Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Kraftplatser och folktro

Bjäran

2016-11-28 09:40 #0 av: Magi-cat

(Till vårt lexikon Cool. Lexikoninlägg kan hämtas ur listen högst upp under bannern. Klicka på "Lexikon". Lexikon-ordet kommer att vara understruket med en pricklinje varje gång det förekommer i text på sajten. Klickar man på det markerade ordet kommer man till lexikon-ordet.)

Bjäran (eller baran) var i svensk folktro ett väsen som användes för att dra mjölk från grannens kor. Om korna sinade hade bjäran varit framme.

(Andra ord för samma sak är trollhare, mjölkhare, trollkatt, pukhare)

En bjära kunde förekomma i olika former, som en hare, en katt, en fågel eller som i Västerbotten, ett nystan. Nystanet preparerades då genom olika ritualer. När det var klart kastade man det över vänster axel och uttalade besvärjelsen:
""Jag har gett dig blod, fan ska ge dig mod. Du ska för mig på jorden springa, jag ska för dig i helvetet brinna""

Upptäckte man baran och förstörde den, skadade man också dess ägare, enligt folktron, eller så fick man den personen att framträda.

En beskrivning av hur en bjära tillverkades finns nedtecknat från en häxprocess 1597 i Hälsingland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%A4ra

Bild på en hare-bjära:

https://www.google.se/search?q=bj%C3%A4ran&espv=2&biw=1745&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjW8ZjIgsvQAhXJE5oKHalTAZkQ_AUIBigB&dpr=1.1#imgrc=KrNz5GGqixey6M%3A

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-11-28 09:44 #1 av: Magi-cat

Jag undrar om detta är enbart folktro, att man verkligen trodde så här?Eller om det var något som skapades i häxprocesserna?

Det visar lite av den osäkra tillvaro som forna tiders människor, särskilt kvinnor, i så fall måste levt i. Sinade korna (pga dåligt foder t.ex.) så kunde grannkvinnan bli anklagad att hon skickat baran på dem.Oberörd 

Mådde de egna korna bra och gav rikligt med mjölk, (t.ex. för att de sköttes bra och fick ordentligt med foder) kunde grannarna anklaga någon av gårdens kvinnor. De hade nog använt baran...

Det var tillräckligt för en häxprocess.

Anmäl
2016-11-28 13:56 #2 av: Ghosthunter

En Puke eller Mjölhare var vanligt här i Värmland förr.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-11-28 21:42 #3 av: Magi-cat

#2 Intressant! Har du hört några berättelser?

Anmäl
2016-11-28 21:47 #4 av: Ghosthunter

Jag har läst en del om det i böcker.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.