Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 6656 ggr
Magi-cat
2013-01-31 08:39

Asteroid nära jorden

Tråden uppdaterad 2019-09-10/M-c/ #61

Den 15 februari, Valentin-dagen, lär en asteroid komma in på en bana väldigt nära jorden.

Här en länk med fina bilder:

http://myscienceacademy.org/2013/01/30/in-two-weeks-this-50-meter-asteroid-will-buzz-our-planet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-01-31 08:40
#1

en länk till:

http://myscienceacademy.org/2013/01/29/asteroid-flyby-setting-a-record/

"On Feb. 15th an asteroid about half the size OF a football field will fly past Earth closer than many man-made satellites. Since regular sky surveys began in the 1990s, astronomers have never seen an object so big come so close to our planet. http://science.nasa.gov/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-31 08:41
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jessicahagstrom94
2013-01-31 08:55
#3

läskigt! tur att den inte träffar jorden.

Farwuq
2013-01-31 17:02
#4

#1 Valentin-dagen är den 14:e inte den 15:e

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-01-31 17:55
#5

#4 visstja, så är det, tack!Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-01-31 19:10
#6

Nog minns jag min egen födelsedag.

CoolTungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2013-02-08 09:18
#7

Nu är det snart dags! (För Drakens födelsedag och 2012 DA14:s gästspel!)

http://www.space.com/19669-asteroid-2012-da14-earth-flyby-explained-infographic.html

Enligt denna länk går den i cyklisk bana och kommer alltså tillbaka. Verkar vara en bra länk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-08 09:20
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-11 18:37
#9

Det här var kul! Man kan höra meteoriterna!

"They speak OF “electrophonic meteors.” The explanation is that meteors give off very low frequency radio waves, which travel at the speed OF light. Even though you can’t directly hear radio waves, these waves can cause physical objects on the Earth’s surface to vibrate. The radio waves cause a sound – which our ears might interpret as the sizzle OF a meteor shooting by."

http://earthsky.org/space/whoosh-can-you-hear-a-meteor-streak-past

(Jag tror att jag hört det där "fräset" - fast då visste jag inte att det var ifrågasatt….:-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-14 20:30
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-02-15 07:23
#11

Så spännande.

😛🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-02-15 08:45
#12

Ojsan, nu händer det visst grejer!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16244920.ab

Meterorregn över Ryssland och flera hundra skadade!😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-02-15 14:00
#13

Nu får man nog ta på sig hatten.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-02-15 14:34
#14

Detta är inte kul längre :( läskigt..

Magi-cat
2013-02-15 19:03
#15

#14 Jessica, det är väldigt väldigt ovanligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-15 20:50
#16

Fire-ball i Japan också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[knugenskrona]
2013-02-15 21:17
#17

Lite läbbigt 😮

Det verkar ju som om asteroiden och meteorerna skulle kunna ha något gemensamt, men astronomerna säger att det inte är så………

hmmmm…………..

Magi-cat
2013-02-16 07:20
#18

De hade tydligen så olika banor och att det var så stort tidsmässigt mellanrum mellan dem att de inte borde ha något samband. Men  rätt häftigt var det ju!

 Alla väntar på den ena gästen och så kommer en helt annan och stjäl uppmärksamheten med dunder och brak!

Här ett kort klipp med den vak som uppkom i en sjö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-16 18:43
#19

Det har setts meteorer på fler ställen också: Kuba, Kalifornien….

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16253666.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-16 18:48
#20

Och lönsamt kan det vara att hitta en….

Jag skulle gärna ha en rymdsten men inte till vilket pris som helst….:-)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16252416.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-02-17 19:29
#21

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-17 19:30
#22

snyggt på själva asteroiden:

http://vimeo.com/59789517


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-18 20:27
#23

De duggar tätt nu, meteorerna….eller också är folk mer uppmärksamma…..

Här från Florida….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jessicahagstrom94
2013-02-18 20:53
#24

Finns ju folk nu som sitter och säger att det inte alls behöver vara en meteorit som slog ned, haha..

Magi-cat
2013-02-18 22:02
#25

#24 Har du hört vad det skulle vara i stället?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-02-19 07:52
#27

#db-2 har under nattens lopp kvalificerat sig för två varningar för olämpligt språkbruk och personpåhopp.

En till och det blir skrivförbud./Magi-cat


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MrX
2013-02-19 14:24
#28

#22 Kul att se asteroiden sväva fram i rymden.👍

#23 saknar en länk från Florida

Magi-cat
2013-02-19 18:22
#29

#28 Typiskt, tappade Florida-länken o hittar den inte igen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-02-19 19:21
#30

#29

Magiska katten, gå bakåt i "history" för din webbläsare, så hittar du den nog.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-02-19 19:28
#31

#30 iiijjjjjj …tänkte jag inte på…….😞

Men hittade nog! 🏆 Tack, Draken! 🌺

Här tror jag:

http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/02/18/17001094-another-meteor-fireballs-light-up-florida-sky?lite


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jessicahagstrom94
2013-02-19 20:02
#32

Har inte hört vad som sagts, men jag hörde från min mamma att folk inte tror på det.. skumt! Men jag tror på att det var en sån. Vad annars liksom? bara för man inte kan hitta "stenen" från rymden så börjar folk spekulera.🤔

Farwuq
2013-02-20 07:11
#33

Meteoriten som exploderade på 30-50 kilometer ovanför den ryska regionen Tjeljabinsk, i fredags vägde tio ton. När den gick in i atmosfären hade den en hastighet av 54 000 kilometer i timmen

Om meteoren träffat jorden två minuter tidigare hade den kraschat i Skåne i stället för i Uralbergen.

😮😕

/Farwuq som bor i Lund

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article16264989.ab

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article16266412.ab

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Kottschejk]
2013-02-20 13:56
#34

Det tillhör fri åsiktsfrihet om någon vill tycka följande ter sig lite prilligt.

Men vad säger den berömda tråden om Sädescirklarna om dem här meteoriterna?

England ligger breddgradsmässigt inom rimliga skäliga nivåer i förhållande till  riskområdet för nedslag mellan länderna. I proportion ställd till var för någonstans nedslagen oftast hamnar (Ryssland) så befinner sig Storbritannien precis i ingångsskedet av meteoriternas inloppsbana.

Danmark & Skåne skulle vara för sent, då är vi redan på själva landningsbanan där stenarna faller. Hypotetiskt hade vi nyligen även detta med Jetströmmar som fanns inblandade i övre atmosfären då Gudrun-stormen gjorde förödelse i sydsverige. Så verkar va flera saker som samspelar inom samma område (t.ex Golfströmmen därtill). Oftast är det ju så, mycket hänger ihop till varför saker sker. Ibland är så fallet väldigt tydligt, ibland lite mer svävande och svårare att förklara & ta in.

Om man nu anser att större risk föreligger för impact vill säga ifrån fritt svävande materia utifrån rymden att nå dessa delarna gentemot norra halvklotet. 

Själv kan jag inte säga med säkerhet, men låter ju troligt OM himlakroppar kommer farandes snett uppifrån i relation till Jordens omloppsbana kring Solen. Då borde ju norra delen av vårt klot ha en större riskfaktor för nedslag än dem lägre breddgraderna. "Sett ifrån ett yttre perspektiv ifrån rymden".

Ser man sedan till detta med himlakroppars gravitationskraft (magnetfält) och tyngdlösheten ute i rymden, så kan naturligtvis saker komma farandes ifrån vilka håll som helst mot Jorden. Men får iaf en stark känsla att Sädescirklarna kan höra ihop med det här och nu ifall norra halvklotet erhåller större risk för råka ut för kollisioner än övriga.

Visst är det intressant, vad säger herrskapet om den här kombinationen ? ✨

Annons:
Magi-cat
2013-02-20 19:10
#35

Tack för synpunkterna, Kottschejk!

Ev connection med sädescirklar har jag verkligen ingen aning om, men välkomnar andras tankar om det!

Jag tror rent allmänt att det är svårt att få någon bra statistik på meteoritnedslag och var de slår ned, eftersom de allra flesta är för små för att observeras och slår ned på obebodda platser. 

Det är alltid intressant med rymden och vår plats på jorden! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-20 19:18
#36

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-20 19:28
#37

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2013-02-20 22:12
#38

I väntan på den stora bumsingen skall trilla ner och övertyga planeten ☔️ Möjligt jag återkommer med några teorier längre fram i ämnet.

Men ni kanske hellre vill att dem här sakerna ska få vara oförklarade? 👍

Det där med statistiska underlag hade ju varit en intressant del i de hela att jämföra med. Kolla gärna upp den biten om ni finner något.

Magi-cat
2013-02-21 09:17
#39

vackert och bra förklaringar till asteroider, meteoriter, meteorider etc:

http://www.jpl.nasa.gov/multimedia/neo/spaceRocks.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-02-21 13:48
#40

#34 "Själv kan jag inte säga med säkerhet, men låter ju troligt OM himlakroppar kommer farandes snett uppifrån i relation till Jordens omloppsbana kring Solen. Då borde ju norra delen av vårt klot ha en större riskfaktor för nedslag än dem lägre breddgraderna."

Något sådant samband finns inte, meteoritnedslag är lika vanligt överallt på jorden. Undantaget är möjligen att vissa delar får mer skydd av månen.

Både arktis och antarktis är för övrigt bra ställen att leta meteoriter eftersom de är relativt enkla att hitta i isen. Därför är antalet funna meteoriter större där.

"Hypotetiskt hade vi nyligen även detta med Jetströmmar som fanns inblandade i övre atmosfären då Gudrun-stormen gjorde förödelse i sydsverige. Så verkar va flera saker som samspelar inom samma område (t.ex Golfströmmen därtill)."

Det finns naturfenomen överallt på jorden. Det hade varit konstigare om det inte fanns några på norra halvklotet.

[Kottschejk]
2013-02-21 18:00
#41

#39 Vet inte vad man ska säga om världens utveckling, ingen som reagerar att mer & mer styrs av amerikanska intressen?

Hade det inte känts lite mer trovärdigt om inte allting vore så in i datten toppstyrt ifrån USA? 

Skilj bort Microsoft mfl samverkande bolag, så får vi se vad som återstår av vårt kära internet och de mesta av vårt sociala nät av digital kommunikation och infrastruktur. Samma grej ifråga varifrån vi inhämtar stora delar av den information vi matas med dagligen och lär oss. En ny upptäckt från Europa & övriga världen skulle aldrig ställa sig lika intressant, som när den kommer ifrån USA. Iaf inte för oss Svenskar.

Efterlyser gärna faktauppgifter av mer oberoende art om det går.

Meaning, inte bara en vinkling som enbart sätter USA på kartan 😉

Tack för visad respons!

#40 Tackar även  vår käre meningsmotståndare för ännu ett synnerligen trevligt främjande för människans försök till nya idéer och mänskligt nytt tänkande.

Varför så farligt att korsa gränserna inom vad som idag anses möjligt med vetenskapens hjälp ?

Så det betyder då alltså att vi tillhör samma gäng som klagar lika mycket när MS tvingar oss till byta OS i burken där hemma? 😎

Det brukar vara ett välbekant begrepp man får tampas med för alla som jobbar med försäljning inom mjukvara, om vi nu tar Microsoft som exempel ännu en gång. Hoppas jag inte gjorde någon förnärmad? 🙂

Så man menar då att vi skulle förmoda att planeten Jorden - VOBBLAR runt sin egen axel där planeten far fram ???🤢🤮

Om påståendet stämmer vill säga att där föreligger lika stor risk överallt på jordens yta att drabbas av nedslag. Ni får gärna rätta mig om jag har fel men det låter nästan lite så när man försöker se saker & ting framför sig. Den amerikanska bilden återigen…🦸‍♂️

Annons:
Magi-cat
2013-02-21 19:02
#42

#41 Förvisso är det väldigt mycket den amerikanska bilden. Men länken var användbar.🙂

beträffande meteorit-nedslag och jorden så undrar jag om det inte är så att vi bedömer utifrån jord-mått och jord-standard, riktning upp och ner - utan att se, förstå eller känna hur liten jorden är i rymden. Försöker man få in en känsla för proportioner verkar det inte lika rimligt att det skulle finnas någon skillnad på norra och södra halvklotet och hur halvorna träffas av rymdgrus.

Såvida det inte finns faktorer som påverkar som jag inte kommer på just nu….🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2013-02-21 19:37
#43

#42 

Klart länkarna är användbara, menade aldrig något personligt på de viset. 👍

Problemet är bara vår tids centralisering till de som betecknas till västvärlden, som till största delen kontrolleras av amerikanska kontinenten som alla vet.

Upprepar ett litet förtydligande, skrev tidigare "Sett ifrån ett yttre perspektiv ifrån rymden", så anledning för missförstånd kan halveras.

Vad jag tänkte på är ju detta med att jorden lutar lite granna i dess omloppsbana runt solen. Delvis den axel planeten roterar runt och som ger oss dagens skiftningar mellan natt och dag. Färden omkring solen motsvarar och ger ju upphov som alla vet, till våra årstidsväxlingar.

Vad som ploppade upp och som verkar intressant i sammanhanget har dels med andra himlakroppars beskydd som Jonas tog upp. Men vi har ju också detta med anslagsytan att ta med i beräkningen, där störst risk för träffar kan uppstå. Beroende på dess sammanlagda yta vänd mot färdriktningen.

Sedan hänger ju också mycket på jordens gradtal i hur den är vinklad i förhållande till färdriktningen i omloppsbanan.

Men tycker ändå att vissa delar av jorden borde ligga mer skyddat större delen av dess rotation i motsats till allt som hamnar ivägen.

Får prova med ett Apple istället 🙂

[Kottschejk]
2013-02-21 20:17
#44

Rätt ska va rätt, bifogar en länk som visar jordens vridning om 23,5°

Man kan ju delvis instämma med Jonas att jorden faktiskt vobblar, beroende på vart i omloppsbanan vi ligger i förhållande till Solen.

http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/ruotsi/strukturer/jordens_omloppsrorelse.htm 😃

Farwuq
2013-02-22 06:59
#45

Inte vobblar jorden - sett i ett kortare perspektiv.
Det tar nära 26.000 år för ett varv.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-02-22 08:01
#46

Ah! UFO kollade in meteoriten över Ryssland! Enligt detta mycket korta klipp…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2013-02-22 13:17
#47

Oavsett vilken sorts övervakningskamera vi talar om så är dem för det mesta avsedda för en fokusering inom ett närmare avstånd.

Avståndet blir ju därmed längre än vad utrustningen klarar av att hantera & exponera. Lägg då också till rörliga mål med starkt ljus som reflekterar tillsammans med t.ex smuts och märken på linsglaset.

I fallet ovan, kameran fungerar troligen bäst inom ett avstånd på ett par hundra meter. Meteroriten kan ju där befinna sig mer än en 500m - till 1 kilometer ifrån. Och ju närmare desto starkare ljusreflexer kan man ju räkna med.

Inte så svårt & testa om man vill, besök en verkstad och ställ er nära någon som arbetar med svetsning eller skärande gaslåga. Blickfånget blir fullt av prickar överallt.

Magi-cat
2013-02-22 13:20
#48

#47 jag tror dig, det går inte på minsta vis att säga att varje plupp är ett UFO!

Men jag tänkte att jag tar med det ändå, så får var och en titta.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Kottschejk]
2013-02-22 13:53
#49

Det är bra Magi-cat !

Fortsätt så, trots allt spännande att titta på🙂

JonasDuregard
2013-02-22 18:24
#50

#47 "Meteroriten kan ju där befinna sig mer än en 500m - till 1 kilometer ifrån.

Jag gissar avsevärt mer. Kanske 10 kilometer.

Om meteoriten skulle exploderat på 500 meters höjd istället skulle explosionen ha jämnat många kvarter med marken.

[Kottschejk]
2013-02-22 19:38
#51

Svårt & avgöra vad som filmats, om det var före eller efter meteoriten hade brutit samman och delats i mindre bitar. Har inte följt de så noga själv. Man har nämnt nånstans att det skulle skett 3-5 mil upp.

Det låter ju då som tryckvågen mer skulle hört samman med själva nedslaget i marken. Var inte på plats så har lite svårt för exakta uppgifter, talar heller inte Ryska 🙂

Sara D
2013-02-22 22:20
#52

Är det bara jag som tycker att det är underligt (eller inte kanske), att människor i Ryssland inte varnades för meteoriten?

JonasDuregard
2013-02-22 23:04
#53

#51 "Det låter ju då som tryckvågen mer skulle hört samman med själva nedslaget i marken."

Nej, det var en explosion i luften. Här kan man läsa en del matnyttigt på engelska: http://rt.com/news/scientists-explain-chelyabinsk-bolide-337/

#52 "Är det bara jag som tycker att det är underligt (eller inte kanske), att människor i Ryssland inte varnades för meteoriten?"

Det beror helt enkelt på att ingen kände till att den var på väg.

Stenen var ungefär 15-17 meter i diameter och rörde sig 20 kilometer i sekunden, så bara ett par minuter innan nedslaget var den en iskall prick mot bakgrund av en kolsvart rymd. Att hitta en nål i en höstack är betydligt enklare.

Vi har koll på en väldigt liten del av alla stenar av den här storleken.

Sara D
2013-02-22 23:40
#54

#53

För mig, som visserligen inte är insatt i den typen av vetenskap, tycker jag ändå att de har koll på det mesta som händer, säger de iaf… Så för mig är det ändå underligt (eller inte) 😉

JonasDuregard
2013-02-23 00:24
#55

#54 Vad menar du med (eller inte)? Tror du att någon kände till vad som skulle ske men lät bli att berätta det? 🤔

"För mig, som visserligen inte är insatt i den typen av vetenskap, tycker jag ändå att de har koll på det mesta som händer"

OK. Fundera på att läsa lite om det istället för att bara gissa. Här kan du läsa till exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%A4ra_objekt

Som du ser har NASA svårt att hitta alla jordnära objekt som är större än 1000 meter. De "småstenar" vi talar om här på <20 meter finns det otroligt många fler och vi har koll på en ännu mindre bråkdel.

Annons:
Magi-cat
2013-02-23 08:08
#56

Hej Sara D! Så vitt jag förstår var stenen alldeles för liten för att man skulle se den i förväg. Jorden bombarderas dagligen med sten, men det mesta brinner upp i atmosfären.

 Ibland, sällan, hinner inte allt förintas utan det blir ett nedslag. Ännu mer sällan över bebyggda områden.

http://www.jpl.nasa.gov/multimedia/neo/spaceRocks.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-25 15:26
#57

Hittade denna utmärkta meteoritkarta på Astronomi-sajten! Alla (kända) nedslag de senaste 4500 åren! Bara att peka och klicka så kommer en faktaruta upp! Stora grejer en del……

http://osm2.cartodb.com/tables/2320/public#/map

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3642937.ece


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-01 16:06
#58

Min ryska lämnar en hel del i övrigt att önska, men det här ska vara bilder på meteoriten: (hoppas jag 😎)

http://lenta.ru/photo/2013/02/28/meteor/#4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-01 21:41
#59

ganska informativt om storlek på den ryska meteoriten och varför man inte upptäckte den:

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/darfor-missade-forskarna-nedslaget/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2013-03-02 00:01
#60

Tack för denna info. 

Intressant !🌛

Magi-cat
2019-09-10 08:02
#61

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2019-09-10 08:33
#62

🥵 puh.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2019-09-10 08:58
#63

😃

Tur man inte tänker hela tiden på hur många som är nära. Men nära är som sagt relativt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: