Annons:
Etikettsymboler
Läst 3678 ggr
Magi-cat
2012-05-29 08:50

symboler: olympiska ringarna

Symboler och symbolspråk är intressant.

Inte världens viktigaste exempel kanske, men kom att tänka på det när jag såg följande lilla rubrik. Man har funnit en molekyl som ser ut precis som de olympiska ringarna. Lämpligt nog i England, som kan man tänka sig just nu står i någon olympiad-eufori.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18206015

Hyfsat liten: The molecule - just over a billionth OF a metre across - gets its name because its five linked rings resemble the Olympic symbol.

Mycket man kan göra av kolatomer….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2012-05-29 16:19
#1

Jag har alltid funderat/känt något visst med dessa ringar och förutom symboliken för olympiska spelen så är jag säker på att det ligger mer "bakom" det - men så vill man vara försiktig med sina egna teorier (tänker också på ögat som följer med lite överallt) ;)

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2012-05-29 16:24
#2

Aha!! Just det som är i symboler - att det ligger något mer bakom!

Skulle vara så roligt att ta del av dina funderingarFlört

Undrar också om denna symbol finns någonstans mer? Nu alltså som molekyl, men utöver det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Michael C
2012-05-29 23:33
#3

1912 sjunker Titanic, enligt någon uppgift med 400 personer ombord som var betydelsefulla motståndare till förslaget till dagens ekonomiska system med pengar ur tomma intet. Hoppsan vilken otur.

1913 grundas Federal Reserve eftersom det inte finns några som protesterar längre, och börjar låna ut låtsaspengar utan täckning men förstås mot ränta.

1914 beslutar den olympiska kommittén om att ta ringarna som symbol för de 5 enade delarna av världen. De kommer till bruk första gången 1920 i Antwerpen.

Det kan bli en romanserie, Dan Brown se upp! Flört

Upp till toppen
Annons: