Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Anslagstavlan

Tur att jorden inte är platt

2017-05-19 10:50 #0 av: Magi-cat

GapskrattarKatt Det slutgiltiga beviset!

Arga bibliotekstantens foto.

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2017-05-19 10:57 #1 av: Ghosthunter

HahahaGapskrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-05-19 11:01 #2 av: Ghosthunter

Skämt åtsido, men tänk vilken rädsla det fanns hos sjöfararna långt tillbaka i tiden när de gav sig ut långt på de stora haven. De trodde ju att jorden var platt och att de riskerade att falla över kanten om de gav sig iväg för långt.

Anmäl
2017-05-19 13:42 #3 av: JonasDuregard

#2 Det är lite tveksamt ifall någon som gett sig på någon längre resa verkligen trott det. Även de som eventuellt trott att det funnits en kant hade nog andra saker att oroa sig för Glad (som att få slut på dricksvatten).  

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2017-05-19 13:50 #4 av: JonasDuregard

Tänk också på att många forntida civilisationer som trodde att jorden var platt trodde att jorden inneslöts i en solid kupol, alltså ingen kant att oroa sig för och ingen kattorsakad materiaförlust Glad

Anmäl
2017-05-19 14:28 #5 av: Ghosthunter

Nu glömde jag att betona att det gällde inte alla, men det förstår du säkert själv. Dessutom fanns det förstås folk även i forna tider som begrep att jorden var rund, men majoriteten trodde att jorden var platt.

Anmäl
2017-05-19 15:06 #6 av: JonasDuregard

Kanske det. Majoriteten tänkte nog ingen längre stund på jordens form, och blir man tillfrågad då svarar man antagligen att den är platt om man är jordbrukare (som de flesta väl var), eftersom jorden ser platt ut om man står på land. Om man är sjöfarare är det mer tveksamt, det är trots allt enkelt att observera att jorden är krökt om man ger sig ut och seglar en solig dag och för sjöfarare är det ju en ganska mycket mer angelägen fråga än för bönder. 

Men om man kan säga till försvar för det du uttrycker i #2: Även om de visste att jorden var rund, så visste de ju inte om det var säkert att befinna sig på undersidan (eftersom de inte visste att gravitationen alltid verkar mot jordens mitt). 

Jag har hört någon gång att Magellan skulle råkat ut för myteri på grund av oro bland besättningen om att råka illa ut vid jordens kant, men jag tvivlar på att det är sant. 

Anmäl
2017-05-20 10:18 #7 av: m2studio

Hur många / vilka andra länder har varit utanför Jorden som tog riktiga bra bild med anstånd av Jorden och publicerat för världen förutom USA?

Vilka av dem bilderna/filmer finns på internet som man kan se dem taget från annan land?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Anmäl
2017-05-20 10:56 #8 av: JonasDuregard

#7 "Hur många / vilka andra länder har varit utanför Jorden som tog riktiga bra bild med anstånd av Jorden och publicerat för världen förutom USA?"

Man behöver inte vara särskilt långt från jorden för att se att den är rund. Toppen av masten på en båt räcker gott och väl till exempel.

Men för att svara på din fråga: Det finns minst 60 länder som har rymdprogram med satelliter i omloppsbana. Här är en lista på ett par länder som skickat upp satelliter och dylikt: 

• Ryssland
  • Japan
  • Storbritannien
  • Indien
  • Kanada
  • Italien
  • Tyskland
  • Frankrike
  • Luxemburg
  • Sverige
  • Iran

Sedan finns det ett fåtal privata företag som har uppskjutningsmöjligheter och ett stort antal som har egna satelliter i drift (mest kommunikationssatelliter). 

Hur dessa olika aktörer publicerar bilder varierar så klart. 

Det finns en massa astronauter från olika länder (inklusive Sverige) som besökt rymdstationen ISS och många av dem har tagit egna bilder. 

Anmäl
2017-05-20 11:05 #9 av: JonasDuregard

Om du av någon anledning vill ha bilder från längre avstånd så har till exempel Kina tagit bilder av jorden från månen. Även Ryssland har givetvis en massa bilder på jorden som är lättillgängliga. Huruvida det är bättre än NASA beror väl på vilken smak av konspirationsteorier man föredrar. 

Anmäl
2017-05-20 15:32 #10 av: Ghosthunter

#6 Om man befinner sig långt ut på öppet hav, utan att se annat än vatten omkring sig och därmed inga referenspunkter, då förefaller jorden verkligen att vara platt. På land är det lättare att bedöma det.

Anmäl
2017-05-20 18:00 #11 av: JonasDuregard

#10 Öhh, nej? Jordens kurvatur går att se till havs även utan referenspunkter, men det är svårare. 

Men som du säkert vet så har _alla_ båtturer som någonsin skett både börjat och slutat vid kusten, och således haft minst en referenspunkt. Och man är inte mycket till sjöfarare om man aldrig sett ett skepp "stiga" över horisonten. Och det är det enklaste sättet att märka hur jorden är krökt (särskilt om man har en bra kikare). På land är det mycket svårare eftersom terrängen har höjdvariationer. Så nej, det är inte lättare utan tvärt om mycket svårare att se jordens kurvatur på land. 

Anmäl
2017-05-22 12:25 #12 av: kamera0710

Håller på att läsa Ulf Danielssons bok Vårt klot så ömkligt litet. Enligt den har vetenskapens hållning varit att jorden är rund sedan omkring år 400 före Kristus.

Själv minns jag ganska väl att jag i lågstadiet fick höra att före Columbus resa trodde hela mänskligheten att jorden var platt. Enligt ovannämnda bok är orsaken till denna myt en roman som kom på 1800-talet.

Anmäl
2017-05-22 14:48 #13 av: Ghosthunter

#12 Men man kan inte heller dra allt över en kam. I USA finns det en sekt (minns inte vilken) som fortfarande är helt övertygande om att jorden är platt och de har många anhängare.

Anmäl
2017-05-22 14:52 #14 av: kamera0710

#13 I det förlovade landet USA kan man väl vänta sig vad som helst. Kan bjuda på detta citat igen:

"Det som hänt är faktiskt rätt häpnadsväckande. Det har gjorts en massa kulturövergripande studier av vad forskarna kallar ’religiös fanatism’ – inte personer som bara tror på Gud eller går i kyrkan utan de som verkligen är fanatiska, med en form av religiös hängivenhet som genomsyrar hela livet. Och vad de studierna visar är att detta är ett typiskt drag hos förindustriella samhällen – det korrelerar faktiskt mycket bra med industrialisering: när industrialiseringen ökar så minskar den typen av religiös fanatism. Nu finns det två länder som i princip avviker. Ett är Kanada, som har ett större fundamentalistiskt engagemang än man skulle vänta sig med tanke på industrialiseringsgraden. Det andra är USA som avviker helt, vi påminner om ett splittrat bondesamhälle. Den senaste studien jag såg om det var från omkring 1980: USA låg på Bangladesh nivå och mycket nära Iran. Åttio procent av amerikanerna tror bokstavligen på religiösa underverk. Halva befolkningen tror att världen skapades för några tusen år sedan och att fossiler har placerats ut för att vilseleda människor eller så – halva befolkningen! Man finner inget liknande i något annat industrisamhälle.

Nu har en massa samhällsforskare och andra försökt komma på varför den avvikelsen existerar. Detta är ett av många avseenden där USA är unikt, så man vill se om det hänger samman med andra saker – och det finns andra. USA har till exempel en ovanligt svag arbetarrörelse, det har ett ovanligt snävt politiskt system. Betänk att det inte finns något annat industrialiserat västland som saknar ett arbetarbaserat politiskt parti och som inte har haft något sedan populisterna på 1890-talet. Därför har vi en mycket avpolitiserad befolkning (…)."

Ur Att förstå makten av Noam Chomsky.

Anmäl
2017-05-22 15:45 #15 av: Magi-cat

#12 Håller också på med Ulf Danielssons bok. Så underbar...

Anmäl
2017-05-22 17:14 #16 av: Ghosthunter

#14 Fast nu var det ju frågan om jorden är platt eller inte. Vem vet, sekten kanske har rätt och vi lever i någon sorts illusion?

Anmäl
2017-05-23 11:55 #17 av: Magi-cat

#16 Fast, för att återgår till #0, om jorden vore platt hade katterna redan puttat allt över bordsskivan och vi hade inte suttit här. Glad

.

Kommer osökt att tänka på Terry Pratchetts bökcer om skivvärlden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terry_Pratchett

Anmäl
2017-05-23 14:09 #18 av: Ghosthunter

Naturligtvis katten...ursäkta..det blev som ofta annars off topic. Ja, leker de så har de en tendens att putta sakerSkrattarAnnars är katter väldigt skickliga på att inte putta eller snarare välta saker. Hoppas bara att de inte växer sig för stora och äter upp allt....Gapskrattar

Källa: http://imgur.com/gallery/etYX4MR

Anmäl
2017-05-23 21:54 #19 av: Magi-cat

Gapskrattar Det blev en trevlig tråd. Katt

Anmäl
2017-05-24 10:43 #20 av: Ghosthunter

SkämtarTummen upp

Anmäl
2017-05-24 10:57 #21 av: m2studio

#8 av: JonasDuregard tack för att du svara mig snabbt, jo, nej, jag påstår ej att Jorden är PLAT, utan vill se dem bilderna och om du är snälla lämna några länkar som underlättar min sökning som jag inte är bra på.'

tack på förhand

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Anmäl
2017-05-24 12:59 #22 av: JonasDuregard

Här är några bilder som uppges komma från det kinesiska rymdprogrammet:
https://www.universetoday.com/115750/chinas-lunar-test-spacecraft-takes-incredible-picture-of-earth-and-moon-together/

En rysk bild av jorden:
https://www.universetoday.com/95108/from-russia-with-love-a-singularly-stunning-image-of-earth/

Anmäl
2017-06-07 18:01 #23 av: Magi-cat

Har inte tittat själv, men...

http://www.iflscience.com/editors-blog/this-video-shows-some-of-the-completely-serious-evidence-that-some-people-believe-proves-the-earth-is-flat/

Anmäl
2017-06-10 10:04 #24 av: Farwuq

#22 Tack för de fina bilderna.

Jag tycker mig kunna se något som ser ut som långa grå-vita åsar på månens baksida, vad kan det vara?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-10 12:06 #25 av: Farwuq

Tänk tanken att jorden är platt. Hur hålls den uppe, vad finns under, varför förfaller alla andra himlakroppar var runda och i det närmsta klotformiga?

Att tro på en flat jord ställer till det mycket mer än att tänka sig den som ett klot.

Det finns de som med enastående bedrift bevisat att jorden var rund redan för tusentals år sedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.