Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 5530 ggr
Magi-cat
4/25/13, 7:56 AM

Övergivna platser

30 fantastiska  och ibland vemodiga, alltid berörande, foton från övergivna platser världen över:

http://myscienceacademy.org/2013/04/14/the-33-most-beautiful-abandoned-places-in-the-world/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
4/25/13, 8:30 AM
#1

Oj vilka bilder, vissa gav mig nästan gåshud. Av någon anledning kan jag inte se saker under vatten eller ens vara under vatten. Det är så öppet och skrämmande på något vis. Båten som låg en bit under vatten, den som nästan lyste lite, brrr säger jag, där hade jag inte velat vara.

Sajtvärd på Övernaturligt

Linnea
4/25/13, 2:32 PM
#2

Man undrar varför vissa platser övergetts. Men nöjesfältet i Ukraina, är inte det där Tjernobyl ligger?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Pinglan00
4/25/13, 3:58 PM
#3

Jag tyckte vissa bilder var fantastiska och fina.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

JoTjenaMors
5/10/13, 5:51 PM
#4

Tack för intressant länk. *gillar*
Det är blandade känslor man får när det gäller dessa övergivna platser. Kom att tänka på den då blomstrande turistorten på Cypern som blev övergiven i.o.m turkiska invasionen 1974. Tänk en hel stad som blev övergiven. Gripande!

Wikipedia

[Mia-Li]
5/10/13, 6:02 PM
#5

Ser läskigt ut med övergivna städer/platser. 😮Spöklikt på nåt sätt.

JoTjenaMors
5/10/13, 7:06 PM
#6

#5
Ja, övergivna platser är spöklikt på något sätt. Och som #2 skrev så undrar man varför det skett så jag googlade en del platser från #0 länk,  jag är så j*kla nyfiken. Det var varierande orsaker men intressant.

Annons:
Magi-cat
5/6/15, 6:58 AM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mulac
5/6/15, 11:49 AM
#8

Mysko och intressant!

tarantass
5/6/15, 6:25 PM
#9

#7: jag är långtifrån okänslig för förfallets vemod, men jag blir också rejält rädd med tanke på allt vackert, särpräglat och landskapspassande som förintas – inte minst också avsiktligt – och ersätts (på samma eller andra platser) med globalt standardiserade betonglådor i en snart hundraårig "modernism", med eller utan att också vara "originella" och "djärva" på samma globalt standardiserade sätt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
5/6/15, 6:31 PM
#10

#9 Ligger mycket i det….Samma misstag, om och om igen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/8/16, 9:24 PM
#11

Övergivna hus i Kruunuvuori utanför Helsingfors! Tydligen var de här villorna sommarvisten för överklassen i 1800-talets Helsingfors men övergavs, ingen tog hand om dem och…nu ser det ut som det gör…

"Kruunuvuori is definitely the most interesting thing I saw in Helsinki, I’m not sure how much longer this place will exist but if your visiting Helsinki then I highly recommend wandering around the forest and exploring the villas, taking photos and imagining what this place was once like."

http://rollinglikeastone.com/kruunuvuori/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/9/16, 7:46 AM
#12

På tal om övergivna platser - en verkligt värmande historia:

En fotograf besökte ett öde sjukhus för att ta lite bilder. Ruskigt ställe, förfallet och fullt med skräp.

Så hörde han plötsligt ljud från tredje våningen, gråt eller skrik! Nu gick han lyckligtvis inte för att ringa Det Okända  utan han fortsatte för att se var ljuden kom ifrån - och hittade en stackars liten kattunge i ett hål i väggen!

Han fick upp katten, som aldrig kunnat ta sig därifrån på egen hand, och tog hand om den!

En katträddare på rätt plats vid rätt tillfälle…

http://www.newsner.com/2016/03/han-hittar-ett-oede-sjukhus-och-hoer-graat-paa-tredje-vaaningen-det-han-upptaecker-innanfoer-vaeggen-chockar-alla/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/9/16, 6:55 PM
#13

❤️ 🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tarotstollan
3/9/16, 9:25 PM
#14

#12. Det gör så ont i en när man vet att hade fotografen inte kommit just då, så hade troligtvis ungen inte överlevt! Såvida mamman inte fanns i närheten och visste precis hur hon skulle få ut ungen när den blev äldre!
Vilket vi aldrig kommer att få veta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
7/8/21, 9:33 AM
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Orsakerna till varför en plats blir övergiven kan variera, men det finns alltid en bakomliggande historia. Nu behöver vi ditt bästa tips på vilka platser som vi ska titta närmare på, och vilka personer vi ska träffa.
Sabah
7/9/21, 7:27 AM
#16

#0: Nature takes it back! 🌿 Vackra bilder! Om än vemodigt! Vissa platser förstår man har blivit övergivna men vissa kan man verkligen undra vad som hände!


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
7/9/21, 8:05 AM
#17

#16 Håller med, det blir mycket eftertanke till bilder som dessa!
Så mycket natur som förstördes när en del av dessa anläggningar byggdes, men naturen tar alltid tillbaka …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/28/21, 12:26 PM
#18

Den här personen har engagerat sig i övergivna hus och fotat flera hundra, främst i Ångermanland.

"Alla hus har en historia", säger han. Bra att någon tar reda på denna historia och bevarar den!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/torbjorn-ar-en-biten-odehusfotograf?fbclid=IwAR1AiHXj9iLMtiI5fLpNz8WRQhteJSeCTTusva55jS90P95rIdBP9fiOEEE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Journalisten Torbjörn Berlin från Örnsköldsvik har hundratals bilder på hus som av olika anledningar har lämnats vind för våg. Det var jobbet som fick honom att bli intresserad av de övergivna byggnaderna han passerade på väg mot olika uppdrag.
Sabah
7/28/21, 2:32 PM
#19

Jag gillar också gamla ödehus! 🙂

Fascinerande och tragiskt på samma gång!

Tummen upp för Torbjörn som dokumenterar! 🙂 👍🏻


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
7/28/21, 7:33 PM
#20

#10 Ja det är det! Om väggar kunde tala!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sabah
8/28/22, 4:32 PM
#21

💖🧡💛💚💙💜

Kärleken till skönhet, till naturen och till arkitektur har alltid varit gemensam hos många människor. Att besöka nya platser innebär i själva verket ofta att låta sig förtrollas av arkitekturen,…
Magi-cat
8/28/22, 5:23 PM
#22

#21 Vilka fantastiska, magiska, märkliga platser! 😍

Tänk det övergivna biblioteket, trädhuset …den hemliga trädgården och alltihop …Naturen tar tillbaka och utvecklar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
9/3/22, 5:01 PM
#23

Tidigare använd mark där det tidigare stått industrier, grustag och bostäder kallas ibland för ruderat mark och de första åren växer många olika ogräs som blommar och drar till sig bin och andra insekter.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ruderatmark

Tanken har slagit mig att det skulle vara kul att köpa sådan mark för att skapa fin naturmiljö, men jag har inte vågat.

Som markägare är man ansvarig för dyr sanering av ev miljögifter som kan finnas i gammal mark.

Magi-cat
9/3/22, 5:31 PM
#24

#23 Kanske bäst att låta naturen vara och ta tillbaka på egen hand?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/23, 9:52 AM
#25

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pensionären Tomas Molins intresse för övergivna hus växte allt mer desto fler han träffade på ute i naturen.Nu har han skrivit flera böcker om husens historia."Jag ...
Upp till toppen
Annons: