Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 904 ggr
Vilsen M.S
9/20/16, 10:23 AM

Varför hörde jag ljudet och ingen annan?

För ca två månader sedan vaknade jag vid tre tiden mitt i natten, hade nog legat klarvaken i ungefär fem minuter då jag hörde en riktig hög smäll (lät som det var en bomb som exploderade). Jag blev så riktigt rädd så jag flög upp ur soffan och kollade ut i fönstren, men jag såg ingenting konstigt🤔. Jag kollade i fönstren under ca en halvtimme men fortfarande ingenting speciellt. Jag tyckte det var riktigt märkligt för ingen i min familj vaknade av det.

Dagen efter kollade jag i alla lokaltidningar och lokala nyheter på tv:n, men ingen nämnde någonting om hög smäll. Jag frågade folk som också bor där jag bor om dom hade hört någonting men ingen hade hört någonting🤔. Det här känns fortfarande konstigt för mig.

Är det någon som vet om vissa människor har förmåga att höra sådana ljud och vad betyder det för någonting? Jag vet att jag inte drömde och var helt klarvaken.

Och en annan mysko grej är att bara för någon dag sedan berättade en bekant till mig att hennes sambo hade hört någonting liknande. Han hade hört som en explosion utanför deras hem (det var så fönsterrutorna hade skallra så han trodde dom skulle gå sönder). Men hon hade inte hört någonting😮. Samma sak där ; ingenting i tidningarna eller tv;n.

Vad betyder allt detta tror ni?

Annons:
Tyst
9/20/16, 11:38 AM
#1

Jag har haft enstaka fall av samma sak som du. När jag kollade upp det så lärde jag mig att det faktiskt är något som kan hända oss!

Fenomenet kallas Exploding Head Syndrom och beskrivs av Wikipedia så här:

Exploding head syndrome är ett tillstånd där den utsatta individen upplever ett starkt och skarpt ljud som från inuti huvudet. Ljudet beskrivs bland annat som en explosion, vågor mot en klippvägg, starka oljud, ett tvärt skrik, ringande ljud eller en elektrisk sprakande överladdning.[1]

Oljudet upplevs vanligtvis inom en eller två timmar efter att den utsatta somnat, men kan även upplevas i vaket tillstånd. Det uppfattas ofta som extremt starkt, men medför ingen smärta. Den utsatta individen kan känna ångest och rädsla efter en attack, samt förhöjd hjärtrytm. Attacken ackompanjeras ofta av att man kan se starka färger och mönster eller få svårigheter att andas. I engelskan kallas tillståndet för "auditory sleep starts" och tros inte vara skadligt trots att det kan upplevas som obehagligt.

Etiologi Det finns olika teorier kring varför symtomen uppstår. En förklaring tänks vara att på samma sätt som att musklerna kan rycka till vid insomning kan även neuroner avfyras vilket resulterar i höga ljud eller blixtar beroende på i vilket hjärnregion avfyrningen sker. På senare tid har man även sett att symtomen har en högre prevalens hos personer som abrupt slutat ta SSRI-preparat eller Bensodiazepiner.

Kan vara det, jag har som sagt haft det ett par gånger, och känner igen mig mycket i det du beskriver.

Magi-cat
9/20/16, 11:56 AM
#2

#1 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/20/16, 12:31 PM
#3

#0 Tack för att du tog upp en bra och intressant fråga, Vilsen!

Det kan mycket väl vara som #1 skriver. Är det något du känner igen och som löser mysteriet för dig?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
9/20/16, 3:55 PM
#4

#1 Tack för den förklaringen. Detta med att höra höga explosioner upplevde jag när jag var ung och jag har alltid undrat över vad det var. För att så högt som det lät, så måste ju även mina föräldrar ha vaknat av det…..men de hade aldrig hört något.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vilsen M.S
9/20/16, 4:14 PM
#5

Vad roligt att det är flera som har upplevt  samma sak, då var det inget fel på mig. Exploding head syndrome kan nog vara en vettig förklaring till varför inga andra hade hört explosionen. Det var nog huvudet som spelade sig ett spratt.😉Hjärnan är ett riktigt mysterium.

michellemimmi
10/11/16, 8:20 AM
#6

Känner också igen mig! Skönt att jag inte är ensam. Har vaknat till måånga gånger och funderat över vad det är som smällt till. Tack #1 :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
Magi-cat
10/11/16, 8:25 AM
#7

#6 Vad bra! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: