Annons:
Etiketthälsa
Läst 16419 ggr
Magi-cat
5/7/12, 9:04 AM

Blodgrupperna - vad betyder de för hälsan?

Tråden uppdaterad 2020-06-23/M-c/#51

Det finns en teori att blodgrupperna, där A, 0, B och AB är de vanligaste, har en vidare betydelse för hälsan än "bara" att man får rätt blod vid blodtransfusioner.

Läs gärna boken Ät rätt för din blodgrupp av Peter D'Adamo. Den ger många aha-upplevelser.

0 är den ursprungliga gruppen, jägaren och samlaren. Den är robust och behöver äta kött för att må bra.

A är en senare tillkommen grupp från när människan blev mer bofast. Den ska inte äta kött men väl fisk.

B är den asiatiska gruppen.

AB är den nyaste och tåligaste gruppen, en "fusion".

Ingen av grupperna mår bra av vete.

Tanken är att om man äter något som inte passar ens blodgrupp bildas lektiner, klumpar, som inte är bra för hälsan.

Hittade en länk också, där ovanstående bok behandlas. Där finns också exempel på vilken mat olika blodgrupper mår väl resp. dåligt av.

(Tyvärr tycker jag slutsatserna är ganska löjliga med frampressade spekulationer som inte passar in i ett seriöst ämne)

/edit/M-c/länk borta

Här en modell Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10305665.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
yvonnel
5/8/12, 4:09 PM
#1

?

Magi-cat
5/8/12, 4:40 PM
#2

hur menar du yvonnel? Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Allamej
5/8/12, 8:19 PM
#3

Min blodgrupp är kaffe, så jag håller mig till den :D

Nä, ärligt och utan skoj så minns jag faktiskt inte vad jag har för blodgrupp

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Magi-cat
5/8/12, 8:45 PM
#4

#3 jaså är du sån? Skrattande

För mig är det väl te då Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

yvonnel
5/9/12, 1:56 AM
#5

Här är en kaffemoster till, det är väl märkvärdigt att kaffe är hur bra som helst i en artikel och rena giftet i en annan.

När det gäller blodgrupperna enligt trådämnet så gick jag in på en av länkarna där och inget stämde som jag kunde se, jag har B+ och har någon gång läst om påståenden som att vissa sjukdomar tex. vinterkräksjuka slipper dem som har blodgruppen B+. Andra sådana påståenden har jag samtidigt läst men minns inte detaljer om någon annan än min egen.

[kajmal-0]
5/9/12, 7:12 AM
#6

0- negativ…………..ska tydligen härstamma från aliens

Annons:
Farwuq
5/9/12, 2:25 PM
#7

Jag är en AB, jag ska tydligen vara tålig.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zadeira
5/10/12, 2:54 PM
#8

Jag vill veta min blodgrupp, men när jag frågade vid blodprov sist så sa de bara att det tar dom inte reda på "bara för att jag vill veta"…

Magi-cat
5/10/12, 3:39 PM
#9

#8 om du provar att lämna blod får du reda på denCool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/12/13, 8:40 AM
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/12/13, 10:37 AM
#11

Jag tror det är rent nonsens. Boken är baserad på rena skrönor verkar det som.

Här kan man läsa lite mer om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type_diet#Scientific_criticism

Speciellt roligt att han själv hittat på när och i vilken ordning blodgrupperna uppkommit och att han till synes har så fel man kan tänkas ha 😃.

#8 (och andra som vill veta sin blodgrupp) Bli blodgivare vet jag. Osannolikt att de skulle låta bli att kolla blodgruppen då 🙂

Magi-cat
9/12/13, 10:56 AM
#12

Jag vet inte, men det har ju även på senare tid talats om insekters fäbless för vissa blodgrupper. Om det är så att insekter kan nosa sig till en speciellt smaklig blodgrupp, skulle man kunna tänka sig att blodgruppstillhörigheten har en betydelse även för organismen självt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/12/13, 11:05 AM
#13

#12 Det låter långsökt. Verkar enklare att ta reda på det direkt istället för att hålla på att gissa utifrån av insekter kan och inte kan 🙂.

Jag vet att i Japan finns det en utbredd folktro att blodgrupper påverkar personligheten. Som en slags blodgrupps-astrologi eller något åt det hållet, med kolumner i skvallertidningar och liknande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_types_in_Japanese_culture

Ursprunget verkar minst sagt grumligt 😐.

Annons:
Magi-cat
9/12/13, 5:29 PM
#14

Det finns sämre sysselsättningar än de långsökta.

Men jag visste inte att det fanns en bakgrund från Japan.

Det var ju intressant. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

yvonnel
9/13/13, 3:43 AM
#15

Det där med folktro/blodgrupp kan ju inte ha någon historisk bakgrund précis, det kan väl tänkas att man från långt tillbaka trot att vi har olika sorters blod, men blodgruppsindelning har ju historiskt sett inte så mycket tid att luta sig emot, har ju inte funnits särskilt länge.

JonasDuregard
9/13/13, 8:03 AM
#16

#15 Sant, det är en förhållandevis modern vidskeplighet även om den nu har nästan 100 år på nacken.

fatcat
9/13/13, 8:34 AM
#17

Hur kan jag vet vad jag har för blodgrupp?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
9/13/13, 8:40 AM
#18

#17 Man måste göra en blodgruppering via blodprov. Det görs inte utan anledning, men en bra anledning är att lämna blod. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/13/13, 8:44 AM
#19

Om blodgrupper och det vanliga ABO-systemet med Rh-faktorn:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgrupp

http://geblod.nu/fakta/

Intressant om blodgrupper och sjukdomar:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article15276656.ab

En studie visade att risken att drabbas av vissa sjukdomar varierade med blodgrupperna.

"Människor kan inte ändra sin blodgrupp men vår upptäckt kan hjälpa läkare att förstå vem som riskerar att drabbas av hjärtsjukdom, säger Lu Qi, professor på Harvard School OF Public Health i Boston och en av forskarna bakom studien."

BBC-artikeln:

http://www.bbc.co.uk/news/health-19257876


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
9/13/13, 8:46 AM
#20

#18 Tänk om jag råkar ut för en bilolycka då och behöver blodtransfusion? Då borde det vara kört eftersom ingen vet min blodgrupp.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
9/13/13, 8:49 AM
#21

#20 Du behöver inte vara det minsta orolig för det, fatcat, man gör alltid en test i en sådan situation och går aldrig efter vad patienten säger att den har för blodgrupp!

Är det riktigt kris kan man ge 0-blod som inte bildar "klumpar" med någon blodgrupp.

http://www.blodgrupper.se/

Det finns även blodersättning.

edit: "Grupp A kan alltså ge blod till A och AB.

Grupp B kan ge blod till B och AB.

Grupp AB kan bara ge blod till AB.

Grupp 0 kan ge blod till alla blodgrupper – A, B, AB och 0."

(ur länken ovan)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/13/13, 8:55 AM
#22

…och så finns det förutom AB0-systemet ett antal mycket sällsynta blodgrupper eller undergrupper. En välkänd sällsynthet är lilla p som är vanligare i Västerbotten än någon annanstans i världen: (vad man vet)

http://arktos.se/anor/12gustaf/lillap.htm

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6629094


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
9/13/13, 8:55 AM
#23

Okej vad bra.. Tack Magi-cat! 🌺

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JonasDuregard
9/13/13, 9:22 AM
#24

#17 Dina föräldrar kanske vet annars. Om du mot förmodan har kvar till exempel ett sånt där litet armband man fick på BB så står din blodgrupp där på också 🙂.

Jag har AB+ vill jag minnas, en ganska ovanlig blodgrupp. Blodcentralen tar emot mitt blod mest av artighet känns det som för de enda de kan ge det till är andra AB+, det vill säga ett par procent av befolkningen.

Fördelen är att jag i princip skulle kunna få en blodtransfusion från vem som helst jag möter på stan (med ett visst förbehåll mot hepatit och sådant).

Magi-cat
9/13/13, 9:51 AM
#25

Tror att de som gör lumpen 🤔blodgrupperas och det står någonstans…

#24 Å andra sidan är det också färre bland de som ger blod som har ovanliga blodgrupper och ibland uppstår brist: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1135091-ovanliga-blodgrupper-en-bristvara

Så jag tror nog inte det bara är av artighet.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/13/13, 9:55 AM
#26

Lite om hur blodgrupperna ärvs: (det är inte helt enkelt…)

http://www.ne.se/blodgrupp/blodgruppernas-arvsg%C3%A5ng

Och lite om hur blodgrupperna uppkom: (även primaterna har dem)

http://illvet.se/fraga-oss/varfoer-har-vi-olika-blodgrupper

"AB0-systemet delas av människor, schimpanser, gorillor, orangutanger och babianer. Det uppstod en gång hos en gemensam stamfader och finns därför hos dessa arter i olika versioner som en följd av mutationer. Hos människan finns det flera andra blodgruppssystem, medan andra djurarter å sin sida har helt and­ra blodgruppssystem. Det viktigaste blodgruppssystemet hos hundar är till exempel DEA-1 – dog erythrocyte antigen."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/13/13, 11:08 AM
#27

#26 Det där om något visar väl hur fel D'Adamo har: Om grupp A uppstod "efter att människor blev bofasta" skulle den väl knappast finnas hos övriga primater som skildes från oss för miljontals år sedan?

Annons:
Magi-cat
9/13/13, 11:53 AM
#28

#27 Det låter onekligen som ett litet glapp där.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/13/13, 1:02 PM
#29

#19

"Intressant om blodgrupper och sjukdomar:"

Intressant, jag har AB+ och har en ovanlig form av MS (PrimärProgresiv.)

😕

Jag har ju den fördelen att jag kan få vilket blod som helst utan att klumpar sig i mina ådror.

😉

För i tiden, på det glada 80-talet, var jag blodgivare. Man tappades på X-ml blod, fick lite saft, en kaka och några tio:or.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/13/13, 1:30 PM
#30

450 ml tappas man på varje gång. Inom en månad är blodvärdet tillbaka till det normala. Jag tror det är nyttigt…

Det vore intressant att veta om människor med olika blodgrupper svarar olika på livsstilsförändringar, kost och motion etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/13/13, 2:00 PM
#31

Jag har sjukligt högt blodvärde. Ofta var det kring 180.

Nu har jag inte mätt på några år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/13/13, 2:18 PM
#32

#31 Det var väldigt högt det….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/13/13, 3:53 PM
#33

Ja, det är skumt.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/13/13, 4:13 PM
#34

Jag är inte riktigt klar över hur ABO-systemet fördelar sig hos primaterna, men ska försöka ta reda på det.

Egentligen kan man fråga sig varför både människor och primater behållit ABO-systemet, särskilt om nu 0 härrör sig från en muterad gen.

"Det måste alltså finnas en fördel med att ha den defekta genen. En möjlig förklaring är att antikropparna mot A- och B-formerna av H-antigenet, som finns i blodet hos personer med blodgrupp 0, spelar en roll i kampen mot infektioner med vissa bakterier, och skyddar mot malaria. Emellertid är människor med blodgrupp 0 känsligare för andra bakterier och kolera. Det finns alltså både för- och nackdelar med de funktionella generna A och B och den defekta genen 0, och det är orsaken till att alla tre generna existerar."

Där ser man igen att Naturen blandar olika kort för att ha utvägar när det behövs. I kampen mot malaria kan t.o.m sjukdomar och defekter "accepteras", eftersom malarian är värre.

Även i denna korta artikel framgår att blodgrupperna kan ha olika fördelar - och nackdelar som spelat en roll säkerligen för hela tiden innan penicillinet och som kanske kan komma att spela en större roll igen om det är som vissa befarar, att det snart inte hjälper.
Lite märkligt ändå att alla finnas kvar ännu, särskilt om inte skillnaderna är mer märkbara än de verkar vara.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
yvonnel
3/20/14, 6:38 PM
#36

Intressant detta med pencillinet som jag har varit allergisk emot sedan spruta no 2 och fick riktigt hemska reaktioner, som tur var så var jag då redan inneliggande på sjukhus. Jag har B-blod och har varit blodgivare ca 35 år ibland har jag blivit extra kallad för att det nog är lite ovanlig blodgrupp.

Något jag undrar over är om det finns undersökt vilka autoimmune sjukdomar som ev. kan kopplas som mer eller mindre vanligt förekommande I de olika blodgrupperna.

T.ex. så läste jag någonstans att B-blodet skyddar mot vinterkräksjukan, det har jag aldrig haft, ens om jag vet tillfällen när jag varit utsatt för smittan.

Magi-cat
3/21/14, 10:48 AM
#37

Hej yvonnel!

Verkligen tråkigt med penicillinet, tur att du redan var på sjukhus!

Jag har inte hittat något bra om blodgrupper och autoimmuna sjukdomar. Får leta vidare.

Skönt att slippa vinterkräksjuka, den är inget vidare!

Om vinterkräksjukan:

"Forskarna kom genvarianten på spåret när en amerikansk grupp rapporterade att personer med blodgrupp B blir smittade av vinterkräksjukan mer sällan än personer med blodgrupp 0."

http://fof.se/tidning/2004/2/var-femte-svensk-immun-mot-vinterkraksjukan

"Personer med blodgrupp B blir smittade mer sällan än personer med övriga blodgrupper. Detta beror på att personer med denna blodgrupp oftare har en särskild gen som gör en immun mot vinterkräksjukan, men denna gen förekommer även bland andra blodgrupper"

http://spa.118100.se/vinterkr%C3%A4ksjukan

Här är om myggen och blodgrupperna:

http://feber.se/vetenskap/art/247405/forskare_hittar_vilket_blod_my/

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5002d576d4ebea62250054d3-omtyckt-av-mygg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
3/22/14, 12:42 AM
#38

Hörde nåt intressant för ett tag sedan på ett veterinärprogram. De hade ett sto som hade fått missfall trots att de hade parat henne med samma hingst förr. Veterinären (som är mycket kunnig och erfaren) sa att det var det som var felet, att om blodgrupperna krockar så hinner stoet/honan bilda antikroppar och därför stöter ut fostret. Om de parar en gång brukar det gå bra men ju fler gånger desto större chans för att nåt går fel och därför bör man blodtesta så blodgrupperna passar ihop. 

Jag tänkte på detta och började undra, tänk om det är därför vissa par inte kan få barn? Att blodgrupperna krockar så kroppen arbetar emot det?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
3/22/14, 7:23 AM
#39

#38 Intressant! Gamla veterinärer har mycket erfarenhet och kunnande att komma med.

För människor är det ju så att Rh minus inte går ihop med plus. Kan det vara något sådant?

Att själva blodgrupperna inte matchar varandra så en del inte kan få barn har det spekulerats om, men jag hittade ingen seriös länk just nu.

Blodgrupperna är ändå så blandade vid det här laget så det låter inte jättesannolikt rent spontant. Det kan i så fall vara fler faktorer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
3/22/14, 10:52 PM
#40

#39 Ja det var nog just plus/minus som han menade skulle jag tro, men även att ett A sto hade problem att bära ett B föl eller vad det nu var tal om. Det var några veckor sedan och minnet håller inte tillräckligt länge för detaljer. Ganska så precis samma sak som frånstötning av organ vid donationer om det är fel blodgrupp har jag för mig han jämförde det som.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
9/12/14, 11:14 AM
#42

Blodgrupperna har (eventuellt) betydelse - för minnet!

Enligt en studie publicerad i Neurology har personer med AB blod lite större risk att utveckla minnesproblem senare i livet. (Men lugn, alla som har AB, det finns ingenting som säger att det måste vara så och mer studier behövs.)

"“Our study looks at blood type and risk OF cognitive impairment, but several studies have shown that factors such as high blood pressure, high cholesterol and diabetes increase the risk OF cognitive impairment and dementia,” Cushman said in a news release. “Blood type is also related to other vascular conditions like stroke, so the findings highlight the connections between vascular issues and brain health.”

While this research is interesting, an association cannot prove that AB blood type is causing the increased risk OF cognitive impairment. Further studies are therefore warranted. "

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/rare-blood-type-may-be-associated-increased-risk-memory-loss-later-life


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/12/14, 11:37 AM
#43

Jag har AB.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/12/14, 11:39 AM
#44

#42 Som sagt, bry dig inte. 🤗 Det är bara statistik och säger ingenting om just den enskilda. Och så kanske det är andra faktorer som spelar in.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/12/14, 11:44 AM
#45

😢

Snyft, snyft, jag hoppas du har rätt.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/12/14, 11:46 AM
#46

Klart jag har! 🙂

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/6/15, 8:29 AM
#47

Mer om förlust av minne och samband med blodgrupp:

Personer med blodgrupperna A, AB och B har mindre grå substans i hjärnan än 0-gruppen. Förlust av grå substans har satts i samband med Alzheimers sjukdom. Den grå substansen tenderar att minska vid stigande ålder vilket har satts i samband med Alzheimers.

Personer med blodgrupp 0 verkar alltså vara mer skyddade. Dock måste man göra fler studier och det kan vara fler biologiska mekanismer inblandade.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/blood-type-may-influence-your-chances-developing-alzheimers


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Farwuq
4/25/16, 8:34 AM
#49

Det förklara en hel del.

AB draken är allmänt förvirrad och konstig.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
4/25/16, 8:44 AM
#50

Blodgruppen säger dock inte allt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/23/20, 2:46 PM
#51

Nu har jag träffat på intressanta teman om blodgrupper på flera ställen och kom att tänka på den här gamla tråden. 🙂

Karin Bojs/Anna Bratt tar i boken "Vikten av gener" bland mycket annat intressant även upp Adamos bok om att äta i enlighet med sin blodgrupp. Författarna menar dock att blodgruppsdieten saknar vetenskapligt stöd. Det är bara enstaka gener av människans totalt 20 000 som styr vilken blodgrupp vi har. Men många hundra gener är inblandade i kroppens fett- och kolhydratomsättning.

Men Adamo var ändå inne på ett spår genom att påstå att människor påverkas av de livsmedel vi äter.
Genetisk känslighet kan göra att vi är olika känsliga för kolhydrater och går upp i vikt olika snabbt.

Men det har alltså med generna att göra, inte direkt blodgrupperna enbart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/23/20, 4:00 PM
#52

Och så var det det här med corona/covid-19 och blodgrupperna. Det har varit flera artiklar på senaste tiden om att en del tyder på att personer med blodgrupp 0 klarar sjukdomen bättre/inte så lätt blir smittade.
Men mycket återstår som vanligt innan man kan säga något säkert.

Helt otroligt lär det dock inte vara, eftersom personer med blodgrupp 0 lär klara malaria bättre än andra.

Här är en länk om frågan:

"Nu görs flera studier, även i Sverige, av kopplingen mellan blodgrupper och mottagligheten för coronaviruset. Personer med blodgrupp A tycks ha högre risk att insjukna och dö i covid-19. Personer med blodgrupp 0 har lägre risk. En studie av nästan 2000 personer i Italien och Spanien som vårdats i respirator visar att blodgrupp A var överrepresenterade, medan färre hade blodgrupp 0."

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/ditt-blod-har-svaret-pa-hur-du-drabbas-av-coronaviruset/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/23/20, 4:06 PM
#53

Och här från Vårdfokus:

"Kopplingen mellan blodgrupper och mottagligheten för coronaviruset undersöks i ett flertal pågående studier i världen. Hittills tyder flera preliminära rapporter på att det finns en koppling mellan blodgrupp och risken att insjukna och bli allvarligt sjuk i covid-19."

"En av de större studierna har gjorts i Kina. Vid sjukhusen i Wuhan och Shenzhen har blodgruppen hos drygt 2 000 patienter undersökts. I jämförelse med hur vanliga de olika blodgrupperna är i befolkningen visade det sig att de med blodgrupp A hade högre risk både att insjukna och att dö i covid. För dem med blodgrupp 0 var risken lägre. För de med blodgrupp B eller AB var det varken högre eller lägre risk att dö i covid-19."

Resultat från en svensk studie väntas komma om några månader.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/juni/blodet-kan-ge-svar-pa-hur-vi-drabbas-av-covid2/?fbclid=IwAR11tRvSb2La_4DjoTg-C23czCAnEQ5d14x7O-95iiKq6zeVDrkw4uaSS-s


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/29/20, 11:58 AM
#54

AB ligger säkert värre till än vad de skriver.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: