Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 922 ggr
Magi-cat
5/29/17, 2:29 PM

Kan intentioner påverka på avstånd?

(Artikeln är från 2016, och jag vet inte hur det gått, men uppslaget är intressant.)

I en studie försöker man utröna om mänsklig intention, som att tänka intensivt/meditera, kan ha positiva effekter på andra människor
Vana meditatörer ska under en tid av 18 månader rikta sina intentioner mot människor på långt avstånd ifrån dem. Utfallet studeras och värderas.
En kontrollgrupp kommer inte att få några intentioner riktade till sig.

Försöket leds av fysikern och f.d. Stanfordprofessorn William Tiller.

"Tillers tidigare experiment har exempelvis visat att mänsklig intention kan få en fluglarv att växa 30 procent snabbare, och dessutom ändra pH-värdet i vatten med en enhet."

Tiller har en teori om att en ännu inte upptäckt partikel, en deltron, ska aktiveras av mänskliga intentioner.

https://www.epochtimes.se/ny-studie-kan-mediterandes-positiva-tankar-paverka-hur-andra-manniskor-mar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
5/29/17, 2:56 PM
#1

Det där är skumt på så många nivåer. Förutom att de helt ogenerat bestämt sig på förhand för vad deras resultat ska bli, så tar de bland annat tar betalt av testdeltagare 🤔. De lovar dessutom en massa positiva effekter till de betalande deltagarna, även de i kontrollgruppen. Låter på det hela taget mer som en helt vanlig new-age bluff än ett forskningsprojekt. Men det senare låter så klart finare och det är lättare att få gratisreklam som den här.

Magi-cat
5/29/17, 3:55 PM
#2

#1 "gratisreklam som den här" Den "reklamen" lär vara försumbar i sammanhanget. Är det bättre att inte diskutera alls, menar du?

Crowdfunding. En god idé, men 300:- i månaden låter som hutlöst mycket. Har man dessutom investerat själv i ett projekt är det lättare att resultatet blir färgat.

Det står också att det är någon riskkapitalist som sponsrar. Det låter aldrig trevligt, för en som vill att forskning ska vara fri, oberoende och obunden. Men så är ju tyvärr inte alltid fallet. Oavsett.

"Studien är godkänd av en så kallat Institutional Review Board, vilket är den instans som godkänner, övervakar och ser över studier inom biomedicin och beteendeforskning i USA. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/29/17, 4:38 PM
#3

#2 "Den "reklamen" lär vara försumbar i sammanhanget. Är det bättre att inte diskutera alls, menar du?"

Hade det varit min mening hade jag väl knappast varit här och diskuterat, eller hur? 🙂

Jag tycker det är bra att kalla det vad det är bara. Om diskussionen handlar om skräpjournalistik om pseudovetenskap, så gillar jag att det framgår i diskussionen att det är just skräpjournalistik och pseudovetenskap. Eftersom det inte alls framgick i trådstarten tyckte jag det var lämpligt att tillföra diskussionen det. 

Det här är inte första gången du frågar mig om jag är mot diskussion av det ena eller andra, vilket är underligt eftersom jag väldigt direkt diskuterar ämnet i fråga. Att börja diskutera vad som bör diskuteras och inte måste ju vara sämre för diskussionen (kan jag tycka). 

""Studien är godkänd av en så kallat Institutional Review Board, vilket är den instans som godkänner, övervakar och ser över studier inom biomedicin och beteendeforskning i USA. ""

Gissningsvis har de bara kollat att ingen deltagare kan ta direkt skada av experimenten, vilket borde vara helt givet förutom att de blir blåsta på ett par tusen (vilket är helt OK antar jag?).

Magi-cat
5/29/17, 5:47 PM
#4

#3 Jag syftade inte på att själva du inte skulle vilja diskutera. 

Det är inte första gången du säger att jag "gör reklam" när jag tar upp ett ämne. För att kunna diskutera något måste man börja någonstans. Om en länk automatiskt beskylls vara "reklam", blir det svårare.

Dessutom tycker jag detta med the human mind och intention är väldigt intressant. Utan att stödja det kommersiella upplägget.

Det är bra att du tillför diskussionen kompletterande fakta. Men jag kanske inte håller med om att allt annat är "skräp".🙂

(vilket är helt OK antar jag?)

Vad mer exakt menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/30/17, 5:48 PM
#5

#4 "Det är inte första gången du säger att jag "gör reklam" när jag tar upp ett ämne."

Just den här gången tänkte jag väl främst på blaskan som skrev om studien, men visst, du hjälper också till. 

"Om en länk automatiskt beskylls vara "reklam", blir det svårare."

Mina inlägg är inte automatiska utan högst manuella, om jag får be. Det är givetvis inte själva länken som är problemet utan bristen på kritisk analys av innehållet. 

"Vad mer exakt menar du?"

Jag menar att om de verkligen har prövat det här i en (privat) etiknämnd så har den uppenbarligen endera inte känt till eller inte brytt sig om att deltagarna betalar pengar till försöksledaren.

JonasDuregard
5/30/17, 5:49 PM
#6

#0 "En kontrollgrupp kommer inte att få några intentioner riktade till sig."

Det där stämmer inte. De kommer bara få den senare.

Annons:
Magi-cat
5/30/17, 7:02 PM
#7

#6 Ok, det stämmer,  inga under de första sex månaderna. Då är det ju ingen kontrollgrupp. Konstigt upplägg, får jag hålla med om.

Att betala pengar till försöksledare är som gjort för att skapa ett (icke-neutralt) förhållande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: