Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 1809 ggr
Magi-cat
10/17/17, 9:13 AM

Mörk morgon - röd sol

Hörde just på TV-vädret att många reagerat på att morgonen är ovanligt mörk, fastän solen gått upp.

Detta beror på en kombinationseffekt av orkanen Ophelia, aska från bränderna i Portugal samt stoft från Sahara som ligger i ett Moln ovanför och hindrar solinstrålningen.

Har ni tänkt på att det är mörkt idag? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/17/17, 9:16 AM
#1

Orkanen Ophelia, ovanlig i sin intensitet, drabbar Irland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7X3E4/kod-rod-pa-irland-for-orkanen-ophelia

Malena Ernman på FB:

"En kategori 3 orkan på väg mot Irland. Det har aldrig hänt tidigare - men havet som är 2 grader varmare än normalt möjliggör den här typen av extrema Väderfenomen. Det illustreras fenomenalt av hur stormens förväntade väg stannar rakt vid 60 grader nord… dataprogrammet har helt enkelt inte skapats för att kunna visa tropiska stormar på våra breddgrader. 

När man förstår det så säger bilden mer än tusen ord… #climatebreakdown"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JMW
10/17/17, 9:28 AM
#2

#0 Ja faktiskt! Jag tänkte på det när jag gick upp tidigare att det var ovanligt mörkt. Tack för förklaringen! Lustigt hur något som händer i Portugal och Sahara kan påverka oss här uppe i Sverige.

parsley
10/17/17, 10:07 AM
#3

Det verkar vara något egendomligt ljus idag, gråmörkt och rödaktigt.

Magi-cat
10/17/17, 5:19 PM
#4

Det såg ovanligt ut även när solen kom fram vid lunchtid. Skenet var orange och skuggorna var…annorlunda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/17/17, 8:18 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/17/17, 8:30 PM
#6

Ha! Det ante mig! Det var Domedagen! 🤔

Mörkret på morgonen skapade oro och undran i Stockholm, enligt artikeln. Ännu två timmar efter soluppgången var det ovanligt mörkt.

Till illa dold munterhet var det dock soligt och fint i Göteborg, som följaktligen inte drabbats av vare sig domedagen eller invasion från rymden.

Så tidigt på morgonen var man dock tydligen inte helt klar över orsaken till det plötsligt uppkomna mörkret:

"Så det är ingen invasion av rymdvarelser som vissa tror?

– Det kan vara det, men sannolikheten är dramatiskt mycket mindre än naturliga förklaringar. Jordens undergång är det nog inte. Får vi hoppas.

Kanske sitter invånarna i Sveriges näst största stad på svaret.

"I gbg skiner solen, så förmodligen är domen här", twittrar idéhistorikern Hjalmar Falk."

https://www.svd.se/moln-skapar-nattangest-i-stockholm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JMW
10/17/17, 11:00 PM
#7

Det var inte bara Sthlm. Jag bor ca 25-30 mil söder om Sthlm och jag kunde se samma fenomen här. Mörk morgon och ett rödaktigt ljus när mörkret skingrades.

Dioramabyggare
10/18/17, 12:13 AM
#8

Jag var till Avesta i sällskap med en vän igår eftermiddag och när vi var på väg hem på kvällen reagerade jag på att solen såg ovanligt röd ut, och att luften var lite grann mörkare än vanligt. Sedan tyckte jag dessutom att det luktade annorlunda senare igår kväll när jag gick till mataffären för att  handla. Någon mer som kännde annorlunda lukt?

Magi-cat
10/18/17, 7:59 AM
#9

#7 Nej, det var inte bara Stockholm, utan en mycket större del av södra Sverige. Jag bor också en bra lång bit ifrån Sthlm och många pratade om det här fenomenet.

#8 Hmmm..det verkar inte omöjligt att man kunde känna lukten av stoftet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/18/17, 8:13 AM
#10

Kul att många verkar ha lagt märke till fenomenet och många har också tagit fina bilder på den röda solen.

Någon av läsarna som har tagit en bild och vill dela? ☀️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/18/17, 8:18 PM
#11

Inte bara i Sverige…Mörker rådde även över andra områden i Europa…

Fina bilder:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-gor-orkanen-ophelia-staderna-morka


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
10/19/17, 5:47 PM
#12

#9: ja, det luktade lite grann som sot, och kanske lite som dieselavgaser, eller som en blandning.

Upp till toppen
Annons: