Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 8877 ggr
[mia-38]
2012-02-12 09:56

Små grå tomtar

Jag har vart tillsammans med två killar i mitt liv som sett dessa ett flertal gånger.
En såg de hemma hos sin mamma.
Den andra brukade se de på en mosse bakom huset.

Jag har tyvärr aldrig sett de….

Är det nån här inne som sett dessa varelser?

Annons:
[Woozy]
2012-02-12 09:59
#1

Nä kan inte säga jag sett en tomte precis, men jag har sett nån liten varelse som rörde sig mkt fort på ett kyrktak för många herrans år sen.

Varelsen kanske var 50-100cm nånting. Svart att säga då den kröp på alla fyra. Snabb var den. Sprang nog över taket på 3-4 sekunder nånting.

Fjäril
2012-02-12 10:13
#2

Jag får ibland besök av små pysslingar, ofta när jag leker med barnen. De står bakom dörrkarmen och kikar lite nyfiket, men så fort de märker att jag/vi reagerar så är de borta på en halv sekund. Har inte klurat ut om det är just "pysslingar" då jag inte får kontakt med dem. Min uppfattning är atettet är mycket väsen runt mig, just av nyfikenhet. Även djur och barn håller sig nära mig, märkligt nog ;) Tomtar kan de ju vara också, de är en halvmeter höga -knappt.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Norpan88]
2012-02-12 11:07
#3

Gnomer kanske?

[mia-38]
2012-02-12 11:10
#4

Kallas de Gnomer? Ser precis ut som en liten tomte med röd luva…fniss..

Magi-cat
2012-02-12 11:17
#5

har inte sett dem själv….

En man jag känner träffade tomten när han var liten. Han hade skidat vilse i skogen, snön föll och det mörknade. Det kunde ha slutat riktigt illa, men det gick lyckligt - tack vare tomten. Han kan än idag beskriva precis hur den lille halvmeterhöge grå tomten såg ut när han mötte honom där inne i den tysta skogen.

Sedan minns han inget mer förrän han var alldeles utanför gården där de bodde, folk var hysteriska och eftersöket skulle just ge sig iväg efter den lille gossen på skidor. Där kom han lugnt åkande….Men hur hittade du hem, frågade mamman? "Tomten visade mig vägen", svarade han…..

Han har upplevt många liknande händelser på den gamla gården, men den här är den starkaste…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

walkinbeauti
2012-02-12 11:30
#6

Härlig händelse Magi-Cat och många har verkligen haft riktiga möten jag får nöja med med inre seendet men hoppas få se dessa fysiskt nån gång.

Annons:
Vintersnö
2012-02-12 16:58
#7

Min pappas förra fru såg en gång en liten tomte som kilade över ett gärde där hon bodde. Det var för kanske 55 år sedan dock, när hon bara var en liten flicka. Jag har själv aldrig sett någon men skulle vilja göra det, och jag tror definitivt att de finns. Glad

Ghosthunter
2012-02-12 19:53
#8

Jag har också bara sett en tomte i en inre syn. Det var när jag var på kurs och vi körde en "naturväsenmeditation". Helt otroligt, när tomten tog mig i handen och drog iväg mig, så höll jag på att trilla av stolen….en riktigt verklig känsla!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

trollpacka82
2012-02-13 20:27
#9

vi hade tomtar när vi bodde hyrde ett hus när jag var liten, min mor såg dem hoppa  i sängen när hon satt vid datorn. Dem retades genom och pilla henne i nacken en gång, hon drog dåå upp täcket över öronen. Plöttsligt började pappa (som dock var tveksam till detta) att klia sig armarna, klev upp ur sängen och borstade ur sängen med handen precis som han hade smulor eller nått i sängen. Min mor fattade ju direkt vad det var och låtsades sova…hehe…på morgonen låg min far och sov med glasögonen på och lyset tänt. Min mor frågade då varför han hade lyset och glasögonen på sig, han försökte först meda tt jag glömde väl att ta av mig glasögonen och släcka lampan. Då kunde inte min mor hålla sig längre utan sa: ERKÄN DU FICK INTE VARA IFRED FÖR TOMTARNA ?!!! Då drog min pappa på smilbanden och sa att okej jag erkänner jag fick inte vara ifred.

Då berättade han att dem killade han på armhåren, han hade legat på lur med glasönonen på sig och lyset täbt för att ta dem på bargärning och han öyckades få tag i nått som var lika stort som ett finger men som drog sig loss lika fort från hans hand. Sedan fick han var i fred och somnade…. :)

[GIKmio]
2012-02-13 20:31
#10

Man har ju växt upp med att småtomtar/vättar är gråa. Varför förknippas då jultomten med rött? Han är ju skapad från detta väsen..

trollpacka82
2012-02-13 20:33
#11

En annan händelse i samma hus som vi bodde i var att min brors bästa kompis kom å hälsade på. pappa min sminkade mig för jag skulle iväg på helloween party den kvällen så han spökade ut mig till en spöknunna, I alla fall så stod han vid dörr öppningen till köket och pratade med mamma och plöttsligt såg han helt förskräkt ut: VAD VAR DET DÄR ??!!!! Utbrast han och tittade nere vid sina fötter presic som att någonting sprang föri honom.

Ja sa mamma det var väl en tomte du såg, precis som det var ju hur vanligt som helst. Han såg alldeles blek ut och frågade mamma : är dem grå dem ??? mamma svarade: jajamensan! och flinade.

Kompisen sa men var de tinte katten då?? Näe den e ute sa mamma för vi hade en katt. Och så frågade han om det inte var kaninen, näe den är inne u buren. snacka om att han fick en chok ..hehe

trollpacka82
2012-02-13 20:35
#12

ja du bra fråga det där……jag vet att dem är grå. Fattar inte vart dem fått för sig att tomten ska vara röd ???

[GIKmio]
2012-02-13 20:37
#13

Vet att det finns familjer som tomten kommer i grå jacka. Men hemma var det noga med att han skulle ha en röd jacka. Kanske ligger samman med att julen är röd.

Annons:
Magi-cat
2012-02-13 22:20
#14

det är väl ett senare påfund att jultomten är röd? Han utgick ifrån de riktiga tomtarna, gårdstomtarna, som är grå - men blev röd för att se lite roligare ut på bild, kan man tänka….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Smålänning
2012-02-15 15:58
#22

Att tomten är röd tror jag coca cola skapade? Det är vad jag har hört, kanske en myt? Det var en svensk som skulle skapat denna röda tomte oxå… jaja jag vet ej.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Magi-cat
2012-02-15 20:28
#23

näej jag vägrar låta coca-cola ska ha något som helst med vår röda fina tomte att göra! Vi avskaffar den myten tycker jag!

Däremot lär det ha varit hon som målade tomten, Jenny Nyström, i vackra bilder och vykort, som gjorde honom röd…..blev väl vackrare bilder kan man tänka…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2012-02-15 21:35
#24

För att återgå till småtomten.. tänker genast på den svart-vita filmen som visas varje julafton och som ingen lär ha missat Glad i alla fall så förknippar jag honom som nattvakt på någon gård.

Ghosthunter
2012-02-16 09:27
#25

GIKmo - Ja du menar väl den där med Viktor Rydbergs dikt "Tomten"?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Mikkiz]
2012-02-16 16:24
#26

Har aldrig sett någon "tomte" men jag skulle gärna!

agneta-43
2012-02-16 22:00
#27

Kunde som vanligt inte låta bli att googla om varför tomten är röd Glad. Svärmor har en bok om historier runt tomten och andra högtider och just varför de finns och hur historien/bilder ändrats, jag har läst den men kan ju inte komma ihåg…

Så jag googlade och hittade denna så läs och njut av att det inte var coca-cola som gjorde tomten röd Flört

http://hogtider.wordpress.com/2007/12/18/varfor-ar-jultomten-rod/

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
[GIKmio]
2012-02-16 22:14
#28

#25 Snön ligger vit på taken ja Glad

Smålänning
2012-02-16 22:35
#29

#27 jag njuter:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Denna kommentar har tagits bort.
walkinbeauti
2012-02-18 13:10
#31

Inlägg # 30 bortmodererad ,tråden handlar om tomtar inget annat.Håll dig till trådens ämne nu Starman !

[Starman]
2012-02-18 13:20
#32

#31

Jaja.

Jag tror att grå tomtar är lika människopåhittade som den rödklädde jultomten.

[mia-38]
2012-02-18 13:24
#33

#32 Helt ok att tro det…Flört

Upp till toppen
Annons: