Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 858 ggr
Magi-cat
2017-03-29 11:06

Måntemplet

Finns det ett behov av ett andligt/psykologiskt/socialt centrum, ett måntempel, för framtida bosättare på månen?

Här visar ESA-konstnären Jorge Mañes Rubio bilder på hur ett sådant skulle kunna se ut. Kanske vill bosättarna blicken på en vy över jorden? 

http://www.space.com/36218-moon-temple-artist-jorge-rubio-project-gallery.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
2017-05-27 08:29
#2

Påminner mig om en gammal målning av Kayaga. http://www.kagayastudio.com/celes/earthlight/images/earthlight.jpg

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-05-27 08:48
#3

#2 Så vackert! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2017-05-27 09:01
#4

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2017-05-29 15:11
#5

Personligen hoppas jag att vi, när det beger sig, vuxit ifrån den sortens vidskeplighet som historiskt sett förknippas med tempelbyggnader. 

Men det finns ju en massa andra kulturella byggnader man skulle kunna ha på månen (fast möjligen först efter att en del mer praktiska behov tillgodosetts).

Magi-cat
2017-05-29 16:00
#6

#5 När vi vuxit ifrån den sortens vidskeplighet kanske ord som "tempel" finns kvar men fått en annan innebörd, har du tänkt på det?

Jag kan tänka mig att det, om det blir en bosättning på månen eller på annan planet, finns behov av en samlingspunkt. Ett "andligt" centrum behöver inte ha något med religion/vidskepelse att göra.

Förresten verkar det som om behovet av "tempel" och "fullmåneträffar" t.ex. finns även om man vuxit ifrån de religiösa inslagen…. 
Här har vi ett exempel på en ateistkyrka:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/forsta-ateistkyrkan-en-varldssucce/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2017-05-29 16:26
#7

#6 "När vi vuxit ifrån den sortens vidskeplighet kanske ord som "tempel" finns kvar men fått en annan innebörd, har du tänkt på det?"

Jag skrev ju "historiskt sett förknippas med". Så ja, det har jag tänkt på. 

Och alla ord kan så klart ha bytt mening i framtiden, så det kanske finns ett torg på månbasen som fungerar som en golfbana och en fontän som agerar simbassäng. 

Men jag tycker inte att vi helt behöver bortse från möjligheten att templet används till det tempel använts till här på jorden i alla tider. 

Jag kan också tycka att om det bara är en samlingspunkt behöver man inte kalla det ett tempel (men det stör mig inte överdrivet heller).

Magi-cat
2017-05-29 16:39
#8

Det finns nog ett behov mer än att samlas rent fysiskt för att spela kort eller sjunga sånger. T.ex. som företrädaren för ateistkyrkan säger; "Det handlar om att träffa människor och tänka på att förbättra sitt liv, "

Vissa av de stora frågorna går det säkert att fundera på även då, på månen. För de tar inte slut med religionen/vidskepligheten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2017-05-29 17:18
#9

Visst är det så. Ett mer närbeläget exempel än "ateistkyrkan" är att Humanisterna varje år ordnar "Humanistisk konfirmation" som alternativ till kristen dito. 
http://humanisterna.se/konfirmation/

Som jag sa det nog så tydligt redan från början: Typiska tempel vore skönt att slippa, men det finns många mer moderna kulturyttringar som gör sig bra på månen. 

Ett helt annat konstverk i genren "sci-fi byggen utan direkt praktisk funktion" kunde vara sportanläggningar på månen, med bonusen att en del sporter nog är mycket roligare i låg gravitation.

Magi-cat
2017-05-29 20:30
#10

Sportanläggningar blir det säkert. (Brukar inte vara så mycket i sci-fi- litteraturen, men jag har ett svagt minne av någon bok där man beskrev hur man kunde förlusta sig i den låga gravitationen.)

Men med sport följer konkurrens, vadslagning, riggade matcher och ekonomisk vinning. (om inte människan ändrat sig avsevärt vid det laget.)

Med templet tänker jag mig mer av gemenskap och att lindra den ensamhet och längtan som jag föreställer mig kommer av en så radikal förändring i livet som det måste vara att inte längre se vyer av hav och skog, vinden i gräset och blåbär i barnamunnar, för att inte tala om de nära och kära man lämnat. Och vad man egentligen ska göra med alla möjligheterna och tillvaron i stort.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: