Annons:
Etiketthälsa
Läst 12558 ggr
Magi-cat
2012-11-03 09:36

Om meditation - del 2, hjärnvågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjärnan är ett fantastiskt redskap, till avslappning, skapande och kreativitet.

Lite förenklat arbetar den med olika frekvens på hjärnvågorna vid olika aktiviteter. Vanligtvis i vår dagliga mer eller mindre stressade tillvaro är vi högt "uppe" i det blå, i höga, snabba frekvenser. Det är inte fel, det har sin funktion, men vi behöver komma ner i lugn och frekvens, och det sker bäst med Meditation.

Något om de kända och omtalade hjärnvågorna:

Vid stress kan man ha frekvenser på över 200 Hz. Det ger larmberedskap som i kort perspektiv är bra och nödvändigt, men i längre perspektiv, ja vi vet ju vad stress ställer till med…

Betavågor:

13 - 40 Hertz: När vi är koncentrerade, lär in, är vakna, vid problemlösning och kreativitet. Igenkännande. Aha-upplevelser, blixtsnabba idéer och lösningar. De har att göra med känslor som trygghet och lyssnande. Glädjehormoner utsöndras, lagom mängd dopamin, lite oxytocin och serotonin. Ska man vara riktigt kreativ, är betavågor det ideala. Om man lyssnar på musik med mycket betavågor kan det hjälpa en inför t.ex. en examen.

Alphavågor:

7 - 12 Hz: Här är man mer avslappnad, intuitionen arbetar lättare, visualisering, kreativitet. Känslor som att rädsla försvinner. Rofylldhet, problemen känns mindre eller försvinner. Detta tillstånd uppnås vid Meditation, djup avslappning, Qi gong, healing.

Thetavågor:

4 - 7 Hz: Uppnås vid mycket djup Meditation. Här är länken till bortom "jaget", mellan det medvetna och omedvetna. Känslor som lycka och delaktighet i Alltet. Man är i kontakt med Naturen. (Jordens frekvens, Schuman-resonansen är 7,8 Hz.Enligt vissa uppgifter numera högre.) Theta är det ideala tillståndet när man vill åstadkomma positiva beteendeförändringar, såsom bli av med beroenden, få tillgång till information bortom medvetendet, självhypnos. Vi passerar thetastadiet när vi somnar och vaknar.

Deltavågor:

0,3 - 3,99 Hz: (Uppgifterna varierar, men lägre än 0,3 har inte uppmätts. Någon gräns borde det ju finnas. :-)) Här är man i det djupaste tillståndet av varande och acceptans. Tallkottkörteln är aktiv. Man upplever sig vara i ljuset. Här sker en djupare läkning och transformation. I detta tillstånd frigörs hormoner som kroppen behöver för att regenerera. I kontakt med Intuition och det undermedvetna. DMT-molekylen utsöndras.

De flesta människor ligger i högre frekvens än Betavågor.

För den som söker förklaringar till meditationens hälso-effekter, (minskad stress, lugn, avslappning, minskad rädsla, förbättrat blodryck, puls andning m.m.) kan det vara en väg att tänka i hjärnvågor. :-)

Hjärnan/kroppen (och själen om man så vill) i förening har i sig inbyggt en förmåga till kreativitet, helande, upplevelse av helhet och kontakt med det som är större än vårt "jag". Vi är redan "där", och vi har möjlighet till kontakt med denna känsla till lugn och harmoni.

Alltså: meditera mera! Cool

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2012-11-03 18:02
#1

Tack, intressant läsning!

Jag som (har) mediterat mycket kan bekräfta skillnanden på en lätt och en djupare Meditation (någonstans emellan Alphavågor och Thetavågor, utan att vara speciellt insatt i hjärnvågor).

Vid en lätt medidation (för att uppnå koncentration/stänga av saker som stör) fokuserar jag enbart på andningen. Vid en djupare hamnar kroppen i ett mer avslappnat tillstånd, för att fokusera på den inre harmonin.

Jag kan varmt rekommendera Glenn Harrold: http://www.glennharrold.com/. Att det talas om hypnos behöver man inte lägga så stor vikt vid, jag har inte gjort det i allafall.

Han är en fantastisk man och det är lätt släppa allt när man lyssnar på hans behagliga röst.

För de som inte har mediterat tidigare (eller inte har engagerat sig i om det ger någon effekt) skulle jag tipsa om just Glenn Harrold. Det finns flera appar att ladda ner gratis.

Här är ett par klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=RsqbT2q0dfg

http://www.youtube.com/watch?v=OiwTpB1e-88

(Min favorit)

https://itunes.apple.com/se/app/meditation-4-inner-wisdom/id391915637?mt=8

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2012-11-03 18:27
#2

#0 "Uppgifterna varierar, men lägre än 0,3 har inte uppmätts."

Uppmätts hur? Vad är en hjärnvåg egentligen? Eftersom du använder Hz så antar jag att det är någon slags oscillerande rörelse, men av vad?

Magi-cat
2012-11-03 19:07
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2012-11-03 20:12
#4
Read Electricity Skrattande

Det mesta som finns både i oss själva och allt som finns runt omkring oss existerar med hjälp av just elektrisk påverkan, joners, neutroners och protoners ständiga rörelser och potentialskillnader i spänning (V) mellan allting. Den senare faktorn en stark bidragande orsak till varför åska och blixtnedslag framstår. Även till varför andra kemiska och elektrokemiska förändringar sker som t.ex korrosion. Kan stoppas genom bl.a använda sig av Anoder/offeranoder och katoder. Vanligt bland båtar och även kraftledningsstolpar och fackverkskonstruktioner i stål på dom kraftlinjer som levererar ström hem till där vi befinner oss. Och varmvattenberedare.

Inom elektrisiteten hittar vi även hertzen (elektriska svängningar) som t.ex jacket i väggen som normalt har 50Hz/s (per sekund). Vi kan även ta grafiken i en datorskärm som en annan jämförelse, ett område med en liknande teknik som nu gör det möjligt att läsa vad vi skriver till varandra, ett av alla dessa tekniska underverk och framsteg som underlättat våra liv.

Nu hann visserligen Magi-cat svara:)

Men vi kan även mäta aktiviteten i hjärnan med något som heter Elektroencefalografi, även kallat EEG. Alla dom värden som framgick ovan i artiklen återfinns inom samma område. Precis som Magi-cat redan tog upp….

Ganska likt i namnet vad vi vant oss vid från tidigare men då när man mäter hjärtats arbetsmönster EKG. Finns också ett OKG, riskerar då bli väldigt OT här men fortfarande inom industriell produktion av elektrisitet och kärnkraftverk:)

Måste också ge mitt beröm till vad som skrivs här i artiklarna, alltid givande & lärorikt att läsa vad ni delar med er utav, som alla dessa fina bilder ni låter oss få se. Som utb. stamlinjemontör så var de särskilt roligt & se lampan där, ett trevligt bildval med en djupare mening bakom.

Fenomenal om man ska va ärlig, tänker på författare/lärare och skriva när jag läser dina texter? Kanske en skyddsängel?

Tack för fick läsa…

Magi-cat
2012-11-04 08:54
#5

#1 Tack Fjäril, för bra länktips!!Glad

#4 Varmt tack för de fina orden om sajtens texter!  (Alltid roligt när någon läser och ger respons…) Det brukar vara mycket givande att läsa vad du skriver också…..Glad

Kul att du gillade lampan. Jag blev väldigt nöjd när jag fann den bilden. Mycket symbolik i den….Kommer "talgdanken" med ett *pling* utifrån eller inifrån - eller båda?

Råkade just läsa något om den brittiske fysikern David Bohm: "…Bohm trodde att all materia på ett osynligt sätt utgjorde en enhet och var övertygad om att även våra tankar ingick i ett enhetligt fält " (ur "Bandet - tomrummet som förenar" av Lynne McTaggart)

Men - åter till meditationen….Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-11-04 09:13
#6

Finns det några tillfällen när man INTE ska ägna sig åt Meditation?

Ja, faktiskt. Enligt vad jag tagit del av, bör man inte meditera vid psykotiska tillstånd, schizofreni och liknande, samt vara mycket försiktig vid depressioner.

Meditationen är kraftfull och man ska ha respekt för den och det förändrade tillståndet i medvetandet.

Även vid medicinering finns det saker att tänka på. Lugnande, sömngivande mediciner som Propavan gör att hjärnan inte kommer ner i lägre rörelser. Bensodiazepiner gör att hjärnan har svårt att komma ner i de lägre rörelserna.

Så - viss försiktighet kan vara på sin plats.

edit: Samtidigt är det naturligtvis ytterst viktigt att komma ner i frekvens, då man vid trauma och ångest kan ligga på hjärnvågor med 200 - 300 Hz. Men kanske inte att meditera och komma väldigt lågt ner, just då…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Olaf]
2012-11-04 09:35
#7

Tack för bra artikel.

Bidrar som Fjäril med lyssning. Här en som man kan testa om man vill "Shamanic Drumming - a binural waves" 

http://www.youtube.com/watch?v=6F2t9E2tSPk

Man kan påverka hjärnvågorna med dessa binural beats

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats

Magi-cat
2012-11-04 09:39
#8

#7 Ah! Det verkar intressant! Tack Olaf!Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-11-24 08:49
#9

Är en tibetansk munk världens lyckligaste? Och varför i så fall?

Läs den intressanta artikeln!

http://blogs.smithsonianmag.com/smartnews/2012/11/the-worlds-happiest-man-is-a-tibetan-monk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-11-26 19:16
#10

Ur artikeln ovan:

"Matthieu Ricard, a 66-year old Tibetan monk and geneticist, produces brain gamma waves—linked to consciousness, attention, learning and memory—never before reported in neuroscience, leading researchers to conclude that Ricard is the world’s happiest man. The secret to his success in achieving bliss? Meditation, he claims."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-21 08:52
#11

Här talas om att undersökningar ger mätbara resultat i hjärnan, t.o.m. efter bara 8 veckors träning.

http://www.bettermovement.org/2013/meditation-and-pain/

Hjärnan kommer lättare ner i alpha-vågor och man kan skifta fokus från smärta t.ex.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-21 08:56
#12

Något att leka med och lära av:

En väldigt bra och användbar karta över hjärnans olika områden! När man pekar på ett viss område ser man namnet på det (in english) och hur det ser ut i olika plan!

http://headneckbrainspine.com/web_flash/newmodules/Brain%20MRI.swf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-31 20:20
#13

Meditation (mindfulness) minskar stress och stresshormoner:

"Focusing on the present rather than letting the mind drift may help to lower levels OF the stress hormone cortisol, suggests new research from the Shamatha Project at the University OF California, Davis."

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130328142313.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-05-05 17:11
#16

Den här länken om de långsamma hjärnvågorna var väldigt intressant:

http://www.psypost.org/2013/05/fascinating-rhythm-the-brains-slow-waves-17739


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-05 09:37
#17

Meditation reducerar oro och ångest enligt studie:

Redan ganska måttlig mindfulnessträning, 4 st 20-minuterssessioner, ger mindre vardagsoro och synliga förändringar i hjärnans främre cingulum, ett område som är involverat i många känsloförknippade funktioner och hur vi tolkar intryck bl.a.

Mycket fascinerande med ett så billigt, smärtfritt, biverkningsfritt och inte särskilt ansträngande sätt att bli kvitt oro! 🙂

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130604114001.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-06 08:37
#18

20 minuters Hatha-yoga förbättrar hjärnans kognitiva funktioner visar denna studie.

En grupp studenter fick öva 20 minuter hatha-yoga medan en kontrollgrupp fick gå eller springa på ett löpband.

Deltagarna i yogagruppen visade efteråt bättre resultat på kognitiva uppgifter än den aerobiska gruppen.

""It appears that following yoga practice, the participants were better able to focus their mental resources, process information quickly, more accurately and also learn, hold and update pieces OF information more effectively than after performing an aerobic exercise bout," Gothe said. "The breathing and meditative exercises aim at calming the mind and body and keeping distracting thoughts away while you focus on your body, posture or breath. Maybe these processes translate beyond yoga practice when you try to perform mental tasks or day-to-day activities.""

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130605190552.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-07 17:34
#19

Inte helt relaterat, men som exempel på att mycket man tagit för givet omvärderas….😎 Det är något nytt praktiskt taget varje dag…🙂

Det här handlar om bultande smärtor. Alla som haft migrän och liknande, vet att att smärtan ofta beskrivs som bultande. Tidigare har man trott att det möjligen hade samband med blodkärl och blodomlopp, alltså hjärtat. Troligare är att man istället får titta på hjärnvågorna, närmare bestämt alfavågorna, enligt en studie.

Forskarna säger att vi vet ganska lite om alfavågorna, men troligen har de en viktig roll i uppmärksamhetsskapande. Kanske kan alfavågorna också fungera som "bärvågor" som låter olika delar av hjärnan kommunicera med sig själv.

Vad man ännu inte vet är HUR hjärnvågorna skulle orsaka bultande smärta, men fynden tyder i alla fall på att smärtupplevelsen mer kan kopplas till hur hjärnan fungerar och inte till blodomloppet.

De nya kunskaperna kan medverka till att man finner bättre behandlingar mot smärta.

http://medicalxpress.com/news/2013-08-throbbing-pain-isnt-heart.html

Jag tycker det här låter intressant, men ställer mig lite frågande, men vi får väl se….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-07 17:46
#20

Det här var intressant!

Dalai Lama inbjöd representanter för Mind and Life Institute för en träff med Buddhistmunkar och nunnor från Tibet.

Ett dussin från USA, fysiker, psykologer, hjärnforskare talade om forskning som kvantmekanik, medvetande och neurovetenskap och olika aspekter av Meditation med Dalai Lamas folk.

En verklig gemenskap och en bro mellan gammal visdom och modern science där man kan lära av varandras sätt att tänka.

Det skulle ha varit väldigt roligt att sitta med och lyssna….🌈🙂

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=neuroscientists-dalai-lama-swap-insights-meditation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-08-07 18:20
#21

#19 "Vad man ännu inte vet är HUR hjärnvågorna skulle orsaka bultande smärta"

Jag undrar varför de antar att hjärnvågorna orsakar smärtan och inte tvärt om. Det verkar inte vara en helt sund slutsats bara utifrån att de korrelerar.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-07 18:24
#23

#21 Jag undrar det samma.

Det verkar vara en spekulation utifrån tanken om "bärvågen", att alfavågorna reglerar uppmärksamhet utåt och kanske också mellan olika hjärnområden.

edit: det skulle inte förvåna mig om det fanns en gemensam faktor mellan alfavågor, blodomlopp (hjärtat) och den bultande smärtan. Det kan ju vara brister i referatet också.😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-11-15 16:55
#26

puttar upp den här gamla tråden eftersom Meditation kan sägas relaterat till yoga som vi haft en diskussion om


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: