Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1469 ggr
Magi-cat
2012-05-14 21:14

OT: Djurförsök, vetenskap - till varje pris? del 1

Uppdaterade tråden med anledning av nyupptäckta hemska djurförsök 2019-10-16/M-c/#7 

Såg just detta på svt: "forskning" på vilda giraffer!Skrikandes

http://svt.se/2.108068/1.2802103/strid_om_djurforsoken_pa_giraffer

" De här djuren utsätts för lidande under lång tid och det är inte rimligt, säger Jens Holm, riksdagsledamot för vänsterpartiet, som för två veckor sedan motionerade i riksdagen om en handlingsplan för att minska djurförsök i forskning."

"- Har man då en stor nytta med försöket, då kan man acceptera relativt mycket lidande, säger Sjöquist."

Sjöquist är forskare vid SLU och medlem i de etiska nämnder som måste granska djurförsöken innan tillstånd ges.

"Men i experimenten med girafferna dör ju djuren till slut?
- Vi betraktar inte döden i sig som ett lidande. Om en hund eller en katt mår dåligt och vi inte kan göra något åt det, då avlivar vi den, och der det som en barmhärtighetsgärning."

(citat från svt.se)

Jag tycker det här är fullständigt upprörande, tragiskt och inte i något som helst avseende ursäktligt.!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sökerskan]
2012-05-15 07:50
#1

vad är det för fel på dessa människor??? hålla på med giraffer!! jag blir rasande. dessa klåfingriga doktormengele -typer. kan ingen stoppa dom?

dom är som en del barn som roar sig med att rycka vingarna av flugor…fast värre

Astell
2012-05-15 09:10
#2

Nä spec som högt blodtryck kan försvinna på andra sätt…t ex genom yoga etc…så mycket onödig forskning Skrikandes

[sökerskan]
2012-05-15 09:19
#3

#2

ja det finns ju massor man kan göra mot högt blodtryck.

sen har man ju sett till att sänka kurvan hela tiden för vad som räknas som "högt" det som var helt normalt på 50-talet är jättehögt idag.

nej det handlar bara om pengar och…usch jag blir så arg…..dessutom vi stressar i en knäpp värld och äter junkfood  och får kanske högt blodtryck…och det ska djuren få lida för…som om de inte redan lider nog av människans giriga, rastlösa framfart.

Magi-cat
2012-05-15 09:33
#4

ja man blir så OERHÖRT BEDRÖVAD!!!!!

Jag kunde inte se inslaget på tv, såg bara vinjetten och det räckte mer än väl. Kan inte se sånt det gör så obeskrivligt ont ända in in i själen…..Läste sedan på svt:s hemsida…..

Många har reagerat med upprördhet och hört av sig till Forska utan djurförsök.

Lägger in en länk från deras hemsida, vad man kan göra istället för djurförsök.

http://www.forskautandjurforsok.se/du-behovs/varfor-stodja-forska-utan-djurforsok.php


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2012-05-16 18:52
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-10-16 14:43
#7

Dags igen, eller rättare sagt det fortgår hela hela tiden men det måste få ett slut detta grymma utnyttjande av vår vänner djuren!!!

Rubrik från Aftonbladet idag:

"Dold kamera avslöjar brutala djurförsöken". En dold kamera har avslöjat ett lab i Tyskland där man inte tycks ha några gränser alls vad gäller att förorsaka lidande.

Jag rekommenderar ingen att titta på bilderna, jag vill inte göra det själv!

Det är så fasansfullt grymt! 😢😡

Stoppa plågsamma djurförsök! Titta gärna in på:

https://forskautandjurforsok.se/forskarrummet/

###


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-22 21:04
#8

Jane Goodall fördömer skräcklaboratioriet:

"” Kort sagt, det jag har sett från dessa inspelningar är ett av människans hjärtlösa, inhumana och brutala beteenden gentemot primater, hundar och katter på detta laboratorium. Det är inget annat än helvetet på jorden. ”"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2019-10-23 22:37
#9

Jag orkar inte se på sådant, det räcker att läsa! Får tillräckligt dåliga bilder i huvudet av det…😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-11-10 17:40
#10

Nu stängs det där skräcklaboratoriet! Men det finns många andra … Så bra att människor med hjärtat på rätta stället protesterade!

Från Djurrättsalliansen:

"SKRÄCKLABORATORIUM STÄNGER - NU MÅSTE DJUREN RÄDDAS!

Skräcklaboratoriet LPT i Hamburg kommer att stänga sin anläggning med hundar, katter och apor. Nu är frågan vad som kommer att hända med djuren. SOKO Tierschutz kräver och arbetar hårt för att djuren ska frisläppas och Djurrättsalliansen har erbjudit sin hjälp med att omplacera djuren om de skulle lyckas få dem överlämnade. På lördag anordnas en stor demonstration i Hamburg. Vi uppmanar alla som kan att försöka medverka! Djuren måste räddas!

Foto: Beaglevalp som räddades från försöksdjursuppfödning i Italien"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-11-21 09:06
#11

Vidrigt hur (försöks)djur behandlas!

Här är det i Sverige, på Nya Karolinska där man inte följt bestämmelserna, enligt kontroll:

https://djurrattsalliansen.se/2019/11/20/nya-karolinska-foljer-inte-djurskyddslagen/?fbclid=IwAR3aUuZIx1-CJdA8PnZBf3nfJ2632r3DrgvNuEDulPDrJXo5bS3ppIH0avg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: