Annons:
Etiketthumor
Läst 9017 ggr
Magi-cat
7/16/13, 5:29 PM

Sär skrivningar!

Detta oförklarliga fenomen! 

Jag vill inte gå så långt som Fredrik Strage, att det är ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk (bara nästan) - snarare är det väl något som tål att skrattas åt. 

Här är lektion ett: (från Anonyma språkpoliser)

/bild borttagen/M-c/  Den åskådliggjorde skillnaden mellan björnbär (som är ett bär) och en björn som bär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
7/16/13, 5:38 PM
#1

Haha😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kottschejk]
7/16/13, 5:48 PM
#2

Engelsk b"rytning" i Imperfekt : Bjorn-Bar 😂

JonasDuregard
7/16/13, 11:40 PM
#3

Jag tycker det mest oförklarliga är varför människor (inklusive jag själv 🙂) reagerar så starkt på det. skrivihop.nu verkar fått lägga ner för att några blev lite för entusiastiska i sin språkliga kamp…

Ibland funderar jag på om särskrivningar verkligen är så illa, ihopskrivning får också en del problematiska konsekvenser ibland även om det sällan har samma humoristiska värde.

Magi-cat
7/17/13, 7:33 AM
#4

Synd. Skrivihop.nu tycks ha gått ett oblitt öde till mötes och transformerat till skrivsomnivill.nu som ofinns….

Det allt för vanliga, tråkiga, alltså, att entusiasm övergått i hätskhet.

Men visst reagerarman mindrepå ihopskrivningar änsär skrivningar?

Jag retar mig själv ohyggligt på oskicket med särskrivningar, men ser humorn i det. Det är som om det skaver och irriterar ögat, omotiverar och stoppar upp, som ett hål i vägen. 🤓Men kul. Irriterande kul.

Hur kunde det bli så här? 🤔

Någon bordegöra en ut redning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/17/13, 8:08 AM
#5

Vad sägs om frukost?…..Vem är Fru Kost?😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
7/17/13, 8:15 AM
#6

#5 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mia-Li]
7/17/13, 8:55 AM
#7

Jag kan bli galet tokig när jag ser en särskrivning. Jag tänker då: Ser inte människan vad den skriver?"

Ok..man kan vara dyslektiker och det kan man inte hjälpa…men det blir sååååå fel många gånger.
Och ibland är det sjukt roligt.

Magi-cat
7/19/13, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om det ändå vore dyslektiker eller personer som inte är så hemma i språket!

Men jag tänker på skrivelser och rapporter från t.ex. lärare! Med syftningsfel, särskrivningar och dålig swenglish! Skrivelser från kommunen ska vi inte tala om! 🤦‍♂️

Vad är det som har hänt?🥶

(Grumpy cat håller med)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/19/13, 5:31 PM
#9

Jag har en rolig grej på jobbet.
Ingen särskrivning men ett syftningsfel.
Där står det på ett intyg från en kirurg eller nåt att: "Patienten sköts på kirurgavd. på Karolinska"

hahahah…sköts…det ska väl ändå stå vårdades eller sköttes….
Och detta skulle vara skrivet av en som hade stor befattning på sjukhuset. BRRR!

Magi-cat
7/19/13, 5:34 PM
#10

Det står ibland så i journaler, alltid till lika stor munterhet….😃

"Vårdades" skulle nog vara bättre för undvikande av alla missförstånd….🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/19/13, 5:36 PM
#11

Ja och saken var den att patienten inte ens vart kvar utan detta var ett intyg efter. "Sköts" tar jag som att de sköt på honom. Inte att han sköttes eller vårdades.

hahaha..

Magi-cat
7/19/13, 5:41 PM
#12

Stackarn! Han kanske kan söka skadestånd, han har ju intyg! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/19/13, 6:07 PM
#13

Skade stånd…om jag får be…hahahahha😈

Annons:
Magi-cat
7/19/13, 6:19 PM
#15

Ibland tror jag nästan affärerna skriver helt galet med flit, för alltid är det någon anonym språkpolis framme, fotar, lägger in på Facebook - och reklamen sprids….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/19/13, 6:20 PM
#16

Ja det där har jag med funderat på…
Lite extra reklam det däringa. 🤔

Magi-cat
7/20/13, 6:53 PM
#17

Idag gjorde jag det själv! En sär skrivning! 😮

Kan det vara något virus??🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/20/13, 7:04 PM
#18

hahahaha..nämen Magi-cat då. 😮

Magi-cat
7/20/13, 7:07 PM
#19

Ja det var för färligt!😞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
7/20/13, 7:08 PM
#20

hahahahah..du är rolig du😂….men tyvärr så har jag med börjat skriva så på senare tid…Åldern??🤔Som tur är så kommer på sej själv så man kan ändra. 🥵

Annons:
Cahira
7/20/13, 7:21 PM
#21

Gift orm

Giftorm ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mia-Li]
7/20/13, 7:22 PM
#22

fel meddelande…hehehe (felmeddelande)

Cahira
7/20/13, 7:24 PM
#23

Kolla youtube för "Slay Radio - Mastering Swedish", finns fem lektioner och en av dom har särskrivningar i sig. Är en brittisk karl som ska flytta till sverige och hans svenska kollegor jävlas lite med honom. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mia-Li]
7/20/13, 7:25 PM
#24

#23 Ska kolla det vid tillfälle…tack. 😉

[Mia-Li]
7/20/13, 7:27 PM
#25

Med lemmar….(medlemmar)hahahahah..såå fel det kan bli.

Cahira
7/20/13, 7:31 PM
#26

Hund ring. :) (hundring)

ton fisk

eller på engelska, butter fly :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mia-Li]
7/20/13, 7:32 PM
#27

hahahah..ja jösses…😂🤔

Annons:
Cahira
7/20/13, 7:33 PM
#28

en annan sak som kan bli för himla roligt är webbadresser som inte kan ta åäö.

hörcentralen blir ju nåt helt annat. 🤪

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mia-Li]
7/20/13, 7:35 PM
#29

asg…hahahaha…..😂ser ju lite kul ut som sagt….
tack för att du delar med dej….hihihihi

Spiritinthesky
7/20/13, 7:50 PM
#30

Mia-Li, sej, mej och dej är vad jag blir galen på 😭

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Mia-Li]
7/20/13, 7:52 PM
#31

#30  Jag vet att det är grammatiskt fel att skriva så. Men jag har alltid gjort det. Jag skriver som det uttalas….jag säger inte mig eller dig..
Men ska bättra mig om det stör dej så. 😉

Spiritinthesky
7/20/13, 8:52 PM
#32

#31 haha njae, egentligen stör det väl mig inte så farligt, mer än att man ibland ser det i tidningar/böcker.. DÅ är det irriterande.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Mia-Li]
7/20/13, 8:53 PM
#33

#32 Ahaaa..jag trodde du menade att jag skrev så….😉då ber jag om ursäkt att jag missförstod dig…hihihih

Cahira
7/20/13, 10:19 PM
#34

Jag stör mig på mej dej och sej med. Såg det på en bumbersticker och grät nästan blod. 😢

Klarar det bättre och bättre men gud vad jag ogillar det!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Magi-cat
8/2/13, 3:33 PM
#35

En samling goda gamla "grodor"……läs och njut 😃 eller 🤮

http://www.journalisten.se/grodor


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
8/2/13, 8:02 PM
#36

#35 HAHAHAHAH åh jag skrattar ihjäl mig! 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wony
8/2/13, 8:29 PM
#37

Jag fullständigt avskyr både särskrivningar och ihopskrivningar som är felaktiga. Vet att en del inte kan rå för att de har svårt för det, men man ser det ju precis överallt tycker jag. Blir lite ledsen ibland när det är för mycket som är fel i en text… Sedan är jag väl inte perfekt, jag heller. Men jag kollar allting en extra gång. 🙂

Cahira
8/2/13, 8:34 PM
#38

När jag sitter online så skriver jag åxå istället för också, helt enkelt för att det går snabbare och jag blir lat. *erkänner* Men i övrigt så försöker jag vara duktig. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
8/3/13, 10:07 AM
#40

Facebook är särskrivningarnas mecka…..Ibland kan man förundras över hur de som skriver kan missa det. 🤔

Magi-cat
8/3/13, 11:03 AM
#41

#38 Man kan egentligen skriva (nästan) hur man vill, bara man vet vad man gör, brukar jag säga. Konstnärens frihet. 😉

Med hjärtat på rätta stället kan man skoja om språkfel och särskrivningar. Men - man ska absolut inte göra det mot exempelvis dyslektiker eller invandrare/utlänningar som gör sitt bästa att göra sig förstådda. Det är trots allt viktigare ATT våga skriva än att det blir helt rätt. Språket förändras, dessutom.

Vad som däremot retar mig är officiella papper från kommunen, från lärare, från olika inrättningar där man helt enkelt ska skriva rätt och ingenting annat. För att i möjligaste mån undvika missförstånd, för att vara neutral, för att vara en förebild.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mirinda
8/3/13, 6:17 PM
#42

Jag stör mig bara när det är officiella myndighetsbrev eller artiklar i tidningar som innehåller obegripligheter eller rena skära slarvfel.

Särskrivningssmittan har drabbat även mig. Tror att det beror på att jag läser så många särskrivningar. Man tar omedvetet in det man läser och så är olyckan framme. Eftersom jag har jobbat som sekreterare (då blir man automatiskt språkvårdare) så kan jag ställa rätt höga krav på mig själv och andra som har svenska språket som ett yrkesredskap.

När det gäller barn och skrivande har jag nästan motsatt uppfattning: Låt fantasin och kreativiteten flöda; strunt i språklig korrekthet! Tids nog kommer stavning och grammatik på plats om skrivlusten lever.

Själv stör jag mig mest på onödig svengelska. Finns det ett relevant svenskt ord ska man använda det.

Nu ska jag mingla lite med balkongblommorna. Har en hot date med en ros där. Den har failat med blomningen så vi har dissat varann ett tag. Ska försöka connecta lite med min darling i flowerpottan.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Cahira
8/3/13, 6:58 PM
#43

#42 Håller med på svengelskan även om jag är en av dessa, speciellt då jag pratar med mina vänner. Det går undan och jag glömmer lätt svenska motsvariga ordet nu då jag inte bor i Sverige längre. 😊

Men då jag skriver i bloggen eller på facebook håller jag mig till engelska. Når ut till alla vänner och bättre att hålla sig till ett språk än att blanda. ^^ Plus att det känns skönt att utveckla engelska ordförrådet även om jag känner att jag halkar efter i svenskan lite. Tur man har forum och svenska vänner! 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
8/3/13, 7:00 PM
#44

#42 Me like! 👍

Åsså alla förvanskningar av ordspråk! Det ska börjas i tid men dra inte alla över en kant; fast det spelar å andra sidan ingen betydelse….🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
8/3/13, 7:15 PM
#45

Förr var det nu fast jävligare var det desto värre. Men sämre än såhär har det tammefan aldrig varit dåligt! 😃

Tut sa båten, så gick bryggan. Och där står jag med väskan i halsen och gråten i näven och önskar att jag inte kommit med. 😛

Det är svårt att vara kvinna. Man ska tänka som en man, uppföra sig som en dam, se ut som en tonåring och arbeta som en häst.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mirinda
8/3/13, 10:17 PM
#46

#44 Instämmer om ordspråken. Fast är det verkligen försvenskningar?CoolBättre vara på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja.🙂

#45 👍Skrattar så jag kiknar.😂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Magi-cat
8/4/13, 9:28 AM
#47

#46 😃

Näe, inte försvenskningar, men förvanskningar 🤓🙂

#45 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/3/14, 2:08 PM
#48

Mer spårk fårga: 🤓

Kan man se ett rätt lejon? Varför är det så svårt för att inte säga omöjligt att böja "rädd" i neutrum? Babyn är rädd, men barnet är…rätt? Och är lejonet rätt? Eller finns det bara inga rädda jellon?😮

Fredrik Lindström reder ut begreppen…Lejonet ser/sågs som opersonligt, mystiskt väsen snarare än försett med känslor. "Barn" kom av bära och vi pratar sällan om barn som enskilda individer. Barn kan vara rädda, men barnet är… inte …rätt….Eh…läs själva…

http://spraktidningen.se/artiklar/2007/08/ett-ratt-lejon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
11/4/14, 6:29 AM
#49

Oj vilken munfull det blev. Men intressant!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
3/3/15, 9:01 AM
#50

Dags för lite humor? 😃

Njut av Herr parkas, Broder sax och många fler invånare i särskrivningarnas hage.

http://www.expressen.se/omtalat/21-nya-sarskrivningar-som-kommer-gora-din-helg-helt-perfekt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/24/15, 10:11 PM
#51

Mer…humor….😴🥵

Mycket klassiska kyckling lever och för störda skyltar, troende vald och kul glass…

http://lajkat.aftonbladet.se/16-sarskrivningar-som-visar-varfor-vi-behover-nya-skolor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
4/24/15, 11:51 PM
#52

Herr Parkas, Broder Sax och en del annat borde Lennart Hellsing kunna göra något av. Någon som känner honom och kan tipsa?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
5/10/15, 2:08 PM
#53

Diverse språknörderier….😎🤓🥵 En lättnad att de ännu finns!

http://journalisten.se/debatt/undvik-de-har-23-sprakmissarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
5/10/15, 6:17 PM
#54

#53: bra lista så långt den sträcker sig. Men ett fel – man kan kalla det stilgroda eller modeotyg men jag kallar det fel – som är så vanligt att jag vill påstå att han missade det är att använda "det faktum" före varenda att-sats och liknande. Har du ingen känsla för när det faktiskt är motiverat – det rör sig om kanske någon bråkdels promille av de fall där det numera används – så stryk det helt och hållet. Det kommer troligen alltid att vara rätt.

Som man kan vänta sig har det sitt ursprung i engelskan, där många tycker att gerundiumkonstruktioner som "you can't deny his having a cup OF tea makes him happy" känns klumpiga och "you can't deny that a cup OF tea makes him happy" känns ogrammatiskt. Därför drar man till med "you can't deny the fact that a cup OF tea makes him happy". Men på svenska har det alltid gått alldeles utmärkt att säga "man kan inte neka till/förneka att en kopp te gör honom lycklig". Finns ingen som helst anledning att lägga till två ord som betyder ingenting.

Vilket leder mig till att det också borde finnas en behändig lista på etablerade (och i många fall självförklarande) svenska ord som alla numera (ofta klumpigt och nyanslöst) använder (i regel icke självförklarande) engelska ord i stället för. Det är ingen småsak. Det handlar om att kunna läsa texter på sitt eget modersmål som är skrivna för bara några år sedan eller av folk som fortfarande läser samma modersmål på papper. På litet sikt – kanske bara någon generations – handlar det också om vår fortsatta förmåga att kunna uttrycka saker på svenska och inte tvingas växla till något annat (det vill säga engelska) helt och hållet när vi talar om dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
5/10/15, 6:20 PM
#55

…för att inte tala om "starta upp"…🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
5/10/15, 6:24 PM
#56

Eller "möta upp", "öppna upp ditt fönster"… eller "premiär av", "våldtäkt av" och så vidare i stället för andra prepositioner (i de här fallen "på") eller genitiv…

Om man inte ska räkna sådant till det mer lexikaliska. Men jo, gränsen är flytande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
5/10/15, 8:27 PM
#57

Läste tydligen för hastigt. Tyvärr är Schwab ännu en av dessa halvbildade skribenter som fördömer först, glömmer att alls se vad som finns att lära, vilket är vad man bör göra först, och glömmer att skicka en text där man gör räder utanför sitt eget ämne till fackgranskning. 

Exempel: anatemat mot "me(da)ns" och gissningen att det är norskt. Nej, det är hur svenskt som helst och Schwab har säkert hört det otaliga gånger i tal hos folk som inte kan antas ha nämnvärd kontakt med något norskt. Men det hör till en annan stilart än normalt skriftspråk. I de stilarter det hör till finns det däremot ingen anledning att motarbeta det, och man måste också vara vaksam på att stilarter inte heller hos kunniga och stilsäkra språkbrukare är huggna i sten.

Om inte en professionell skribent som skriver språkmallar håller reda på så enkla saker, vem ska då göra det?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
5/10/15, 8:57 PM
#58

Läste också hastigt….Texten lämnar en del i övrigt att önska….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/16, 7:14 AM
#59

Snart är det "Kristihimmels färsdag"! 😃

Och ljudböcker super billigt, bara så ni vet…

Men vid "fyllda på skägg" börjar man undra….

http://www.expressen.se/omtalat/lol/13-sarskrivna-skyltar-i-svenska-butiker-som-fick-kunder-att-bryta-ihop-av-skratt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
4/29/16, 10:25 AM
#60

#59 Där tappade Svenska Kyrkan alla sina vegetarianska/veganska medlemmar…  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
4/29/16, 10:52 AM
#61

Hahaha…….😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/11/17, 8:02 AM
#62

Gammal tråd, men lite humor i vardagen piggar väl upp…🙂

Varför jag kom att tänka på denna lysande tråd beror på att jag stötte på ordet "häxsax". 
I texten framgick att det inte rörde sig om något tillbehör för häxor, utan det var häckar som skulle klippas. (Det var ursprungligen en skylt som tilldrog sig min nyfikenhet, men den har jag ingen bild på.)

Enligt Avigsidan är tydligen häxsax ett av de mest felstavade orden. Men vad gör väl det om hundra år?🤦‍♂️🙂 Eller det spelar ingen betydelse. 😃

http://soderstroms.nu/produkter/tillbehor/ovriga/haxsax-tillbehor/marken/husqvarna

Är det snålt och otidsenligt att kommentera felskrivningar som dessa? Jag tror att det skett ett attitydskifte sedan 2013 när tråden startades?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
2/11/17, 11:51 AM
#63

#62 Underbart att hitta det i en annons.

Som ni så retar jag mig mycket på sär skrivningar. Varför?

Kul tråd. 😂

tarantass
2/11/17, 4:08 PM
#64

#62, #63

Särskrev gjorde man också på de yviga stavningarnas sextonhundratal, men då fanns ju ingen regel mot det. Att folk bryter den idag beror nog ofta på havererad undervisning i kombination med amerikanisering. Är man dessutom dyslektisk eller liknande har man inte ens fått stödet av en bra undervisning.

Feltolkningar som "häxsax" har jag faktiskt svårare att förstå. "Undervisitet" var åtminstone en omtolkning av ett ord på ett språk som vanligt folk inte kunde, men en "häxsax" vet väl de flesta vad man har till? Eller har det också ändrats med betongbarnsgenerationerna?

Fast vad ska man då säga om en vanlig felskrivning som "could of" för "could have", hos folk som har engelska till modersmål? Då har man tappat känslan för en rätt enkel och grundläggande betydelselogik.

(Kommer förstås inte på något svenskt exempel just när jag behöver ett. "Han" för "honom" duger inte alls, eftersom "han" faktiskt var en regelrätt objektsform en gång och är det fortfarande i många dialekter. "De" för "dem" och tvärtom har inte heller den enkla logiken hos "tänk vad man kunde ha gjort" till skillnad från "tänk vad man kunde av gjort".)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Dioramabyggare
2/11/17, 5:46 PM
#65

#45:😃

Magi-cat
8/13/17, 8:36 AM
#66

Jag vill helst inte prata om det, men…idag gjorde jag en särskrivning….😞🤐 (Upptäckte den i tid. 🥵)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
8/13/17, 7:42 PM
#67

#66 Har man sagt A får man säga B.  Kom igen nu.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
8/14/17, 10:34 AM
#68

#67 Haha, det var nog inget alarmerande, jag låtsas att det inte hänt. 🥵

I alla fall inte lika kul som klassikerna "sjuk resa", "svensk lärare", och "social sekreterare": 😂

https://www.svd.se/sveriges-mest-hatade-sprakfel-20-exempel#sida-8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
8/14/17, 12:42 PM
#69

#68 Den läskigaste är nog ändå klassikern "brun hårig sköterska". Ser alltid framför mig en lite mörkare version av Cousin IT.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Magi-cat
8/14/17, 6:19 PM
#70

#69 Ett praktexempel….🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
8/14/17, 8:20 PM
#71

"Brun hårig sjuk sköterska" har jag sett. Och som "strök herr Skjorta". Men frågan är om det är autentiskt?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

rossy
8/14/17, 9:43 PM
#72

"Gå alltid lätt packad i fjällen" tycker jag är super bra upp maning

Magi-cat
4/13/18, 8:14 AM
#73

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/27/23, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Gammal tråd, men lite rolig.

Hittade bilden hos "Arga bibliotekstanten."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 5/27/23, 9:14 AM av Magi-cat
DesK
5/28/23, 3:52 PM
#75

He he, vilken härlig tråd! 😃
I matens värld finns det mängder av sär skrivningar, har inte lusläst hela tråden, så kan vara att jag upprepar något som redan har nämnts.
Bacon fylld löv biffs rullad med potatis mos
Pasta gratäng med chorizo korv
Sallads tallrik med ton fisk och ägg halvor
Grönsaks gryta med ugns rostade potatis klyftor, listan kan göras hur lång som helst. Ett annat fenomen är att alla tv-kockar går i med ingredienserna, istället för att tillsätta dem. Jag ser för mitt inre hur kocken tar av sig skor och strumpor och klampar runt i grytorna.
Ytterligare ett fenomen är att ordet dem går fram som en farsot på internet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
5/28/23, 6:45 PM
#76

#75 😀

Det där med att kockarna "går i" ,ed ingredienserna har jag också reagerat på. Jag får inte riktigt till det för min inre syn vad de gör … Kanske de klampar omkring i grytorna som du säger?! 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
5/28/23, 6:49 PM
#77

De gör det ju närmast mangrant, så troligen är det att de blivit lite väl inspirerade av alla kockat från den anglosaxiska världen. Kanske beror även dessa nu så frekventa sär skrivningar på denna påverkan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NiklasTyreso
5/30/23, 12:01 AM
#78

Är ni alltid emot särskrivningar?
Eller är ni beredda att särskriva för att underlätta läsandet, även om det bryter mot reglerna.

Personligen försöker jag särskriva när orden blir runt 20 bokstäver eller fler. Varför ska jag skriva aktieindexfondförvaltare?

Det blir lättare att visuellt avkoda texten med lite infogade mellanrum eller bindestreck exempelvis aktieindex-fondförvaltare.

Ibland är särskrivning nödvändigt för att göra texten läslig.

DesK
5/30/23, 8:36 AM
#79

#78 För mig blir en text med sär skrivningar svårläst, men ibland kan ett bindestreck vara en bra lösning. Titta på mina exempel i #75 tycker du att det blir mer lättläst med alla de särskrivningarna? När någon skriver t ex potatis mos, då undrar jag vad hen gjorde med potatisen och vad för mos hen åt. Ävenihopskrivningarkanblijobbigt 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
5/30/23, 8:56 AM
#80

#78 Tråden är skriven med humor och de exempel som tas upp är mestadels roliga och visar hur tokigt det kan bli med sär skrivningar.
Visst händer det att man råkar göra det själv, inte minst med hjälp av autocorrect. 🙂
Men jag känner nog inte att det blir direkt lättare med mellanrum?

Angående långa ord: svenskan ligger ändå i lä jämfört med finskan som använder sig av rent imponerande långa ord! 😀
"Kaksitariffikolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari" (finskans längsta ord, lånat från Finlands-sajten) 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: