen och 5 människor blev dödade och ytterligare 5 blev skadade för resten av livet.

Efter det så kom lagen om att ingen som helst svensk militär får skjuta på en annan svensk medborgare under fredstid.

Mia-Li, du undrar kanske vad allt det här har med tråden att göra?
Svaret är att det har ALLT att göra med din tråd.

Vissa poliser/militärer tror att de har makt över alla men historiens dom kommer så småningom att falla tungt över dem.

Mia-Li, jag har här endast berättat om en sorglig händelse i den Svenska historien där vissa militärer och poliser trodde att de kunde göra och agera hur som helst.

Hur som helst Mia-Li så är det alltid de som demonstrearar mot de bestämmande som till sist vinner striden.

Så har det varit i hela världshistorien och är det än i dag.
Numera så  ser vi det i länder i Asien och Afrika hur människor som vågar stå emot och säga sin mening till sist vinner.

Rättvisan vinner alltid till slut även om det kan ta jäkligt lång tid.

(Observera, inte heller i detta inlägget har jag skrivit något som på något enda sätt strider mot några som helst skrivregler).

Bästa hälsningar,
Bertil

 *Tog bort ovidkommande mening som enbart starta tjafs. Men det var inget regelbrott*

Maria
2013-08-04 18:34
#101

#100 Nu tycker jag du läser in saker som inte alls har med verkligheten att göra.

Jag kämpar absolut inte emot att Mia-Li skulle få ta tag i sajten mobbing.

Däremot undrar jag hur den skulle fungera med tanke på att vi inte ens i samtal OM en dylik sajt kan vara eninga????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-04 18:34
#102

Allt jag vill är att mobbingsajten ska upp igen och verka både mot mobbing/kränkningar på iFokus och IRL.
Tror den är viktig just för IRL då det sker så mycket ute.
Men även emot iFokus då folk kan få ventilera.
Som sagts innan…ingen jury och inga upprättelser. Utan just nånstans dit man kan vända sej.
Just nu känns det som om jag ger upp.

Men i morgon kanske jag känner annorlunda.

[Mia-Li]
2013-08-04 18:35
#103

#101

Men OM sajten kan startas upp UTAN att ens beröra om iFokus då?
Den behövs ju för folk IRL.

Maria
2013-08-04 18:50
#104

#103 Visst, sajten har ju funkat förut men så som det verkar nu det sista så handlar det ju om en massa tjafs här på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 19:01
#105

#104

Trist med tjafs och så ska det inte behöva vara.
Men sajten behövs….om så endast att verka utåt då. Alltså inte ta hand om iFokus ärende.
Men det verkar inte ens som om det är intressant.
😕

Ljuskristallen
2013-08-04 19:09
#106

Jag orkar inte längre för jag fick skit igen, avsluta eller hänga med ?

Vad göra ❤️ ???

Jag struntar nu i i fokus och kramar om er alla som vart med på resan,lycka till vänner ❤️ nu är det överspelat jag går vidare med livet.

[Mia-Li]
2013-08-04 19:11
#107

#106 Vad??😮
Näää snälla…häng med ett tag till.
Ge inte upp! Då får de som de vill de som är på dej.

Kram❤️

Magi-cat
2013-08-04 19:21
#108

Ljuskristallen, vad har hänt?

Kram!🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2013-08-04 19:24
#109

Att du tjatar om att mia ska ha sajten visar på att du inte förstått att beslutet redan tagits att hon inte kommer stå som värd. Undan ber också dina jobbiga upprepningar. Vi förstår text första gången vi läser den.

*Inlägget redigerat då det svarade på en borttagen mening i annat redigerat inlägg. Det bröt EJ emot någon sajtregel*

[Mia-Li]
2013-08-04 19:33
#110

Nu räcker det med att skylla varandra för saker och ting.
Det går att diskutera vettigt.

🤔

Honestyisdead
2013-08-04 19:36
#111

110 då är det bertil du ska säga till. Han tar sig friheter om mig och om vem jag gillar och inte. Är det inte snudd på mobbing?

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 19:37
#112

#111 Jag säger till alla att hålla en god ton och till ämnet i tråden.
Kan vi nu bara fortsätta med det tråden handlar om kanske?

Maria
2013-08-04 19:39
#113

Jag tycker jag har blivit illa bemött av Bertil här i tråden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2013-08-04 19:40
#114

Men ta det nu lite lugnt…. Det är onödigt med beskyllningar…. Håll en god ton och försök tolka välvilligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-08-04 19:43
#115

För femtioelfte gången….kan vi hålla oss till trådämnet???? Sluta kasta en massa skit på varandra!
😎

Honestyisdead
2013-08-04 19:45
#116

112 jag känner mig dåligt behandlad i hela bertils inlägg till mig, och du säger till alla? Jag har diskuterat sak och sedan sagt till bertil efter hans hjatande inlägg. Haltande minst sakt! Nog tusan har jag väl rätt att tala om om jag känner mig illa bemött utan att du mia ska säga till mig som inget fel har gjort.

JonasDuregard
2013-08-04 19:45
#117

För att förtydliga: trådens ämne är alltså hur man blivit bemött på iFokus? Men jag antar att diskussionen om mobbing.iFokus och annat som diskuterats också går bra?

[Mia-Li]
2013-08-04 19:52
#118

#116

Ja jag säger till alla i tråden….Nu kan vi hålla oss till trådens ämne tack.
Haltande eller ej men så är det. Bertil har jag PM:at i ärendet.
Urartar trådar går vi in och säger till. Så Bertil och Hera. Det räcker nu. Håll er till trådens ämne. Vill ni diskutera sins emellan så ta det via PM.

#117
Tråden handlar om hur man blivit bemött på iFokus och VAD man kan göra åt det.

Annons:
Honestyisdead
2013-08-04 20:02
#119

118  Jag blir förvirrad nu. Tråden handlar om iFokus, men sajten ska handla om allmän mobbning? Alltså helt olika saker?

*Inlägg redigerat då det stod en mening som inte tillförde något mer än tjafs. Det bröt ej emot någon sajtregel*

[Mia-Li]
2013-08-04 20:13
#120

#119

Här har vi diskuterat om mobbing på iFokus och en sajt för detta. Och även hur man känner sej behandlad. Men då detta inte var önskvärt så kan ju Mobbingsajten då vara det den är till för som innan. Alltså mobbing IRL.

Så nu är vi väl mer inne då på en mobbing-sajt enbart för IRL.
Detta kom vi in på alldeles nyss.
Likväl kan man ändå skriva om hur det bemöts här inne på iFokus från olika håll…men det kommer inte att startas en sajt för just det ändamålet.
OM man läser i tråden så framkommer det nog.

[Mia-Li]
2013-08-04 21:08
#121

#97 blev bortröstat men lades upp igen. Jag kommer att gå i genom inlägget och redigera vissa delar. Men annars så finns det inget som bryter emot någon sajtregel i det.

Honestyisdead
2013-08-04 21:13
#122

Mia då hoppas jag bland annat att du tar bort hans falska påstående om att jag har något emot dig. Lögner hör hemma i sandlådan.

[Mia-Li]
2013-08-04 21:16
#123

#122

Har redigerat det om du läser. Jag tar även bort ditt det du skriver om  i ditt #109. Och det du skriver i #118
Sen hoppas jag det räcker.
Men jag kan inte se att någon ska ha mobbats i tråden.
Isåfall får ni visa vart så får vi kolla det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2013-08-05 02:44
#129

#124 "Att dessa två dessutom i sina inlägg skriver mitt namn utan att vi har den relationen att vi tilltalar varandra vid namn förefaller mig mycket anmärkningsvärt för att inte säga ouppfostrat."

Åhh, undra vilka som åsyftas 🤦‍♂️. Att näppeligen undvika att nämna några nick gör ingen stor skillnad om det är tydligt vilka man syftar på. 

Att känna sig kränkt av att bli kallad Bertil (trots att det är vad man avslutar varje inlägg med att presentera sig som) tyder på en omåttlig lättkränkthet.

Notera att jag inte nämner några namn här utan talar helt allmänt.

bamse6311
2013-08-05 02:48
#130

#129

Finner ingen som helst anledning att kommentera.

Dessutom så vet inte du om vad som skrivits och sagts i andra tidigare trådar där jag tagit väldigt illa vid mig så därmed kanske du inte har helheten.

Bästa hälsningar,
Bertil Olsson

vallhund
2013-08-05 04:10
#131

#130

Du kan knappast veta vilka trådar JD läst o inte läst, så svårt är det inte att kolla upp vilka trådar du o TS varit väldigt aktiva i när det gäller att hojta mobbning/kränkning/personangrepp/olämpliga sajtvärdar osv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mia-Li]
2013-08-05 05:21
#132

Men snälla ni!!!😮
Om ni vill fortsätta käbbla om detta så tar det via PM eller nån annanstans. Respektera vad tråden ska handla om!
Den handlar INTE om att kalla andra vid namn eller inte och heller INTE om vilka trådar någon läst eller inte!

Jag vill INTE börja dela ut varningar till nån och hoppas verkligen att vi slipper det.
Men håll er till trådens ämne istället för att käbbla på varandra. 🤓

/Mia

Annons:
Magi-cat
2013-08-05 07:15
#133

För undvikande av missförstånd och fortsatt käbbel:

- Tilltala inte någon med namn om den uttryckligen säger sig vara emot det. Använd nick.

- Sluta omedelbart med beskyllningar, öppna och dolda, samt provokationer.

Håll fortsatt diskussion i en god anda med trevlig ton mot varandra!

Tack!

(Nu lägger jag dit en moderatorikon, men eftersom de bara fungerar intermittent är det inte säkert den syns. Tänk dit den.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-05 07:26
#135

Jag kanske inte var tydlig nog? 

ALLT fortsatt personligt käbbel som riskerar att det fortsätter och fortsätter med beskyllningar och motbeskyllningar kommer i fortsättningen att raderas. Med eller utan smiley!😃

🎈

(edit: med moderatorikon)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-05 07:49
#137

Med hänvisning till #132, #133 och #135 togs en kommentar bort. Inte för att den bröt mot regler utan för att vi måste sätta ner foten och inte låta detta spår fortsätta längre.

Orsaken till att jag bryter nu och inte långt tidigare är #135 där jag tydligt säger att fortsatt käbbel raderas.

Varken Mia eller jag kommer f.ö. att kunna bevaka tråden så mycket idag. Jag utgår ifrån att alla hörsammar vårt önskemål att hålla ner tonen och fortsätta i konstruktiv anda.

(med moderatorikon, som antagligen inte syns)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-05 08:23
#139

Det klagas hej vilt här. På min moderering, inte på den vändning tråden olyckligtvis tagit.

En vädjan: Får jag be alla att ta det lilla lugna tills ikväll? Jag är säker på att jordens undergång inte inträffar innan dess.

Varken Mia eller jag kommer att finnas på plats under dagen. Alternativet vore att låsa tråden eller låta den vara och låta beskyllningar och motbeskyllningar fortsätta i en ändlös spiral - för det gör den, i fall där ingen kan få definitivt rätt och inte förstår varandra.

Det var inte det som var meningen med tråden. Meningen var, om ni går tillbaka en bra bit upp, inte att beskylla varandra, utan att hitta konstruktiva förslag på vad man kan göra åt saker som inte är bra. 

Intentionen är att komma med något bra, inte låta den hätskhet några av oss reagerat på, dominera.

Var rädda om varandra och ha en bra dag!

(med moderatorikon som inte syns)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ming
2013-08-05 13:24
#140

Att bemöta "neg"kommentarer ser vi här att det inte funkar…..nej….det blir en långa radda  off-topic kommentarer

Att ha modet att säga sorry när något man skrivit upplevs som "kränkande"är sällan jag sett…..

[Mia-Li]
2013-08-05 17:29
#141

Jag undrar vart det mobbas någonstans i tråden?

Flera av er har fått säga hur de nu känner och vi låter de inläggen ligga kvar.
Här är ett bra exempel på hur trådar verkligen kan spåra ur.

Så håll er till trådens ÄMNE nu tack.
ÄMNET var att eventuellt komma fram till någon slags liten lösning.
Att eventuellt starta Mobbing-sajten. (först var tanken att även jobba inom iFokus med den med efter kritiska inlägg om detta så vore det kanske bäst att låta den vara som den är..alltså arbeta för människor IRL)

Tanken med tråden var INTE!!!! att hoppa på varandra på detta viset som nu har hänt.
Fortsätter det kommer vi att fortsätta radera inlägg då dessa inte tillför tråden något bra.

Mirinda
2013-08-05 19:36
#142

Suck!😕

Vad är det som gör att det blir så här tro?

Kanske ska de som inte vill diskutera det som Mia tog upp ta sina lite OT-diskussioner i en annan tråd eller via PM. För det var värst så lite respekt TS och Sajtvärd fick här ovan.🤔

Behovet av en sajt om bemötande och vårt sätt att uttrycka bestämda åsikter tycks mig vara mycket stort.

(Vill påminna om vad jag skrev i ett tidigare inlägg: Jag undviker medvetet ordet mobbning, utan att definiera vad jag menar eller ev citera någon annan, eftersom det visat sig att ordet har så olika innebörd för oss som diskuterar).

Kanske kan man Starta en sajt om internet-umgänge ur etisk synvinkel?

Jag har ingen aning om varför Mia fått avslag på sin önskan att starta upp den där vilande mobbing-sajten. Det känns rätt irrelevant i själva diskussionen. Tycker att det är en sak mellan henne och iFokusledningen.

Men jag blir bedrövad när jag ser hur en diskussionstråd om ett så viktigt ämne blir skådeplats för någon sorts gräl mellan några personer.

Förstår ni nu hur viktigt det är att läsa alla inlägg välvilligt och hålla isär sak (ämnet i tråden) och person?

Tack Mia, för att du orkar fortsätta att "hålla den röda tråden" i denna diskussion!🌺

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
2013-08-06 05:34
#153

Ett antal inlägg är borttagna pga de inte tillför tråden något då det beskylls hit och dit.

SKÄRPNING!!!
🤓Vi har sagt till ett antal ggr nu om att ni ska hålla er till trådens ämne. Men ni verkar ignorera detta! Snacka om total brist på respekt!! Får ni inlägg besvarade med enbart dravel eller annat så svarar INTE på det då tills vi hunnit titta på det. Lägg ner och låt det vara! Ni förstör ju trådens syfte!😮

Vi kan inte sitta här inne dygnet runt och vakta på inlägg som kommer in. Vi har ett liv utanför iFokus med. Så därför får ni ha tålamod tills vi kommer in och kan kolla.

JA Jag är arg nu!!
😡**Jag kommer inte att kunna vara här mer inne förrän ikväll. Men jag hoppas nu att ni kan hålla er.
Detta är en varning till er som inte respekterar det vi skrivit innan.
Vidare "dumma" inlägg så får vi helt enkelt utdela skrivförbud eftersom en del av er fortsätter trots tillägelser.

/Mia**

Annons:
Maria
2013-08-06 09:17
#154

Nu har jag inte en susning om vad de sista borttagna inläggen har handlat om men trådfrågan är ju: om man har blivit illa bemött på iFokus och det står även "berätta gärna"

Det är då flera som upplever sig illa bemötta enbart i denna tråd.

Att vi ska komma överens när vi inte ens talar samma språk känns som en omöjlighet.

Vi tolkar orden mobbning och kränkning så oerhört olika.

Personligen tycker jag att man får acceptera att det kan hetta till i diskussionsforum. Antingen får man gå i svaromål och orkar man inte med det så kanske det är bäst att dra sig ur.

Givetvis ska man hålla sig till skrivreglerna men även här verkar vi inte vara överens om vad som är personangrepp eller inte.

Jag kan känna mig illa bemött emellanåt men samtidigt så handlar det inte om rena personangrepp.

Att vara mobbad "på riktigt" och att bli kränkt är något fruktansvärt och jag tycker att begreppen urvattnas hela tiden (bara i en tråd som denna)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2013-08-06 09:19
#155

Instämmer med Mia-Li ovan.

Vi sade till om att hålla god ton och inte komma med beskyllningar redan i #84, sedan i #88, #98, #110, #112, #114, #115, #118, #132, #133 för att slutligen sätta stopp i sidospåret i #135 vilket upprepades i #137, vidare #139 och nu #141 efter nattens batalj.

Behövs det fler regler, fler vädjanden, fler uppmaningar, fler varningar och repressalier? Vuxna människor kan väl pratas vid utan att stickor och strån ryker?

Detta aktualiserar ju än mer trådens ämne: vad gör man? Ska man ens göra något eller finna sig i sakernas tillstånd och låta det bero? (Nej, det tycker jag inte.) Allt det här skulle ju egentligen inte behövas eftersom alla i grunden sannolikt vill väl. Men hur visar man det och hur bemöter man andra? (Bra gjort av den som inte lät sig dras med.) Och hur skyddar man sig mot det som ibland inträffar: att man faktiskt blir illa bemött och sårad?

Några förslag för den fortsatta tråden:

- Låt bli att provocera! (Jag skulle vilja formulera det mer positivt, men lyckas inte.) Även om du tycker att någon gjort fel eller reagerat fel tidigare, provocera inte fram samma reaktion igen!

- Om någon provocerar - låt dig inte ryckas med och frestas ge tillbaka med samma mynt! Det bara eskalerar och man riskerar att själv sänka sig till att "ge igen."

- Anmäl inlägg som bryter mot regler och anständigt uppförande! (Men naturligtvis inte om du bara ogillar inlägget eller personen.) Det underlättar för moderatorerna och vi kan alltid lägga tillbaka det som blivit felaktigt bortröstat i "stridens" hetta.

- Det sitter en människa med allt vad det innebär bakom det där nicket. Sannolikt någon man skulle komma överens med IRL. På internet kan man åtminstone fördra varandra eller låt varandra vara ifred om inte annat är möjligt. Kan vara bra att tänka på ibland.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2013-08-06 09:35
#156

Jag han nog läsa det mesta av det som tagits bort mellan #142 o # 153 Det var ingen trevlig läsning.

/borttaget eftersom det behandlar ovan borttagna kommentarer/Magi-cat

Det som stör mig i denna tråden är att man startar en tråd på sin sajt som inte handlar om oförklarliga fenomen, men väl om hela iFokus, hur det sköts osv, sen så deltar man i tråden o modererar. Lämpligast så skriver man på en sajt där man inte själv moddar, eller så ser man till att någon som inte är involverad i sakfrågan modererar i tråden. Det är gängse rutin på andra fora.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2013-08-06 10:48
#157

#156 Människors olika sätt att bemöta varandra är ett ännu ganska oförklarat fenomen, något som aldrig upphör att förundra, förvåna och fascinera. 🙂

När man startar en tråd som känns angelägen för en, av olika orsaker, tänker man säkert inte "oj, nu blir det bråk, men vem ska modda?" i allmänhet och i synnerhet inte i det här fallet där det ända från början poängterats att man söker lösningar. (om det finns lösningar. Om inte annat kan man prata om möjligheter. Eller tankar om det.)

Sedan blir det inte alltid som man tänkt sig. Men med gemensamma ansträngningar kanske tråden kan utmynna i något mer, och bättre. Eller åtminstone inte värre.

(Bara några tankar runt det vallhund skrev.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2013-08-06 20:17
#158

Har precis läst igenom hela tråden och jag har en del saker att säga.

1. Det är stor skillnad på mobbing och att "bråka" med någon online eller att bli illa behandlad av någon online.

2. Jag har själv ansökt om att få bli Sajtvärd till mobbing.ifokus. Jag har noga poängterat att om det skulle gå igenom skulle den inte handla om "mobbing" på iFokus överhuvudtaget! Tycker det vore direkt olämpligt att ha någon slags öppen sajt där det är okej att hänga ut andra och anklaga varandra för mobbing hit och dit. Mobbing är ett seriöst ämne och ett seriöst problem som i alldeles för många fall lett till döden! Det är inget man ska bråka om på forum där det egentligen handlar om att någon kallat en för "tönt" eller att man har skilda åsikter!

3. Polisen gör visst något om man kan med konkreta bevis anmäla regelrätta hot. Speciellt om det är hets mot folkgrupp eller mordhot eller hot om personskada. Däremot är det väldigt svårt för dem att göra mycket utan en identitet. Således om man blir hotad av användare Pellegnillot12345 (påhitt, finns det en användare som heter så ber jag hemskt mycket om ursäkt och menade INTE dem!) kan man polisanmäla men finns det ingen information om vem Pellegnillot12345 är i verkligheten blir det svårt för polisen att göra något. Om användaren istället heter PelleAnderson (även det påhitt!) och använder sitt riktiga namn, anger sin riktiga stad och sin riktiga ålder är det lättare att få något gjort.

Det som händer är att man gör en anmälan med konkreta bevis och sedan väljer man om man vill driva det vidare eller inte. Vill man driva det vidare så det kan handla om straff som böter eller besöksförbud (och dylikt) så får man räkna med att lägga ut stora summor pengar och anlita advokat osv. Vill man inte driva det vidare utfärdas ändå en officiell anmälan som i kopia skickas hem till Pelle Anderson. 

Det positiva med det är att väldigt många människor som sysslar med hot på nätet inte har någon som helst koll på vad de egentligen håller på med eller förstår ens att vad de säger är olagligt, så att få hem en officiell anmälan från polisen brukar kunna fungera som väckarklocka.

4. Det är alldeles för mycket överkänslighet på forum i allmänhet. Alldeles för många "meeen sluta bråkaaa!" bara för att två eller flera människor råkar tycka olika i vissa frågor. Det är alldeles för många "han mobbar mig!" för att person x skrivit "din åsikt är helt orimlig" eller dylikt. På så vis är det svårt att ta det allvarligt, och detta i sig är ett extremt stort problem då det tar bort fokus från "riktigt" näthat och "riktig" mobbing via nätet. Det är aldrig okej att vara otrevlig, men låt oss hålla koll på skillnaden mellan att bli kallad "tönt" i en diskussion och att under sex månaders tid få mordhot eller bli utsatt för vidriga personangrepp på många olika ställen på internet från många olika personer som dessutom lyckas luska reda på vad man heter i verkligheten och kanske sprider sitt hat till ens närmaste vänner eller familj, osv.

Det lättaste är helt enkelt att inte ta åt sig så mycket. Nej, men ska inte tolerera att bli illa behandlat oavsett hur allvarligt eller inte det är, men att ta åt sig ger en ingenting heller. Om jag hade tagit livet av mig alla de gånger jag fått höra att jag borde göra det hade jag väl dött tio gånger om minst vid det här laget. Man får ta åt sig, men det gynnar ingen att man gör det. 

5. Jag har inte extrem koll på hur alla regler fungerar och hur hårt de sitter, men jag tycker det är fel om ledningen bakom iFokus skulle säga "äh, blockera dem" vid rapporter om regelrätta hot eller andra olagliga PM. Man har alltid ett visst ansvar när man skapar en sida, och man bör ta det, enligt mig. Även om det inte finns några regler eller lagar som tvingar en att ta det ansvaret. Jag tycker att om det kan bevisats att det handlat om just olagliga PM så bör den som skickat dem bli borttagen utan tvekan. Men då ska det också vara grova ord och hot och inte ett litet småbråk eller en överreaktion. Har man mottagit stötande PM med mordhot och dylikt bör man kunna uppvisa det, annars finns det inte mycket att göra.

Och det är min åsikt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JonasDuregard
2013-08-06 20:35
#159

#158 Väl talat! Har inte lusläst allt men håller med om det jag läst 🙂

"Jag har själv ansökt om att få bli Sajtvärd till mobbing.ifokus."

Har du fått något svar? Hoppas du får ta över.

Calcifer
2013-08-06 20:36
#160

#159 Jag lyckas ibland. 😉

Inget svar än, vi får se vad som händer. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-06 20:41
#161

#158

Bra skrivet.
Jag bemöter dej i lite här:

1. Det är stor skillnad på mobbing och att "bråka" med någon online eller att bli illa behandlad av någon online.

Helt klart. Håller med dej. Man måste kunna se skillnaden.Och det är inte det lättaste.

2 Jag har noga poängterat att om det skulle gå igenom skulle den inte handla om "mobbing" på iFokus överhuvudtaget!

Ja jag kan nog hålla med det om det efter att jag fått ta del av bra råd i detta. Kan bli fel. Men en sajt utåt om mobbing.

3. Polisen gör visst något om man kan med konkreta bevis anmäla regelrätta hot. Speciellt om det är hets mot folkgrupp eller mordhot eller hot om personskada

Nepp…det gör de inte. jag hade bevis via PM och inlägg här på iFokus. Hade en identitet och vart denne bor. Men det hjälper inte alltid. Så det lönar sej inte att gå och anmäla tyvärr.

5. Här håller jag med dej i hela ditt stycke. Tänker inte kopiera in det här. Men ledningen borde ta tag i olaga PM och kasta ut de som håller på så.

Vidare så hoppas jag verkligen att du får ta över Mobbing-sajten. UTAN att blanda in iFokus i den.

Calcifer
2013-08-06 20:44
#162

Jag har själv polisanmält hot och trakasserier och har fått det resultat och den information jag skrivit ovan. Om ens lokala poliskontor inte tycker sig vilja göra något kontaktar man en annan, eller så gör man hus i helvete och kontaktar media, t:ex aftonbladet. Att uppmuntra att inte anmäla är inte rätt väg att gå. Man ska alltid anmäla. Alltid. Även om det inte skulle leda någonstans. Om tillräckligt många börjar förstå att man alltid ska anmäla måste hur det hanteras förändras.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
2013-08-06 20:57
#163

#162 Jag uppmuntrade inte att inte anmäla. Jag skrev som det var och i många fall, är. Tyvärr kan jag säga.
Jag tror med som du säger att desto fler som anmäler, desto mer kanske det kan börjas tas på allvar.

Calcifer
2013-08-06 21:10
#164

#163

"Så det lönar sej inte att gå och anmäla tyvärr."

Du hade lika gärna kunna sagt "bry er inte om att anmäla, inget händer ändå". Det är inte en inställning som kommer skapa förändringar. I övrigt har jag inget mer att tillägga då jag vet av egen erfarenhet att det visst lönar sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JonasDuregard
2013-08-06 21:11
#165

#161 "Nepp…det gör de inte. jag hade bevis via PM och inlägg här på iFokus. Hade en identitet och vart denne bor. Men det hjälper inte alltid. Så det lönar sej inte att gå och anmäla tyvärr."

Det beror så klart på vad det står i PM:et också, och säkert en del tekniska omständigheter. Sedan är det skillnad på bevis och bevis. Att personen själv utger sig för att vara någon är till exempel ett ganska svagt bevis för att den verkligen är det, då är en IP-adress ett starkare bevis.

[Mia-Li]
2013-08-06 21:33
#166

#164 Det skulle vart med ett alltid. Jag menade då: Så det lönar sej inte alltid att gå och anmäla tyvärr.
Polisen sa med att det tyvärr tas upp alldeles för sällan så jag skulle inte ha några förhoppningar, sa han.

#165

Hade ett bevis på vem denne verkligen var. Jämförde de det med ett IP-nummer så skulle de fått upp den personen som jag angav till de.

Mirinda
2013-08-10 21:56
#167

En polistjänsteman är också en människa. Människor gör subjektiva bedömningar. Så tyvärr är det olika hur polisen svarar någon som vill göra en anmälan. Och en stressad polis utan kristallklara direktiv från cheferna kanske inte låter likadan som en engagerad polis med hög grad av empati. De flesta som blivit utsatta för hot och riktigt grova påhopp är nog inte så starka när de ringer polisen.

Det du orkar #164 orkar inte alla. Men jag håller med dig om att man måste anmäla. Vi får aldrig någonsin acceptera att okända människor (fegt hukande bakom sin datorskärm) kan ägna sig åt olaga hot, ofredande och försöka förfölja andra på nätet. Ju fler som säger ifrån, ju bättre är det.

Vill infoga att jag aldrig läst något som ser olagligt ut i trådarna. Vad som sker i PM är ju något annat. Där har andra ingen insyn. Det är ju privata meddelanden. Och det är viktigt att de förblir privata.

Personligen skulle jag inte fortsätta att släppa fram PM från en person som skrev påhopp till mig. Visst kan man försöka nå varann i en dialog, men då måste ju två vilja få ett positivt möte och försöka förstå varann. Finns inte viljan till det är det totalt meningslöst att fortsätta kommunicera.

Ta åt oss kan vi alla göra - det är en känsla som är svår att råda över. Men vi kan försöka hantera de känslorna så gott vi kan och det viktiga, där jag instämmer med andra här i tråden, är att det är totalt kontraproduktivt att ge igen med samma mynt om man blir påhoppad. Bättre då att vända sig till sajtens moderatorer om det sker i trådarna.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Magi-cat
2013-08-11 08:41
#168

#167 Bra skrivet, Mirinda! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: