Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 884 ggr
Ghosthunter
1/8/17, 9:10 AM

Djur och is

Vad tror ni? Har djuren någon uppfattning om risken med att gå ut på sjöis….har de någon instinkt eller nåt sinne som säger att det kan vara farligt?

Man kan ibland läsa om t,ex Älgar som gått genom isen i lokalpressen. Men att det skrivs om sånt, får mig att tro att det är ovanligt. Jag tycker inte heller att det är ofta man ser spår av större djur på isen. Men förra vintern, så såg jag faktiskt 3 älgar som sprang över isen, men då var det riktigt tjock is.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
1/8/17, 10:11 AM
#1

Bra fråga, GH! Jag lider så med djuren som går ner sig i isen och kämpar i det kalla vattnet. För några dagar sedan var det personer i trakten som fick syn på ett rådjur som trampat igenom isen ganska nära stranden, men de räddade det!

Om de har instinkt för svag is…hmm…Eller erfarenhet, om de lever tillräckligt länge för att skaffa den? Eller lär de sig av varandra var de säkra respektive osäkra stråken brukar vara? Lyssnar på hur det knakar och knäpper? Jag vet inte! Det vore intressant att få reda på hur/om de avgör om isen är säker just idag…

(Tänker också på en del fiskare, människor alltså, som trotsar svaga isar fast de borde begripa bättre. 😐)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1/8/17, 10:17 AM
#2

Ja, det är hemskt när de brakar genom isen😢

En känsla säger mig att de har en viss förmåga att veta…..men frågan är bara hur?

Eller annars är det bara tur eller otur som avgör?!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
1/8/17, 10:32 AM
#3

Undrar lite som du om inte fler skulle braka igenom om det bara var försök-misstag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1/8/17, 10:37 AM
#4

Ja precis!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
1/8/17, 11:09 AM
#5

Så här kan man göra om olyckan är framme…(Var noga med att inte äventyra ditt eget liv. Det hjälper inte djuret. Heller.)

http://www.harligahund.se/2015/01/30/rad-om-ditt-djur-gar-igenom-isen-att-tanka-pa-om-olyckan-ar-framme/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/8/17, 11:12 AM
#6

Sökte lite på vilda djur och is, men hittar förstås ingen statistik. Det finns nog ingen.

En hel del hundar drunknar dock varje år till följd av svag is…😢🐶

http://tidningen.djurskyddet.se/2016/02/flera-hundar-drunknar-varje-vinter/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
1/8/17, 3:29 PM
#7

Bra med lite råd, katten!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kamera0710
1/12/17, 6:16 AM
#8

I Jan Lindblads filmer om hans tigrar kan man i sammanhanget se intressanta individuella skillnader inom en och samma djurart. Han filmade deras första kontakt med isbelagt vatten. Den ena (kloka Rani som han kallar henne) tog det väldigt försiktigt i kontakten med det nya och okända. Den andra (Lillan) var lite klumpigare och trampade igenom nästan direkt.

Magi-cat
1/12/17, 7:48 AM
#9

#8 Intressant! Det stärker att det är något de måste lära sig…Ser de kompisen plumsa igenom tänker de "aha, så där kan det gå. Vått. Bäst att passa sig."

.

Fast ändå…under vintersäsongen kan det gå djurstigar över vattnen. Hur vet de när det börjar bli lömskt på våren? Erfarenhet?
(Inte ens människor lär sig tillräckligt snabbt ibland, verkar det som. 😐)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
1/12/17, 12:09 PM
#10

Lodjursungar på hal is! (Klicka i HD för bästa skärpa.)

https://www.facebook.com/photo.php?v=275499502603444&set=o.43148837535&type=2&theater

Magi-cat
1/12/17, 12:13 PM
#11

söta 🙂😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1/12/17, 12:53 PM
#12

Ja, de kanske kan lära sig?🙂Många människor är ju inte bättre i detta läget!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kamera0710
1/12/17, 2:30 PM
#13

#9 Nämnde Jan Lindblad skriver i boken Tigrarna att han fick frågan hur han ska kunna lära dem att jaga (meningen var ju att de skulle ut i friheten). Han svarade att han har inte behövt lära dem någonting. En ung tiger får lära sig allt själv. Någon aktiv inlärning från föräldrarna verkar det således inte handla om. 

Detta sagt med reservationen att boken har över 30 år på nacken.

Annons:
JonasDuregard
1/13/17, 9:27 AM
#14

Jag tänker att det går till ungefär som när djur (och människor) provar att gå på andra material som kan var förrädiska, till exempel en lerig eller grusig backe. En blandning av "instinkter" (känsla i kroppen för om ett steg landar stadigt) och erfarenheter (kännedom om att grus tenderar att rulla i väg, lera blir halt, is spricker och så vidare). 

En fråga man kan ställa sig är ju om djuren inser på förhand att det är farligare att trampa igenom isen på vattnet än skaren över en buske. Det beror kanske på vilken typ av djur det är. Insikten att det är dåligt att hamna i vattnet om man inte är säker på hur man ska ta sig upp besitter troligtvis de flesta djur.

Magi-cat
2/3/17, 2:34 PM
#15

Här blir älgen räddad ur isvaken av rådiga människor! 👍

http://www.expressen.se/tv/nyheter/alg/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2/3/17, 3:28 PM
#16

Så härligt….vilka hjältar och det var smart gjort och dessutom var dom ju själva i fara!!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: