Annons:
Etikettdrömmar
Läst 4121 ggr
Solum_Luna
9/21/12, 7:30 PM

Utmattande, realistiska drömmar

Jag har i flera år lidit av drömmar som är så pass verkliga att jag vaknar helt utmattad och inte alls känner mig utvilad på något sätt.

Alla sinnen fungerar perfekt i dessa drömmar. Smak, känsel, doft, hörsel och syn. I en dröm blev jag skjuten i knät och hade ont i knät större delen av dagen sedan. Jag kan känna smaker i drömmar och vaknar sedan med samma smak i munnen och dofter hänger liksom kvar i rummet.

Jag kommer ihåg varenda detalj utan att anstränga mig och kan komma ihåg väldigt många drömmar från flera år tillbaka. Får ofta höra från folk att mina drömmar är väldigt konstiga och att det är konstigt att jag minns så mycket hela tiden.

Vet någon vad detta beror på? Någon som är/varit med om samma? Är såhär 4-5 nätter i veckan ungefär. Är det vanligt att alla sinnen fungerar precis som i verkligheten?

Drömmar har alltid intresserat mig så tänkte att det hade varit roligt att höra era tankar om detta. :)

Ha en skön helg!

Annons:
Magi-cat
9/21/12, 7:56 PM
#1

Solum_Luna, det låter lite jobbigt att du vaknar utmattad av de där drömmarna….

Har du sett att det numera finns en sajt som heter Drömmar iFokus? Kanske du ska ställa din fråga där också?

Vad jag vet så kan man ha drömmar där sinnena är med. Ungefär som att man kan gå i sömnen, fast hjärnan normalt ska stänga av de motoriska färdigheterna medan man drömmer. Kanske är det liknande med sinnena.

Eller tvärtom: man känner en smak, eller en smärta i t.ex. knät - så hittar drömmen på en story till sinnesupplevelsen för att man ska slumra vidare och inte vakna helt. I så fall fortsätter förstås smärtan för att det var den som orsakade drömmen….

Fast det är nog ovanligt att man kommer ihåg drömmarna så pass detaljerat som du gör. För det mesta faller de snabbt i glömska, en del kommer inte ens ihåg dem till morgonen…

Visst är det väldigt intressant med drömmar! Man kan lära sig massor om sig själv och omvärlden via dem.

Du är nog en begåvad drömmare…

Hoppas du får dina svar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Solum_Luna
9/22/12, 2:24 AM
#2

Tack för svaret! Ska posta där också då. :)

Ja, jag har funderat på det där med att drömmarna hittar på en story som funkar med smärtan, eller något annat man känner tydligt, som man upplever i verkligheten. Det enda är att jag vet att jag många gånger har vaknat av att jag rör mig, eller slår i något, så man har varit lite tveksam till den förklaringen också.

En gång för något år sedan drömde jag att någon slet ut min piercing jag har i läppen och munnen fylldes av blod. Kände smärtan och smaken så himla tydligt och även detta satt kvar dagen efter, just i munnen. Trodde att jag kanske hade bitit mig eller något liknande men hade inte ett enda sår  eller ens en antydning till "skada" i munnen.

Jag har alltid trott att de flesta kommer ihåg drömmar lika väl som jag gör, men det är nu på senaste som jag har märkt att folk inte alls gör det. De äldsta drömmar jag än idag kan komma ihåg i detalj är drömmar jag hade på lågstadiet. Kommer ihåg färger, känslor, små detaljer och liknande. De känns nästan som riktiga minnen av äkta händelser, så att säga.

Det är både lite skrämmande och spännande att ha det så här, men det värsta är nog att det, oavsett vad drömmen innehåller, alltid känns som att jag faktiskt upplevt allt detta när jag vaknar. Har jag haft drömmar där man ansträngt sig mycket så är jag helt slutkörd dagen efter. Lite jobbigt att alltid, även när man sover, ha fullt upp. :P haha.

Magi-cat
9/22/12, 7:52 AM
#3

Förstår att det är jobbigt att aldrig få vila, inte ens på natten! Cool Å andra sidan är det ju intressant och spännande…

I vår kultur verkar drömmar anses som något ganska ovidkommande, konstigt nog. Så intressant det är och så mycket information det finns att hämta från medvetandets nattliga eskapader!

Kanske passar inte det sättet att kommunicera, med bilder, med arketypiska symboler, i vårt ganska stereotypa tänk.

I en del andra kulturer hyllas drömmen och alla lyssnar nästa morgon på vad drömmaren haft för sig under natten.

En tanke: har du provat att "beställa" en dröm? T.ex en plats du vill besöka, ett problem du vill lösa?

Har du läst "Det sista drömfolket" av Alice Anne Parker?

Fiction, men en underbar bok….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Solum_Luna
9/22/12, 10:58 AM
#4

Ja, det verkar som om de flesta tror att när man snackar om drömmars betydelser och drömmars budskap så pratar man automatiskt om något paranormalt, men så behöver det ju inte alls vara! Drömmarna skapas ju i vår egen hjärna och är med andra ord en lika stor, verklig del av oss som allting annat. Och jag tror att man kan hitta en hel del svar och budskap i dem. Det är inte övernaturligt enligt mig, utan helt naturligt.

Men i vår tid av extrem skepticism så är man beredd att avfärda även sådant. Tråkigt.

Ja, det har jag provat många gånger men jag kan tydligen inte alls bestämma över mina drömmar. haha.

Nej, det har jag inte gjort men ska kolla upp den!

lenjon1
9/22/12, 8:51 PM
#5

Jag fascineras av det du berättar och känner ett sting av avundsjuka…jag vill ju så gärna komma ihåg. Ibland gör jag ju det så klart.

Fast att ha så tydliga "minnen" som smärta och blodsmak och annat elände frågar jag ju så klart inte efter.

Nu i veckan drömde jag så konstigt och tänkte det måste jag kolla upp vad det egentligen betyder och när klockan ringde hade jag drömmen helt klar för mig, låg kvar en stund för att minnas den osv. Sen när jag satt vi köksbordet och skulle skriva ner den var den som bortblåst. Nån enstaka detalj kom jag ihåg men inget mer…OCH det retar mig. För när jag kommer ihåg och kan "bena ut" vad den betyder så lär jag mig lite mer om mig själv…

Klart att man undrar varför dina drömmar är så livliga nästan brutala emellanåt? Att du kan komma ihåg drömmar sen du gick på lågstadiet är ju fantastiskt. Skriver du ner alla dina drömmar eller har du ett jädrans komihåg?

Jag tänker på det Magic-cat skriver att be om att få drömma något speciellt. Men om du ber om att få svar VARFÖR dina drömmar är sådana? Tror du att det skulle fungera?

Kram

Solum_Luna
9/26/12, 10:51 PM
#6

Ja, jag är faktiskt väldigt intresserad av drömtydning, så det är som du säger att man har lärt sig en hel del om sig själv. Så är ju inte bara "till fördärv" så att säga. :)

Nej, jag skriver vanligtvis inte ner dem. Har kanske skrivit ner 2-3 stycken. Men oftast räcker det med att jag ser en bild, hör ett ord eller liknande så kommer jag ihåg ett tiotal drömmar. Det är som om drömmarna direkt sätter sig som ett äkta minne ungefär, fast man är ju medveten om att de inte är det. Som tur väl var. Hehe.

Det har jag faktiskt aldrig provat att göra. Det kanske man skulle göra, och se vad man drömmer. :) Tack för tipset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: