Annons:
Etiketthälsa
Läst 15210 ggr
[lucke]
5/31/13, 7:26 PM

"Anti-myggarmband"

Är det någon som testat s k Anti-myggarmband? Funkar de? Var kan man köpa dem? Jag är överkänslig mot myggbett och skulle tycka det vore skönt att slippa kladdiga myggmedel i form av sprayer, oljor och roll-on´s.

Annons:
Magi-cat
5/31/13, 9:07 PM
#1

lucke, menar du de här?

Citronella används mot mygg, men hur effektivt det är eller hur länge det verkar har jag ingen aning om, hoppas någon annan vet…

Hoppas du hittar något som funkar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/31/13, 10:43 PM
#2

"Gjort med ren naturlig citronella olja. Innehåller inte några kemiska komponenter."

"inga kemiska komponenter"😃

Magi-cat
6/1/13, 7:24 AM
#3

#2 Jättekul. 😃

Ska vi ha en diskussion om "naturlig"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/1/13, 7:38 AM
#4

Det här är en bra sida om mygg, myggbett och myggmedel och hur de senare fungerar genom att störa myggans målsökningssystem:

http://school.chem.umu.se/Experiment/109

Den verksamma beståndsdelen i vanligt myggmedel är N,N-dietyl-m-toluamid (DEET.)

Det är ett gift och det är inte miljövänligt.

Citronella nämns som ett alternativ i artikeln:

"Eftersom DEET är ett bioaccumulerbart gift görs många försök med att hitta miljövänligare alternativ, örten Citronella har t. ex. visat sig fungera repellerande, den aktiva substansen är geraniol (2-trans-3,7-dimetyl-2,6-oktadien-1-ol) [4,5]. Geraniol finns också i pelargonior."

Jag hittade en mycket gammal burk myggmedel i skåpet och läste detta om riskerna:

Kan vara farligt vid användning i stor mängd och under lång tid. Kan vid överanvändning orsaka allvarliga skador på barn. Mycket brandfarlig.

Det låter inte jättekul.

Använd citronella, den NATURLIGA beståndsdelen i bl.a. pelargoner! Kanske geranium är lika bra att gnida in sig med?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/4/13, 7:37 PM
#5

#1 + 4 De jag såg var lite annorlunda, har för mig att man kunde reglera dem hur mkt man ville att de skulle utsöndra (citronella tror jag det var), de var även dyrare, runt en hundralapp tror jag. Minns inte om jag såg dem i Helsingfors eller på båten. Har iaf börjat fråga runt efter myggarmband i Hälsokostbutiker, kan tänka mig att de säljs där…

[lucke]
6/9/13, 8:37 PM
#6

Såg denna: http://www.crtzoo.com/mosquito-protector-manniska-p-3526-c-474.aspx Väldigt dyr, och kanske lite halvjobbigt att gå omkring och surra hela tiden😂

Annons:
Magi-cat
6/9/13, 9:39 PM
#7

Hmm…undrar om det funkar?? 

Lite jobbigt med surret som sagt…..😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/9/13, 9:46 PM
#8

Bara man vet att det funkar skulle jag lätt kunna ge 3-400 kr… Men helst inte nån surrande variant då😛

Magi-cat
6/9/13, 9:50 PM
#9

den kanske surrar i någon frekvens vi inte hör?🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/9/13, 9:53 PM
#10

Ja, det kan man hoppas! Om jag kommer förbi den butiken imorrn så ska jag fråga. Har frågat efter myggarmand i olika hälsokostbutiker men de har inte haft det. Jag borde ha köpt när jag såg dem sist🤔

Illusion
6/9/13, 11:24 PM
#11

#0 om du är överkänslig hjälper ju antihistaminer också mot svullnaden och mot det värsta kliet. Jag var med överkänslig när jag var yngre och är det fortfarande mot vissa sorters mygg.


☮ and ❤ among each other ✿

Magi-cat
6/10/13, 7:44 AM
#12

Tibetanska örtdroppar använder jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/10/13, 9:11 AM
#13

#12 Lust att göra ett blindtest? Jag tänkte det kunde vara ett kul experiment till exempel inne på vetenskap, att testa någon sådan här kur och se om den bygger på förväntanseffekt eller något annat 🙂

Risken är så klart att kontrollgruppen får några extra myggbett 😉

Annons:
Magi-cat
6/10/13, 9:14 AM
#14

#13 Absolut! Det vore jättekul!

Kom med ett upplägg som är enkelt att följa och inte kräver omfattande nyinvesteringar, nybyggnationer eller förändringar i liv och leverne, så är jag med!

Jag tar gärna på mig extra myggbett i vetenskapens tjänst! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/10/13, 9:25 AM
#15

#11 Sant, jag köper dyra allergitabletter till sommaren (Kestine tror jag de heter) som sägs vara bra för ändamålet- skulle dock helst vilja slippa medicinera och ha något förebyggande som tex ett armband🙂

#12 Var hittar man dessa droppar och hur används de?🙂

Magi-cat
6/10/13, 9:28 AM
#16

#15 Jag skickar efter dem, Sancho heter de…….bra till allt….🙂

Finns kanske i hälsokost?

Det finns växter man hittar i skogen som lär vara myggavskräckande också…..just nu kommer jag bara på skvattram……mmm…älskar den doften, man kan bära en kvist bakom örat……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/10/13, 9:37 AM
#17

#16 Ok🙂Jakten fortsätter… Typiskt förresten att mygg inte avskräcks av ultraljud, som fästingar gör. Så man kunde använda samma grej mot alla odjur…

[lucke]
6/10/13, 9:52 AM
#19

Kikar senare, nu ska jag på kaninutflykt👋

Magi-cat
6/10/13, 10:06 AM
#20

#18 👍

#19 Ha så kul på kaninutflykten, lucke! 🙂🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
6/10/13, 8:30 PM
#21

# 20 Tack, det var trevligt för långöra att få skutta loss🙂Jag frågade förresten om "mygg-klockan", men expediten sa att den lät väldigt högt, så tyvärr var det inget ljud som bara myggorna hör😃

[lucke]
6/13/13, 7:09 PM
#22

Vi fick massor med myggbett igår, både jag och kaninen. Konstigt nog kliar det inte särskilt mycket på mina, vilket det vanligen gör extremt mkt… Vet att det finns flera olika myggor som suger människoblod så det här kanske var nån snällare variant…🤔

Pette757
6/28/13, 12:11 AM
#23

Någon som har testat www.myggarmband.se? De är tydligen de enda i Sverige som säljer original BugsLock myggband. Men jag vill gärna veta om någon har testat dom tidigare?

Magi-cat
6/28/13, 1:21 PM
#24

själv har jag inte provat det Hoppas någon har gjort det och kan svara :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pette757
6/28/13, 9:40 PM
#25

Jag har iaf lagt en beställning nu på 5st så får vi se hur bra de funkar. Jag har läst på en del om citronella olja på nätet och det ska tydligen fungera rätt så bra så jag gjorde en beställning.

Magi-cat
6/29/13, 8:09 AM
#26

Du får berätta sedan hur det går! Hoppas det funkar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
6/30/13, 1:00 PM
#27

#25 Vad spännande, berätta som sagt gärna om de funkar🙂

Jag ska ut och åka båt snart och jag har för mig att det var där jag såg myggarmbanden- om jag ser dem nu, så slår jag till. Har vistats några dagar på myggrik ort men har ätit Kestine varje dag, möjligen har det mildrat plågan något…

Annons:
[Kottschejk]
7/8/13, 6:35 PM
#28

Känsliga personer bör kanske vara lite försiktiga till armbanden.

Man skriver på DN att Myggarmband kan ge andnöd

[lucke]
7/15/13, 9:34 PM
#29

Jag fick tag i ett armband när jag var på Åland (sista exemplaret). Så sa min mamma att hon hört detta på tv som du Kottschejk nämner, hon tyckte förstås inte att jag skulle använda armbandet.  I artikeln som länkas till så står det ju – Framöver så kommer vi även att behöva granska de här produkterna och det behöver märkas tydligt vad det är för bekämpningsmedel som är i dem.
Men i armbandet jag köpte är det citronella och det är väl knappast något bekämpningsmedel? Verkar snarare vara några få som haft oturen och varit överkänsliga, kanske hade de en annan sorts armband än det jag köpte.🤔Få se om jag tar risken att använda armbandet- jag är inte så orolig då jag inte är känslig för dofter och kontaktallergier.

Magi-cat
7/15/13, 9:39 PM
#30

Allt som är verksamt kan ha biverkningar….💣 Hrmm….som sagt….

