Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Kraftplatser och folktro

Offerkast

2016-10-06 15:43 #0 av: Ghosthunter

Har det inte hänt er också att ni har gått omkring med falsk uppfattning om en företeelse eller ett ord under en lång tid och aldrig liksom tagit reda på vad det egentligen är?

Ett Offerkast är en sån sak som jag trodde var något annat än det är. Jag trodde det typ var en grav från stenåldern, trots namnet! Men nu har jag kollat upp det och ordet blir ännu mera logiskt för mig och ännu mer intressant.

Ett Offerkast är en plats där folk har slängt pinnar, stenar och t.o.m mynt och andra föremål, för att förhindra den omkomna att gå igen och skydda sig själv:

Offerkast, även benämnt riskast eller stenkast äldre benämning är våle, är en plats där någon dött en oväntad eller våldsam död. Förbipasserande har på olycksstället offrat ett mynt, kastat en sten, granris eller en kvist, som ibland ej fått vara grön, dels för att hindra den omkomne att gå igen, men även för att skydda sig själv mot kommande olyckshändelser. I vissa områden levde man i tron att ju större sten eller gren man lade på högen, desto längre kunde man färdas utan att råka ut för en olycka.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Offerkast

Men trots att det ska skydda mot att folk går igen, så kan jag nog tänka mig att det spökar på en del av dessa platser där Offerkasten finns!Spöke

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-10-07 09:43 #1 av: Magi-cat

Det hade jag inte träffat på förut! Tack för tråden, GH! Tummen uppBlomma

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-10-07 09:57 #2 av: Ghosthunter

Varsågod katten!!GladKramas

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-10-07 19:56 #3 av: Tarotstollan

Tur det inte var vad jag trodde först, nämligen att man kastade något offer från en hög höjd!Förskräckt

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.