Annons:
Etikettövrigt
Läst 6494 ggr
Magi-cat
2012-10-15 12:03

Hoppa fortare än ljudet.....

Österrikiske Felix Baumgartner blev först i världen med att passera ljudvallen iförd fallskärm.

Från 39 km höjd (har sett olika angivelser) tog det endast 10 min att få fast mark under fötterna igen. Fallskärmen utlöstes först några tusen meter från marken.

Det här tycker jag var bra sagt:

""Let me tell you - when I was standing there on top OF the world, you become so humble. You don't think about breaking records anymore, you don't think about gaining scientific data - the only thing that you want is to come back alive," he said afterwards at a media conference."

läs mer:

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19943590


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[KosmosBill]
2012-10-15 15:09
#1

Otroligt hopp. Väldigt modigt. Han hamnade i spinn också men lyckades häva den. Vilken upplevelse. Undrar om han vill göra det igen eller om det kommer efterföljare. Måste vara en underlig känsla att falla i 1340 km/tim utan något större luftmotstånd.

Magi-cat
2012-10-15 16:29
#2

Modigt eller komplett vansinnigt, det är frågan.

Tror inte han gör om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2012-10-15 17:09
#3

Otroligt! Han sa att han hade fått nog nu men det kommer säkert någon efter honom…hade han kunnat ångra sig och gå in i kapseln igen och komma ner i den?

Magi-cat
2012-10-15 17:13
#4

haha, nej inte i praktiken! Skrattande

Alla verkar vara så lyriska efter det här så det kommer säkert fler som vill ha 10 minuter i *gäsp* fritt fall….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2012-10-15 18:07
#5

#3 "hade han kunnat ångra sig och gå in i kapseln igen och komma ner i den?"

Ja, det sa de uttryckligen att de kunde göra. Han var nära att välja den utvägen då han hade problem med visiret på väg upp i kapseln.

Jag var faktisk inte jätteintresserad av det här hoppet innan, men jag kollade ändå på "live"-sändningen på aftonbladet och det var mycket spännande faktiskt. Jag blev lite nervös ett tag för han rapporterade om något slags fel med visiret på väg ner och det var svårt att höra vad, men det visade sig att det bara var igenimmat Glad.

#4 "Alla verkar vara så lyriska efter det här så det kommer säkert fler som vill ha 10 minuter i *gäsp* fritt fall…."

Då får de allt åka mycket högre upp Glad. Det här hoppet var drygt 4 minuter och rekordet är tydligen närmare 5 (kortare sträcka men längre falltid).

Magi-cat
2012-10-15 18:42
#6

#5 Det var därför jag skrev, "inte i praktiken". Med det enorma intresset för det här hoppet tror jag det hade varit svårt att ta steget in i kapseln igen…..

"It took just under 10 minutes for him to descend. Only the last few thousand feet were negotiated by parachute."

Ok. 10 minuter från j-t högt ovanför jorden till marken, då…..🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
2012-10-15 18:53
#7

Okej jo förstod sen när jag tittat närmare på det att det måste vara självklart…men fy vilken svindel jag får av att se honom hoppa, hua mig :)

Magi-cat
2012-10-15 18:59
#8

Jag har inte tittat….Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2012-10-15 19:01
#9

#6 Jag läste lite slarvigt, jag vet inte om han kunde avbryta efter att väl ha lämnat kapseln.

[VSK]
2012-10-15 19:37
#10

Nä han kunde inte avbryta och följa med kapseln ned då kapseln landade med 8G.

JonasDuregard
2012-10-15 19:40
#11

#10 De sa uttryckligen att han kunde följa med ner, att det skulle bli en hård landning men att den har tryckplattor undertill som tar smällen. Möjligt att det var fel (det var kommentatorn till livesändningen som sa det).

[VSK]
2012-10-15 19:47
#12

Oki. Jag lyssnade inte hela tiden, men det jag hörde var att kapseln kommer landa med 8G. Tvivlar starkt på att nacken hade pallat huvudets vikt vid en sån smäll. Nu vet jag inte vad hjälmen väger, men det blir några kilo vid 8G huvudet givetvis inkluderat.

JonasDuregard
2012-10-15 20:14
#13

#12 "Nu vet jag inte vad hjälmen väger, men det blir några kilo vid 8G huvudet givetvis inkluderat"

Några kilo är ju inga problem att ha vilande på huvudet (och när du har räknat in g-krafterna så skall du jämföra med vilande inte med fallande). Stridspiloter utsätts rutinmässigt för 9-12g och så mycket som 100g kan gå att överleva under mycket korta perioder.

Jag antar att stolen skulle lutats bakåt om det skulle behövdes. Jag är inte heller säker på att hjälmen vilade på hans nacke, snarare på hans axlar eller så spändes den fast i sätet vid landning och belastade inte alls hans kropp.

Annons:
[VSK]
2012-10-15 20:30
#14

Ok jag har inte en aning om hur hans hjälm satt fast, men det har ingen roll egentligen. -han har ju några världsrekord nu så Glad

Magi-cat
2012-10-15 21:30
#15

#13 Stridspiloter utsätts rutinmässigt för 9-12g och så mycket som 100g kan gå att överleva under mycket korta perioder.

De är tränade och kan uthärda korta stunder. Att landa i 8G tror jag inte kommer ifråga….inte och gå därifrån för egen maskin iaf….

100G? Var har du läst det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2012-10-15 21:38
#16
  • Tyngdacceleration vid jordytan: 1g

  • Jordbävning - knappt märkbar: 0,001g

  • Jordbävning - Kraftig: 0,01g

  • Jordbävning - Katastrofal: 0,1g

  • Normal acceleration i stridsflygplan: upp till 8g

  • Katapultstart med flygplan (hangarfartyg): 2-5g

  • Vid hopp från 10 meter hög trampolin: 8g (retardation vid nedslaget i vattnet)

  • Vid fallskärms öppnande (gäller bara de gamla fallskärmstyperna som inte hade ”slider” och andra modifieringar som kommit dom senaste 40 åren för att bromsa utvecklingsförloppet ner till nära 0g): 12-15g

  • Katapultstolsutskjutning från flygplan: 18-20g

  • Benbrott vid fall: 15-40g

  • Vid kraschlandning med flygplan och bilkrascher: 30-60g

  • Dödliga krascholyckor: 700-1000g

  • Radialacceleration i ultracentrifug: 25000 eller mer

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:

  • Sittande: ca.4,5g
  • Liggande (mage ner): ca.12g
  • Liggande ( rygg ner): ca.15g

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/G-krafter

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Magi-cat
2012-10-15 22:15
#17

…och för denna lista har de utsatt en massa försöksdjur för lidande och död…..Gråter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2012-10-15 23:05
#18

#11 Också jag hörde det. Egentligen är det självklart, att han skulle kunna följa med kapseln ned igen. Om något inte hade fungerat, när han skulle genomföra hoppet, hade det inte varit rimligt att inte ha något alternativ


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Astell
2012-10-15 23:17
#19

Taskigt att visiret immade igen Flört Hur mkt tjänade han på detta?

JonasDuregard
2012-10-16 00:04
#20

#15 ftp://ftp.rta.nato.int/PubFullText/RTO/EN/RTO-EN-HFM-113/EN-HFM-113-06.pdf

"Several Indy car drivers have withstood impacts in excess OF 100 G without serious injuries (8)."

Inga försöksdjur för just det alltså Glad.

Annons:
JonasDuregard
2012-10-16 00:07
#21

#19 "Taskigt att visiret immade igen Flört"

Ja, om jag förstod saken rätt så var det vad som gjorde att han inte slog rekordet för tidsmässigt längsta frifall - han var tvungen att utlösa fallskärmen tidigare eftersom han inte kunde bedömma avståndet till marken okulärt.

Magi-cat
2012-10-16 08:57
#22

Om vissa har lust att experimentera med sina egna liv, så….Listan tycks dock ha kommit till via aktivt djurplågande…..

Jag har svårt att förstå det där med att man skulle tåla så stora g-krafter!

Det blir ju en oerhörd press på blodkärl - kapillärnät, vävnader och inre organ. Stridsflygarna tappar ju koncepterna långt innan.

Sedan beror det naturligtvis också på träning, dämpning osv. OM det är så att fallskärmshopparen utstår 40 G när skärmen utlöses, och fortfarande tycker det är lustfyllt att hoppa, måste det ju beror på att fallet fortsätter, fastän långsammare. = en dämpning.

#21 Lustigt med visiret. De måste ju ha fattat att det skulle imma igen! Det gör det ju ibland för vanliga fallskärmshoppare också och de har tränat på åtgärder. Skulle de ha missat en sådan enkel sak när han fått så snoffsig rymddräkt och allt? (Lite typiskt i så fall….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2012-10-16 08:58
#23

Man tål oerhörda G-krafter om tiden är mkt kort som man utsätts för de.

JonasDuregard
2012-10-16 11:46
#24

#22 "Lustigt med visiret. De måste ju ha fattat att det skulle imma igen!"

De hade räknat med det och installerat ett värmeelement i visiret men det verkade vara något fel på det.

#23 Just precis. Och det var därför jag skrev "kan gå att överleva under mycket korta perioder" Glad. Som när man slår i marken till exempel.

Magi-cat
2012-10-16 12:04
#25

hmm…överleva i nödfall, kanske, men speciellt nyttigt är det inte….Obestämd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2012-10-16 22:31
#26

Tänkte mer på att han missade den fantastiska utsikten men det var ju inte den som var i fokus…

Magi-cat
2012-11-02 14:17
#27

Det var tydligen nära att hoppet inte blev av: Den där rymddräkten gav klaustrofobiska känslor…..

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-20167361


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
2012-11-03 13:29
#28

En undran…hade han kunnat lösa ut fallskärmen direkt om något fel skulle uppstått?

Magi-cat
2012-11-03 14:29
#29

#28  inte däruppe…..finns inte tillräckligt med luft att bära den liksom….

näe, det fanns nog mycket som kunde gå snett…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-02 09:07
#30

Nya bilder från Baumgartners trip i rymden. (8 min)

Varning för yrselframkallande spinning…🤦‍♂️ Fattar inte att han klarade sig!

http://www.iflscience.com/space/new-footage-shows-unique-perspective-felix-baumgartner%E2%80%99s-historic-jump


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-25 11:24
#31

Nu har Baumgartners rekord slagits…

Alan Eustace, 57-årig pilot och fallskärmshoppare, slog rekord och gick igenom ljudvallen när han iförd specialdräkt och fallskärm hoppade från 40 km höjd ovanför New Mexiko…Ännu mer anmärkningsvärt är att Eustace inte hoppade från någon annan farkost än en - ballong…

Han inte bara klarade sig utan uppges vara i god form efteråt…Jösses…😮

http://www.space.com/27536-supersonic-near-space-dive-video.html?adbid=10152415798141466&adbpl=fb&adbpr=17610706465&cmpid=514630_20141024_34394817


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-25 11:31
#32

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2014-10-25 18:31
#33

#31 Det var verkligen imponerande. Vad jag förstår hade han inget val, när balongen hade börjat stiga uppåt, eller hade han haft möjlighet att i kontrollerade former släppa ut gas?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2014-10-26 10:14
#34

#33 Det har jag inte fått reda på, men det enklaste hade varit att koppla loss sig från skärmen och hoppa, antar jag.

edit: Tror inte man kan släppa ut gas eftersom heliumballongen till skillnad mot en varmluftsballong är sluten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2014-10-26 19:13
#35

Nu är det säkert någon som fått "blodad tand". Undras när de når 45 km eller 50 km.
Man undrar hur högt en heliumballong kan nå?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-10-26 19:19
#36

#35 Tror inte de går så mycket högre än så innan de sprängs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-10-26 19:24
#37

#36 Mja…

Man får ha en ballong med anpassad kapacitet och tillräcklig volym..

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2014-10-26 19:31
#38

Ballongerna på Esrange flyger oftast på 30 - 35 km höjd, men de kan nå höjder upp till 45 km. Det är väldigt svårt att flyga ballonger högre än så, på grund av att det inte finns nog med luft kvar där att lyfta den mycket högre.

http://www.rymdforum.nu/?id=808

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-10-26 19:33
#39

#37 Mjo, de expanderar vartefter när det yttre trycket minskar, men till slut poff 💣

45 - 50 km kanske är gränsen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-10-26 19:35
#40

Ja skulle tro det. Med väte kan man nå lite till, men inte mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2014-10-27 09:32
#41

#34 Att koppla loss sig från skärmen är knappast ett alternativ till att koppla loss sig från ballongen, om man ångrar sig.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2014-10-27 10:14
#42

hahaha, nej koppla loss sig från skärmen är ingen bra idé 😂

Blev visst lite fel där…🥳 Ballongen ska det vara.🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-14 13:10
#43

Med anledning av att vi diskuterade g-krafter högre upp…

Här är det en stridspilot i ett F16-plan som  hastigt tappar medvetandet under en roll i 8,3G men räddas av det automatiska GCAS-systemet (Ground Collision Avoidance System) som träder in i exakt rätt ögonblick på 1300 m så att planet stiger igen.

Det står i artikeln att en normalperson klarar 5 G och stridspiloter efter träning 9G. Men inte den här dagen. Det blev bara svart för piloten.

Det här systemet har räddat många liv, piloter som annars gått i backen med sitt plan efter att de utsatts för G-krafter.

http://www.sciencealert.com/watch-f-16-autopilot-system-saves-the-life-of-an-unconscious-fighter-pilot

5 G och 8 G…det låter mycket rimligare än de megaenorma G-krafter som nämns högre upp i tråden. Vad är skillnaden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-09-14 18:33
#44

"5 G och 8 G…det låter mycket rimligare än de megaenorma G-krafter som nämns högre upp i tråden. Vad är skillnaden?"

Skillnaden är hur lång tid man utsätts för den. 

Att utsättas för höga G-kraften under en bråkdel av en sekund är annorlunda mot att utsättas för 9G under en flygmanöver som varar minst flera sekunder.

[VSK]
2016-09-14 18:42
#45

Det som G-krafter handlar om är att hjärnan blir utan blod. Och då svimmar man. Piloter har speciell dräkt, men måste spänna benmusklerna/sätesmuskler för annars så svimmar de ändå om G-krafterna är höga och under "lång" tid. När de spänner dessa muskler, så klämmer G-dräkten åt så klart, och hindrar blodtrycksfall från hjärnan. Om hjärnan inte får blod/syre så svartnar det mellan 10-20 sekunder ungefär i snitt. 

Kvinnliga piloter kan klara 1-2 G mer än en man. 

En normalfrisk ryggrad på en normal människa klarar av ungefär ett tons belastning en kort stund. Många trasiga ryggar pga katapultstolar genom åren. 

(Som en liten parentes så har min ryggrad utsatts för ca 1.9 tons tryck).

Magi-cat
2016-09-14 20:31
#46

#44 Men sammanlagt måste det bli frågan om flera sekunder ändå, eftersom det är en acceleration till maxfarten och motsvarande avsaktning.

Hur som helst, det tycks vara flera piloter som tappat medvetandet under övning, jag tror man nämnde att fyra st räddats av systemet.

#45 Som en liten parentes så har min ryggrad utsatts för ca 1.9 tons tryck

Aj 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2016-09-14 20:41
#47

#46

Det mesta handlar om tid. Lång tid inte bra. Kort tid bättre.

JonasDuregard
2016-09-14 22:09
#48

#46 "Men sammanlagt måste det bli frågan om flera sekunder ändå, eftersom det är en acceleration till maxfarten och motsvarande avsaktning."

Om du pratar om planets acceleration så ja, det är den som varar flera sekunder. De betydligt högre G-krafterna från till exempel katapultstolen är kortare. 

En del av krafterna i #16, som benbrott är dessutom lokala. 

Det påstås att en ordentlig örfil kan ger upphov till hundra G lokalt under mycket kort tid 🙂.

Annons:
Magi-cat
2016-09-14 22:34
#49

#48 Det påstås att en ordentlig örfil kan ger upphov till hundra G lokalt under mycket kort tid Glad

ösch…😴

Och piloten svimmar vid ynka 8…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-08-30 12:06 av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: