Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 451 ggr
Magi-cat
2017-03-04 18:17

Låter meteorer?

Många som haft turen att se extra stora eldbollar av meteorer komma in i jordatmosfären har rapporterat ett samtidigt väsande ljud.

Varför ljudet hörts har hittills varit ett mysterium eftersom det uppstår samtidigt som man ser meteoren, trots att det stora avståndet och att den brinner upp högt uppe i atmosfären.

Den nya hypotesen är "photoacoustic coupling.".

"In photoacoustic coupling, light heats up the surface OF an object, causing it to radiate heat. This heat produces pressure oscillations in the air, which can manifest as sounds loud enough to be heard by human ears."

http://www.space.com/35908-meteor-sounds-mystery-solved.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[krasnajaluna]
2017-03-04 19:36
#1

Har sett ljuset av en meteor (tror det var en sån i alla fall), som en blixt mitt i natten fast det var molnfritt, hörde dock inget för fönstret var stängt, men det skulle vara intressant att uppleva en sådan utomhus. Den lär ha varit rätt stor då min pappa såg samma blixt när han körde bil kanske 30 mil härifrån. Kanske beror på hur tyst det är runt omkring, med den kraften som meteoren har kan det säkert låta en del.

Upp till toppen
Annons: