Annons:
Etikettboktips
Läst 4939 ggr
Magi-cat
6/11/13, 11:51 AM

Böcker för hängmattan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart sommar, semester och lata dagar!

Tänkte att ni kan tipsa om lite passande favoritböcker…

Själv läser jag ganska lite skönlitteratur, det är så mycket annat som är intressant, men på semestern brukar jag ta mig samman…..kanske Dan Browns senaste, kan det vara något tro?

Vilka böcker laddar ni upp med inför stranden, vilstolen och hängmattan?

Eller annat?

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
6/11/13, 8:38 PM
#1

Tove Jansson är ju min husgudinna- särskilt passande nu är väl Farlig Midsommar tex. Gillar även det jag läst av Jenny Diski och Shirley MacLaine. En annan bok jag tyckte mycket om var Hur man botar den som dödats av blixten av Gail Anderson-Dargatz. Inte så lätt att få tag i men den borde finnas på bokbörser och liknande. Jag är dessutom svag för noveller, min stora favoritnovellist är Guy de Maupassant.

Magi-cat
6/11/13, 9:04 PM
#2

Bra förslag. lucke! 👍

Tove Jansson är ju vår gemensamma favorit och Farlig midsommar är verkligen helt underbar!

Hur man botar…har jag inte läst, men hört talas om den….Kanske kan vara något….😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/11/13, 9:13 PM
#3

#2 Tack!

Ja, hon är/var fenomenal Tove🙂

Jag är rätt säker på att du kommer gilla Hur man botar… Jag har läst den flera ggr (är lycklig ägare av den) och gillar att den är lite magisk🙂

yamher
6/11/13, 9:30 PM
#4

Cirkelns ände av Tom Egeland. Han kom med sin bok innan Dan Browns böcker. Den e riktigt intressant o spännande! Också teorier om Jesus o reliker.

Cirkelns ände

Så beror det på vad man är intresserad. Gena Showalter skriver oerhörd spännande serier bland annat om Lords OF the Underworld och Angels OF the dark. Sammanlagt finns det 10 böcker (o tre noveller) i den första serien och 2 i den andra (som är en spinn off till the Lords). Den röda tråden handlar om Gudar, änglar, gott o ont skrivet på ett ganska "tufft" språk.

P.D. James - När döden kom till Pemberley. En uppföljande bok till Jane Austens Stolthet och fördom

. När döden kom till Pemberley

Pojken som överlevde förintelsen av Thomas Buergenthal. Om mirakulös "tur" att överleva förintelsen under andra världskriget samt hur det går för honom efter kriget. Beskrivet ur ett barns perspektiv, så den är inte blodig o rå. Däremot är det väldigt tydligt att han har en hjälpande hand från andra sidan.
Pojken som överlevde Förintelsen

Alis volat propriis Oskyldig

Magi-cat
6/12/13, 1:01 PM
#5

#1 lucke, nu har jag lånat hem den med blixten, det ska bli att läsa den  på semestern!👍

Där finns mycket i den ser jag, dels det jordnära livet för en lantbrukarfamilj i Kanada på fyrtiotalet, dels coyoten som förvrider människors sinnen, indianmagi, kärlek och drömmar samt recept, råd och huskurer  ….Om rödbetsvin och hur man smörar kattens tassar för att den ska hålla sig hemma….

och:

"Den som dödats av blixten lägges i ett kar med kallt vatten i två timmar. Om han eller hon fortfarande är död efter den tiden, så tillsätt ättika och låt ligga i blöt i en timme till."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/12/13, 1:02 PM
#6

#4 Vilka bra förslag, yamher! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
6/13/13, 7:03 PM
#7

#5 Så bra att du fick tag i den! Den är både mysig och spännande, önskar trevlig läsning😃

Magi-cat
6/13/13, 7:09 PM
#8

#7 Tack! Det ska det nog säkert bli! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

yamher
6/13/13, 9:16 PM
#9

det finns många spännande böcker inom facklitteraturen som är väldigt givande, beroende på vad man är intresserad av. Men jag har flera som jag har funnit riktigt intressanta.

Såg dessutom att Tom Egeland hade gett ut flera böcker. De finns huvudsakligen på hans språk; norska och så engelska. Svenskar verkar inte så intresserad. Bland annat hade han gett ut två böcker som heter Lucifers evangelium, paktens vektare och Nostradamus testamente som är fortsättningen på Cirkelns ände (om arkeologen Beltö).

Nostradamus testamente handlar om förbundsarken, Lucifers evangelium handlar om de fallna änglarna, vilka vi människor är, gud o djävulen. Paktens vektare handlar om gamla testamentets myter. Och som jag skrev innan Cirkelns ände är föregångare till Da Vinci koden.

Alis volat propriis Oskyldig

Ming
6/14/13, 8:43 AM
#10

"Den fantastiska resan till atomens medelpunkt"

"Den fantastiska resan till universums ände"

i en och samma bok är fantastiskt intressant-dock-lite småmanövrerad i hängmattan pga storleken.

Ett exempel ur boken:Det tar 100 miljarder år att nå bortre kanten av vår galax med jetplan😮

De subatomära partiklarna i en atom som tycks bestå av ljus….

Såsom i himlen så och på jorden……(mitt tillägg)

Magi-cat
6/30/13, 7:36 AM
#11

Tack för fina förslag! :-) Finns det fler?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SimonSimonsson
6/30/13, 10:30 AM
#12

För er som gillar att läsa på engelska finns det ett förlag som heter Wordsworth Editions och ger ut en serie de kallar Mystery and the supernatural med sjukt många klassiska skräckförfattare. Pocketböcker jag brukar köpa via Amazon för runt 3£ styck (typ 30 spänn!!) plus frakt. Jag tror jag har snudd på allt de gett ut.😍

http://www.wordsworth-editions.com/collection/mystery-&-supernatural

yamher
6/30/13, 7:29 PM
#13

lite mer faktalitteratur  så rekommenderar jag;

D.D. Guttenplan - Förintelsen inför rätta

Det är berättelsen om David Irving-rättegången. Rättegången var i London, England mellan Irving och Lipstadt. Irving stämde Lipstadt för förtal då hon beskrev honom som förintelseförnekare. I om det att det är i England så måste Lipstadt bevisa att förintelsen ägt rum, tillskillnad från om det hade varit i USA då Irving skulle ha fått bevisa att hans tvivel på att förintelsen faktiskt skulle visa sig rimliga och sanningsenliga.

Eller; Hans Furuhagen - Bibeln och arkeologerna.

Han vill visa att den moderna arkeologin skulle kunna skilja mellan myterna och verkligheten inom bibelforskningen då man tidigare kunde ha haft  svårare för att se verkligheten genom alla myterna när man har fynden framför sig (framför allt från 1800talet fram till nutid har många bibeltrogna sällskap och institutioner stött o bekostat arkeologers och historikers utgrävningar/sökningar i det "heliga landet" och då ofta mer präglade av myterna än vetenskapliga noggrannhet samt tolkningen av fynden).

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Ming
7/2/13, 11:07 AM
#14

Denna bok ska jag läsa i sommar:

Neurorevolutionen av Lone Frank

http://www.bokus.com/bok/9789186061708/neurorevolutionen/

[Kottschejk]
7/4/13, 12:14 AM
#15

Passande bok om man vill lära sig tarotkort.

Tarot for Magical Times av Rachel Pollack & Johannes Fiebig

Trevlig läsning med fina små sommarbilder och samtliga exempel i färgtryck, Rider Waite. En bok om 159.s med Sommarkänsla!

Magi-cat
7/4/13, 6:48 AM
#16

Tack för fina förslag! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/15/13, 2:47 PM
#17

Undvik internethjärna - läs böcker! 😃😎

En vecka på internet veckar din hjärna - eller hur det nu var…

Väck din hjärna - läs böcker, riktiga böcker - du minns bättre, blir mer empatisk, koncentrationen förbättras och så är det ju så roligt och stimulerande….

http://forfattarkurs.se/2013/07/lider-du-av-internethjarna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
7/15/13, 9:12 PM
#18

Självklart ägnar jag mer tid åt läsning (och lyssning på ljudböcker) än vad jag ägnar tid åt internet- så förhoppningsvis ingen oempatisk internethjärna här😊😃

Magi-cat
7/15/13, 9:30 PM
#19

#18 😎😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
7/15/13, 9:46 PM
#20

Tack för många bra förslag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
7/30/13, 3:34 PM
#21

Fortfarande finns det sommar och ledighet kvar och här är ett förslag till, lämpligt för hängmattan, eller resan, med sitt behändiga format:

"Gubbe och katt - en kärlekshistoria" av Nils Uddenberg.

Nils Uddenberg är docent, psykiater och pensionär. Numera också med katt.

Aldrig i livet hade han tänkt sig att skaffa katt! Och hade han kommit på tanken hade det inte passat in i hans och hustruns pensionärsliv med resor och frihet.

Kissen tänkte annorlunda. Kissen bara var där en vintermorgon och Kisen nästlade sig, på katters självklara vis, in i den Uddenbergska tillvaron - och Kissen vann. (naturligtvis!) Snart hade Kissen intagit sin rättmätiga plats.

Men Uddenberg är fortfarande den han är och funderar mycket över Kissens själsliv. Allt detta gör boken till en charmerande berättelse som går rakt till hjärtat.

Samtidigt påminner den om alla hemlösa katter som finns där ute. Alla har inte samma lycka som Kissen, att hamna rätt och hamna hos några som inser att det är rätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
8/1/13, 10:31 AM
#22

Har läst Inferno av Dan Brown och jag ger den 4 av 5

Ang kissar:Vår Lusse nästlade in sig hos oss och bor kvar än. Han är prinsen som tar för sig och favoritfåtöljen har blivit hans liggplats. Han är högt älskad av oss alla ❤️

Magi-cat
8/1/13, 10:38 AM
#23

#22 Han har det bra, Lusse! 🐱De vet hur det ska vara, katterna, och det är bara att finna sig så blir det allra bäst….🙂

Jag ska fortsätta med Dan Brown, så Inferno får det bli sedan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
8/1/13, 11:01 PM
#24

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg. Lite lat idag 😊

Men mitt tips är James Redfeild-Nionde insikten

yamher
8/2/13, 8:51 PM
#25

Ming o Magi-cat - om ni gillar Dan Brown rekommenderar jag Tom Egeland som faktiskt var före med böcker som Da-Vinci koden o liknande. Jag skrev om det tidigare. Han är en stor författare i Norge även om Sverige inte har hittat honom än så är publicerad i många andra länder. Han har många deckare i sitt bagage.

Men cirkels ände är den första i hans serier, dessutom nostradmus testamente, Lucifers evangelium och paktens väktare. Men nu upprepar jag mig, men jag rekommenderar dem!

Alis volat propriis Oskyldig

Magi-cat
8/2/13, 8:53 PM
#26

Tack yamher, jag har den i åtanke! 👍😎Det låter bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

yamher
8/3/13, 10:01 AM
#27

Just för att han skrev sitt före Dan Brown gör dem så mycket mer intressanta och bra.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Cahira
8/3/13, 6:54 PM
#28

Vinden är min mor av bear heart <3 älskar den boken nåt så enormt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
8/3/13, 6:56 PM
#29

Har läst den! Den är fin! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
8/3/13, 7:20 PM
#30

Jag har läst den tre ggr tror jag. Helt underbar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: