Annons:
Etikettspöken
Läst 5445 ggr
Joppo
2012-04-25 15:21

Experiment med låga ljudtoner

Jag hittade av en slump ett intressant experiment där man testat vad  lågfrekvent ljud kan ha för inverkan på oss människor:

---

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound#Infrasonic_17_Hz_tone_experiment

_On May 31, 2003, a team OF UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge OF hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds OF the way from the end OF a seven-meter-long plastic sewer pipe.

The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course OF two performances, each consisting OF four musical pieces. Two OF the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone.

The presence OF the tone resulted in a significant number (22%) OF respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings OF revulsion or fear, chills down the spine and feelings OF pressure on the chest.

In presenting the evidence to British Association for the Advancement OF Science, Professor Richard Wiseman said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level OF sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."_

---

Jag tyckte det var en ganska intressant hypotes som kanske kan förklara varför vissa personer upplever obehagskänslor på vissa platser. Är det förresten någon som vet om det gjorts några såna ljudtest på några "spökplatser"?

Annons:
Magi-cat
2012-04-25 16:57
#1

tack för intressant tråd!

Lågfrekventa ljud är verkligen störande. Många upplever sådana på sina arbetsplatser, obehag härrörande från maskiner långt borta, ventilationssystem och annat. Ofta har de inte blivit trodda, då många inte är medvetna om hälsofarorna med lågfrekventa ljud.

Jag tänker också på vindkraftverken. Nu vet jag inte vilka frekvenser de uppvisar, men många verkar uppleva obehag liknande dem från lågfrekventa ljud i deras närhet.

Så långt är det ett lovvärt initiativ att ta reda på riskerna med lågfrekvent ljud.

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
2012-04-25 17:22
#2

#1 Bara för att förtydliga, så menade jag inte att avfärda alla påstådda spökplatser/upplevelser med detta ljudfenomen. Det var mest tänkt som en förklaring i mängden så att säga. Det är jag ganska säker på att du förstod, men för tydlighetens skulle säger jag det iaf.

Förresten Magi-cat, skulle du kunna ändra i min sista mening och byta ut "slutsats" till "hypotes" istället? Det låter bättre så. Du får gärna sätta ditt ett frågetecken i slutet av meningen också.

Magi-cat
2012-04-25 17:28
#3

#2 byta ut "slutsats" till "hypotes" istället

done!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Solum_Luna
2012-07-04 15:52
#4

Tycker att just detta med ljudens påverkan på oss är väldigt intressant.

Läste för längesedan om en arbetsplats där de flesta var helt säkra på att det spökade. De såg skuggor, kände obehag, kalla kårar och känslorna växlade dramatiskt från stund till en annan hos vissa av dem. Till slut gjordes en undersökning av arbetsplatsen som visade att det var ventilationssystemet som gett ifrån sig ett lågfrekvent ljud som påverkat dem alla så pass illa.

Kommer inte alls ihåg vart jag läste detta, men om ni känner igen det så berätta gärna vart. :)

Men jag håller med om att det inte fungerar som förklaring på vartenda ställe där folk upplevt oförklarliga kontakter. Men intressant är det!

groblad
2012-07-04 21:25
#5

/edit/M-c/

Tycker mig se att man inom troendesfären ogillar att försöka falsifiera sina hypoteser, något som är väldigt viktigt inom vetenskapen. Min teori är att man helt enkelt inte vill att det ska finnas en naturlig förklaring på "andegåtan".

Om man jagar fladdermöss kan man ha en liten dosa som omvandlar deras höga ljud till en hörbar frekvens, det borde gå att göra på samma sätt med låga ljud. Det är ju möjligt att lågfrekventa ljud är en delförklaring.


Magi-cat
2015-01-09 07:52
#6

Går igenom gamla trådar. Hittade den här om lågfrekventa ljud, vilket är intressant. Har det tillkommit något sedan den skrevs? 

Eller fler tankar runt fenomenet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-04-08 09:04
#7

Vadar  gamla trådar igen. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2019-04-22 02:11
#8

Mycket intressant men undrar också hur det ljudet påverkar våra djur runt omkring oss?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-04-22 08:29
#9

#8 Påverkar absolut säkert djuren också. Tänk så mycket stress om de hör bättre än vi dessutom…😓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-04-22 20:56
#10

Här finns en avhandling avseende lågfrekvent buller och dess påverkan på arbetsmiljön. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/53428/1/gupea_2077_53428_1.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: