Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 4925 ggr
Magi-cat
2012-02-24 11:09

Rymdhiss - sci-fi eller snart verklighet?

Som jag alltid brukar säga…sci-fi tenderar att besannas…..intressant tanke iofs. Har sci-fi-författarna föraningar eller har teknikerna läst sci-fi :-) och tagit intryck?

En rymdhiss lär vara (nästan) på gång. Såg ett underbart Star Trek-avsnitt en gång med en sådan rymdhiss som skickade folk och last upp i jonosfären.

Det är just att få upp rymdfarkosten som är det energikrävande. När den väl kommit upp är det både mer praktiskt och tar lite energi. Därför skulle en rymdhiss, ett "tjuder" lösa det problemet.

Intressant nog verkar det vara något liknande Harry Martinsson använder sig av i Aniara för att skicka upp rymdskeppet. Aniara skrevs 1956…..

Här är en länk till den japanska rymdhissen:

http://gizmodo.com/5887210/japan-will-have-a-space-elevator-by-2050

uppdaterad 2021-05-15/M-c/#31


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

It might sound like the stuff of science fiction dreams, but a Japanese construction company has announced that it will have built a working space elevator by 2050. Where can I join the queue?
  • Redigerat 2021-05-15 11:38 av Magi-cat
Annons:
Geru
2012-02-24 13:40
#1

Man kan ju önska:) Fast med nanotuberna kanske det är möjligt. Med vanligt stål skulle konstruktionen gå ner av sin egen vikt, men nya material är ju lite stadigare:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[mia-38]
2012-02-24 16:19
#2

Vad häftigt…

Skrattande

walkinbeauti
2012-02-24 17:17
#3

Det vore ju hur härligt som helst om det är genomförbart,mig vill åka den hissen i så fall Cool

Magi-cat
2012-02-24 17:27
#4

Vill du?? Näe hu, jag blir åksjuk vid blotta tanken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-05-15 11:42 av Magi-cat
JonasDuregard
2012-02-25 23:21
#5

Hade varit häftigt. 2050 tror jag inte alls på, men det skulle ju inte vara den första väl optimistiska deadlinen.

Det finns åtminstone två stora problem, det ena är att man först nyligen forskat fram material som ens teoretiskt sett kan fungera för ändamålet. Om du drar en sytråd från jorden till rymden så går den sönder av sin egen vikt, detsamma gäller för trådar oavsett tjocklek och avsett vilket (vardagligt) material tråden är gjort av.

Det andra problemet är att det rör sig en massa rymdskrot runt jorden i svindlande höga hastigheter. Om ett sådant litet gruskorn träffar ditt svindyra rymdrep kommer det gå av och rasa ner mot jorden och antagligen ställa till omfattande förödelse när det slår i marken. Enda hållbara lösningen på det här är det man gör med satelliter; försöka spåra allt rymdskrot och flytta på "hissen" när skrotet närmar sig.

Magi-cat
2012-02-26 09:31
#6

#5 det är just materialet som är problemet. Enligt vad artikeln påstår har man ju kommit fram till något som skulle kunna fungera.

I Star Trek har man en "deflector shield" som puffar undan det som kan komma i vägen. Kanske är det något sådant som kan bli lösningen: en sköld, en grusavvisare.

Flytta på hissen hinner man inte. Även småskräp kan ställa till mycket skada i de hastigheter det handlar om.

Och naturligtvis måste man genast sluta lorta ner rymden med att slänga ut en massa skrot som om det vore en soptipp.Skrikandes

Egentligen är jag inte speciellt intresserad av den här hissen. Det finns viktigare saker att slänga ut pengar på.

Kanske är tekniken dessutom föråldrad redan när den är på plats, som så ofta är fallet. /edit/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Geru
2012-02-26 13:28
#7

Det är ju bara klämma upp ett elektro magnetiskt fält runt? Allt skrot som är där uppe borde ju innehålla någon form av metall som är magnetisk.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JonasDuregard
2012-02-26 14:28
#8

#7 Jag är ingen fysiker, men vad jag förstår kan man inte bygga en magnet som puttar bort metall i allmänhet (om inte metallen i sig är magnetiskt laddad). Även om det gick skulle vi ha kvar problemet med icke-magnetiska material som sten och plast. Sedan skulle det behöva vara ett otroligt kraftfullt fält för att stoppa skrot som rör sig i sådan hastighet.

En mer realistisk idè är kanske att man har en laser som skjuter bort skrotet?

Oavsett vilken åtgärd man tar så försvåras det av att den inte får göra själva tråden tyngre för då går den av.

Geru
2012-02-26 14:50
#9

#8 Du behöver inte ha en magnet som nödvändigtvis puttar bort. Huvudsaken är att dom i så fall bli avledda och landar på ett ställe där dom inte gör någon skada.

En laser skulle fungera.

Fast tycker ju att man borde ta vara på det som finns där ute . Det finns antaligen material nog att bygga ett par rymdstationer…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[andtic]
2012-02-26 19:23
#10

Man behöver inte dra någon tråd eller kabel ut i rymden för att få en rymdhiss. det finns ett forskar team som använder sig av laserpulser istället. Visst har man långt kvar innan man kan skicka upp en farkost i omloppsbana runt jorden med detta system.

http://www.youtube.com/watch?v=LAdj6vpYppA

Ärligt talat vet jag inte om man fortfarande håller på och forskar runt detta system eller om det är nerlagt. men det verkar lovande. 

fast man behöver få fram material som inte blir helt grillad och en stor laser nog att lyfta upp en tyngre farkost. och detta kan ju ta ett antal år.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-03-07 12:01
#12

I nya Illustrerad Vetenskap, nr 5- 2013 kan man läsa om rymdhissen!

Den skulle, enligt artikeln, kosta minst 10 miljarder dollar, ta 10 - 15 år att bygga, kabeln väga 800 ton, vara en meter bred och 90 000 km lång. Hissen skulle ha en lastkapacitet på 13 ton och få en fart på ca 200 km i timmen. 

Rymdhissen skulle förankras vid ekvatorn och placeras i geostationär omloppsbana, liknande de som används av satelliterna.

Energin får den av stora lasrar på jorden och magneter knuffar hissen upp och nerför kabeln med samma hastighet som ett höghastighetståg.

Vanliga material duger inte. I stället kan man använda ett lättböjligt och slitstarkt material av kolfibernanorör, potentiellt 100 ggr starkare än stål och mycket lättare.

Hot mot rymdhissen skulle förstås vara flygtrafik, van Allen-bältenas strålning, meteoriter och rymdskrot.

Speciella satelliter ska övervaka rymden för att varna för rymdskrot och meteoriter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-07 16:55
#13

Ännu ett hot är fientliga flygfarkoster!

Skräcken är att kabeln slits loss från motvikten som då driver ut i rymden och den 100 000 km långa kabeln störtar mot jorden…..

För att skydda kabeln mot angrepp kommer den, säger artikeln, konstant att övervakas av satelliter som kan skjuta ner allehanda hot….

(låter som ett väldans massa övervakande…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-03-07 20:40
#14

#6 "Och naturligtvis måste man genast sluta lorta ner rymden med att slänga ut en massa skrot som om det vore en soptipp.Skrikandes"

Var har du läst att man gör det?

Det mesta rymdskrotet kommer så vitt jag vet från kommunikationssatelliter som krockat med varandra.

Magi-cat
2013-03-07 20:48
#15

#14 Jag har läst om rymdskrot men har det inte aktuellt just nu. Finns det anledning att tvivla på att det finns en massa rymdskrot?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-07 20:58
#16

http://illvet.se/rymdfart/rymdskrot-tas-bort-med-metallmoln

"Rymden har blivit en soptipp med utbrända satelliter, färgfragment och lösa metallföremål. Nu har en grupp amerikanska forskare fått nog. De vill röja upp ett kilometerbrett bälte – överraskande nog genom att fylla det med tonvis av metallpartiklar."

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3555627.ece

"Sedan de första satelliterna skickades upp i rymden på 1950-talet beräknas det finnas tiotals miljoner föremål eller partiklar som snurrar runt jorden. 22 000 av dessa är så stora att den amerikanska rymdstyrelsen Nasa håller koll på var de befinner sig för att kunna styra bort verksamma rymdfarkoster från kollisioner."

http://www.arielspace.se/web/page.aspx?refid=96


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-03-07 21:12
#17

#12 "Den skulle, enligt artikeln, kosta minst 10 miljarder dollar, ta 10 - 15 år att bygga, kabeln väga 800 ton, vara en meter bred och 90 000 km lång. Hissen skulle ha en lastkapacitet på 13 ton och få en fart på ca 200 km2 i timmen. "

Jag får inte riktigt ihop det, väger en kilometer tråd mindre än 10 kilo? 🤔

Sedan undrar jag hur de planerar att lyfta den här gigantiska sytråden? Jag tror det tyngsta skeppet som lämnat jorden vägt ett par ton, det är ganska långt kvar till att dra med sig en 800 tons jättetråd.

JonasDuregard
2013-03-07 21:14
#18

#15 Jag menade inte att det inte fanns rymdskrot, jag undrade bara om det verkligen kom av vårdslöshet och inte av rena olyckor. Problemet med rymdskrot har ju varit känt länge.

Magi-cat
2013-03-07 21:31
#19

#17 det finns ett och annat kvar att utveckla…..

verkar vara på fantasistadiet ännu…

#18 jag förstod det, men det går i varandra. Problemet har inte uppmärksammats förrän det blivit - ett problem och ett problem som kan få konsekvenser för vidare rymdfart. 

Dessförinnan har förmodligen inga ansträngningar gjorts för att begränsa eller ta om hand rymdskrotet. Vårdslöshet eller ignorans, det kommer i praktiken på ett ut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-11 08:29
#20

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-03-29 10:06
#21

Gammal tråd, men jag läste om en liknande idé, fast lite tvärtom…

Här är det ett vansinnigt högt torn - eller snarare en liten storstad där allt ska finnas - som ska byggas, inte på jorden och upp i rymden utan hängande från en asteroid! (Det saknas inte fantasi, i alla fall.) Analemma Tower, ska det heta.

Det kostar en liten slant att bygga 🤑men man räknar med att få igen det med råge.

"“Analemma Tower is a proposal for the world’s tallest building ever," the firm writes on its website. "Harnessing the power OF planetary design thinking, it taps into the desire for extreme height, seclusion, and constant mobility. If the recent boom in residential towers proves that sales price per square foot rises with floor elevation, then Analemma Tower will command record prices, justifying its high cost OF construction.”"

http://www.iflscience.com/technology/worlds-first-skyscraper-designed-to-hang-suspended-from-an-asteroid/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2017-03-30 08:54
#22

#17 Skulle det inte gå att bygga den uppifrån och ner? 🤔

JonasDuregard
2017-03-30 09:09
#23

#22 Om "tråden" redan fanns i rymden skulle man kunna göra det (det vore inte enkelt direkt, men det skulle kanske gå). Frågan är hur man får dit den? Tillverka den på plats?

Men om siffrorna i #12 stämmer skulle densiteten på trådens material bara vara en bråkdel av densiteten av luft. Den skulle alltså flyta upp i atmosfären helt av sig själv så länge vi inte håller fast den 🙂. Eftersom det inte finns något sådant material gissar jag att Illustrerad Vetenskap fått siffrorna om bakfoten (inte första gången direkt). 

Eller så har magi-cat skrivit av fel. Det står också att hissen skulle få "en fart på ca 200 km2 i timmen", vilket låter konstigt även för IllVet (km2 antar jag är km2, alltså ett ytmått).

Magi-cat
2017-03-30 10:22
#24

#23 Tvåan kom så klart dit av misstag. Det stod ju "i timmen" efteråt.⏰Tog nu bort tvåan. (edit igen: det låter orimligt, men det florerar diverse olika hastighetsuppgifter.)

.

Mer om rymdhiss:

"Ett av problemen med bygget av en rymdhiss är att hitta material som är starka och lätta nog för att klara den stora påfrestning de skulle utsättas för. På senare tid har det spekulerats i om man kan använda material baserade på nanorör, då dessa teoretiskt sett kunde vara starka nog.[1]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdhiss

Planer på 20 km högt torn:

http://feber.se/vetenskap/art/332896/kanadensiskt_fretag_vill_bygga/

Fast kolnanorören kan ha sina risker:

http://feber.se/vetenskap/art/351458/en_felplacerad_atom_skulle_kun/

"På 36 000 kilometers höjd placeras den rymdbas som blir slutstation för hissen från jorden. Planen är att bygga hissar som kan transportera upp till 30 personer med en hastighet av 200 km/h. Då tar en resa drygt sju dygn och drivanordningen föreslås bli magnetiska linjärmotorer." 

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/japan-planerar-att-bygga-en-rymdhiss-6418231


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-19 10:56
#25

Angående rymdskrot, så varnar rymdforskare nu för risken för katastrofala krockar med satelliter i omloppsbana. Om satelliterna krockar ger det upphov till en mängd nytt rymdskrot.

"The Guardian skriver att över 750 000 föremål som är större än en centimeter cirkulerar runt jorden och att kollisionsrisken redan nu utgör ett hinder för utforskningen av rymden, enligt tidningen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6O9OO/forskare-varnar-for-katastrofala-rymdkrockar

Kommersiella intressen borde inte få skicka upp satelliter i rymden hur som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-20 15:58
#26

Ok, återgår till rymdhissen. Jag har kollat upp siffrorna med Ill.vet 2013:05. (även om det inte är så intressant, eftersom den är så gammal, men för att se om jag skrivit av fel. Vilket det visade sig att jag inte hade.)

Den skulle, enligt artikeln, kosta minst 10 miljarder dollar, ta 10 - 15 år att bygga, kabeln väga 800 ton, vara en meter bred och 90 000 km lång. Hissen skulle ha en lastkapacitet på 13 ton och få en fart på ca 200 km i timmen. 

Så står det. Dessutom att kabelns tjocklek skulle vara "tunnare än papper". 

Energin får den av stora lasrar på jorden och magneter knuffar hissen upp och nerför kabeln med samma hastighet som ett höghastighetståg.

"Kapseln rör sig med hjälp av magnetism på två band med 200 km/h."

/"Energin/…levereras av kraftiga laserstrålar, som sänds upp från jorden."

Vanliga material duger inte. I stället kan man använda ett lättböjligt och slitstarkt material av kolfibernanorör, potentiellt 100 ggr starkare än stål och mycket lättare.

Kabeln skulle bestå av kolfibernanonrör. Rören hålls samman av tvärstag och blir papperstunt, platt.

Hot mot rymdhissen skulle förstås vara flygtrafik, van Allen-bältenas strålning, meteoriter och rymdskrot.

Kolfiberbandet blir mindre sårbart mot rymdskrot än en kabel.

Speciella satelliter ska övervaka rymden för att varna för rymdskrot och meteoriter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-09-08 08:14
#27

Dags för japanska forskare att göra försök med rymdhissen i nästa vecka:

"The push for a space elevatortook a step forward this week when a team OF researchers from Shizuoka University in Japan announced that they will launch an experiment to the International Space Station next week.

In the experiment, which will be the first OF its kind in space, two ultrasmall cubic satellites, or "cubesats," will be released into space from the station. They will be connected by a steel cable, where a small container — acting like an elevator car — will move along the cable using its own motor. A camera attached to the satellites will record the movements OF the container in space, according to the Japanese newspaper The Mainichi."

https://www.space.com/41278-japan-space-elevator-cubesats-experiment.html?utm_source=notification

En kamera kommer att följa hela eventet. Ska bli spännande att se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-01-06 09:28
#29

puttar upp lite blandade trådar GladBallong

Undrar hur det går med rymdhissen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-05-07 11:07
#30

Letade egentligen efter något annat, men hittade denna tråd och puttar upp den. 🚀🎈🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-05-15 09:30
#31

Här kom den, som på beställning, en lång och mycket intressant artikel om rymdhissen, dess historia och framtid!
Från rymdfartens fader Konstantin Tsiolkovskij på 1800-talet till nutidens teknik med nanorör av grafen (kol).

"Så numera utgår man från en struktur som bygger på dragspänning istället. Det vill säga, det bygger inte på saker som är staplade på varandra, utan det hela är snarare i form av en kabel som hålls utspänd av centrifugalkraften."

Redan om ett par årtionden beräknas man vara igång.
Varför, vad är vitsen? Det är oerhört mer kostsamt att skicka raketer ut i rymden. Med en rymdhiss skulle man enklare och billigare skicka människor och material till rymden. Kanske miljövänligare också?

Många problem är inte lösta ännu. T.ex. att få fram tillräckligt mycket av den exklusiva nanofibern.
Och så har vi rymdskrotet …
"Den amerikanska försvarsmakten känner just nu till omloppsbanorna för mer än en halv miljon individuella bitar rymdskrot."

https://svenska.yle.fi/a/7-10000552


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-07-28 09:27
#32

🚀⭐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: