Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Miljö och djur

Tvättsvampar

2017-05-17 10:56 #0 av: Ghosthunter

Äkta tvättsvampar från havet, mestadels Medelhavet, är fantastiska. Det finns ett antal olika arter. Om man tar 4-5 arter och finfördelar och blandar dessa i t.ex en mixer och sedan släpper ut dom i ett kar med saltvatten. Då kommer, sakta men säkert, varje arts olika delar att hitta tillbaka till varandra och bilda nya svampar. De blandas inte ihop. Låter lite som kvantfysik!Glad

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_tv%C3%A4ttsvamp

Inte visste jag heller att det är ett djur. Kanske har Wikipedia fel? Vanliga svampar som växer i skogen, är nåt mellanting mellan djur och växt. Men tvättsvamp kanske är ett djur?

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-05-17 11:05 #1 av: tlover

Tvättsvampar är djur, det vi tvättar oss med är deras skelett.

Svampar hör till ett eget rike, dom är varken växter eller djur utan svampar. Svampar är däremot närmast djur i beteende, uppsättning m.m. men dom hör som sagt till ett eget rike

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2017-05-17 15:21 #2 av: Ghosthunter

Ja precis. Vanliga svampar som t.ex Kantareller är verken djur eller växt. Men tvättsvampar är tydligen djur.

Men det intressanta är hur dom samlar ihop sig efter att blivit fullständigt krossade.

Anmäl
2017-05-18 21:22 #3 av: Farwuq

De har nog en adressbok gömd någonstans.
Skrattar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-22 08:48 #4 av: DesK

De har bergis magneter som bara dras till rätt magnet Skrattar

Désirée

Anmäl
2017-05-22 09:35 #5 av: Magi-cat

Roligt med kreativa lösningar. Skrattar

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-05-22 09:52 #6 av: Ghosthunter

#4 På sätt och vis har du rätt. Men det är väl snarare molekyler som dras till varandra.

Lite som lika söker lika, kan man säga!Skrattar

Anmäl
2017-05-22 16:41 #7 av: Magi-cat

Undrar hur pass hållbart de små liven skördas? Har för mig att jag läst att de utfiskas på sina håll. Gråter

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.