Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1501 ggr
Magi-cat
2017-01-28 09:00

Tidskristaller

Time Crystals? (Tidskristaller)VäckarklockaFörskräckt

En ny form av materia (matter) har upptäckts! Pokal

""This is a new phase OF matter, period, but it is also really cool because it is one OF the first examples OF non-equilibrium matter," said lead researcher Norman Yao from the University OF California, Berkeley."

Dessa märkliga kristaller har en struktur som upprepar sig, inte bara i rummet, men i tiden.

"Vanliga" kristaller har en struktur som repeteras om och om igen i rummet, som den hos diamanter. De är då i balans och orörliga i sitt jämviktstillstånd. (ground state).

Men tidskristallerna fortsätter vibrera (oscillate) även i jämviktstillstånd och strukturen upprepar sig i tiden, inte bara i rummet.
Som gelé, säger man i artikeln. När man häller upp den fortsätter den svaja. Men tidskristallerna gör det utan energi. (?)

"A time crystal is like constantly oscillating jelly in its natural, ground state, and that's what makes it a whole new form OF matter - non-equilibrium matter. It's incapable OF sitting still."

Detta med Tidskristaller har en tid varit en spekulation. Nu har två team av forskare var för sig kommit flera steg längre och t.o.m. tagit fram instruktioner hur de kan tillverka Tidskristaller.

""Observation OF the discrete time crystal… confirms that symmetry breaking can occur in essentially all natural realms, and clears the way to several new avenues OF research.""

http://www.sciencealert.com/scientists-have-just-announced-a-brand-new-form-of-matter-time-crystals

To be continued, antar jag. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
2017-01-28 10:08
#1

Min 19 åriga dotter sade nyss att nutid var lite tråkigt för det fanns inget nytt att upptäcka….jag sade till henne att hon hade lite fel där.

Magi-cat
2017-01-28 15:45
#2

#1 Måste le 🙂.
(När jag var 17 trodde jag att jag visste allt som var värt att veta. 😃Det gick över. Men bra att komma ihåg…)

Det är nog så många underbara år fram över för henne att vara med och upptäcka massor med nytt!🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-28 16:52
#3

Tidskristallerna ligger verkligen i tiden…Vi lär få läsa mycket mer om dem med tiden.

Här samma nyhet från IFL Science:

http://www.iflscience.com/physics/time-crystals-are-now-a-thing/

Se även den vackra bilden! Det finns inga riktiga bilder på dem, så man får tänka sig och njuta av fraktalkonst…

Extra intressant att man använde det väldigt speciella ämnet ytterbium:

"Researchers from the Univesity OF Maryland constructed a chain OF 10 ytterbium atoms and hit them with two lasers several times to keep them out OF equilibrium. They found that the chain settled into a stable repetitive pattern, although the material itself remained out OF equilibrium. This study marked the beginning OF a new class OF materials that can't just settle down in some motionless equilibrium like a diamond. "

Undrar vad allt detta ska leda fram till? Det känns mycket spännande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-09 10:34
#4

Mer om de ohyggligt intressanta time crystals:

""It shows that the richness OF the phases OF matter is even broader [than we thought]," physicist Norman Yao from the University OF California, Berkeley, who published the blueprint in January, told Gizmodo."

Och vad kan vi ha dem till?:

"One OF the most promising applications for time crystals is quantum computing - they could allow physicists to create stable quantum systems at far higher temperatures than can be achieved right now, and that just might be the push we need to finally make quantum computing a reality. "

http://www.sciencealert.com/it-s-official-time-crystals-are-a-new-crazy-state-of-matter-and-now-we-can-create-them


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-12 07:05
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-07 08:26
#6

Utmanade, hånade, bevisat omöjliga och nu - tydligen - tillverkade i lab! Tidskristallerna som verkar gå utanför fysikens lagar finns där, hur bisarra de än verkar, som nytt materietillstånd. 

"IT’S LIKE something out OF a bad dream. You’re stuck in a dance hall performing an interminable waltz. The hours go by and the dance continues. The hours melt into days, years, centuries, millennia. Eventually, billions OF years have passed in which the universe has transformed into a featureless void populated only by you and your fellow indefatigable waltzers, dancing throughout eternity"

Men till vad ska man använda dem? Vi lär få se…

En häpnadsväckande upptäckt är det.

https://www.newscientist.com/article/mg23431240-200-time-crystals-the-loopy-gizmos-that-repeat-their-tricks-forever/?utm_source=NSNS&utm_medium=ILC&utm_campaign=webpush&cmpid=ILC%257CNSNS%257C2016-GLOBAL-webpush-time-crystals


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: