Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 7245 ggr
Magi-cat
2012-11-13 09:59

Cymatik - att göra ljud synligt

Kan man se ljud? Förvånad

Ja, det kan man faktiskt. Cool

Cymatics (från grek. "våg") kallas konsten, för det är som en konstform, att göra vibrationer synliga för ögat.

Den här artikeln är intressant. Man ställer frågan om det finns ett samband mellan vibrationer, ljud och den fysiska verkligheten.

http://www.world-mysteries.com/sci_cymatics.htm

En som forskat mycket i ämnet cymatik är schweitzaren Hans Jenny. Han konstruerade en speciell tonograf där han kunde studera hur vibrationerna i ljudet skapar de synliga bilderna i t.ex. fin sand och hur bilderna förändrades när han varierade amplitud, frekvens osv. Speciellt en sak lät väldigt intressant:

"In his research with the tonoscope, Jenny noticed that when the vowels OF the ancient languages OF Hebrew and Sanskrit were pronounced, the sand took the shape OF the written symbols for these vowels, while our modern languages, on the other hand, did not generate the same result! How is this possible? Did the ancient Hebrews and Indians know this? Is there something to the concept OF "sacred language," which both OF these are sometimes called? What qualities do these "sacred languages," among which Tibetan, Egyptian and Chinese are often numbered, possess? Do they have the power to influence and transform physical reality, to create things through their inherent power, or, to take a concrete example, through the recitation or singing OF sacred texts, to heal a person who has gone "out OF tune"?" (min kursiv)

När man uttalade vokalerna för de gamla språken formades alltså sanden till bilder på själva bokstäverna! (Detta skedde inte med moderna språk) Hade människor denna kunskap i äldre tider? Vilken betydelse kan det då ha att recitera, chanta, mässa, sjunga gamla texter och sånger?

Titta på de vackra bilderna i länken!

Jag kommer att tänka på snöflingor, på vatten som just ska frysa, på Emotos arbeten där han exponerade vatten för olika ljud och ord och fann att vattnet svarade an på ord, på musik…

"I begynnelsen var Ordet…" Är det ljudet, vibrationerna som skapar, som helar? (Eller förstör?)

se vackra bilder: http://www.cymatics.org/

se ca 8 min in i filmen, hur ljud bildar mönster. Jämför sedan med de mönster som visas i konsten, helig geometri….

edit

_(bild från http://consciouslifenews.com/cymatics-art-visualizing-sound/1139358/)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2012-11-13 18:58
#1

Livets blomma, eller Flower OF life:

Denna vackra form är en bild av helig geometri, en urgammal skildring med spirituell grund av en av de fundamentala formerna för tid och rum.

Den hexagonala formen för Livets blomma påminner om snöflingor, fruset vatten. Livet började i vatten och allt liv på jorden behöver vatten. (Över 90 % av kroppen består av vatten.)

Det ligger alltså en ytterligare symbolism i att grundstrukturen för vatten också liknar Livets Blomma…..och Livets blomma liknar mönstren ovan, bildade av ljud…..

läs mer och se bild:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flower_of_Life


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-11-13 19:08
#2

En film (10 min) om helig geometri, Livets Blomma och Metathrons kub.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-11-13 19:11
#3

del två, om pi, phi och Fibonacci-sekvensen….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-06 16:33
#4

Ännu en fin video om synligt ljud…(bara två minuter….)

http://www.minds.com/pages/view/31590/cymatic-experiment

Ju högre frekvens, desto mer komplexa mönster, liknande gamla symboler…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

saur
2013-05-08 11:42
#5

Det här är riktigt intressant, kan inte sluta tänka att det finns en sådan enorm grundläggande sanning gömd (gömd av vår golfball OF consciousness) i det här..

Nåt som fastna från första videon var texten "By the way this is what primitive people would call magic. I'm not talking about magic tricks, but rather unseen forces at work"
Jag brukar så ofta tänka på det där, hur magi har fått en felaktig betydelse.. För mig är det magi hur ett frö kan på lite tid förvandla sig själv till ett träd som bär stora saftiga söta frukter, och ni kan säkert se min tankegång om att jag menar allt som händer, vad är det om inte magi?

Bara för att vi har förstått oss på hur det fungerar, så gör det det inte mindre magiskt.

Men människor har ju också en tendens att bli blinda för fantastiska saker när det sker rakt framför ögonen på dom.

Magi-cat
2013-05-08 16:31
#6

#5 Håller absolut med dig, det är ett underverk att se vårens krafter, naturens krafter, magiskt växa fram ur den mörka jorden och ge liv….kan man tänka sig mer magi än det, att livet hela tiden återkommer…och det lilla livet som växer från ett embryo som liknar ingenting, en gris, en fisk, en …, växande i livets vatten…..naturen kan programmet, för det mesta blir allt rätt, som genom ett under och ett nytt liv växer upp och tar plats i tillvarons väv. 

Osynliga krafter som följer naturens mönster, ja visst kan det vara så….något vi alla är en omistlig del av…vi ser en bit men inte helheten, men i varje bit finns helheten speglad, som ett hologram….

Och här har vi dem igen, symbolerna,,,,

Men, som du säger, man måste öppna sinnena för att se magin också….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-06-10 10:57
#7

Ännu mer synligt ljud med en tongenerator, den här gången:

https://www.youtube.com/watch?v=wvJAgrUBF4w


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ming
2013-07-03 18:49
#9

Som alltid hittar du bra ämnen att skriva om!!

Magi-cat
2014-03-12 17:32
#10

Puffar upp den här tråden med mer intressant från noetic sciences.

Så klart! Om ljud påverkar vatten och kroppen består mest av vatten så måste det vara viktigt för hälsa och välbefinnande med vilka frekvenser vi påverkar vårt vatten! 👍🌊

http://www.collective-evolution.com/2013/12/21/heres-why-you-should-convert-your-music-to-432hz/

Fast - jag tror det är viktigast att man gillar musiken…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-22 08:17
#11

Aha! Rubens tube!

Här är det eld som illustrerar stående ljudvågor och musik blir en dansande eld! Riktigt snyggt.

(ca 5 min video)

(Don't do this at home. Tänk på brandfaran. 🌊)

http://www.iflscience.com/physics/amazing-2d-rubens%E2%80%99-tube-visualizes-sound-plane-fire

2 min video:


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-12-13 14:29
#13

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-02-21 19:02
#14

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-01 09:33
#15

"Laddades upp den 26 nov. 2008

Corn starch is a shear thickening non-Newtonian fluid meaning that it becomes more viscous when it is disturbed. When it's hit repeatedly by something like a speaker cone it forms weird tendrils. The video was shot at 30 fps and the speaker cone was vibrating at 30 Hz which is why there is no blur. This is the original video with the actual sound OF the speaker"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-15 21:18
#16

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
2017-04-03 19:29
#20

Makalösa saker, tack katten.
👍🐱

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2017-08-03 20:28
#21

Vackra ljudleviterade droppar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-04 14:00
#22

Mer om att göra ljud synligt.

Visste ni att det finns en  School For Poetic Computation i New York? 🙂🎧

"It looks and sounds like his phone is traveling through a time portal, but Lieberman has a different explanation: “I’m basically recording audio in space,” he says."

Fast, det är lite mer komplicerat ändå, men visst verkar det kul, och vilka möjligheter!

https://www.wired.com/story/an-artist-uses-an-iphone-to-visualize-sounds-in-ar/?mbid=social_fb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-27 21:25
#23

I Vetenskapens Världfanns ett intressant avsnitt om synligt ljud och vad man kan göra med ljud,

Hoppas det finns kvar, om cymatik vid ca 52 min:

https://www.svtplay.se/video/16016419/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-magasin-nobelpris-och-ljudvetenskap?start=auto


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-17 08:32
#24

Såg ni "Smartare än en femteklassare" igår kväll? 😎

Där fanns ett litet avsnitt med hur man gör synligt ljud.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: