Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier

Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Rymden

Planeten Mars

2013-01-05 09:30 #0 av: Magi-cat

Vi har tidigare haft trådar om planeten Mars, den röda planeten, hur den ser ut, hur den kan ha sett ut förr och hur Mars såg ut i gamla sci-fi-böcker: en gång bebodd och grönskande men en katastrof inträffade och det gick som det gick.

Är det någon som har aktuellt för sig mytologin runt Mars, krigarplaneten?

Finns det liv på Mars? Har Mars varit befolkad och vad hände? Varför ska "vi" dit nu?

Här en tråd om hur Mars kan ha sett ut:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2257150/The-green-green-grass-Mars-Researchers-create-stunning-vision-red-planet-looked-like.html

(bild från www,publicdomainpictures.net)

Hjärta "Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." (Nalle Puh)

Anmäl
2013-01-05 11:29 #1 av: Magi-cat

De duggar tätt nu, Mars-blommorna!Glad

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2257446/Are-really-flowers-Mars-These-photographs-suggest-be.html

Hjärta "Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." (Nalle Puh)

Anmäl
2013-01-08 17:59 #2 av: Magi-cat

Det här är så snyggt: Mars-blomman!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16027196.ab

Anmäl
2013-01-18 14:16 #3 av: Magi-cat

Helt fantastisk bild från Stickney Crater, den största kratern på Mars-månen Phobos:

http://apod.nasa.gov/apod/ap130118.html

Anmäl
2013-01-24 21:21 #4 av: Magi-cat

Fantastiska Mars-bilder på "bubblor" och (ev) uttorkade flodbottnar.....

http://themeridianijournal.com/2013/01/weird-peeling-paint-globules-pits-veins-and-more-bubbles-latest-images-from-curiosity/

Anmäl
2013-01-28 22:03 #5 av: Magi-cat

Vinter på Mars - underbara bilder.

http://www.weather.com/news/winter-on-mars-photos-20130125

Anmäl
2013-01-31 08:36 #6 av: Magi-cat

Mars, inget billigt nöje:

http://myscienceacademy.org/2013/01/29/the-cost-of-living-on-mars/

Anmäl
2013-02-04 22:17 #7 av: Magi-cat

Vad det än är för "kryp", fantastiska bilder från Mars!:

http://ufosightingshotspot.blogspot.co.il/2013/02/weird-anomaly-caught-by-mars-curiosity.html

Anmäl
2013-02-05 07:12 #8 av: Farwuq

Skumt

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-02-09 21:37 #9 av: Magi-cat

Undrar om det är definitivt klarlagt nu, att Mars hyst vatten på sin yta....?

http://phys.org/news/2013-02-evidence-dissolved-surface-mars.html

Fast, det går inte att dra några säkra slutsatser om liv på planeten utifrån fynden:

"That's certainly not long enough to sustain a life-supporting biosphere; however, the findings of our study are from a tiny piece of a very small chunk of the surface of Mars, so it's difficult to draw any large-scale conclusions about the presence of water on the planet or its implications for life."

Read more at: http://phys.org/news/2013-02-evidence-dissolved-surface-mars.html#jCp

Anmäl
2013-02-11 09:59 #10 av: JonasDuregard

#5 Extra trevligt när snön sublimeras bort, så slipper man slasket 

Men ta med en extra varm tröja.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2013-02-17 11:26 #11 av: Magi-cat

Mer bilder från Mars!

Helt fantastiskt med dessa klara närbilder, så nära och tydliga att man nästan tycker sig kunna känna doften av den där röda, dammiga ytan.....(Undrar vad den doftar förresten? Järn? Damm? Annorlunda?)

http://memolition.com/2013/02/17/the-most-stunning-photos-of-mars-the-world-has-ever-seen/

Anmäl
2013-02-17 11:48 #12 av: JonasDuregard

#11 "(Undrar vad den doftar förresten? Järn? Damm? Annorlunda?)"

Atmosfären är 95% koldioxid. Så den doftar nog ond bråd död Lipar

Anmäl
2013-02-17 12:08 #13 av: Magi-cat

#12 Hmmmm.....du var då prosaisk.........Lipar Glad

Anmäl
2013-02-17 19:13 #14 av: [Kottschejk]

Exempel kan man få genom befinna sig i närhet av rökgaser.

Nackdel vid eldstäder inomhus bl.a, t.ex kakelugnar med spjäll.

För tidig, för hård, för mycket strypning när brasan börjat falna och hela huset blir förstört. Bara ut med spjället igen, öppna & vädra in ny luft.

Det går inte leva & va i sån luft. Och då är de ändå bara en liten försmak av den högre koncentrationen av Koldioxid som finns på Mars. 

Dvs osynlig & luktlös i ren gasform men möjligt man skulle kunna känna någon doft om material togs ner hit till jorden. Kanske liknande som vid stålhantering och svetsning. Svavelstickor, svavel & sotSkrattar

Anmäl
2013-02-22 18:12 #15 av: Magi-cat

Dagens Mars-bild: Curiosity tittar på världen

http://apod.nasa.gov/apod/ap130222.html

panoramabild: http://www.360cities.net/image/mars-panorama-curiosity-solar-day-177#13.70,23.50,85.0

Anmäl
2013-02-24 14:43 #16 av: Magi-cat

fossilliknande fynd:

Anmäl
2013-03-06 16:56 #17 av: Magi-cat

En metall-liknande grunka som stack upp ur sanden observerades på en bild från Mars. Ett handtag av något slag såg det ut som! Fantasin sattes i rörelse....

Hade varit kul, men dessvärre har det förklarats som ett helt naturligt fenomen orsakat av erosion: (men lika härligt med dessa fantastiska bilder ändå!)

http://myscienceacademy.org/2013/02/12/scientist-explains-the-weird-shiny-thing-on-mars/

Anmäl
2013-03-07 12:41 #18 av: blessingstoyou

HmmmmFunderar säger jag angående det här metalliskt blänkande och dörrhantagsliknande föremålet man fotat på mars.

Forskaren säger att det är en naturlig stenformation. Det kanske stämmer men kan man säkert säga att så är fallet? Har dom tagit prover på föremålet? 

Är det inte bara ett antagande han kommer med här? Hur kan han vara så säker?

Anmäl
2013-03-07 12:59 #19 av: Farwuq

Hoppas att de styr Curiosity närmre dessa föremål så att man kan zooma in dem bättre och se va de är och består av.

Det är inte utan man undrar vad som kan döljas under sanden.

Snopen

Jag tycker att det talas om fossilliknande fynd lite då och då. Det skulle vara intressant och få se dem framgrävda.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-03-07 14:27 #20 av: Magi-cat

Visserligen säger forskaren att det liknar formationer på jorden som uppstår av vind och sandslipning (ventifact) men klart man inte kan vara säker om man inte tagit prover på den!

Likadant med fossilen som råkar ha formats som något skelettliknande - hur vet man att det är sand?

Det kan ha funnits liv på Mars - kanske t.o.m. med skelett och dörrhandtag Cool- och det vore verkligen roligt att veta.....

Det finns massor av bilder på Mars som ännu inte är analyserade, med fantastisk kvalitet dessutom......verkligen fascinerande....

Anmäl
2013-03-07 21:43 #21 av: Magi-cat

Vatten (förr) på Mars? Glad

http://www.space.com/20111-mars-megaflood-underground-radar.html

Anmäl
2013-03-19 14:02 #22 av: Magi-cat

ajdå , problem med Curiosity, just när den upptäckt möjlig möjlighet till möjligt liv:

http://rt.com/news/mars-mishap-technical-glitch-halts-nasa-rover-475/

Anmäl
2013-03-28 18:43 #23 av: Magi-cat

Även Mars får snart besök av en komet! Kommer den att träffa?

http://www.minds.com/photos/image/47848/comet-heads-to-mars

Anmäl
2013-03-28 22:19 #24 av: Farwuq

Kan tänkas.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-03-29 07:58 #25 av: Jullanhugo

Ååååh, vad spännande! Jag känner för att bara vandra runt på Mars och utforska, även om jag inte hade vågat åka dit! Skrattar

Anmäl
2013-03-29 08:24 #26 av: Magi-cat

#25 Ja visst skulle det vara fantastiskt! Jag skulle nog inte heller våga...åker inte karusell ens......Skrattar

Men kul att det finns så fina bilder att man kan fantisera sig dit!Glad

Anmäl
2013-03-29 08:29 #27 av: Farwuq

Jag är för gammal och sliten för sådana äventyr.

Ledsen

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-03-29 10:00 #28 av: Jullanhugo

#26 Haha, yes! Åker inte heller karuseller, usch nä!

Men ja, eller hur! :D 

#27 Nä då! Det tror jag inte på Skämtar

Anmäl
2013-04-03 13:35 #29 av: Magi-cat

Kanske fanns det förutsättningar för liv på Mars......:

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/03/-news-alert-nasas-curiosity-rover-finds-new-gray-mars-where-conditions-once-were-favorable-for-life.html

Anmäl
2013-04-27 07:39 #31 av: Magi-cat

Lite om vad som väntar kommande Mars-kolonisatörer: Kan man föda barn på Mars?

http://www.space.com/20771-mars-one-colony-pregnancy.html

Anmäl
2013-04-28 14:18 #32 av: Astell

Usch vilken vansinnig idé...tänk att inte kunna komma tillbaka, läste om det häromdan undras om någon skulle följa med, folk skulle väl tröttna efter ett tag..jag får rysningar Förskräckt Vad tycker ni?

Anmäl
2013-04-28 14:21 #33 av: Magi-cat

Jag tycker nog att vår kära jord är alldeles outstanding och att vi måste ta hand om den bättre.......

Anmäl
2013-04-28 17:24 #34 av: JonasDuregard

#32 Under 1800 talet emigrerade runt en miljon svenskar till Amerika. De flesta av dem hade ingen realistisk chans att återvända.

Visst är motiven lite annorlunda för marsresan och visst var nordamerika inte fullt lika ogästvänligt som Mars är, men poängen är att människor i alla tider har fattat livsförändrade beslut som inte går att ångra.

Därmed inte sagt att jag tycker det här är en bra eller särskilt realistisk ide. Att det skulle ske inom 10 år som planen är ser jag som mycket osannolikt.

Anmäl
2013-04-28 20:56 #35 av: Astell

Jo det är sant, det var tuffa tider men det fanns iaf en möjlighet att följa med en båt tillbaka...

Vilket psyke skulle palla med detta, visst det finns folk till allt och några skulle säkert ge sig iväg men jag tror de skulle ångra sig bittert..fy att inte kunna komma tillbaka, varför ska inte den möjligheten finnas, vet du/någon? Tänk att färdas 7 mån i svarta rymden.. astronauterna som är uppe halvårsvis ser ju jorden intill och vet att de ska...fattar inte överhuvudtaget att någon försöker sätta detta i verket med de förutsättningar vi har nu...

Anmäl
2013-04-28 21:38 #36 av: Astell

Varför inte testa på månen först..el tänker de träna på månen, hehe??

Anmäl
2013-04-28 22:22 #37 av: JonasDuregard

#35 "fy att inte kunna komma tillbaka, varför ska inte den möjligheten finnas, vet du/någon?"

Det handlar med all sonnolikhet om att de omöjligtvis skulle kunna ha med tillräckligt med bränsle och utrustning för att skicka en bemannad farkost tillbaks till jorden.

#36 "Varför inte testa på månen först..el tänker de träna på månen, hehe?"

Jag vet faktiskt inte riktigt. Det finns kanske inte riktigt samma potential för en självförsörjande koloni där, dels eftersom den saknar resurser som finna på mars och dels för att det är så låg gravitation. Och för att det är så nära till jorden...

Då skulle man lika gärna kunna bo på en rymdstation istället. Det kunde kanske vara något. Det hade varit coolt med en rymdstation i egen omloppsbana runt solen, vet inte hur realistiskt det är dock.

Anmäl
2013-04-29 12:06 #38 av: Astell

Mm men de verkar "far out" idén och resan Skämtar Vi år väl se vad tekniken kan uppbringa på 10 år..kanske vi kan följa med ett ufo dit och hem.. blir ju en snabbare resa..Lipar

Anmäl
2013-04-29 19:17 #39 av: Magi-cat

Jag tror inte heller det är realistisk med en Mars-bosättning inom en väldigt snar framtid. Dels tekniskt (vilket jag dock har små möjligheter att bedöma) dels vad gäller övriga förberedelser, men framför allt mentalt. En samling människor ska väljas ut för ett svårt uppdrag, samarbeta, samspela, överleva.......Som människor till havs i en båt...det kan bli alldeles tillräcklig påfrestande, men här är man på en annan planet, utan större möjligheter att vända skutan och komma tillbaka...

Vi är oundvikligen formade för att leva på Jorden, våra sinnen är anpassade efter den horisonten, fysiken efter den gravitationen, psyket - hur flexibelt det än är - efter det jordiska livet. Hur annorlunda allt skulle vara på en främmande planet går knappast att föreställa sig.

Det skulle gå, men allt skulle bli annorlunda, människorna också.

Det är det ena. Det andra är att jag är frågande inför respekten för andra himlakroppar när man ser hur vinstintressen har ställt till det på jorden. Skulle samma effekter och beteenden flytta ut i rymden?

Så - även om man i all sci-fi ägnar sig åt terraformering skulle jag önska att det dröjer ännu en tid.

(Tänker på en bok av Stanislaw Lem: Fiasko. Ett äkta jordiskt fiasko där jordborna lyckas totalt missförstå en annan livsform....) 

Anmäl
2013-04-29 20:10 #40 av: JonasDuregard

#39 Men förr i tiden reste människor titt som tätt ut på resor mot det okända, med eller utan möjlighet att återvända. Jag tror du underskattar det mänskliga psyket. Vi har lyckats befolka i princip varje hörn av den här planeten, är det något vi är experter på så är det att sprida ut oss och befolka nya områden.

"Vi är oundvikligen formade för att leva på Jorden, våra sinnen är anpassade efter den horisonten, fysiken efter den gravitationen, psyket - hur flexibelt det än är - efter det jordiska livet. Hur annorlunda allt skulle vara på en främmande planet går knappast att föreställa sig."

Man skulle också kunna säga att vi är formade till att vara så anpassningsbara som möjligt. Det är i princip samma sak, att överleva på den här planeten handlar i månt och mycket om att ständigt kunna anpassa sig till nya situationer.

Anmäl
2013-04-29 21:39 #41 av: Magi-cat

#40 Man skulle också kunna säga att vi är formade till att vara så anpassningsbara som möjligt

Precis. Det blir anpassning till allt nytt och det blir inte detsamma. Fysiken inte minst är anpassad till Jordens gravitation. Lägre gravitation ger svagare skelett etc.

Till ditt första stycke: Jag underskattar inte pionjärerna eller det mänskliga psyket. Men för att vara realistisk har även ekonomiska intressen lyckats exploatera varje hörn av planeten. Den tidiga kolonisationen med slavhandel, frälsning och skövling är en skamfläck. Numera pågår en annan typ av exploatering, lite mer accepterad och mindre abrupt synlig. 

Vad händer vid en expansion ut i rymden, med samma mentalitet och styrmedel?

Hur mycket resurser kommer att läggas på dessa experiment, resurser som exempelvis kunde användas till att rensa haven på skräp?

Det finns alltså frågetecken.

Anmäl
2013-04-29 21:57 #42 av: Astell

#39 #40

Det är ändå långsökt...våra kroppar är anpassade till jordiska förhållanden...är inte astronauternas muskler ganska möra när de återvänder från rymden efter 6 mån och människan ska tillbringa 7 mån på resa till mars i detta viktlösa tillstånd och ha kraft att sätta igång en verksamhet på Mars...och hon kommer att tröttna i brist på stimulans...hua mig!!!

Anmäl
2013-04-29 22:36 #43 av: JonasDuregard

#41 Antagligen får man något kortare medellivslängd på mars eller på andra koloniserade himlakroppar, förutom det du nämner är strålningshalterna ett potentiellt hälsoproblem.

Sedan bakar du ju ihop lite olika frågor vad gäller ekonomisk exploatering och så vidare. Att det satsas en massa pengar på rymdresor som kunde användas till annat är sant, samtidigt finns det projekt som är både dyrare och mindre användbara på jorden. Risken att naturresurserna på Mars exploateras obetänksamt finns så klart men jag är inte helt säker på vilket moraliskt ansvar vi har att undvika det. Att bevara jorden för framtida generationer är en sak men spontant tänker jag att andra himlakroppar kan vi göra lite som vi känner med Glad. Men jag vet inte precis vad det är du befarar.

#42 Gravitationen på Mars är väldigt svag. Jag gissar att de kommer känna sig otroligt starka när de börjar lyfta runt saker där Glad.

Anmäl
2013-04-29 22:43 #44 av: Astell

Oj såg inte ditt inlägg Magi-cat, typ så tänker jag också...sen är ju mänskligheten en organism på jorden och jag undrar om människorna klarar sig utan den samlade energin som vi alla är kopplade till..det finns så mycket mer subtila energier som vi kanske är beroende av för att leva som vi kanske först då får reda på...Funderar

Anmäl
2013-04-29 22:47 #45 av: Astell

#43 Hehe va kul att bli en gruvarbetare på Mars Skämtar

Anmäl
2013-04-29 22:58 #46 av: JonasDuregard

#45 Ja, eller akrobat eller atlet. Jag vågar inte säga hur högt en elithöjdhoppare skulle kunna hoppa på Mars, kanske dubbelt så högt som här.

Kom på nu att du kanske inte syftade på gravitationen utan på exploateringen. Jag skulle gissa att det enda sättet att få ekonomiskt lönsam gruvindustri på Mars (eller mer realistiskt på jordnära asteroider) är att låta robotar stå för arbetet.

Är robotar också beroende av de mystiska energierna du nämner? Glad

Anmäl
2013-04-29 23:19 #47 av: Astell

#46   Men tänk själv..hela ekologin..ett samspel...så visst kan det vara så att vi är beroende av varandra.. det var funderingar som dök upp...jag kulle inte tro det om vi ser på alla bilder som robotbilarna har tagit, de skulle klara sig bättre Glad

Anmäl
2013-04-30 09:21 #48 av: Astell

Varför har det inte varit rubriker om fossilfyndet på Mars...är det också fejk?

Anmäl
2013-04-30 09:39 #49 av: Magi-cat

Vet ej, Astell. Förmodligen.

Anmäl
2013-04-30 13:31 #50 av: Farwuq

Eller så tystades det ner.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-04-30 14:20 #51 av: JonasDuregard

#50 Varför skulle någon vilja det?

Anmäl
2013-04-30 16:18 #52 av: Magi-cat

#43 JD: Gravitationen lär vara en tredjedel av jordens. Det är alltså inte tyngdlöshet, men att det skulle påverka fysiken är utom varje tvivel. En längre vistelse på Mars med denna lägre gravitation skulle ju också i sig försvåra att komma tillbaka till Jorden....Med ovana vid större gravitation skulle det kännas förfärligt tungt med varje jordsteg och belastningen på kroppen vara stor. De skulle kanske längta tillbaka till Mars. Som sagt, annorlunda....

En likhet mellan Jorden och Mars är att dygnen är ungefär lika långa, så man skulle slippa anpassningen till en annan dygnsrytm.

Atmosfären är 0,7 % av Jordens, inget vidare att andas men antas ge ett visst skydd mot strålningen.

Men meteoriterna tänker jag på igen.....det verkar lite riskabelt...

Och psyket,.....att inte ha skogar, vatten att titta ut på, knoppande träd och betande djur....sitter det inte ganska djupt i medvetandet, en längtan som kanske är större än den ut till rymden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolonisering_av_Mars

Och sedan håller jag inte med JD alls här:

Att bevara jorden för framtida generationer är en sak men spontant tänker jag att andra himlakroppar kan vi göra lite som vi känner med Glad

Ilschuäsch! "Vi" har redan ställt till med överexploatering av jorden och behöver inte ramponera en intet ont anande planet till. Och en till och.....någonstans träffar man på liv, ett liv som man kanske, förmodligen, inte begriper ett dugg av. Vilken rättigheter kan man egentligen ta sig? 

Och så tänker jag på, och här vet jag att du inte följer mig alls, Gaia-medvetandet, Jorden som ett sorts medvetande och solsystemet som en helhet. Kanske Mars, krigarplaneten, har något att lära ut?Glad Som hänsyn?

Men intressant är det....

Anmäl
2013-04-30 16:57 #53 av: JonasDuregard

#52 "Ilschuäsch!"

Jag anade att det skulle vara lite som att svära i kyrkan Glad.

""Vi" har redan ställt till med överexploatering av jorden och behöver inte ramponera en intet ont anande planet till."

Intet ont anade kan man lungt säga. Jag tycker inte problemet med att vi förstör Jorden är Jorden i sig, jag är bara oroad för konsekvenserna för människor och i någon mån för mänskligheten. Planeter har jag ingen direkt sympati med Glad. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har någon religiös eller metafysisk övertygelse.

"Och en till och.....någonstans träffar man på liv, ett liv som man kanske, förmodligen, inte begriper ett dugg av. Vilken rättigheter kan man egentligen ta sig?"

Det var ett underligt slippery-slope argument. Vad är det du är orolig för egentligen? Funderar

"Och så tänker jag på, och här vet jag att du inte följer mig alls, Gaia-medvetandet, Jorden som ett sorts medvetande och solsystemet som en helhet. Kanske Mars, krigarplaneten, har något att lära ut?Glad Som hänsyn?"

Det var ungefär det jag tänkte på när jag skrev metafysisk övertygelse ovan. Nej, jag tror inte att planeter har något medvetande.

Jag antar att du inte heller tror på Gaia eller Mars (krigsguden) på det viset som de gamla grekerna gjorde utan att begreppen är inlånade i något slags nyandlig amalgam av folktro och fantasy.

Anmäl
2013-04-30 17:45 #54 av: Magi-cat

#53 Jag tycker inte problemet med att vi förstör Jorden är Jorden i sig, jag är bara oroad för konsekvenserna för människor och i någon mån för mänskligheten.

Jag förstår dig och jag tycker att de följs åt. Överexploatera jorden (jag behöver säkert inte räkna upp en massa exempel) ÄR något som oroar mig för att det får konsekvenser för människor.

Jag tror ju dessutom allt hör ihop. Ett kärlekslöst handskande med Jorden ger återverkningar på livet, på människan.....Oundvikligen!

Det var ett underligt slippery-slope argument. Vad är det du är orolig för egentligen? Funderar

Blev det för mycket nu? Glad Sluttande planet också?

Vad jag är orolig för? Alltså: Jag är orolig för ovarsamt handhavande av Jorden, något som drabbar människor och kommande generationer. Vi vill alla naturligtvis att våra efterkommande ska leva på en jord med rena vatten, ren luft, en hyfsad standard, i kärlek och fred.

Jag är orolig för att utvecklingen just nu inte går åt det hållet, eller inte tillräckligt i alla fall. Vidare att penningstarka intressen och maktbegär utsträcker girigheten till andra planeter. Mer av samma mentalitet gynnar inte heller människan, ens om det utövas på andra planeter.

Och i förlängningen är jag orolig för hur man ser på livet som sådant, mänskligt, jordligt och kosmiskt. 

Det var kanske det sistnämnda som du tyckte var slippery-slope? Jag har lätt för att halka iväg och se företeelser i stort, men jag tycker det hänger ihop.

Jag antar att du inte heller tror på Gaia eller Mars (krigsguden) på det viset som de gamla grekerna gjorde utan att begreppen är inlånade i något slags nyandlig amalgam av folktro och fantasy.

*skrattar högt* Det var det roligaste idag!Skrattar"Nyandlig amalgam"

Anmäl
2013-04-30 18:39 #55 av: JonasDuregard

"Det var kanske det sistnämnda som du tyckte var slippery-slope?"

Det var den biten jag citerade, något om att man skulle skövla planet efter planet och att något odefinierat skulle hända när man tillslut når en befolkad planet?

"*skrattar högt* Det var det roligaste idag!Skrattar"Nyandlig amalgam""

Glad

Tycker du mitt ordval är lustigt?

Anmäl
2013-05-01 08:30 #56 av: Astell

Som sagts pallar kropparna att stanna där en längre tid? Visst vi är programmerade till ett visst liv här men vi kanske kan programmera om oss...har förstått att allting är möjligt, kanske t o m att andas in koldioxid :O

Anmäl
2013-05-01 11:02 #57 av: Farwuq

#51 D.f.a. man vill inte stöta sig med den "kristna" högern i USA.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-05-01 12:16 #58 av: JonasDuregard

#57 Ja, för NASA och den kristna högern är ju så himla bra kompisarGapskrattar.

Konspirationsteorier är roliga. Ibland är de invecklade förklaringarna skrattretande. Men det här var en extremt slö konspirationsteori (bara leta upp en grupp som skulle bli ledsen av det, finns alltid någon, och säg "de mörkar det")

Det ateistiska vänstern kanske mörkat att NASA hittade Gud och himmelriket på Mars? Eller så kanske den kristna högern mörkat samma sak för att Che Guevara var i himlen och partajade med Jesus och änglarna? Glad

Anmäl
2013-05-01 12:19 #59 av: JonasDuregard

Den kristna högerna har för övrigt lyckats mer eller mindre skaka av sig Darwin, heliocentrismen och plattektonik. Jag tror inte de skulle bry sig nämnvärt om några fossiler på Mars. Gud la väl dit dem samtidigt som han grävde ner dinosaurieskeletten.

Anmäl
2013-05-01 12:22 #60 av: JonasDuregard

Och till sist, du får tänka på att NASA skulle rädda budgeten för åratal framåt om de hittade en fossil. Projektet skulle trumfa månlandningen i publicitet och för alltid skrivas in i historieböckerna. Nobelpris skulel delas ut. Om något har NASA en mycket stark ekonomisk drivkraft att förhastat konstatera fossil eller liv. Det får du väga mot deras omtanke om den kristna högerns ömmande tår. Skrattar

Anmäl
2013-05-01 14:30 #61 av: Magi-cat

Men shit pommesfrites vilken drapa! 

För mycket av mjödet?

Anmäl
2013-05-01 18:32 #62 av: JonasDuregard

#61 En liten första Maj triptyk bara Skrattar.

Jag håller med dig om att jag dräper konspirationsargumentet, men #57 lämnade öppet mål så jag ser det inte som någon stor bedrift.

"För mycket av mjödet?"

Funderar

Anmäl
2013-05-01 18:57 #63 av: Astell

Jag förstår inte resonemanget här..om nu Nasa fotograferat ett fossil varför skulle de dölja det? nu finns ju videon inte med på de fina bilder som deras kamera tagit..visst de kan dölja just dessa bilder men ligger det inte närmare till hands att någon har fejkat en video?

Anmäl
2013-05-01 19:45 #64 av: Magi-cat

#62 liten ordförklaring: 

drapa = fornnordiskt högstämt kväde indelat i tre delar, ofta uppläst av diktaren själv till ackompanjemang av strängaspel. 

mjöd = 1) enligt forntida nordisk sed omsorgsfullt tillredd brygd av extra söt honung, gärna inmundigad i stora kvantiteter under ljudligt utbringande av skämtsamma nidvisor eller högstämda kväden av hejaklackskaraktär.

mjöd = 2) Finnish traditional May Day drink

(källa: Ord, sprak och talade sätt, vol 3, kap 9 3/4)

Anmäl
2013-05-01 20:19 #65 av: JonasDuregard

#64 Men orden drapa och dräpa är relaterade, det var därför jag spann vidare på dräpande (källa: språkrådet)

Dock hittar jag ingenstans att en drapa ska ha tre delar. Var är din definition hämtad ifrån?

Jag vet inte varför du tror att jag är onykter (om det är vad du vill antyda) men jag försäkrar att jag är helt nykter.

Är det något av det jag skriver som du inte håller med om?

Anmäl
2013-05-01 21:30 #66 av: Magi-cat

#65  En remarkabel triptyk som din sätter gärna tonen. Det är trots allt 1 maj och inspirationen flödar.Galen

Om du inte nöjer dig med min uttömmande källa kan du kika i din wiki: 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Drapa (min markering i texten)

"De flesta draporna är genom stävet, som består av på bestämda ställen återkommande verser, delade i tre avdelningar: inledningen (inngangr, upphaf), stävjabalken (stefjabalkr, stefjamel) och avslutningen (slæmr)."

Och, Jonas, ingen tror eller antyder att du är onykter.  Modernt "mjöd" är praktiskt taget alkoholfri. Du fick den lite spetsad med den satir som du och 1 maj inbjöd till. 

Så där, kan vi i god ordning släppa maj och fortsätta med Mars? Glad

Anmäl
2013-05-02 16:38 #67 av: Astell

Läste på ett ställe att det kommer att hittas liv el att det har varit liv där och det ska vara människor som bott där, Mars alltså...även att meteoriter och kometer kommer med nytt liv till jorden därför kommer det fler meteoritnedslag och vi kommer att få nya arter här framöver..meteoriterna ska komma från asteroidbältet som också har varit en bebodd planet men som inte pallade trycket från Jupiter så den sprängdes..även att vi inte ska vara rädda för nedslagen eftersom de är riktade bort från från människorna..tydligen så har ett skydd tagits bort som pyramiderna hade uppgiften att hålla för den nya tiden är här...läste också att vi är upptäckta av andra civilisationer "därute"...

Hörde också någon säga att vi skapar det hela, att vi bestämmer om det ska finnas liv i universum..lite far out för en del kanske men det är intressant att ta del av olika synsätt..märkligt att man stöter på olika texter som beskriver typ Mars på osannolika ställen eftersom jag har kollat upp en del nu...

Jag tar inte ställning till detta bara lägger in det för skojs skull...Glad

Anmäl
2013-05-02 17:00 #68 av: JonasDuregard

#67 Någon har berättat väldigt  fantasifulla sagor för dig Glad

Anmäl
2013-05-02 18:49 #69 av: Astell

#68 Säger en som vet Skämtarjag är av den åsikten att kan man tänka sig ngt så finns det som en möjlighet...en fokuserad tanke är mkt stark...Glad

Anmäl
2013-05-03 16:58 #70 av: Magi-cat

...och när man ska dit, risken finns alltid att rymdskeppet kolliderar med en asteroid, vilket är högs ohälsosamt när man färdas med hög hastighet i rymden. Hur undviker man det? Jo, en deflector shield, förstås!

Och en asteroid-smashare.

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-138

http://www.space.com/20864-asteroid-deflection-mars-mission.html

Men alltså, det låter som lite på ritbordet det mesta. Borde inte man inte ha löst frågorna innan man ens planerar bosättningar?

Anmäl
2013-05-03 19:23 #71 av: JonasDuregard

#70 Är det verkligen en nämnvärd risk att kollidera med en asteroid? Det låter otroligt osannolikt. Länkarna handlar ju om medvetna försök att kollidera med asteroider och inte ens det är helt enkelt verkar det som.

Hur som helst har ju en rymdfarkost visst utrymmer för att göra undanmanövrar om det skulle krävas, så om man upptäcker asteroiden i tid borde det inte vara något problem.

Anmäl
2013-05-03 20:35 #72 av: Magi-cat

#71 Aniara gjorde det.....

Beror på var i rymden man färdas förstås.....Läste först en länk om just risken för kollisioner med asteroider, och, inte att förglömma, rymdskräp, varför man tog upp just behovet av deflector shields (som Enterprise har Glad)

HUR står risken är....svårt att säga, hur pass man hinner manövrera undan är väl lite osäkert också.

Kanske ändå strålningen är en större risk med van Allenbältena i planeters magnetosfär och i det här fallet Mars' tunna atmosfär. Jag fattar inte hur man tänkt sig.....

Anmäl
2013-05-03 20:49 #73 av: Magi-cat

#67 Tänkte lite på de "fantasifulla sagor" (#68) du tar upp Astell:

Enligt legender och myter (för att inte tala om sci-fi) har Mars hyst liv fram tills en katastrof inträffade. Tanken känns lockande...

Att förmoda att katastrofer inträffar och ändrar förlopp är inte alls långsökt. Jorden och Månen antas en gång ha varit en och samma men skildes åt genom en  direktträff med en annan himlakropp. Venus kan vara nytillkommen i solsystemet. Den har egenheten att rotera åt ett annat håll än de andra planeterna, något man också tror orsakats av en katastrof.

Att kometer bidrar till att sprida nytt liv, som några rymdens brevbärare, är även det ganska vedertaget.

Tror inte heller det är osannolikt att jorden är upptäckt av andra livsformer, av olika slag.....

Ibland överträffar verkligheten dikten.....

Hur som helst har allt gjort livet på jorden och människan till den som den är, från den första aminosyran bildades i urgelén, till att Månen blir till och stabiliserar Jorden, till det alldeles lagom solljuset som når oss, till Jupiter som är så lämpligt placerad för att fånga upp många potentiellt farliga rymdstenar till........

Anmäl
2013-05-05 15:24 #74 av: Magi-cat

Intressanta fynd om Mars' atmosfär stärker tidigare teser om att Mars förlorat mycket av den:

"Evidence has strengthened this month that Mars lost much of its original atmosphere by a process of gas escaping from the top of the atmosphere."

http://myscienceacademy.org/2013/04/10/remaining-martian-atmosphere-still-dynamic/

Om Mars' röda utseende:

"“We knew that Mars is red because of iron oxides in the dust,” said ChemCam Deputy Principal Investigator Sylvestre Maurice of the Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie in Toulouse, France. “ChemCam reveals a complex chemical composition of the dust that includes hydrogen, which could be in the form of hydroxyl groups or water molecules.”"

Anmäl
2013-05-07 22:09 #75 av: Magi-cat

Inte bara leva på Mars.....

http://www.youtube.com/watch?v=JmGXHJythi0 (kort klipp, ca 2 min)

Anmäl
2013-05-08 13:02 #76 av: Magi-cat

Landningen blir den svåraste stötestenen i projekt människan-till-Mars. 

Det gick visserligen bra med curiosity, men att landsätta den var ändå som ett babysteg jämfört med vad som krävs för att säkert landa personer och utrustning där.

Curiosity vägde bara ett ton, men en kapsel för att klara en förberedelse för bemannad landning skulle behöva väga 40 gånger så mycket.

Problemet är bl.a. att Mars' atmosfär är för tunn för att i tid bromsa upp en farkost som kommer in med överljudshastighet. Det atmosfäriska trycket 40 km upp i jordatmosfären är likvärdigt med trycket bara 10 km ovanför Mars' yta.

Man har inte löst problemen med att landa människor på Mars, men verkar inte ha några farhågor utan räknar med kreativa lösningar, as always before....

""A human mission to Mars is going to require a vehicle of the scale of a space shuttle," Campbell said, with the mission requiring a jump "in order of magnitude from what we are used to dealing with."

http://phys.org/news/2013-05-key-puzzle-mars.html

En bosättning på Mars tycker jag verkar långt borta....

Anmäl
2013-05-08 15:31 #77 av: Astell

Hoppas de inte kommer att lösa innan de vet hur man ska kunna ta sig tillbaka till jorden, om man kan komma tillbaka vore det ju en helt annan sak...fast tillbringa ett halvår i mörka rymden kan vara nog så krävande...

Anmäl
2013-05-08 15:46 #78 av: Magi-cat

#77 Ja, det låter lite som "det fixar sig nog, det har det alltid gjort hittills"...

Bl.a. får återkomsten som det blir ett så tungt ekipage att landa, om man ska ha med sig en farkost som kan ta sig tillbaka till det skepp som ligger kvar i omlopp.

Det måste vara oerhört krävande med en så lång rymdfärd. För ännu längre rymdfärder än så laborerar man men hibernation, dvs att besättningen skulle gå i ide, som björnen, i väntan på att man kommer dit man ska...

Anmäl
2013-05-08 17:36 #79 av: Astell

Det finns ju UFO, de kan ju fixa med färden...Mars på 2 minCool

Anmäl
2013-05-08 21:27 #80 av: Magi-cat

#79 eller warp-drift! Tummen upp

Anmäl
2013-05-08 22:25 #81 av: Astell

Ja man får nog vänta tills man har fixat med nyare former av färdmedel..kan ingen sticka dit under en UKU och reka? Skämtar

Anmäl
2013-05-08 22:27 #82 av: Magi-cat

#81 håller mig till sci-fi-litteraturen Skämtar

Anmäl
2013-05-09 08:25 #83 av: Magi-cat

"Human destiny" 

Ööhh...hur intressant det ändå är måste jag ställa mig frågande till alla de käcka utropen som haglar om vikten av att komma till Mars (helst igår), trots att uppenbara tekniska och biologiska hinder är långt ifrån lösta. Och så långt som till "human destiny..."?

På något sätt känns det som om man lämnat den utforskande vetenskapen åt sidan och den spektakulära tagit plats, som under det "kalla krigets" dagar.

http://www.news.com.au/technology/sci-tech/setting-foot-on-mars-is-human-destiny-nasa-chief/story-fn5fsgyc-1226636681274

Anmäl
2013-05-09 10:03 #84 av: Astell

Ja det verkar lite tidigt och dessa män som försöker få dit någon dum idiot som går på det..känns lite så...men vi har ju fria val förståss. De som propagerar för detta kan åka själva!!

Anmäl
2013-05-10 15:32 #85 av: Magi-cat

Where no man has gone before....Skrattar

http://www.guardian.co.uk/science/2013/may/06/nasa-manned-mission-mars

Anmäl
2013-05-12 08:32 #86 av: Astell

http://www.expressen.se/nyheter/78-000-vill-flytta--till-planeten-mars/

Anmäl
2013-05-14 20:20 #87 av: Magi-cat

http://myscienceacademy.org/2013/05/11/78000-applications-for-one-way-trip-to-mars/

Anmäl
2013-05-14 21:33 #88 av: Astell

Kan man inte skapa syre i atmosfären?

Anmäl
2013-05-14 21:41 #89 av: Magi-cat

#88 Jo, det kan man, men det är liksom svårt att få det att stanna kvar....

Anmäl
2013-05-14 21:44 #90 av: Astell

jahaa oki..pga av tunn atmosfär då antar jag?

Anmäl
2013-05-14 21:49 #91 av: JonasDuregard

#88 Du menar så att man kan andas utan rymddräkt? Det är knappast en realistisk möjlighet skulle jag tro. Till att börja med är atmosfären väldigt tunn (trycket är mindre än en hundradel av jordens så jag tvivlar att människor skulle kunna leva i ett så lågt tryck, än mindre andas så tunn luft, kroppsvätskor skulle antagligen koka vid rumstemperatur!).

Sedan består atmosfären på mars nästan enbart av koldioxid och om all koldioxid konverterades till syrgas genom fotosyntes skulle den fortfarande ha en helt annan sammansättning än jordens.

Slutligen är det ett otroligt omfattande projekt som gissningsvis skulle ta årtionden eller århundraden att genomföra under goda förutsättningar.

Anmäl
2013-05-14 21:50 #92 av: Magi-cat

Atmosfären är en känslig procedur. Här på jorden har vi en perfekt balans mellan luftens grundämnen för våra livsformer. Växterna bildar vårt syre.

http://www.naturvetenskap.org/hogstadiekemi/luft

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/jordens-klimat-en-lang-historia

Anmäl
2013-05-14 22:00 #93 av: Magi-cat

Om Mars' atmosfär: 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mars_atmosf%C3%A4r

Terraformering brukar vara populärt i sci-fi. Glad

Hittade en artikel om hur man skulle kunna forma en atmosfär på Mars:

http://illvet.se/fraga-oss/kan-man-skapa-en-konstgjord-atmosfaer-pa-mars

Det här var intressant om solvinden och Mars:

http://www.irf.se/Topical/Press/?dbfile=Mars%20atmosf%E4r%20v%E4l%20skyddad%20mot%20intr%E4ngande%20solvindsjoner&dbsec=P3

Anmäl
2013-05-14 22:08 #94 av: Astell

Tack för infon Magi-cat!!

Anmäl
2013-05-23 09:33 #95 av: Magi-cat

Intressant om gammalt vatten och kopplingar till vatten på Mars....

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2325281/Groundwater-bubbling-nearly-miles-beneath-Canada-oldest-Earth-offer-clues-life-Mars.html

Anmäl
2013-05-23 10:04 #96 av: JonasDuregard

#95 "So does this mean life has survived on Mars?"

Hur tänkte de där egentligen? Funderar

Antagligen är det rubriksättaren som inte riktigt har koll på vad det handlar om. Det enda rätta svaret på den frågan är ju "No, it doesn't".

Anmäl
2013-05-24 14:57 #98 av: Magi-cat

Just det, vi har nog haft uppe det där vattnet förut...helt fantastiskt med så gammal vatten som kommit fram från en gruva i Ontario, Kanada.

Det här gamla vattnet är som en tidskapsel och den kan innehålla liv.

Varför man alls kopplar till Mars är för att de klippor där man funnit det här gamla vattnet liknar Mars' klippor och man ställer sig frågan - kan man hitta liv på detta sätt på båda ställena? (Förutsatt att man får fram liknande vatten från Marsklipporna förstås..)

Man tror att vattnet kan betyda liv eftersom att det innehåller löst väte och metan såväl som ädelgaserna helium, argon, neon och xenon. Dessa gaser skulle kunna förse mikroorganismer med energi fast de inte varit exponerade för solljus under miljontals år....

"This shows that ancient rocks have the potential to support life and this could be the case whether they are three kilometres below the Earth’s surface or below the surface of Mars'

Barbra Sherwood Lollar, professor of geochemistry at the University of Toronto"

Rätt häftigt att man kan träffa på uråldrigt vatten i klippor....Undrar hur det smakar? Jag känner på mig att det är nyttigt......Glad

Anmäl
2013-05-24 15:02 #99 av: Farwuq

Det smakar nog unket.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-05-24 15:08 #100 av: Magi-cat

#99 Nä, jag tror det är friskt gottigotti, smaksatt av eonernas sälta, dvalt i stillsam sten och mjukt mörker.......Drink

Undrar vad det kostar med en slurk?Glad

Anmäl
2013-05-24 16:17 #101 av: Farwuq

Det vågar jag inte tänka på.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-05-25 13:39 #102 av: Magi-cat

Hittade denna länk på Astronomi:

https://www.idg.se/2.1085/1.507153/marsdamm-satter-kappar-i-hjulen-for-bemannade-rymdresor

Det verkar inte riktigt nyttigt med Mars-dammet---silikatmaterial som inte är bra att andas in och perklorat som inte heller är bra för inre organ, samt, som om det inte vore nog: gipsdamm som sätter igen lungorna.

Man skulle alltid få bära rymddräkt.......

Anmäl
2013-06-03 19:57 #103 av: Magi-cat

Hmmm...låter inget bra med strålningen.....

http://myscienceacademy.org/2013/06/03/radiation-makes-mars-travel-impossible-todaylets-fly-faster/

Anmäl
2013-06-04 07:20 #104 av: Farwuq

Nä, inget kul alls.

Ledsen

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-06-09 07:02 #105 av: Magi-cat

(Nästan) spår av "drickbart" vatten?

http://www.minds.com/blog/view/105788/mars-rover-opportunity-finds-traces-of-drinkable-water

Anmäl
2013-06-10 18:06 #106 av: Magi-cat

Mer vattenspår (?) på Mars....

http://myscienceacademy.org/2013/01/20/gorgeous-images-ancient-river-on-mars/

Vore roligt om det stämde att Mars haft rinnande vatten och varit en fruktbar planet...

Anmäl
2013-06-10 21:45 #107 av: Astell

Något har runnit där iaf, kanske lava? jag menar att skulle inte flodbädd försvinna om det inte funnits vatten där på mkt lång tid? 

Anmäl
2013-06-13 20:39 #108 av: Magi-cat

Det blir nog ingen kolonisering på Mars, för livsfarligt! Kroppen slits ut helt enkelt med för lång vistelse i tyngdlöst tillstånd....

http://illvet.se/manniskan/resa-till-mars-kan-vara-livsfarlig?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=daily_2013_6_10_63741

Anmäl
2013-06-13 21:42 #109 av: Astell

Det borde väl Mars One projektet fatta???

Anmäl
2013-06-13 21:55 #110 av: JonasDuregard

#108 Lite oklart om det gäller på Mars eller bara i rymden. Helt klart är det ju svag gravitation på Mars men den är också helt klart starkare än i rymden.

Är det rymden man är orolig för får man väl bygga en sådan här: http://en.wikipedia.org/wiki/Nautilus-X

Bara att placera gravida kvinnor i centrifugen(!) så klarar sig de söta små stamscellsklumparna bättre. Kanske. Skämtar

Tidigare experiment har låtit oss skapa artificiell gravitation i den blygsamma storleksordningen 0.00015 g (källa).

Anmäl
2013-06-13 22:03 #111 av: Magi-cat

#110 Jo, men det var också med tanke på den långa resan dit. Man behöver inte lång tid för att förlora muskelmassa och bentäthet.

Jag sätter ett frågetecken för den där centrifugen..:-)

Hur ska man lösa det där med gravitationen egentligen?

Anmäl
2013-07-23 16:08 #112 av: Magi-cat

http://www.sciencenewsline.com/articles/2013071615170007.htmlhttp://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2370047/Life-Mars-Spacecraft-finds-life-existed-Mars-billions-years-ago.html

Anmäl
2013-07-25 08:04 #113 av: Magi-cat

Tio faror med rymdfärder:

http://www.minds.com/blog/view/175886/10-ways-space-damages-your-body

Från strålning till muskelatrofi...

40 % av astronauterna har upplevt åksjuka.Kräks (För egen del kan jag knappt sitta i en snurrstol, så jag förstår dem.)

Anmäl
2013-07-25 08:08 #114 av: Magi-cat

Nu ska man mer specifikt söka liv på Mars:'

http://www.space.com/22003-alien-life-detector-mars-technology.html

Anmäl
2013-09-06 07:31 #115 av: Magi-cat

Meteoritnedslag på Mars i höst kan hota koloniseringsprogrammet?

http://memolition.com/2013/08/18/collision-course-a-comet-heads-for-mars/

Anmäl
2013-09-06 08:09 #116 av: Farwuq

Vi får se hur det går, det är lite tid kvar.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-10-20 08:08 #117 av: Magi-cat

Indien vill också vara med på Mars och sänder upp en sond som främst ska leta efter metansignaturer:

http://myscienceacademy.org/2013/10/19/indias-first-mars-mission-set-to-blast-off-seeking-methane-signature/

Metan kan vara tecken på liv, därför är det intressant.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/522075988e0e746d11000325-livet-pa-jorden-borjade-pa-mars

Anmäl
2014-01-10 16:59 #118 av: Magi-cat

Fantastiskt tydlig bild av Curiosity's spår där den kört omkring i det marsianska landskapet: (förstora bilden så syns det)

http://earthsky.org/space/nasa-rovers-tracks-on-mars

Anmäl
2014-01-10 19:40 #119 av: Farwuq

Den har åtminstone inte passerat spårlöst förbi.

Skämtar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-01-10 19:45 #120 av: Magi-cat

StjärnorGlad

Anmäl
2014-01-11 15:27 #121 av: Magi-cat

Ganska kort artikel, men tydligen ökar den kosmiska strålning man skulle utsättas för under en Mars-färd också risken för demens.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/demens-kan-stoppa-farder-till-mars/

Inte så bra om man kommer fram och undrar vad man egentligen skulle göra där...Funderar

Anmäl
2014-01-11 18:14 #122 av: Farwuq

Skrattar

De är välkomna i mitt sällskap.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-02-06 21:44 #123 av: Magi-cat

Ny, fin krater på Mars! Kratern, 30 m i diameter, bildades av krockande rymdsten mellan 2010 och 2012. Bilderna släpptes nyligen av NASA. Bilden är fantastiskt skarp, men ser blå ut av bildtekniska skäl.

Ca 200 nya kratrar bildas per år. Man tänker lite på den planerade bosättningen...

http://earthsky.org/space/new-crater-on-mars-spotted-by-nasa-orbiter

Anmäl
2014-02-07 08:14 #124 av: Magi-cat

Curiosity på Mars tittat på Jorden och Månen där långt ute i rymden...

Svårt att föreställa sig de där avstånden...och vad ev Marsnybyggare skulle längta....
Men fin bild...

http://earthsky.org/earth/curiosity-sees-earth-and-moon-from-mars

Anmäl
2014-02-07 19:29 #125 av: Farwuq

Undras vilken magnitud som jorden når upp till?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-02-07 19:43 #126 av: Astell

Ja grymt för nybyggare att se jorden Gråter

Anmäl
2014-02-07 20:03 #127 av: Magi-cat

#125 ja, undrar just? Kanske står någonstans..Måne

Anmäl
2014-02-07 20:08 #128 av: fatcat

Varför är magnituden så viktig? Är ju fantastiskt att vi kan se jorden från en annan planet! Glad

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-02-07 20:20 #129 av: JonasDuregard

-2.5 som bäst enligt WP.

Anmäl
2014-02-07 20:24 #130 av: Farwuq

Dvs. betydligt svagare än Venus, sett från jorden.

Funderar

Kan man likna det vid Jupiter?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-02-08 09:24 #131 av: Magi-cat

"Near maximum elongation (47.4°), the Earth and Moon would shine at apparent magnitudes −2.5 and +0.9, respectively.[2][9]"

Bra sida förresten...

Anmäl
2014-02-08 09:29 #132 av: Magi-cat

#130 Verkar vara som Jupiter ungefär. 
Svårt att tänka sig, att stå där och se jorden så...

Anmäl
2014-02-09 22:09 #133 av: Magi-cat

Vilka fina bilder och vilken jämförelse...

Jorden från Mars och Mars från jorden!!

http://earthsky.org/todays-image/earth-seen-from-mars-mars-seen-from-earth

Anmäl
2014-02-10 09:01 #134 av: Farwuq

Fin-fina bilder.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-02-11 21:47 #135 av: Magi-cat

Tänk om det FINNS flytande vatten på Mars? Det är ju lite kallt där så det måste i så fall innehålla antifrysmedel...

http://earthsky.org/space/nasa-photos-suggest-water-might-be-flowing-on-mars

Anmäl
2014-02-12 16:12 #136 av: Farwuq

Det är kanske alkohol?

Galen

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-02-12 16:23 #137 av: fatcat

#136 Har ryssarna redan landat där? Skrattar

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-02-12 16:35 #138 av: Farwuq

Skrattar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-04-19 08:57 #143 av: Magi-cat

Intressant länk om hur man via asteroider från Mars kan spåra ev atmosfär sedan lång tid tillbaka och ev förutsättningar för liv. Kanske, kanske, men inte helt lik jordens...

Vatten däremot...

http://www.iflscience.com/space/meteorites-indicate-early-martian-atmosphere

Anmäl
2014-05-20 10:30 #144 av: Magi-cat

Mikroorganismer från jorden kan överleva på Mars!

Organismer som ska klara sig på Mars behöver åtminstone överleva ett temperaturspann på mellan -90 grader C och +27 C.

När man utsatte vissa uråldriga mikroorganismer på jorden för dessa förhållanden, växte de visserligen inte, men de överlevde.

Det finns förstås fler förhållanden att ta hänsyn till och det gäller ju för en organism att göra lite mer än bara överleva, men detta ställer ändå en del följdfrågor...

http://www.iflscience.com/space/microorganisms-earth-could-survive-mars

Anmäl
2014-05-28 09:31 #145 av: Magi-cat

Mer om livet på Mars!

Liv finns ju överallt, mikrober i alla fall.

Nu har man funnit att ett vulkanutbrott hos en av solsystemets största vulkaner (Arsia Mons) för en massa miljoner år sedan kan ha smält glaciärer på Mars så att stora sjöar med vatten bildats!

Och i vatten finns liv!

http://www.iflscience.com/space/glacial-meltwater-martian-volcano-may-have-harbored-life

Anmäl
2014-05-28 09:41 #146 av: JonasDuregard

En sak som jag inte riktigt förstår, det påstås att det fortfarande finns viss vulkanisk aktivitet på Mars, samtidigt menar man att Mars kärna antagligen har stelnat helt (avsaknaden av magnetfält tyder på det). Jag förstår inte riktigt hur det går ihop.

Det förvånar mig att det fanns avsevärd vulkanisk aktivitet så "nyss" (i astronomiska termer) som 210 miljoner år sedan.

Anmäl
2014-05-28 09:48 #147 av: Magi-cat

#146 Jag får inte heller ihop det där.

Och vulkanisk aktivitet och enorma glaciärer så "nyss".

Det är många nya uppgifter som man inte fått ihop ännu.

Uppgifterna om dessa mängder med vatten så det blir hela sjöar är ganska nya.

Anmäl
2014-05-28 09:59 #148 av: Magi-cat

Länk från universitetet som gjorde studien, Brown University,

http://news.brown.edu/pressreleases/2014/05/mars

Man gjorde klimatmodeller som visar att under perioder när Mars' axel lutat mer har is vandrat mot ekvatorn. Det är denna is som smält vid vulkanutbrott och gett upphov till sjöar med enorma mängder vatten. De kan ha bestått under hundratals eller tusentals år.

Kanske, hoppas man, finns fruset vatten från den tiden kvar i sprickor som man skulle kunna undersöka med förhoppningen att finna äkta marsianskt liv.

Anmäl
2014-12-12 09:05 #149 av: Magi-cat

Här svallade vågorna i Mars-sjön...Eller, nja, men Mars har då haft vatten i perioder...Fin bild...

http://www.space.com/27971-mars-whale-rock-lake-curiosity-photo.html?adbid=10152498481556466&adbpl=fb&adbpr=17610706465&cmpid=514630_20141211_37113657

Anmäl
2015-01-08 16:47 #150 av: Magi-cat

Curiosity har varit duktig igen.
Formades de här klipporna av bakterier på Mars?

Det är inte på något sätt säkert, men de liknar klippor på jorden, formade av mikrobiell aktivitet.

http://www.iflscience.com/space/were-these-mars-rocks-made-microbes

Anmäl
2015-01-31 07:55 #151 av: Magi-cat

Debatten går vidare, fossila spår eller vanlig erosion? Geobiologerna verkar försiktigt entusiastiska...Men det finns inte mycket att "gå på" egentligen.

http://www.space.com/28415-potential-mars-fossils-curiosity-rover.html?adbid=10152611154006466&adbpl=fb&adbpr=17610706465&cmpid=514630_20150130_39668737

Anmäl
2015-02-17 21:53 #152 av: Magi-cat

Molnet som förbryllar forskarna...

En märklig molnpelare syns stiga från Mars' yta. En förklaring skulle kunna vara en dammstorm. Men de brukar inte stiga mer än 50 km och den här molnpelaren är 250 km!

En hypotes är att det är ispartiklar av koldioxid eller vatten som fångats av uppåtströmmar men då skulle Marsatmosfären behöva vara mycket kallare än man trott.

Den andra hypotesen är att det faktiskt är norrsken. Det är då förvånansvärt starkt.

Detta visar om inte annat att planeten överraskar och att det finns väldigt mycket att lära...Frågan om det funnits liv där är t.ex. inte löst.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystiskt-moln-pa-mars-forvirrar-forskare

Anmäl
2015-02-17 21:56 #153 av: Magi-cat

Molnet med bilder:

http://www.space.com/28573-mystery-plumes-on-mars.html?cmpid=514630_20150217_40630956&adbid=10152645618386466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Anmäl
2015-03-03 21:19 #154 av: Magi-cat

Vilken färg har egentligen "den röda planeten"?

Gråblå!

http://www.iflscience.com/space/curiosity-s-drill-reveals-inner-color-mars

Anmäl
2015-03-04 13:41 #155 av: Farwuq

Undras varför?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-03-08 20:54 #156 av: Magi-cat

"It was revealed that the Telegraph Peak sample had a higher ratio of silicon to aluminum and magnesium than the samples from the other Pahrump Hills sites"

Anmäl
2015-03-11 08:51 #157 av: Magi-cat

Opportunity är duktig igen och hittar ett skojigt klippblock!

Ovanpå en klippa ligger ett stort block som skiljer sig i färg och form från omgivningen. Det är mörkgrått till färgen och dess består av annan sammansättning än något man tidigare hittat på Mars. Så - spännande!

Kisel och aluminium  ingår...

"The examined rock is rich in silicon and aluminum, and its composition is different than anything observed by Opportunity or its twin, Spirit, on the Red Planet, NASA officials said"

Resten av Mars har väl också kisel och aluminium (#156) men sammansättningen kanske är annorlunda?

http://www.space.com/28771-mars-rover-opportunity-marathon-rocks.html?cmpid=514630_20150310_41806186&adbid=10152685268551466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Anmäl
2015-03-25 17:43 #158 av: Magi-cat

Curiosity är duktig. Hjärta

Nu har man med hjälp av den hittat spår av kväve, en viktig byggsten i livet sådant vi känner det. (Tidigare har man funnit bevis på vatten.)

Kväve är byggsten i både DNA och RNA, vilka kodar uppbyggnaden av levande organismer.

Dock behöver det kväve man nu funnit inte med nödvändighet innebära att det funnits liv. Det kan också ha att göra med ickebiologiska processer.

Men chanserna ökar onekligen.

Men om....vad hände sedan?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvave-upptackt-pa-mars

Anmäl
2015-03-25 17:57 #159 av: Farwuq

Jag väntar spänt, på vad som komma skall.
Förskräckt

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-04-10 18:10 #160 av: Magi-cat

Uttråkning eller strålning - vilket är största hotet mot Mars-kolonisatörerna?

I alla fall blir det övermänskligt stora utmaningar som väntar om projektet att skicka människor till Mars inom en snar framtid skulle bli av....

http://www.space.com/29064-manned-mars-mission-radiation-boredom.html?cmpid=514630_20150410_43597786&adbid=10152748517386466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Anmäl
2015-08-26 19:51 #161 av: Magi-cat

Bilder från Indiens Mars Orbiter Mission.

Fantastiskt skarpa och fina från Valles Marineris system 

edit: http://www.space.com/23203-india-mars-orbiter-mission-photos.html?cmpid=514630_20150826_51473006&adbid=10153026677856466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Chasma: klyfta, avgrund

Anmäl
2015-08-26 22:44 #162 av: JonasDuregard

#161 Fel länk?

Anmäl
2015-08-27 07:43 #163 av: Magi-cat

#162. Attans! Tack för påpekandet. Rättar.

Anmäl
2015-08-27 07:44 #164 av: Magi-cat

Plastskräp hittat på Mars.

Civilisationen sprider sig även på Mars.....

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PIA16230-MarsCuriosityRover-Sand-Closeup-201011.jpg

Anmäl
2015-10-19 07:34 #165 av: Magi-cat

Curiosity skickar bilder på den blå solnedgången på Mars.

Hur kan den vara blå?

Det beror på att stoftpartiklar i exakt rätt storlek släpper igenom lite mer av ljusets blå område.

""When the blue light scatters off the dust, it stays closer to the direction of the sun than light of other colors does," Lemmon added. "The rest of the sky is yellow to orange, as yellow and red light scatter all over the sky instead of being absorbed or staying close to the sun.""

http://www.space.com/29368-mars-blue-sunset-curiosity-rover-video.html?cmpid=514630_20151019_53755416&adbid=10153117116916466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Anmäl
2016-02-27 19:24 #166 av: Magi-cat

Grattis Opportunity som firar 12 år på Mars!Tårta

Ingen trodde den skulle klara ens tillnärmelsevis så lång tid i det dammiga landskapet, men förväntningarna överträffades verkligen!

Man måste säga att den jobbat bra och försett Jorden med en mängd intressanta bilder från Mars!

http://www.svt.se/nyheter/ovantat-fodelsedagsfirande-for-marslandaren

Anmäl
2016-02-27 20:08 #167 av: Farwuq

Den är av seg virke.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-03-04 07:43 #168 av: Magi-cat

Enligt en ny studie, publicerad i Nature, kan ett vulkanutbrott ha producerat så enormt mycket lava att planeten Mars "tippade över". 

Ett område vid Mars' ekvator är ett av solsystemets vulkantätaste. Den mängd lava de spydde ut är ofattbar: biljoner ton, från extremt utbredda vulkaner...

Medelst datorsimuleringar har man räknat ut hur planeten förändrat sitt läge med och utan vulkaner med åtföljande utbrott.

Det här förklarar också ett tidigare mysterium, varför de gigantiska reservoarerna av frusen is finns så nära ekvatorn och inte vid polerna.

Om jorden råkade ut för en liknande tippning skulle Paris befinna sig vid polcirkeln. Men jordens vulkaner anses inte vara tillräckligt stora för att åstadkomma en sådan förändring.

http://www.iflscience.com/environment/extremely-epic-volcanic-eruption-caused-mars-tip-over

Anmäl
2016-03-08 15:50 #169 av: Magi-cat

Mars har två månar, Phobos och Deimos. 

Phobos har omloppsbanan närmast planeten.

Nu har forskare vid NASA kommit på att Phobos håller på att spricka av Mars' tyngdkraft!

Det kommer inte att ske idag eller ens imorgon, men om 30-50 miljoner år har töjningssprickorna utplånat den lilla månen....Vi får passa på och studera den tills dess.

källa: Illustrerad Vetenskap 2016:05

Anmäl
2016-03-09 09:31 #170 av: Magi-cat

Har ni sett filmen the Martian? Där försökte den akterseglade astronauten odla potatis i Mars-jorden. Det gick... så där....

Men plantor kan faktiskt gro i Mars-jord. Det har några forskare visat genom att odla grönsaker i jord som liknar Mars'. De växer lite sämre än på jorden, men i alla fall...

Kruxet är att det bara var jorden som efterliknades, inte de andra förhållandena som strålning, hetta, kyla....Inte heller vet man om det skulle vara säkert att i längden äta det odlade, eftersom jorden innehåller tungmetaller. 

I alla fall är det kul att veta att det går att odla i den röda planetens jord...

http://www.sciencealert.com/tomatoes-peas-and-8-other-crops-have-been-grown-in-mars-equivalent-soil

Anmäl
2016-03-16 07:30 #171 av: Magi-cat

Nu drar Projekt ExoMars igång. ESA har tillsammans med ryska rymdflygstyrelsen skickat iväg en sond, Trace Gas Orbiter, med det ärorika uppdraget att undersöka om det finns liv på Mars...

Första steget är att undersöka om det finns metangas, som kan vara ett tecken på liv, i Mars' atmosfär.

http://illvet.se/universum/rymdresor/alienjagare-skickade-till-mars?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_3_15_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b

Anmäl
2016-05-10 10:48 #172 av: Magi-cat

NASA har upptäckt syre på Mars!

Syreatomerna hittades i Mars' övre atmosfär, mesosfären.

http://www.sciencealert.com/a-flying-observatory-just-detected-oxygen-in-the-martian-atmosphere

Anmäl
2016-05-30 07:23 #173 av: Magi-cat

Mars håller på och repar sig från en istid för 400 000 år sedan?

Likheterna med jorden är ganska stora. Variationerna också, vilket gör att det även för jordiska förhållanden är intressant att studera mars.

http://www.sciencealert.com/mars-is-actually-still-recovering-for-an-ice-age-that-ended-400-000-years-ago

Anmäl
2016-05-30 07:25 #174 av: Magi-cat

Om hur Mars blev av med sin enorma ocean:

http://www.sci-news.com/space/science-ancient-ocean-mars-larger-earths-atlantic-ocean-02568.html

Anmäl
2016-06-06 21:17 #175 av: Magi-cat

Mars håller på att komma ur sin senaste istid. En av flera likheter med jorden är nämligen att även Mars haft istider. Den senaste upphörde troligen för ca 400 000 år sedan. Länge sedan, men ganska nyss med geologiska mått mätt.

Nu pågår återhämtningen och isen kryper sakta tillbaka till polerna igen.

http://illvet.se/universum/solsystemet/mars/mars-kampar-sig-ur-istid?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_6_5_women_nonabo&utm_content=artikel

Anmäl
2016-06-07 02:24 #176 av: Dioramabyggare

#0: ett annat "oförklarligt fenomen"(?); hur det kommer sig att det läggs så mycket resurser på utforskandet av andra himlakroppar när det finns så extremt mycket och extremt svåra problem på jorden som är långt ifrån lösta...

"Landvinningar" som vetenskapen bidragit med i samband med utvecklandet av en del utrustning för utforskandet av månen lär ju ha kommit mänskligheten till gagn exempelvis i form av batteridrivna verktyg, effektiva anläggningar för produktion av solenergi, effektivare batterier till elrullstolar och säkert mycket annat, men vad kan utforskandet av Mars ge mänskligheten...?

Anmäl
2016-06-07 17:28 #177 av: Grävlingen

Vad är sanningen om Mars egentligen?

Anmäl
2016-06-07 17:44 #178 av: Magi-cat

#177 Är det något du vill diskutera?

Försök konkretisera.

Anmäl
2016-06-07 20:15 #179 av: Farwuq

Intressant. Detta med färgskiftningarna över årstiderna talades det om när jag var ung, men sedan dess har jag inte hört något med om det.
Funderar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-06-21 12:44 #180 av: Magi-cat

Om ni lägger in ett filmklipp som är 3 min eller mer, skriv en resumé och/eller poängtera något ni särskilt vill diskutera, gärna med tidsangivelse där det kommer något intressant.

Själv känner jag inte för att ägna 15 min åt en film vilken som helst. Det blir intressantare diskussioner om man får fler med sig.Tummen upp

Anmäl
2016-08-19 10:11 #181 av: Magi-cat

Ny måste-ses-bilder på Mars, den röda planeten!

"That camera, called HiRISE, takes images so detailed scientists can examine the planet's features at the scale of just a few feet."

En del av bilderna ser ut som choklad. Lipar 
Vissa skulle nästan kunna vara från jorden. Andra visar detaljerat små kratrar.

Vackert i alla fall!

http://www.iflscience.com/space/nasa-just-released-1035-new-images-of-mars-here-are-some-of-the-best/

Anmäl
2016-09-12 08:29 #182 av: Magi-cat

Curiosity förser oss med skarpa och tydliga bilder av Mars-ytan. Nästan som om man vore där!

Tack Curiosity!

http://www.sciencealert.com/nasa-s-curiosity-rover-just-took-the-most-incredible-pictures-yet-of-the-martian-surface

Anmäl
2016-09-13 07:08 #183 av: Farwuq

Tummen upp

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-09-13 11:18 #184 av: Grävlingen

Mars.. eller är det Grönland?! 

Anmäl
2016-09-13 11:20 #185 av: Magi-cat

#184 Varför det? Glad

Anmäl
2016-09-14 13:12 #186 av: Magi-cat

Den verkar ha tur med vädret. GladSol

Superskarpa fina bilder.

http://bigthink.com/robby-berman/spectacular-images-from-curiosity-rover-on-mars?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1473777720

Anmäl
2016-09-16 08:06 #187 av: Magi-cat

Mars hade flytande vatten en miljard år längre än man tidigare trott. Börjar inte Mars bli väldigt lik - jorden? Synen på Mars som den ogästvänliga röda planeten har verkligen förändrats.

Synd att något hände, bara....

""One of the lakes in this region was comparable in volume to Lake Tahoe,"Wilson said. "

http://www.sciencealert.com/mars-had-liquid-water-1-billion-years-longer-than-we-even-thought-possible

Anmäl
2016-09-18 21:24 #188 av: Magi-cat

Fyra år med duktiga Curiosity! Tummen upp

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/18/fyra-ar-pa-mars-det-har-har-curiosity-lart-oss

Anmäl
2016-09-19 14:21 #189 av: Farwuq

Ännu har inte dammet tagit livet av henne.
Tummen upp Blomma

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-11-14 08:20 #190 av: Magi-cat

NASA har släppt nya fantastiska bilder från Mars! Helt underbara!

Tänk att den här karga, torra, sandiga, ogästvänliga planeten kan innehålla sådan skönhet att det är som vackraste konst!

http://www.sciencealert.com/nasa-have-just-released-2-540-gorgeous-new-photos-of-mars

Anmäl
2016-12-20 08:21 #191 av: Magi-cat

Nyss nåddes vi av nyheten att Mars kan ha varit beboelig en gång i tiden.

Nu kommer uppgifter om att de svarta stråken på ytan kan tyda på vatten. Förhoppningarna inför framtida Mars-färder är förstås stor.

Fast är det vatten? Ja, kanske... eller inte...I all fall lär det vara fullt med salter...Och det är inte ens säkert det är ytvatten.

http://www.space.com/35071-mars-dark-streaks-liquid-water-debate.html?utm_source=notification

Anmäl
2016-12-21 12:53 #192 av: Farwuq

Hoppas vi får allt bättre sonder med åren och att de kan fastställa vad det är.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-03-22 19:45 #193 av: Magi-cat

För ca 50 miljoner år sedan dog Mars' vulkaner.
Händelsevis för ungefär lika länge sedan som jordens dinosaurier dog ut.

http://www.livescience.com/58339-mars-volcano-died-with-dinosaurs.html?utm_source=notification

Anmäl
2017-06-26 19:39 #194 av: Magi-cat

Duktiga Curiosity använder sig av AI-mjukvara och kan fatta egna beslut, som att välja väg och vilka jordprover den ska analysera.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/24/curiosity-roboten-fattar-egna-beslut-pa-den-roda-planeten

Anmäl
2017-08-27 09:27 #195 av: Magi-cat

Tänk att det finns is på Mars! Vatten-is! Sedan finns det ännu mer torris, frusen koldioxid vid polerna.

Fantastiska bilder:

http://www.iflscience.com/space/nasa-shares-beautiful-image-dry-ice-dunes-mar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.