Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 945 ggr
Magi-cat
6/7/17, 8:34 PM

"Brandmännens beskyddare"

När en stor brand i USA hotade att förstöra familjens ranch, togs detta foto som kom att döpas till "The Fireman's guardian", brandmännens beskyddare.

Familjen tog bilden som ett gott omen och lyckligt nog visade det sig att farmen hade klarat sig undan brandens förödelse!

http://www.newsner.com/pappan-ser-elden-sluka-familjens-hus-tittar-narmare-och-upptacker-det-ofattbara/om/haftigt,familj-2

Bilden är ett exempel på Pareidoli

Men skönt att det gick bra för dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
6/8/17, 10:50 PM
#1

Varför skulle det vara Pareidoli?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
6/13/17, 9:24 AM
#2

#1 Det set ut att vara ett träd, men påminner vagt om en människa. Pareidoli är det för att våra hjärnor fyller i detaljer så det verkar mer människolikt än det egentligen är. 

Sorgligt hur som helst att människor är så vidskepliga att de är "övertygade om att figuren var något slags övernaturligt tecken" 😐. Den här gången var det bara lite gulligt att de tror att gud räddade deras hus, men nästa gång ser de ett lika tydligt tecken på att det är dags för ett religiöst krig…

Tar man ett antal foton på till exempel rök eller något annat som rör sig någorlunda kaotiskt (moln, virvlande vatten, myror) så kommer det dyka upp sådant här på åtminstone några bilder.

Ghosthunter
6/13/17, 9:58 AM
#3

Sorgliga är dom som inte har en gnutta fantasi.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
6/13/17, 11:18 AM
#4

#3 Vilka är det?

Jag personligen skulle lätt kunna skriva ihop en historia om  "The fireman's guardian" som är minst lika fantasirik som den i artikeln, eller flera olika historier. Jag har ingen brist på fantasi, skillnaden mellan mig och personerna i artikeln är att jag kan hålla isär fantasi och verklighet. 

Och nej, att bestämma sig för att  det är guds sändebud på bilden och vägra överväga andra möjligheter är inte ett tecken på livlig fantasi, tvärt om är det väldigt dogmatiskt och enkelspårigt.

Ghosthunter
6/13/17, 3:19 PM
#5

#4 Jag tror mycket väl att det kan vara Pareidoli här. Men vad har jag eller du eller Magi-cat  för nåt bevis på det? Jag reagerade bara Magi-cat´s snabba slutsats, jag skrev aldrig vad jag själv tror i detta fallet.

Och förresten så ska väl egentligen denna sajten handla om oförklarliga fenomen? Varför då skriva om det naturliga fenomenet Pareidoli?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
6/14/17, 7:28 AM
#6

#5 Beviset för Pareidoli är helt enkelt att det ser ut som en människa på håll (men inzoomat syns det tydligt att det är ett träd av samma typ som de andra på bilden). 

Det är så klart möjligt (i ordets allra bredaste bemärkelse) att vilket träd som helst på eller utanför bilden egentligen är ett mycket trädliknande robot/utomjording/spöke. Men den möjligheten är så långsökt att det är rimligt att utgå från att trädet är ett träd. 

"Och förresten så ska väl egentligen denna sajten handla om oförklarliga fenomen? "

Kanske för att det inte direkt finns några oförklarliga fenomen att prata om? Oavsett anledningen så torde det vara uppenbart för alla som vistats här några minuter att sidan handlar om nära nog allting.

Annons:
Magi-cat
6/16/17, 8:54 AM
#7

#2 JD: Den här gången var det bara lite gulligt att de tror att gud räddade deras hus, men nästa gång ser de ett lika tydligt tecken på att det är dags för ett religiöst krig..

Det var väl en något otyglad koppling? Den här historien (ja, visst är den "gullig"!)  handlar om tacksamhet, lättnad och upplevt beskydd. Det är nog mer sällan det startas krig i tacksamhetskänsla än av andra orsaker, såsom ekonomiska.
I en fruktansvärd nödsituation som i den här beskrivna, föreställer jag mig att det är lätt att gripa efter halmstrån och att bilden dök upp som något de behövde just då. Något som gav hopp.

Det kan säkert hända vem som helst. När allt ställs på sin spets är man extra sårbar, men bara en försvinnande liten del är beredd att starta religiösa krig och då behövs det nog något annat till, än tacksamhet…

#5 Det står var och en fritt att ha en, även avvikande, åsikt. Själv fäste jag mig vid att bilden var exempel på Pareidoli, om än välsynkad sådan. Alltså inte fejk.

Bilden har fått stor spridning och jag tänkte spontant att jag ville ta upp den här. Det kan förstås också diskuteras, huruvida det var rätt eller fel. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/16/17, 8:55 AM
#8

Den här sidan handlar (väl) mycket riktigt om "nära nog allting". Det har diskuterats tidigare och jag tänker inte i detta nu försvara det. (Eller förkasta.) En sajt med låg aktivitet blir väl  lätt lite en bild av vad sajtvärden tycker är intressant och fastnar för. Och jag tycker väldigt mycket är intressant. Glad. Lite så där som…som själva livet, ni vet, trådar som sätts ihop och skapar den där väven som hela tiden fylls i.

Det är klart att jag har övervägt att stänga ner sidan eller överlämna den. Men hittills har det alltså stannat vid att jag är alltför fäst vid den. Generad

Tills vidare får jag alltså uppmuntra alla som vill skriva bättre, intressantare (och mer oförklarade) trådar att helt enkelt göra det.👍

edit. Det händer förstås också, inte helt sällan heller, att jag lägger in trådar för att jag tror de intresserar andra. 🙂 (Eller får igång diskussioner. 😇)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/16/17, 3:52 PM
#9

#7 "Det var väl en något otyglad koppling?"

Det är väl också ett signum för den här sajten.

"Den här historien (ja, visst är den "gullig"!)  handlar om tacksamhet, lättnad och upplevt beskydd. Det är nog mer sällan det startas krig i tacksamhetskänsla än av andra orsaker, såsom ekonomiska."

Du kan inte ha missat den religiösa undertonen, eller att det då och då startas krig i med religiösa motiv. 

Om det inte redan framgick så är det alltså vidskepligheten jag oroar mig över, inte tacksamhet eller något annat.

Magi-cat
6/16/17, 4:00 PM
#10

#9 Det är väl också ett signum för den här sajten.

Ja, tänk så föraktlig den är. 😕

Om det inte redan framgick så är det alltså vidskepligheten jag oroar mig över, inte tacksamhet eller något annat

Det förstod jag. Det jag skrev antydde inte ens att du skulle vara oroad över tacksamhet
Det var den snabba kopplingen mellan att i nödens stund se ett gott omen och att starta krig som gjorde att jag tyckte det var lite i överkant. Hoppas det blev klarare nu.

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/16/17, 4:06 PM
#11

Jag vill tillfoga att det inte på något sätt bara är religiösa människor som ser Pareidoli, utan det gör alla. Våra hjärnor arbetar på det sättet, genom att skapa mening i kaotiska intryck. Det kunde vara direkt livräddande på anmödrarnas tid.

Sedan kan förstås tolkningarna skilja sig åt, och kunskapen om det likaså. En kul grej eller tecken från ovan, t.ex. Någon större orsak till krig än andra, mycket allvarligare och viktigare, orsaker tror jag inte det är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/16/17, 4:07 PM
#12

#10 Jag menade inte att det var något illa med att diskussionerna ofta har "otyglade kopplingar" som du kallar det, bara att du är väldigt selektiv med att påpeka när det händer.

Magi-cat
6/16/17, 4:08 PM
#13

#12 Hur då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
setfree
6/21/17, 9:13 AM
#15

#8 **Det är klart att jag har övervägt att stänga ner sidan eller överlämna den. Men hittills har det alltså stannat vid att jag är alltför fäst vid den. Generad
**

Tills vidare får jag alltså uppmuntra alla som vill skriva bättre, intressantare (och mer oförklarade) trådar att helt enkelt göra det.Tummen upp

Fortsätt att skriva Magi-cat. Ge inte upp. Och varför skriver inte fler inlägg?

#9 Du kan inte ha missat den religiösa undertonen, eller att det då och då startas krig i med religiösa motiv. 

Om det inte redan framgick så är det alltså vidskepligheten jag oroar mig över, inte tacksamhet eller något annat. 

Mycket långsökt koppling mellan att tolka in övernaturliga element i en bild och religiösa krig. Om någon tror på änglar eller andra väsen så tror jag inte att det bidrar till krig eller andra konflikter. För mig får folk tro på vad som helst.

Den absoluta majoriteten av alla krig startas på grund av politiska motsättningar, fattigdom, maktbegär och girighet. Visst finns motsättningar i mellanöstern men det är sannolikt fattigdom, hatpropaganda som råder i grunden.

Så länge vi har en tolerant inställning till andras tro och tyckande så försvinner de flesta motsättningarna.

Upp till toppen
Annons: