Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1767 ggr
Magi-cat
2016-09-26 15:35

Monoliten på Phobos!

En monolit är en solitär sten, ett stenblock eller monument. (Många med mig tänker säkert på filmen År 2001.)

Redan för flera år sedan fann man en "monolit" på Phobos, en av Mars' månar. Vad det egentligen är och varför den i så fall är där har länge varit ett mysterium och man vet fortfarande inte…

""When people find out about that they are going to say, 'Who put that there? Who put that there?'"" Orden tillskrivs Buzz Aldrin, andre man på månen.

Och visst är det väl en fråga många ställt sig?

Monoliten ser ut som ett 90 m högt stenblock, stående för sig i ett flackt landskap. Även det gör att man lägger märke till den.

Nu menar man förstås inte från vetenskapligt håll att det är en tillverkad monolit, utan det kan vara ett stenblock som ramlat från en klippa någonstans och rullat till sin nuvarande placering.
Eller så har Phobos träffats av objekt utifrån och monoliten hamnat där i samband med det. 

En annan idé är att Mars en gång i tiden träffades av en stor protoplanet och de två månarna, Phobos och Deimos blev resultatet. Kanske blev monoliten kvar från det tillfället?

Den idén stöds av de senast utförda studierna. 

Från Nasa-håll tror man också att hela Phobos håller på att falla isär. Man har dock tid på sig att undersöka den närmare innan det sker, för det lär inte hända inom de närmaste 30 miljoner åren.

Se bilderna i länken: Visst ser den häftig ut?

http://www.bbc.com/earth/story/20160923-there-is-a-huge-monolith-on-phobos-one-of-marss-moons?ocid=fbert


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
greenseng
2016-09-27 02:42
#1

  Den skulle jag vilja ha en närmare titt på. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Magi-cat
2016-09-27 07:36
#2

#1 Ja, visst vill man det! 👍😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: