Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Himlafenomen

Mystiskt himlafenomen, Uppsala

2017-05-19 08:20 #0 av: Magi-cat

Ett starkt ljussken lyste natten till torsdagen upp horisonten. Ljusskenet har rapporterats från flera ställen runt om i Uppsala. Även en kraftig knall hördes.

Forskare har ännu inte lyckats ge någon förklaring.

Ljuset kom inte från rymden, så det var ingen bolid den här gången. Dock gavs svagt utslag på seismologiska mätare.

"– På våra kameror som är placerade på Ångströmslaboratoriet ser vi ett starkt ljussken som lyser upp horisonten. Det kommer inte från rymden för då hade det sett ut på ett annat sätt, säger Eric Stempels vid Institutionen för fysik och astronomi på Uppsala universitet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/mystiskt-ljusfenomen-forbryllar-rymdforskare

Så vad var det? Någon som såg fenomenet?

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2017-05-19 09:22 #1 av: Ghosthunter

Haha......det kanske var vanlig åska helt enkelt?!Skrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-05-19 09:23 #2 av: BrittaD

Såg eller hörde ingenting, tyvärr. Fast jag är i Uppsala  nu. Sov förmodligen då. Somnar

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2017-05-19 10:07 #3 av: Sarafiaklara

Jag hörde smällen men såg inget ljussken, men jag var inomhus. Det lät verkligen inte som nån åska jag hört. Det var ju även en smäll i samma område för ca. en månad sen som jag också hörde, då skallrade fönsterrutorna. Det är spännande iaf.

Anmäl
2017-05-19 10:35 #4 av: Farwuq

Uppsala är »syster« till Lund där jag bor.
Städerna är fulla av studenter som håller på med sina tokiga upptåg; har någon funderat allvarligt på att det inte är »bus«?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-19 10:51 #5 av: Magi-cat

Så kan det förstås vara, ett "lyckat" bus...Tystad

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.