Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 26200 ggr
Magi-cat
11/22/12, 6:52 PM

Stämma blod

Att ”stämma blod”, ”stanna blod” eller "sta" blod", dvs att få ett oönskat blodflöde att stoppa är en gammal folklig kunskap och färdighet.

Enligt traditionen går förmågan i arv från en äldre till en yngre utövare. När den äldre lämnat över anses han själv mista sin förmåga, en förmåga som tycks bestå i att utövaren använder sin mentala kraft och en hemlig ramsa. Över huvud taget verkar det vara ett drag av hemlighetsfullhet omkring konsten, något som kanske går tillbaka på den schamanska traditionen.

Men så hemligt att det inte går att finna några ramsor på Internet är det inte.

Här är en variant:

Buria Balta Bloria eller Buria Batta Bloria, Man skriver ramsan med blod från såret på en papperslapp och slänger den sedan  i elden.

De här ramsorna och konsten att stämma blod är säkert mycket äldre än kristenheten, men med tiden har de fått en kristen ton, som:

Stat stilla, du blod,
liksom vattnet stod i Jordans flod!

En liknande formel nämns här i en intressant artikel om samisk folkmedicin. http://www.norrshaman.net/Samisk%20etnomedicin.htm:

”Stå blod!
Som vattnet stod
i Jordans flod.
I tre heliga namn
Gud Fader, Son
och Helig And. ”

Här är en annan variant: Läses tre gånger, och säg tyst för dig själv tre namn: Fader, Son och ande. från: http://www.murberget.se/upptack/minnespost.aspx?regnr=5165

Här berättas om en norrbottning som var duktig på att stämma blod. I likhet med flera andra jag sett exempel på, talar han på slutet i artikeln om att stämmandet sliter hårt på kroppen. Han hade därför inte lämnat över gåvan till någon efterkommande. http://www.pitea-tidningen.se/nara_dig/dittdatt/norrfjardenbo-var-duktig-pa-att-stamma-blod-5236556-default.aspx

Blodstämmaren kan t.o.m. stämma blod över stora avstånd, genom att länka till och tänka intensivt på den som behöver hjälp.

Att blodstämningskonsten överlevt in i nutid visas av detta inlägg i Dagens Medicin, där det framgår att en vårdcentral i Norrbotten anlitat blodstämmare vid behov.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/kontakt-med-blodstammare-utreds/

Så här berättar en nutida blodstämmare som intervjuas i artikeln:

”- Jag ber högt och koncentrerar mig på den som behöver min hjälp. Efter någon eller några minuter upphör blodflödet, förklarar hon. Det är dock sällan som någon kontaktar Mona Morin för att stoppa ett akut blodflöde. - Det är mera så att jag använt gåvan när människor i min omgivning ramlat eller på annat sätt gjort sig illa, säger hon.”

Vad tror ni? Har ni någon egen erfarenhet av blodstämning? Eller hört någon berätta?

Vilka mekanismer ser vi i arbete?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/24/12, 6:22 PM
#1

givetvis finns denna folkliga kunskap inte bara i denna del av världen…

här är ett par belysande länkar:

Blood-stopping:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodstopping

http://www.illinoishistory.com/bloodstopping.html

Undoubtedly, one OF the most fascinating aspects OF this oral tradition are the tales OF the fabled "blood stoppers," a group OF healers who claimed the power to halt the "unnatural" flow OF blood. Although a great many accounts OF the blood stoppers have yet to be recorded, there has been a considerable degree OF research on the subject. Nor is the practice OF blood-stopping peculiar to the Ozark country OF Illinois, Missouri, and Arkansas. Eliot Wigginton devoted much OF the "Faith Healing" chapter in the first Foxfirebook to blood-stopping while Margo Holden, in her article "The Bloodstopppers" published in the 1982 edition OF The Old Farmer's Almanac, observed that "The use OF Bloodstoppers was standard practice all over the North Woods OF Maine and Canada."

One example OF blood-stopping contained in the Foxfire chapter on faith-healing almost defies any sort OF rational belief. Supposedly, a wellknown blood-stopper had visited a hotel where some skeptics had challenged his purported ability to bring about this extraordinary thing. "All right," they said, "We'll just let ya' try your luck on this beef."

The blood-stopper replied, "All right, but it'll ruin yer beef, man." The Foxfire informant concluded the tale by noting that "They killed it'n stuck it. It never bled a drop. Blood stayed right in th' flesh an' ruined it. Couldn't eat it.

samt:

http://paranormal-corner.blogspot.se/2010/09/blood-stopping-lsing-will-to-stop.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/25/12, 3:34 PM
#2

Magi kort och gott!Tungan ute

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/25/12, 10:01 PM
#3

Visst är det magiskt!

Skrattande

Har du varit med om något sådant själv?

(edit/M-c/2020-04-21)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/26/12, 7:47 AM
#4

Nej, det har jag inte!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/26/12, 8:23 AM
#5

Skulle vara kul att höra om någon av läsarna varit med om det själv eller känner någon som kan berätta…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/3/15, 4:37 PM
#11

Gammal tråd, men jag ändrade rubriken lite och lade den i Lexikon.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/3/15, 4:53 PM
#12

#11 Försvann det ett antal inlägg också eller var de redan borta?

#0 Precis som flera andra artiklar i den här sidans Lexikon så talar den här artikeln om saker som endast finns i människors fantasi som om att de också skulle finnas i verkligheten. Det kan vara lite förvirrande ibland. 

"Vilka mekanismer ser vi i arbete?"

Önsketänkande?

Magi-cat
10/3/15, 5:03 PM
#13

#12 De försvunna inläggen var redan borta. Osaknade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/3/15, 5:09 PM
#14

#12 Precis som flera andra artiklar i den här sidans Lexikon så talar den här artikeln om saker som endast finns i människors fantasi som om att de också skulle finnas i verkligheten

Jag redogör för folktron och vad som sägs om (i detta fall) blodstämning, samt ställer frågor.
Att lexikondelen också speglar sidans karaktär tycker jag inte är något större fel. 

Önsketänkande?

🙂Önsketänkande är starkt, men jag tror det är något mer. Det vore roligt att veta vad.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/3/15, 5:47 PM
#15

#14 "Jag redogör för folktron och vad som sägs om (i detta fall) blodstämning"

Det håller jag inte med om. Hade det varit en redogörelse borde du tagit med andra synsätt än ditt eget och de som tycker som du. Du upprepar ju påståenden från utövare som att de vore självklara fakta, och undviker varje tillstymmelse av kritik mot dessa påståenden. 

Så det är inte så mycket att du redogör för vad som sägs som att du redogör vad de som tror på det säger. Men du berättar aldrig att du utgår uteslutande från de troendes synvinkel, och det tycker jag är problematiskt.

Magi-cat
10/3/15, 6:18 PM
#16

#15 Jag har inte tillräckligt mycket kunskap om blodstämning för att ha ett utvecklat eget synsätt men jag har redogjort för vad folktron säger i ämnet. (Den ursprungliga rubriken innehöll ordet "folktro".) Här citerar jag utövare och länkar till modern och traditionell användning för att den som söker om begreppet blodstämning kan få en uppfattning om just det.

Jag anser att jag inte alltid måste skriva ett förtydligande som att folklig tradition inte är bevisad. I det här fallet är det en diskussionstråd och jag hoppades väl att diskussionen skulle få utvisa vilka andra ståndpunkter som finns.

Har du andra klagomål på sajtens Lexikon får du du ta upp det  i relevant tråd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/3/15, 6:41 PM
#17

#16 "Jag anser att jag inte alltid måste skriva ett förtydligande som att folklig tradition inte är bevisad."

Nej, det måste du så klart inte. Och du kan alltid räkna med att jag hjälper till att reda ut det när det blir för oklart vad som är fakta och vad som är fantasi 🙂. 

"I det här fallet är det en diskussionstråd och jag hoppades väl att diskussionen skulle få utvisa vilka andra ståndpunkter som finns."

Ändå verkar du inte helt nöjd nu när du fått det du hoppades på Oskyldig.

Magi-cat
10/3/15, 10:07 PM
#18

#17 Och du kan alltid räkna med att jag hjälper till att reda ut det när det blir för oklart vad som är fakta och vad som är fantasi Glad

Det är bra. Får du för tråkigt och lite att göra så säg bara till så ska jag försöka avhjälpa det. 😇

Ändå verkar du inte helt nöjd nu när du fått det du hoppades på Oskyldig

Jag har fått ett konkretord - "önsketänkande" - och lite allmänna klagomål.

(Är du någonsin helt nöjd? Skrattar)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
5/11/19, 12:18 PM
#20

Undrar hur det gick med utredningen av blodstämningen 2002?

.

Här är en samisk kulturbärare: (artikel från 2008)

"…far och morföräldrar hade ena foten kvar i sina förfäders tro. Hans farfar och morfar var duktiga blodstämmare.

- Spår av naturreligionerna finns även hos mig och det har aldrig inneburit några problem för mig."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=154064


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/21/20, 8:48 AM
#21

Hittade den här när jag tittade igenom gamla trådar …🙂

Den här länken hade slutat fungera, lägger in den igen:

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2002/12/09/kontakt-med-blodstammare-utreds/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/28/20, 4:28 AM
#22

Spännande! Jag har för mig att min mormor nämnde något om en blodstämmare när jag var väldigt liten men tyvärr har jag inget mera minne av det.
Om jag kommer ihåg det skall jag fråga mamma om hon kommer ihåg något om och av det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/28/20, 7:26 AM
#23

#22 Det vore intressant att höra någons uppfattning som varit med om det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/21, 8:40 PM
#24

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: