Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 1380 ggr
Magi-cat
9/29/16, 6:24 PM

Lerina Garcia-mysteriet

Har ni hört talas om denna spanska kvinna? Det hade inte jag förrän jag fick läsa om henne i "Svarta hål" av Bengt Gustafsson. (Fri Tanke förlag 2015)

Han skriver där att namnet Lerina Garcia då, 2015, gav 3600 träffar på Google.

2012 ska hon ha berättat för pressen att hon vaknat en morgon fyra år tidigare och bara delvis känt igen sig i sitt rum. Pyjamasen och lakanen var inte de hon somnat i i och det fanns skillnader i lägenheten mot vad hon kom ihåg. Inte nog med det - namnet på skylten på ytterdörren var ett annat.

Hon trodde att hon hamnat på fel våning med det var värre än så. Hon verkade ha ett annat namn. När hon gick till jobbet var chefen en annan, en person som hon inte kände. Hennes sambo fanns inte och ingen visste vem han var.
Hennes hemska känsla av vilsenhet är svår att föreställa sig, som om tillvaron glidit isär men bara lite!

Hon sökte en psykiater som dock inte kunde hjälpa henne.

Fallet diskuteras förstås på nätet och en vanlig förklaring tycks vara att hon kom från ett parallellt universum. Andra menar att hon borde genomgå en noggrann psykiatrisk utrednig.

Bengt Gustafsson själv tillhör skeptikerna, säger han. Men ställer frågan (eller använder snarare exemplet för att belysa frågan) om hon trots allt kan komma från ett parallellt universum.

Idén om multiversum finns inom vetenskapen. Vid varje mätning (utfall) som görs delas världen i flera där de tänkbara utgångarna realiseras i varsin värld. På detta sätt växer världen till ett gigantiskt träd där varje liten kvist är en egen värld. Vår kvist är vår värld, men det finns många kvistar där deras värld är lika verklig som vår. På det sättet finns också snarlika kopior av oss på de andra kvistarna. Men våra medvetanden omfattar bara vår egen kvist och en förflyttning till en annan är omöjlig.

Visst är den? :-)

Bengt Gustafsson ställer frågan om det är möjligt att resa mellan dessa olika världar genom maskhål. Sådana "bryggor" mellan olika plan eller rumtider har diskuterats. Men strapatserna på en sådan resa skulle vara outhärdliga.

En annan möjlighet (möjligen) skulle kunna vara att försöka passa på när två snarlika världar expanderar in i varandra. Eller i en värld med "självreproducerande kaotisk inflation", som Andrei Linde tänkt sig, då olika universa blåses upp lite här och där som hålen i en ost. Eller bubblor. Om vårt universum expanderar in i en annan bubbla kan man - eventuellt - hamna i ett annat.

"Där kan vägas öppnas mellan rummen, som när bankrånare spränger upp en dörr till ett kassavalv. Kanske."

Jag tycker om idén och själva "kanske" men stannar helst på min kvist, utan bubblor. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
12/15/16, 6:34 PM
#2

Det var väldigt intressant. Har aldrig hört talas om henne men däremot läst om liknande berättelser.

Att prata om multiversum är inte så kontroversiellt längre ens inom vetenskapen så varför inte? Allt är möjligt, även om jag också säger bara kanske.

Magi-cat
12/15/16, 6:40 PM
#3

Visst är det intressant. Som tankeexperiment.😎

Och Bengt Gustafsson använder nog storyn som en bas att ta upp frågan ifrån.

(Själv stannar jag här. 🥵)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

greenseng
12/15/16, 11:03 PM
#4

#3

"(Själv stannar jag här. Pustar)"

😃 😃 Det tror du bara…

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Magi-cat
12/16/16, 7:33 AM
#5

😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/16/16, 8:31 AM
#6

#0 Vid varje mätning (utfall) som görs delas världen i flera där de tänkbara utgångarna realiseras i varsin värld

Antalet utfall eller valmöjligheter är ofattbart många. Antalet universum ökar exponentiellt väl? Och ändå är det en vetenskapligt möjlig teori. De andra vetenskapliga teorierna är ändå mer svårsmälta.

Visst finns det en koppling till Schrödinger och hans katt?

https://www.amazon.com/Search-Schr%C3%B6dingers-Cat-Quantum-Physics/dp/0553342533

Finns det något vetenskapligt experiment att verifiera multiversateorin?

Intressant är det i alla fall.🤔

Annons:
tarantass
12/16/16, 2:34 PM
#7

Om vi helt ovetenskapligt letar ordentligt bland våra minnen, och minnen av minnena, är vi nog många som kan hitta åtminstone något som kan tolkas som att vi har växlat till ett nästan likadant universum.

Sedan återstår förstås att plugga i sig samt bedöma de många andra och kanske enklare tolkningarna av dessa minnen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/16/16, 2:42 PM
#8

Minnen är kluriga. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

greenseng
12/16/16, 6:00 PM
#9

#8

  Minnen är verkligen kluriga!

Men att det finns närliggande världar man kan kana över till är väl egentligen en gammal tanke.

Man brukar tala om parallela universa. Även om de från en vetenskaplig synvinkel faktiskt inte alls är parallela utan vinkelräta. 🤔
Men det beror på den matematik som används.

Men om man lämnar vetenskapens värld ett tag, även om det kanske inte behövs här, så tänker man sig ofta att någon har dragit en stor kratta genom sanden. Då bildas parallela spår i sanden. Och just nu så flyter vi fram i ett av dessa spår.

Men man kan alltså då kana över till ett närliggande spår istället. Och om det verkligen är ett närliggande spår så märker man ofta inte denna förflyttning. Allt verkar likadant. Okay… En stol kanske har förflyttats någon centimeter. Nycklarna kanske inte ligger i jackfickan längre utan i soffan istället.  Och dricksglaset man trodde man tömde under natten kanske fortfarande är fullt i alla fall. Men dessa saker kan ju för det mesta förklaras helt naturligt.

Problemen börjar när man gör ett stort hopp. Alltså kanar över till ett mer avlägset spår. Då händer det märkliga saker.

När man skall ta sin bil på morgonen så hittar man den inte. Och när man frågar grannen så säger han: "Jamen… Den står ju där." Och när man tittar efter så står det faktiskt en bil där av samma märke och med samma registreringsnummer. Men problemet är att den är inte blå längre. Istället är den vackert röd. Och när man säger till grannen att någon målat om ens bil över natten så tittar han lite fundersamt på en.

"Den har alltid varit röd", säger han och tittar ännu mer fundersamt på en.

Dessutom kan historien förändrats en aning.

Och gör man ett ännu större hopp så blir allt väldigt rörigt. Jag lovar.

Och detta är inte bara en personlig upplevelse. Vi var tre stycken som råkade ut för detta samtidigt. Tillsammans när vi färdades i bil. Inga droger eller liknande inblandat. Och när vi var framme i staden så fick vi värsta chocken. Saker och ting hade verkligen förändrats. I början var det inte så svårt för mig på grund av mitt dåliga lokalsinne. Men till sist kunde jag inte undgå att märka det.

Affärer hade flyttat på sig. Saker och ting var helt fel. Och när vi gick in i en affär och frågade varför de hade flyttat så tittade butiksägaren en smula förvånat på oss:

"Vi har inte flyttat. Vi har alltid varit här."

Och kompisens flickvän bara skrattade hysteriskt medans han till sist fick ett raseriutbrott. Har aldrig sett honom så förvirrad och frustrerad som då. Och han har ett suveränt lokalsinne och känner Göteborg som sin egen ficka.

Jag tog det lite mer lugnt för eftersom jag hade en liknande upplevelse några år tidigare. Men då var jag ensam.

Vi tror att vi kan det här med världen. Sanningen är den att vi har inte fattat någonting egentligen. 😉

Det behöver inte vara så att vi vaknar upp i samma värld som vi lade oss att sova i.

Du går och tar en dusch. Hur kan du vara så säker på att du är kvar i samma värld när du lämnar badrummet?

Jag bara undrar, lite stillsamt så där, du vet. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
12/16/16, 11:20 PM
#10

#9: nej, hur mycket vi inte har fattat kan vi inte säga. Hur mycket vi har (eller tror oss ha) fattat, säg vetenskapligt sett, är mycket enklare. Och vill man fortsätta spekulera så "vetenskapligt" det nu går, och inte utan handfasta data lägga sådana här upplevelser i något visst fack, inklusive det vi kan kalla "hjärnspöken, minnesspratt och efterkonstruktioner", kan det vara värt att komma ihåg att det kanske inte måste vara alternativa världar heller – och om, måste det kanske inte vara det i någon mening som vi (ännu? än så länge?) kan räkna fram som fysikaliskt tänkbar (som multiversa-spekulationerna).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/17/16, 8:09 AM
#11

Lite OT men kommer osökt att tänka på ett avsnitt av Star Trek Voyager.

Harry Kim vaknade en morgon upp i sina drömmars land. Hans flickvän var där med honom i deras underbara lägenhet. Han hade sitt drömjobb och hade dessutom gjort en hyllad upptäckt. (Det gick nu inte riktigt bra när han skulle föreläsa om den, eftersom han inte hade en aning om vad det var. 🤪) 
Allt var uppfyllt, precis som i han alltid drömt om. (Det var en främmande livsform som hjälpt honom att infria drömmarna.) Ändå var han inte nöjd, det var ju inte på riktigt..

Med visst besvär kom han så småningom tillbaka till den vanliga hårda verkligheten. Sens moralen tror jag är:

Bättre borttappad i Delta-kvadranten än ett lyckat liv i lögn.

(Sorry för för OT 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/19/16, 1:56 PM
#12

#11  Du är ju chef här och gör som du vill. 🙂

Synd bara att man inte kan gå bakåt i tiden utan bara till alternativa(vinkelräta) universum. Det finns vissa val i livet jag gärna skulle vilja sudda ut och glömma.

Vi har inte lärt oss att kontrollera detta ännu men jag hoppas forskning pågår. Jag ser framför mig ett antal alternativa verkligheter att välja på och sedan kunna ladda programmet och åka med.

Upp till toppen
Annons: