Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT)

Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Film & Foto (Blandat/allmänt/OT)

Övergivna platser

2013-04-25 07:56 #0 av: Magi-cat

30 fantastiska  och ibland vemodiga, alltid berörande, foton från övergivna platser världen över:

http://myscienceacademy.org/2013/04/14/the-33-most-beautiful-abandoned-places-in-the-world/

Hjärta "Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." (Nalle Puh)

Anmäl
2013-04-25 08:30 #1 av: Fjäril

Oj vilka bilder, vissa gav mig nästan gåshud. Av någon anledning kan jag inte se saker under vatten eller ens vara under vatten. Det är så öppet och skrämmande på något vis. Båten som låg en bit under vatten, den som nästan lyste lite, brrr säger jag, där hade jag inte velat vara.

Sajtvärd på Övernaturligt, medarbetare på Andlig Skepticism

Anmäl
2013-04-25 14:32 #2 av: Linnea

Man undrar varför vissa platser övergetts. Men nöjesfältet i Ukraina, är inte det där Tjernobyl ligger?

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2013-04-25 15:58 #3 av: Pinglan00

Jag tyckte vissa bilder var fantastiska och fina.

Anmäl
2013-05-10 17:51 #4 av: JoTjenaMors

Tack för intressant länk. *gillar*
Det är blandade känslor man får när det gäller dessa övergivna platser. Kom att tänka på den då blomstrande turistorten på Cypern som blev övergiven i.o.m turkiska invasionen 1974. Tänk en hel stad som blev övergiven. Gripande!

Wikipedia

Anmäl
2013-05-10 18:02 #5 av: [Mia-Li]

Ser läskigt ut med övergivna städer/platser. FörskräcktSpöklikt på nåt sätt.

Anmäl
2013-05-10 19:06 #6 av: JoTjenaMors

Ja, övergivna platser är spöklikt på något sätt. Och som #2 skrev så undrar man varför det skett så jag googlade en del platser från #0 länk,  jag är så j*kla nyfiken. Det var varierande orsaker men intressant.

Anmäl
2015-05-06 06:58 #7 av: Magi-cat

Fascinerande bilder med skönhet, vemod och historiens vingslag; Italiens övergivna städer...Mycket att fantisera om, om man vill...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3068494/The-abandoned-beauty-Italy-s-20-000-ghost-towns-Stunning-pictures-ruined-villages-left-crumble-eerie-splendour-emigration-natural-calamities-pirate-raids-sent-locals-packing.html

Hjärta "Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." (Nalle Puh)

Anmäl
2015-05-06 11:49 #8 av: mulac

Mysko och intressant!

Anmäl
2015-05-06 18:25 #9 av: tarantass

#7: jag är långtifrån okänslig för förfallets vemod, men jag blir också rejält rädd med tanke på allt vackert, särpräglat och landskapspassande som förintas – inte minst också avsiktligt – och ersätts (på samma eller andra platser) med globalt standardiserade betonglådor i en snart hundraårig "modernism", med eller utan att också vara "originella" och "djärva" på samma globalt standardiserade sätt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2015-05-06 18:31 #10 av: Magi-cat

#9 Ligger mycket i det....Samma misstag, om och om igen...

Anmäl
2016-03-08 21:24 #11 av: Magi-cat

Övergivna hus i Kruunuvuori utanför Helsingfors! Tydligen var de här villorna sommarvisten för överklassen i 1800-talets Helsingfors men övergavs, ingen tog hand om dem och...nu ser det ut som det gör...

"Kruunuvuori is definitely the most interesting thing I saw in Helsinki, I’m not sure how much longer this place will exist but if your visiting Helsinki then I highly recommend wandering around the forest and exploring the villas, taking photos and imagining what this place was once like."

http://rollinglikeastone.com/kruunuvuori/

Anmäl
2016-03-09 07:46 #12 av: Magi-cat

På tal om övergivna platser - en verkligt värmande historia:

En fotograf besökte ett öde sjukhus för att ta lite bilder. Ruskigt ställe, förfallet och fullt med skräp.

Så hörde han plötsligt ljud från tredje våningen, gråt eller skrik! Nu gick han lyckligtvis inte för att ringa Det Okända  utan han fortsatte för att se var ljuden kom ifrån - och hittade en stackars liten kattunge i ett hål i väggen!

Han fick upp katten, som aldrig kunnat ta sig därifrån på egen hand, och tog hand om den!

En katträddare på rätt plats vid rätt tillfälle...

http://www.newsner.com/2016/03/han-hittar-ett-oede-sjukhus-och-hoer-graat-paa-tredje-vaaningen-det-han-upptaecker-innanfoer-vaeggen-chockar-alla/

Anmäl
2016-03-09 18:55 #13 av: Farwuq

Hjärta Blomma

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.