Citronella tillhör knappast de mest livsfarliga produkterna och jag skulle inte vara rädd för att använda det….Jätteotur om man är överkänslig naturligtvis, men man kan ju pröva lite försiktigt först….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
7/15/13, 9:45 PM
#31

Precis, jag känner mig faktiskt inte särskilt orolig för ev biverkningar av mitt armband. Finns andra saker som jag förundras över att det fortfarande är tillåtet- att smsa och prata i mobil utan handsfree när man kör bil tex😮(Inte för att det har med bekämpningsmedel att göra, men det riskerar ju egna och andras liv)

JonasDuregard
7/15/13, 11:49 PM
#32

#29 "Men i armbandet jag köpte är det citronella och det är väl knappast något bekämpningsmedel?"

Om man använder det för att bekämpa ohyra på något sätt så är det ett bekämpningsmedel. Eller?

Magi-cat
7/16/13, 7:33 AM
#33

#32 Om man använder det för att bekämpa ohyra på något sätt så är det ett bekämpningsmedel. Eller?

Definitionsmässigt om det är en beredning av ett naturligt ämne, eller kanske rättare, biocid: "Biocidprodukter definieras som verksamma ämnen och preparat som innehåller ett eller flera verksamma ämnen i den form de levereras till användaren, avsedda att på kemisk eller biologisk väg förstöra, hindra, oskadliggöra, förhindra verkningar av eller på något annat sätt utöva kontroll över skadliga organismer". (från Kemikalieinspektionen, länk nedan)

Men jag kan tycka att man skjuter över målet när man vecklar in sig i definitionsfrågor för en naturlig produkt som citronella, neem eller tea tree, när det finns såååå otroligt många produkter rakt från kemifabrikens fantasiverkstad som är giftiga, hämmar reproduktionen och ställer till allvarlig skada för människor, djur och miljö som man borde prioritera och ägna spaltutrymme.

Citronella används vanligen som doftolja, i parfym!

Så här säger kemikalieinspektionen: 

Om riskerna: 

"Växtoljornas eventuella risker är till stor del okända men studier av citronellaolja visar att ämnet kan ge upphov till svag hudirritation samt kan ge allvarlig ögonskada. En annan studie visar att citronella kan vara sensibiliserande och därmed ge upphov till allergi hos känsliga personer."

"Majoriteten av de myggmedel som inspekterades hade diverse växtoljor som verksamma ämnen. Citronellaolja, neemolja, eukalyptusolja och tea tree olja var de vanligaste verksamma ämnena i såväl myggmedel för människor som i flug-, fästing- och knottmedel för häst, hund och katt. Flera företag hade uppfattningen att deras produkter inte skulle räknas som kemiska produkter eftersom produkterna endast innehöll s.k. naturliga ämnen. Enligt miljöbalken definieras en kemisk produkt som ett kemiskt ämne eller beredningar av kemiska ämnen, till kemiska ämnen räknas grundämnen, kemiska föreningar och även naturprodukter. Studier av vissa oljor, t.ex. citronellaolja och tea tree olja, har visat att de kan ha irriterande egenskaper."

http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/PM/PM9_04.pdf

Att några inte tål något är inte detsamma som att det bör förbjudas rakt av. Många tål inte nötter, mjölk, vete……..(Om filmjölk visar sig vara myggavstötande, blir det bekämpningsmedel då?)

Lite sunt förnuft måste man alltid tillåta sig.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/16/13, 7:34 AM
#34

Från Aromacreative, med ett recept på insektsavvisande naturligt medel för hästar: (Obs att man måste använda en olja som bas, inte droppa eterisk olja direkt på huden, eftersom det kan irritera.)

http://www.aromacreative.se/citronella-10-ml-p-92-c-223.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/16/13, 7:37 AM
#35

En trevlig länk som jag hittade på Vetenskap ifokus:

http://www.svtplay.se/ortskolan

Där använder man den gamla huskuren skvattram och pors att gnida in sig med, mot mygg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/16/13, 8:27 AM
#36

#33 "Att några inte tål något är inte detsamma som att det bör förbjudas rakt av."

Är det någon som förespråkar ett sådant förbud?

Magi-cat
7/16/13, 8:38 AM
#37

#36 Är det någon som förespråkar ett sådant förbud?

Det vet jag inte, inte här på iFokus.

Men det är inte helt ovanligt att sådana krav kommer upp. Vad jag minns var det sådana resonemang runt tea tree-olja för några år sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
5/23/18, 12:54 PM
#39

Det dyker hela tiden upp folk som vill förbjuda allt möjligt.
Skulle vi låta dem hållas så skulle även mjölk, mjöl och choklad; för att ta några exempel, förbjudas.
Det är bättre att de som inte t.ex. tål gluten är medvetna om detta och undviker sådan mat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: