Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 749 ggr
Magi-cat
11/4/16, 4:26 PM

LIVE Vampire bats!

De är söta ju! Här är live från ett bats rescue i Michigan! De är hjälpsamma och trevliga, inte ett dugg läskiga! Hjälp till att rädda de söta fladdermössen!

"They actually save us billions OF dollars every year in pesticides, thanks to all the delicious insects they eat. A single bat will eat its entire body weight in insects every single night. They're also natural pollinators and spread seeds far around. Bats have also helped human technologically - we've improved flight and radar systems by studying their incredible abilities.

They're not scary or harmful at all - they're interesting, helpful creatures that are in big need OF our help. Bat populations are declining dramatically world wide, and it's hard to convince people they need saving if they're afraid OF them! So SHARE this if you want to help save the bats!"

https://www.facebook.com/IFeakingLoveScience/videos/vb.367116489976035/1532001806820825/?type=2&theater¬if_t=live_video¬if_id=1478102471586266


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
11/4/16, 4:33 PM
#1

Vadå Vampyrer? De äter insekter och frukt…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
11/4/16, 4:37 PM
#2

Det står Vampire bats.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
11/4/16, 4:39 PM
#3

Konstig titel när de inte ens är blodsugare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ghosthunter
11/4/16, 6:30 PM
#4

Men det finns Vampire bats som nästan enbart livnär sig på blod. Kanske finns det även en indelning av underarter när det gäller Vampyrer också? Den blodsugande vampire bat är ett stort problem för tamdjuren i Afrika och den ger sig även på människor. Därför måste man vara försiktig. Om man ska sova under bar himmel, så bör man ha ett nät över sig.

Ja men visst är dom söta……jag gillar fladdermöss. Jag brukar titta på dom i Skillingmark i västra Värmland…..där finns det gott om fladdermöss! Och deras otroliga radarsystem är imponerande!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/4/16, 6:34 PM
#5

#4 Kul att du också gillar fladdrisar! Annars brukar jag vara nästan ensam om det. 🥵😃

Och visst är de imponerande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/4/16, 6:57 PM
#6

Ja, jag förstår inte varför så många inte gillar dom och t.o.m är rädda för dom? Visst, de blodsugande vampyrerna ska man vara försiktig med, men de som finns här i Skandinavien är inte farliga och det är ingen risk att de flyger på en……deras radarsystem är fantastiskt. Det hjälper dom för deras dåliga syn och t.o.m blindhet hos vissa arter!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Tjeja
11/4/16, 10:43 PM
#7

Jag gillar också fladdermöss. Därför blir jag lite ledsen när folk pratar om Vampyrer för vi har inga blodsugande fladdermöss här i skandinavien. Och de i videon var ju heller inte blodsugare som jag förstod det. Poängen är ju att de är både söta och fina och fantastika och det är skam att folk är rädda för dem på samma sätt som för ormar, råttor och spindlar etc. De enda djur/insekter jag inge gillar är nog fästingar, mygg och bromsar. Insekter som livnär sig på mig så att säga.. bläh! Men är inte rädd för dem heller för det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ghosthunter
11/4/16, 11:05 PM
#8

Fästingar, mygg, bromsar och älgflugor utger undantaget från de andra. Men de är också liv på sitt vis🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/5/16, 7:57 AM
#9

Vampyrfladdermöss har också sin plats i naturen. Det är bara det att "vi" tycker det låter mer osympatiskt att livnära sig på något värddjurs blod. Å andra sidan dödar "vi" gladeligen hela djuret och utrotar hela arter. Vilket är värst?

I länken här står att forskarna är intresserade av ämnet i vampyrfladdermusens saliv, eftersom det kan bli en framtida medicin mot blodproppar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
11/5/16, 8:38 AM
#10

#9 Det är klart att det är vi människor som är de värsta parasiterna på planeten. Det är just därför det ffa är mänskliga individer jag äcklas av och är mest rädd för. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
11/5/16, 8:42 AM
#11

#10 Dock har människor väldigt goda kvalitéer också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
11/5/16, 8:49 AM
#12

#11 jo visst.. det är ju individer det handlar om som sagt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ghosthunter
11/5/16, 8:59 AM
#13

Jag håller med dig, Tjeja! Vi människor är de värsta parasiterna och rovdjuren på planeten. Grejen är att djuren gör aldrig fel, hur grymt och otäckt vi än kan tänka oss. Djuren gör precis det som dom är skapta att göra…verken mer eller mindre.  Det är vi människor som gör konstiga och helt otroligt dumma saker och vi beskyller ofta djuren att dom skadar på ett eller annat sätt. Att djuren gör fel och skadar är bara något som sitter i våra hjärnor.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Rulander]
11/10/16, 8:39 AM
#14

Jag tycker nog att de ser ut som de riktiga vampyr-fladdermöss. Man ser dem ju inte på nära håll men det stämmer med min bild av hur de ser ut.

Deras saliv gör att blodet inte levrar sig. Samma funktion som iglar exempelvis. Om en igel biter sig fast blöder man väldigt länge.

Jag håller med de är söta även om jag skulle stänga fönstret på natten om jag sov i syd eller mellanamerika.

Magi-cat
11/10/16, 9:22 AM
#15

…blodiglar är oumbärliga i vården och har räddat många avsågade tummar….

http://www.sydsvenskan.se/2011-05-07/iglar-oersattliga-for-kirurger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: